DVANAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 28.09.2005.

9. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DVANAESTO VANREDNO ZASEDANjE

9. dan rada

28.09.2005

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 10:10 do 13:25

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Milan Marković

Demokratska stranka – Boris Tadić | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Ne.)
Na član 3. amandman je podneo poslanik Milan Marković.
Vlada predlaže da se amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 4. amandman je podneo poslanik Zoran Krasić.
Vlada predlaže da se amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Na član 5. amandman je podnela poslanik Vjerica Radeta.
Vlada i Zakonodavni odbor predlažu da se amandman odbije.
Da li neko želi reč?
Reč ima narodni poslanik Vjerica Radeta.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, najmanje što sam očekivala od ministra Ivane Dulić-Marković bilo je da se uljudno zahvali gospodinu dr Paji Momčilovu i prof. dr Zoranu Mašiću na edukaciji koju je besplatno dobila na temu koju pokriva njeno ministarstvo i ovi zakoni.
Videli ste po sadržini naših amandmana i po tome koji su narodni poslanici govorili o amandmanima na oba ova zakona koliko je poslanička grupa SRS ozbiljna i koliko zaista isključivo iz razloga struke i poboljšanja zakona pišemo amandmane, predlažemo amandmane. Sve kolege koje su danas govorile su stručnjaci upravo za oblasti koje pokrivaju ova dva zakona i neverovatno je da ministar u toku dana nije imala potrebu da se stručno sukobi sa kolegama koje su govorile o ovim amandmanima, da kaže nešto što bi išlo u prilog, naravno nešto smislenije od ovoga što je Vlada u obrazloženju napisala zbog čega ne prihvata ove amandmane.
Čak su neke kolege iz drugih poslaničkih grupa i direktno pozivale gospođu Dulić-Marković da odgovori na neka pitanja i ostali su uskraćeni, kao i mi ostali, za te konkretne odgovore.
Uobičajeno volim da govorim konkretno, jasno i zato ću malo da konkretizujem onaj deo o kojem je govorio dr Paja Momčilov. Kada je u pitanju rad Ministarstva poljoprivrede samo da podsetim narodne poslanike, a i javnost Srbije na onaj period iz 2001. godine posle čuvene petooktobarske buldožer revolucije, da je EU u znak zahvalnosti tadašnjim revolucionarima, odnosno revolucionarnoj vladi Republike Srbije, odobrila, tada SRJ, izvoznu kvotu od 10 hiljada tona mesa. Lepo od EU, ali nije lepo od tadašnjeg ministra Saše Vitoševića i tada njegove desne ruke Ivane Dulić-Marković, da je ta kvota, zamislite, ostala neiskorišćena. Prosto neverovatno.
Nemojte da se smeškate, gospođo ministar, nego posle mene, ako budete imali potrebu, izađite i ovde kažite šta imate da kažete, vi i vaš saradnik, ceo dan se smejete u lice poslanicima Srpske radikalne stranke. To je nedopustivo.
Da li znate ovde odnos između nas i vas, a pogotovo vi gospodine, ne znam u kojoj ulozi ste ovde, da ste se onako u lice smejali dok je govorio dr Paja Momčilov. Nedopustivo je. Zaista predsedniku Skupštine najoštrije izražavam protest, moraće i trebalo bi da povede računa o tome kome dozvoljava da sedi u ime Vlade Republike Srbije. Ovo se na vas ne odnosi, vi naravno, kao ministar treba da budete ovde.
Dakle, gospodin Paja Momčilov je takođe govorio o uvozu, o odobrenju uvoza u odnosima sa Republikom Srpskom, pa je spomenuo da tog uvoza nema, ali je odobren uvoz proizvođaču Lijanoviću iz BiH. Tako je rekao gospodin Paja Momčilov i rekao je – ne znam zašto iz Republike Srpske ne može, a Lijanović može. Gospodo, ja ću da objasnim. Lijanovići su iz Širokog Brijega i nadam se da je onda svima jasno zašto sadašnje ministarstvo odobrava uvoz Lijanovićima, a ne proizvođačima iz Republike Srpske.
Vidite ovo što je ovde napisano, ovo su podaci, gospođo Dulić-Marković, koje smo mi iz SRS dobili iz vašeg najužeg okruženja, iz Ministarstva, i znate da mi inače imamo tu mogućnost. Javna je tajna da na mesto direktora javne veterinarske stanice može da dođe samo neko ko ispunjava dva uslova: jedan je da je član G17 plus, a drugi dodatni, što je neverovatno, da i pored toga mora da priloži 5.000 evra. Direktore stanice i svih drugih javnih veterinarskih ustanova postavlja član G17 plus dr Dejan Krnjajić. Je l′ tako? Tako je.
Nadzor nad sprovođenjem svih propisa u oblasti poljoprivrede vrši se preko sektora za inspekcijski nadzor, što je normalno.
Vi ste, gospođo ministar, za svog pomoćnika u ovom sektoru predložili, dr Paja Momčilov je rekao samo struku tog čoveka, a ja ću i ime, predložili ste Stojana Arizanovića, diplomiranog elektroinženjera.
Taj gospodin Stojan Arizanović možda bi bio dobar u nekom drugom ministarstvu, ali ne znam šta će u Ministarstvu poljoprivrede, ali on je izgleda čovek koji odlično funkcioniše u svim sistemima. On je bio pomoćnik inspektorima Marinku Radiću i Miloradu Jakšiću, julovcima, i sam je tada bio julovac, pa je onda bio pomoćnik Dragoslavu iz vremena DOS-a, tada je bio u nekoj od stranaka DOS-a, a danas je vaš pomoćnik.
Hajde i da mu oprostimo to, možda je nešto uspeo da nauči, iako je elektroinženjer, ali ne možemo da mu oprostimo činjenicu da se protiv njega vodi krivični postupak pred Prvim opštinskim sudom u Beogradu pod brojem K 1218/01. Ovi podaci, ministarko, vam ne služe na čast, ni vama ni vašem ministarstvu.
Želim nešto sada da kažem o amandmanu i o Predlogu zakona za veterinarske, fitosanitarne i sanitarne laboratorije. Kolege, doktori Paja Momčilov i dr Zoran Mašić su sa stručnog aspekta rekli dovoljno o tome zbog čega ovaj zakon ne treba da se donese. Ja zaista kao pravnik, nisam kao ovaj vaš Stojan Arizanović da se mešam u ono što ne znam, sa tog aspekta neću da govorim o ovom zakonu, ali ću da kažem da sam u ime poslaničke grupe SRS predložila da se briše član 5. ovog zakona.
Član 5. kaže – ovaj zakon stupa na snagu osmog dana od dana njegovog objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije". Ovo ću malo da objasnim zato što kolege iz vaše stranke vrlo često u javnim nastupima u TV emisijama komentarišu kako mi iz Srpske radikalne stranke podnosimo amandmane radi amandmana, pa kažemo - briše se, briše se, pa se čak briše i to da se zakon objavljuje u "Službenom glasniku".
Ja sam baš iz tog razloga, da to objasnim podnela taj amandman na ovaj član 5. zakona. Kada bi ovaj zakon imao smisla i kada bismo mi iz SRS prihvatili postojanje takvog zakona, onda bismo ga tretirali kao onaj prethodni; znamo da treba zakon o veterinarstvu i zato smo pokušali da pomognemo Vladi i skupštinskoj većini našim amandmanima da taj zakon uredimo onako kako mi srpski radikali mislimo da treba da bude uređen. Vi se koncepcijski ne slažete, vaše je pravo, nemamo ništa protiv, vi ćete obezbediti većinu, donećete taj zakon. Niko od nas nije rekao da taj zakon ne treba da bude donet. Naravno, mislimo da treba da bude drugačiji, ali to ćemo posle narednih izbora.
Ovaj zakon ne treba da postoji u našem sistemu; zakon o agenciji za veterinarske, fitosanitarne i sanitarne laboratorije nema mesta i ne treba da postoji u našem pravnom sistemu.
Iz tog razloga jedini način da naša poslanička grupa izrazi taj svoj stav ovako kako ja kažem jeste da se predloži da se pojedinačno svaki od ovih članova zakona briše. Nema šta da se popravlja, nego da se briše. Onda je normalno da se briše i član 5. koji predviđa objavljivanje u "Službenom glasniku" ovog zakona.
Dakle, da se vratim na ono što sam htela da kažem. Da mi mislimo da ovaj zakon treba da postoji, pa da ga eventualno amandmanima na neki način doteramo i uljudimo, onda bi bilo mesta i da ostane ovaj član koji govori o objavljivanju. Ako mislimo da zakon uopšte ne treba da postoji, onda naravno ne može ni da bude objavljen. Ovo sam rekla više radi javnosti. Kolege narodni poslanici to odlično znaju, a znaju to i oni koji u medijima pokušavaju da omalovaže naš rad upravo obrazlažući taj naš stav kada predlažemo brisanje pojedinih članova.
Konkretno, u obrazloženju ovog mog amandmana, a i amandmana ... Kolega, da li imate nešto da kažete? Javite se, vaša poslanička grupa ima pravo 15 minuta da govori, nemojte da dobacujete, nije lepo, to je kolega iz G17 plus.
Dakle, u obrazloženju amandmana na ovaj član mi smo jasno rekli, obrazloženje je jednako za sve amandmane, zato što su amandmani identični, da je nemoguće da se može iz jednog centra koordinirati rad 31 institucije sa najmanje toliko laboratorija, pa onda stoji koju kontrolu obavljaju, da li veterinarsku, sanitarnu, fitosanitarnu itd. To sve stoji u obrazloženju amandmana i onda je nejasno obrazloženje Vlade koja kaže zbog čega ne prihvata ovaj i ostale naše amandmane - zato što se formiranjem agencije za veterinarske, fitosanitarne i sanitarne laboratorije uspostavlja institucionalni okvir koji će obezbediti kontrolu u proizvodnji, prometu i međunarodnoj trgovini poljoprivrednim i prehrambenim proizvodima. Dakle, ovo se ne slaže sa onim što smo mi rekli, odnosno potpuno potvrđuje ovo što smo mi rekli u obrazloženju amandmana.
Vlada dalje kaže: "U procesu uspostavljanja institucija, Evropska unija, preko programa pomoći koji sprovodi Evropska agencija za rekonstrukciju, realizuje opremanje sedam veterinarskih, 14 fitosanitarnih i devet sanitarnih laboratorija, kao i trening osoblja u ovim laboratorijama." Ne znam da li ćete da uvedete fitnes za osoblje u ovim laboratorijama, ne znam šta vam znači taj trening.
Vlada takođe kaže da će za početak u ovoj agenciji da se zaposli svega 150 ljudi. To je jednostavno nemoguće; ova sadržina posla, onda ili ovo radite samo reda radi, bez namere da zaista nešto ozbiljno uradite, pa potvrđujete da smo mi u pravu i da ovo ne treba, ili morate da zaposlite mnogo više ljudi da bi pokrili ovu oblast koja je predviđena u ovom predlogu zakona.
Interesantno mi je u ovome, kaže se u obrazloženju ovog predloga zakona kako će Vlada doneti osnivački akt i imenovati privremenog direktora, članove upravnog odbora u roku od 60 dana od dana stupanja na snagu ovog zakona. Zašto, gospođo Dulić-Marković, privremenog? Prvo, zašto će Vlada donositi osnivački akt ako imamo zakon? Drugo, zašto privremene organe?
Znamo mi iz Srpske radikalne stranke, zna i javnost Srbije, svaki dan po novinama možemo da vidimo i imamo dovoljno informacija o tome ko je u kom upravnom odboru, koliko košta glas za ovaj zakon, koliko košta glas za onaj zakon i onda vi kroz zakon predviđate neke privremene organe, pa kada vam je neko potreban za izglasavanje nekog zakona, eto mesta gde ćete da ga postavite, pa kada otkaže poslušnost, dovodite drugog, zato što sebi omogućavate sve to kroz zakon.
Ponavljam, vreme za obrazloženje amandmana mi ističe, SRS je takvog stava da ovaj zakon ne sme i ne treba da se donosi. Neprihvatljivo nam je što kažete da će se ova delatnost finansirati delom iz donacija. Dobro znamo da nas donacije jako puno koštaju, a u primeni ovog zakona može da bude prevelika cena za život i zdravlje građana Srbije.
Za početak rada ove agencije predvideli ste iz budžeta Republike Srbije 22.636.000 dinara. Gospodo iz Vlade Republike Srbije, gospodo iz vladajuće većine, svaki zakon 20 miliona, 50 miliona, 100 miliona, građani Srbije ne mogu više da podnesu finansiranje vaših, pogotovo nepotrebnih, agencija za uhlebljenje partijskih istomišljenika.
...
Demokratska stranka

Milan Marković

Demokratska stranka – Boris Tadić | Predsedava
Zahvaljujem.
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, da li predstavnik predlagača dr Ivana Dulić-Marković, ministar poljoprivrede, šumarstva i vodoprivrede, želi da da završnu reč? (Ne.)
Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Pošto je Narodna skupština obavila raspravu o svim tačkama dnevnog reda, na osnovu člana 85. stav 3. Poslovnika, određujem četvrtak, 29. septembar 2005. godine, u 10,00 časova, kao dan za glasanje o svim tačkama dnevnog reda sednice Dvanaestog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2005. godini.
Hvala vam svima i prijatno.