Poštovani narodni poslanici, ispred SRS podneo sam amandman kojim tražim da se briše član 2. ovog zakona. Moj stranački kolega profesor Mašić je detaljno obrazložio razloge kojima se rukovodi SRS u načelu. Ja bih sada bio slobodan da dam izvesne svoje komentare i viđenja.
Mislim da nema manjeg i destruktivnijeg zakona koji se u ovoj skupštini pojavio zadnjih godinu dana. Ja ću govoriti sa pozicije lekara, pošto sam ja lekar. Ono što pada u oči i vrlo je interesantno jeste da je zakon sa par članova zaslužio toliko opširno obrazloženje, koje apsolutno nije uspelo nas iz SRS-a da ubedi u ispravnost potrebe osnivanja ovakve agencije.
Naime, o čemu se radi? Ako je tačno, kao što se u obrazloženju kaže, a ja verujem da je to tačno, da su ciljevi donošenja ovog zakona dva primarna i tri sekundarna cilja, gde je na prvo mesto stavljen ekonomski cilj, tu se mi apsolutno nećemo složiti. Prvo, možda je to nekom najvažnije - ekonomski cilj, nama je najvažnija bezbednost ljudi. Zakoni se donose za ljude, a ne za apstraktne pojmove, kao što je ekonomija. Ono što je za nas važno jeste zaštita potrošača putem kontrola koje obezbeđuju bezbednost i visok kvalitet hrane. To ste istakli kao ključni razlog.
Ako je to tako, onda ste vi bili dužni prethodno da donesete politiku o zdravoj hrani, neku nacionalnu, neke smernice i strategije. Vi strategiju o zdravoj i bezbednoj hrani niste doneli, a već idete zakonskom regulativom da tu oblast regulišete. Prema tome, radite non-stop istu stvar: nemate politiku usvojenu, nemate strategiju usvojenu, a idete zakonskom parcijalnom regulativom, kojom hoćete da izvesne stvari do kojih vam je stalo progurate i protežirate.
No, o čemu se radi? Zašto sam ja rekao da govorim ispred lekara Srbije? Kao što je poznato, u ovom parlamentu mi smo 2004. godine doneli Zakon o sanitarnom nadzoru, gde se još jednom suzilo mesto i uloga Ministarstva zdravlja i zdravstvenog sektora u prioritetnim poslovima zaštite zdravlja stanovništva. Da vas samo podsetim, ovim zakonom nadležnost Ministarstva zdravlja se sužava na svega tri segmenta javnog zdravlja, i to: zaštita od zaraznih bolesti, zdravstvena ispravnost životnih namirnica i predmeta opšte upotrebe, odnosno higijenska ispravnost vode za piće.
Ovaj zakon je naložio sanitarnoj službi da radi. Naravno, jonizujuća zračenja, buka, duvan, sve je to ostalo van nadležnosti sanitarne službe koja potpada pod Ministarstvo zdravlja Srbije. Mi smo se i tada bunili i smatramo da to nije u redu, jer smatramo da je princip i danas važeći, stručni, da sve što ima uticaja na zdravlje ljudi mora da bude pod ingerencijom zdravlja i zdravstvenog sektora koji se bavi pitanjima javnog zdravlja.
Da vas podsetim, veterinare i ove iz poljoprivrede i ove iz nepoljoprivrede koji su u Ministarstvu, da medicinska struka ima discipline koje imaju preventivni karakter, a to su higijena, epidemiologija i socijalna medicina koja treba ovim da se bavi. Nemojte vi da brinete i da uzimate brigu od lekara, da otimate, nestručni i nekompetentni, da se vi pokazujete ovde jedinim brižnim za zdravu hranu. Nemate pravo na to. Gde vam je, ako ste već hteli da regulišete ovu oblast na pravi način, ovde ministar zdravlja? Zašto on ovo nije potpisao? Ja pretpostavljam, nije lud da potpiše ovako pogubnu stvar. To može samo lud čovek da potpiše i nekompetentan sa medicinske tačke gledišta.
Kada pričamo o hrani, vi ovde pričate da donosimo evropsku regulativu. Vi sami verovatno znate šta je osnov kada govorimo o zdravoj i bezbednoj hrani – integrisani sistem u kome ima vodeću ulogu sanitarna zaštita, što će reći humana medicina, pa potom veterina, a vi ste ovde izokrenuli naopačke, ali vam ništa ne smeta da...
Potkrade vam se, u obrazloženju kažete: "Kontrola bolesti prouzrokovanih hranom", odmah iza ovih ciljeva, "zoonoza i drugih biljnih i životinjskih bolesti ne može se podvesti pod okvire međunarodno definisanih normalnih granica, ukoliko ne postoji svakodnevna zajednička kontrola i saradnja sanitarne, veterinarske i fitosanitarne inspekcije."
Tu lepo kažete kako jeste, prepisali ste opet iz nekog izvora. Tu jasno stavljate redosled koji je logičan; važna je fitosanitarna zaštita, važna je veterinarska zaštita, ali to je deo sistema koji ne može da bude na čelu. Može po vama, ali ono što ste vi do sada radili nije ni čudo i to nas u Srpskoj radikalnoj stranci uopšte ne čudi što je to tako.
Prema tome, apsolutno niste uradili prethodne korake i zadatke, nemate strategiju zdrave hrane i bezbedne hrane. Donesite to, pa onda donesite zakon o hrani, pa onda u okviru tog zakona regulišite i ovo pitanje. Nemojte ovo da istrgnete.
Vi treba da znate i to, a to ne znate, da je ovde sanitarna služba izuzetno jaka i da u ovoj zemlji ima veliku tradiciju. Uzmite samo, 50 godina se proslavljalo od osnivanja Saveznog inspektorata za sanitarnu zaštitu, koji ste vi potpuno uništili.
Postojala je savezna laboratorija odlična, dobro opremljena, koja je trebalo da bude referentna laboratorija, a vi sada izmišljate neku laboratoriju iz Batajnice, za koju niko od lekara nije čuo. Koji su to kadrovi, koje su to reference? Kako možete da istakne tu laboratoriju da ona bude vodeća za ovako važne zadatke koje namenjujete? Apsolutno to ne može.
Čovek bi rekao da je tu samo neznanje, međutim, ja nisam sklon da verujem da je to samo neznanje. Ali, recimo, zašto ja mislim da je tu neznanje, nego je tu destrukcija jednog sistema i na nakaradan način imitiranje Evrope, jer Evropa nikada ne kaže kakva će zakonska rešenja biti. Evropa samo kaže - imate direktive, molim vas ispoštujte direktive. To svi mi znamo i ovo apsolutno Evropa ne traži.
Da vas podsetim samo, 2001. posle događaja od 5. oktobra EU dozvoljava hitan interventni aranžman za 10.000 tona mesa iz naše zemlje da se izveze u EU. Ništa od toga skoro nije ostvareno.
Zašto nije ostvareno? Zbog gospodina Vitoševića i pomoćnika sadašnjeg ministra poljoprivrede Srbije.
Da se podsetimo još nečega: 2002. godine u službenom listu Evrope imate da su proglašeni "Karneks" iz Vrbasa, "Neoplanta" Novi Sad, "Srem" iz Šida, MIP iz Požarevca, "Čajetina" iz Čajetine, "Juhor" iz Jagodine, "Meso kombinat" Leskovac i "Stoko-Impeks" iz Knjaževca kao klanice iz kojih se može izvoziti u zemlje EU. Ko je obavestio EU da samo dve mogu od ovih, da nemaju sposobne veterinarske kadrove? Ako nemate sposobnu veterinarsku inspekciju i kontrolu da se to odradi, kako to sada možete da stavite na čelo ovog lanca događanja i ove zaštite? Smejte se vi, to su fakta i postoje papiri.
Vi ćete pokazati da to nije tako, kao što je i vaš pomoćnik za inspekciju elektroinženjer. Gde ima u svetu da je elektroinženjer inspektor, na čelu inspekcijske službe za pitanje poljoprivrede? Neću da govorim o biografiji tog čoveka, sa članskom kartom iz JUL-a. Kako ste udarili šamar - 20.000 inženjera poljoprivrede ne mogu da budu na čelu te inspekcijske službe, nego mora elektroinženjer, koji je predavao u srednjoj školi, koji se nije bavio tim problemima. To su oni razlozi koji nam ukazuju da tu ima nečeg višeg od neznanja. Tu ima i loše namere.
Sledeće, zašto nemamo izvoz mesa u Republiku Srpsku? Zato što su skinute ove klanice sa spiska Evropske unije, a veterinarski zakon koji je donet u Federaciji u 2002. godini je rekao da mogu da idu klanice samo sa liste Evropske unije i one koje se prepoznaju između država potpisnica. Da li ste uradili nešto da razmenite sa Federacijom listu klanica? Koliki je naš trenutni izvoz u Republiku Srpsku? To je ono što je jako interesantno. Šest meseci nije odgovoreno, koliko znamo, iz Republike Srpske po njihovom postavljanju zahteva. Da li je tačno da je šest meseci bilo potrebno da se počne razgovarati? Šest meseci nije odgovoreno na zahtev iz Republike Srpske, koji su znali za donošenje ovog zakona, da se to uradi. Naravno, Lijanovića možete da kupite ovde, njegove suhomesnate proizvode imate po svim samoposlugama i možete da kupite.
Sve u svemu, ovako parcijalno i ishitreno zakonsko rešenje apsolutno ne treba prihvatiti, nije u interesu ni onih ciljeva koji su zacrtani kao primarni, time se ne ostvaruju. Ako ovo hoćete da uradite, donesite strategiju, donesite zakon o bezbednosti hrane, pa onda donesite ova podzakonska akta.