SEDMA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 30.11.2005.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

SEDMA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

3. dan rada

30.11.2005

Sednicu je otvorio: Vojislav Mihailović

Sednica je trajala od 10:10 do 18:35

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama, gospodine Ivanji. Ovo je bila replika na pominjanje stranke. Jasno se zna osnov za repliku. Upravo sam sada raščistio, jutros nisam video ko je ovlašćeni predstavnik, te sam mislio da prisutni, kada je prisutan predsednik ili zamenik predsednika, nema ko drugi.
Reč ima narodni poslanik Branka Bošnjak, pa narodni poslanik Vjerica Radeta, narodni poslanik Goran Jakšić je odustao, pa Ivan Radić, pa Žarko Obradović, naravno, ukoliko se ne javi neko po Poslovniku pre nego što dam reč.
Izvolite, gospođo Bošnjak.
...
Socijaldemokratska partija Srbije

Branka Bošnjak

Poštovani predsedniče, uvažene kolege, poštovani gospodine ministre, nažalost, ni danas nismo bili u stanju da građanima koji su nas birali pošaljemo jasnu poruku da su nam zakoni najvažniji, već trošimo narodne pare na sitno politikantstvo.
Predlog odluke o utvrđivanju nacionalne strategije za borbu protiv korupcije je pred nama i neophodna je minimalna saglasnost da država na svim nivoima mora da se bori protiv korupcije. Mi smo siromašna država, siromašni građani, a čini mi se, nikada više korupcije, nikada više profitera i milijardera.
Uzroci korupcije - ekonomski: transformacija vlasništva, siromaštvo, nepoštovanje tržišnih principa; politički: postojanje centara moći, međunarodna izolacija, politizacija svih sfera života; pravni: neefikasnost pravosuđa, neprimenjivanje propisa, neusklađenost propisa; institucionalni: nefunkcionalne institucije, kadrovska i materijalna neopremljenost; i naravno, istorijski: nagla promena sistema, ratovi i, nažalost, srpski običaji.
Borba protiv korupcije mora da se vodi kroz politički sistem, ratifikacijom međunarodnih konvencija, jačanjem javnosti rada državnih organa, jačanjem nadzorne uloge Narodne skupštine, uvođenjem obaveze državnih organa za sprovođenje antikorupcijske kontrole, zabrana stranačkih aktivnosti za određene funkcionere, efikasno skidanje imuniteta za javne funkcionere, donošenje kodeksa ponašanja narodnih poslanika.
Svedoci smo ovih dana poslanika preletača. Meni je žao što je ovde u opticaju termin "krađa mandata", ovde se zapravo radi o neuspelom pokušaju krađe mandata, jer je jedna stranka zamenila svoje poslanike takođe poslanicima iz redova iste stranke.
Pravosudni sistem i policija u borbi protiv korupcije imaju svoju ulogu kroz efikasno sprovođenje zakona, uvođenje disciplinske odgovornosti zaposlenih u pravosuđu i policiji, kroz zabranu političkog delovanja nosilaca pravosudnih funkcija, obezbeđenje odgovarajućih zarada zaposlenih u policiji i pravosuđu, kroz reagovanje na pritužbe na rad zaposlenih, kroz periodične kontrole organa, kroz ubrzavanje sudskih postupaka, efikasno izvršavanje sudskih presuda, suzbijanje korupcije u sudskoj upravi.
U borbi protiv korupcije mora se obezbediti: kontrola tužilaštava u slučaju nepokretanja ili obustave postupaka za krivično delo u oblasti korupcije, eliminisanje uticaja političkih struktura na postupke, zaštita osoba koje prijavljuju korupciju, efikasno oduzimanje koristi koja potiče od korupcije, povećanje broja policajaca i poboljšanje njihovih uslova rada, zabrana političkog delovanja u policiji, unapređenje unutrašnje i spoljne kontrole rada policije i kažnjavanje i nagrađivanje, ali i modernizacija kriminalističke policije.
U borbi protiv korupcije posebnu ulogu ima i lokalna uprava i javne službe. Ovo sigurno nije najveći nivo korupcije, ali zbog toga što se građani najčešće sreću sa lokalnom upravom, zloupotrebe i ta korupcija je građanima i najočiglednija.
U sistemu javnih finansija je takođe posebna sfera mogućih zloupotreba i korupcije. Država mora trošiti sredstva samo po usvojenim stavkama budžeta. Potrošnja mora biti transparentna, moraju se uspostaviti sistemi efikasne kontrole troškova budžetskih korisnika, povećanje broja kontrolora i njihovo edukovanje i proveravanje, usklađivanje poreskih propisa sa evropskim propisima, uvođenje sintetičkog poreza i smanjenje poreskih oblika, modernizacija poreske uprave.
Naravno, posebna pažnja mora biti u suzbijanju korupcije u oblasti carine. Mora se povećati kontrola i efikasnost carinske službe, sprovođenje propisa u oblasti javnih nabavki. Danas smo čuli nekoliko primedbi, verovatno vrlo osnovanih, na Zakon o javnim nabavkama. Nadam se da će uskoro u skupštinsku proceduru doći i izmena Zakona o javnim nabavkama.
Takođe, država mora obezbediti samostalnost u radu Komisije za zaštitu prava i ona mora biti potpuno odvojena od uticaja izvršne vlasti, kao najviši oblik kontrole.
Posebnu ulogu u borbi protiv korupcije moraju imati mediji. Nažalost, mi smo svesni da je uticaj medija na korupciju vrlo veliki. Moramo reći da je uticaj medija poglavito negativan. Neselektivnim optužbama, izmišljenim aferama, neprincipijelnim informisanjem (Predsednik: Omogućite poslaniku da se obrati.), svim tim pojavama obeshrabruju se pravi borci protiv korupcije, a podstiču oni koji je generišu.
Zavisni od političkih uticaja, ali i srpskih tajkuna, stvaraju lažnu sliku o moralnim vrednostima u Srbiji i projektovanim lažima i aferama prikrivaju prave pljačkaše i kriminalce. Zbog svega ovog društvo mora da uspostavi uvid u finansijsko poslovanje medija, da uvede jedinstven kodeks novinarske etike, unapredi propise o odgovornosti za javnu reč, usvoji princip nespojivosti rada novinara i njihove političke aktivnosti i uvede sankcije za trgovinu medijskim uticajima.
Državni organi moraju posebnim merama ojačati ulogu civilnog društva i građana u borbi protiv korupcije. Građane moramo ohrabriti da prijavljuju pokušaje korupcije, moramo ih edukovati i valjano informisati o njihovim pravima. Dug je put do društva bez korupcije i čovek, kao pojedinac, mora imati najznačajniju ulogu u toj borbi. Svako od nas plaća iz svog džepa skupu državu koja je opterećena troškovima korupcije.
Kao član stranke G17 plus, kao arhitekta i kao graditelj, u politici se nalazim na privremenom radu i svoj jedini cilj imam: borba protiv korupcije u svojoj profesiji. Korupcija u urbanizmu postoji za sve vreme mog profesionalnog delovanja. Moram da kažem da nje ima i danas.
Moja želja je da pozitivne pomake merim promilima, jer znajući da 100.000 čestitih građana Srbije, matematički, po jedan promil doneće sto posto. Naravno, idealno društvo ne postoji, ali svi moramo težiti da svako od nas da doprinos u borbi protiv korupcije. Zadatak svakog poslanika je posebno odgovoran i težak na ovom teškom putu.
U ime stranke G17 plus, predlažem pooštravanje mera u borbi protiv korupcije. Građani su nas birali 2003. godine, jer smo prvi skrenuli pažnju na zloupotrebe državnih funkcionera. Prvi smo iz svojih redova uklonili ljude koji se ne pridržavaju moralnih principa. Otkrili smo aferu vojne opreme, smenili smo ministra Davinića. Zamenili smo dva narodna poslanika zbog osnovane sumnje da su planirali da pokradu volju građana i mandate prenesu u neku drugu parlamentarnu stranku, ili što je još gore, u neku neparlamentarnu stranku.
Prvi zadatak ove skupštine je da, usvajanjem ove odluke, stvori pravni okvir za delovanje, ali je mnogo važnija uloga svakog poslanika da u svojoj sredini i svojim primerom promoviše borbu protiv korupcije. Previše smo siromašni da bismo plaćali lekare, da bismo podmićivali opštinske službenike, plaćali upis deteta u jaslice ili građevinsku dozvolu.
Zato pozivam sve svoje kolege da podrže ovaj predlog odluke, ali što je još važnije, da svojim primerom i delovanjem promovišemo borbu protiv korupcije i konačno povratimo poverenje građana u narodne poslanike.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Malopre je tražio po Poslovniku gospodin Krasić. Izvinjavam se što ste malo sačekali, ali vidite da je ponekad jako teško. Moramo strogo da se držimo i tačnog izražavanja i Poslovnika.
Sledeći govornik će biti narodni poslanik Vjerica Radeta, pa pošto su dva poslanika odustala, narodni poslanik Ivan Radić, pa narodni poslanik Žarko Obradović. Ministre smenjuje ili Skupština, ili predsednik Vlade ili Savet ministara.
Izvolite, gospodine Krasiću.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Gospodine Markoviću, ništa nije teško. Drugo što želim da vam objasnim, ukoliko se reklamira povreda Poslovnika, član 101. stav 1. i 2. ili član 104, to ne znači obavezno kada se izađe na repliku da se uzvrati na neku uvredu itd. Moje javljanje jeste da se nešto razjasni.
O čemu se radi? Gospodin Ilić iz SRS je vrlo lepo izneo gole činjenice da je ministar Davinić član G17, da je njega optužio i napao za neke stvari ministar finansija Republike Srbije, Mlađan Dinkić, isto iz G17. Optužbe koje su bile na toj relaciji su bile teške, sve se zasniva u jednom krugu koji se zove G17 plus. Kako se to završilo? Ili je jedan morao da ode u zatvor ili su obojica morala da idu u zatvor.
Na tu konstrukciju i na to logičko zaključivanje, Željko izlazi i kaže da je G17 plus skupio snage da raščisti to u svojim redovima. Nije dovoljno to. Ovo što je gospodin Radiša Ilić rekao nije se zasnivalo na hrabrosti da se raščisti u svojim redovima. Ne treba hrabrost za primenu zakona.
Ali, da vas samo podsetim, nije ništa raščišćeno, a liči mi na ono što je Tadić uradio u izbornoj kampanji 2003. godine. On je svojim likom, stasom, glasom i izgledom, pa čak i ogledalom, garantovao da će na sudu da se završi afera Bodrum. Sećate se, vi ste ga napadali zbog afere Bodrum. Vi ste pokazivali televizijski snimak ko gde sedi, ko kako glasa, šta je moguće, šta je nemoguće, gde se nalazi Neda, gde se nalazi Radosavljević, gde se nalazi odsutni Pajtić itd.
Naravno da sam izašao da kažem, sve mi to liči na parolu, kao što je Tadić upotrebio jednu parolu, to će i vaše ispasti da je neka parola. Vi ste našli za shodno da ispravite navodno činjenicama, samo malo da okrenete te činjenice, da se to malo zarotira i da se dobije potpuno drugačija slika. Ne ulazim u to da li je tačno ili nije tačno.
Verovatno ono za Erikson ima poprilično tačnosti, jer se postupak vodi u Švedskoj, ne vodi se ovde. Niko odavde nije napravio aferu. To ovi pokvareni Šveđani napravili aferu. I treba neki odgovor. Šećer treba odgovor, privatizacije treba odgovor, Knjaz Miloš treba odgovor. Jelašić napokon treba da kaže da li je stvarno u onoj crvenoj jaknici, kada je došao u Srbiju, imao tolike devize u postavi, džemperčić itd.
Sve su to otvorena pitanja. Ona mogu da budu smešna, mogu da budu žalosna, mogu da budu laž, mogu da budu istina, ali na to treba da da odgovor država, vlast, organi, a ne strategija koja nam se gura kao kukavičija jaja. O tome se radi.
Ako ste stvarno da se raščisti sa korupcijama, sa mitom. Evo, podržavamo vas, ali dajte neki rezultat. Nemoguće je ovo, svakodnevno se otvara poneka afera, drma se deset dana i onda kraj priče. Samo da vas podsetim, pre godinu dana ovde sam vam sarkastično postavio pitanje kada ćete da uhapsite Karića. Neko je mogao da me optuži da plediram nešto nezakonito itd.
Naravno, svi su shvatili da sam to sarkastično rekao da bih vas izazvao, da napokon potražite dokumentaciju, protumačite dokumentaciju, pa čak malo i one koji zastupaju državu pred međunarodnom arbitražom podsetite koji je njihov posao i nađete neke odgovore na ključna pitanja. Drago mi je što potvrđujete naše stavove da u stvari tajkuni vode ovu zemlju, ne direktno nego preko svojih pajaca. Sećate se da sam pre mesec dana čak pričao o velikom tajkunu Danici Drašković.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala, gospodine Krasiću. Nije teško držati se Poslovnika, zato sam i ukazao malopre na to šta je u domenu stranaka, a šta službi.
Izvolite, replika na pominjanje stranke.

Snežana Stojanović-Plavšić

G17 Plus
Ovde se radi o brojnim neistinama, kojih se neću dotaći svih, ali vratiću se ponovo na vaše pitanje. Dakle, tačno je, potencirali smo da je stranka G17 plus spremna da i u svojim redovima raščisti sa korupcijom i to je osnov našeg bavljenja politikom i inače. Ne možete se nečim baviti u državi ukoliko se time ne bavite i u svojoj stranci. To je ono što smo mi uradili.
Što se tiče ingerencija koje imaju naši ministri, mogu da kažem da je sa te strane sve urađeno kao što je i vama jasno. Gospodin Dinkić je više puta izjavio da je budžetska inspekcija utvrdila izvesne stvari koje je istraživala u Ministarstvu odbrane i to je potpuno jasno. Dakle, budžetska inspekcija je podnela svoj izveštaj i obavešteni su svi nadležni organi o tome.
Sada je dalje na ostalim nadležnim organima da urade svoj posao, pa naravno MUP, tužilaštvo, pravosuđe, zna se ko sada treba da radi. Dakle, oni rade svoj posao sada i očekujem da će to biti završeno. Svi mi u G17 plus očekujemo da sve afere i sve potencijalne moguće afere koje su povezane sa korupcijom, pošto je o tome danas reč, nađu svoj epilog na sudu i očekujemo da će se tako dogoditi, bez obzira da li se radi o članovima G17 plus ili o bilo kome drugom u Srbiji, bilo da se radi o krupnoj, bilo da se radi o sitnoj korupciji, jer korupcija je korupcija.
Dakle, potpuno je neprimereno pominjanje stranke G17 plus i povezivanje njeno sa bilo kojom vrstom korupcije. Želimo da sve ove afere dobiju svoj epilog, a doprinosimo u svim oblastima u kojima mi radimo i u kojima rade naši ministri da njihove službe i službe koje su podređene njima završe svoj posao do kraja, i one su to u ovim slučajevima uradile. Dakle, to je ono što sam želela da kažem.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Po Poslovniku, pretpostavljam kao pogrešno protumačen. Izvolite, gospodin Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Gospodine predsedniče, ne radi se samo o pogrešnom tumačenju i da sam pogrešno protumačen, nego i o narušavanju jednog dostojanstva. Objasniću vam o čemu se ogleda narušavanje tog dostojanstva.
Gospođa je ovde iznela - ministri G17 plus. Ne postoje ministri G17 plus, nego postoje ministri. Ako ste ih vezali samo za G17 plus, onda potvrđujete ono što pričam od postanka ove vlade da tamo postoje parcele. U ovoj parceli se nalazi G17 plus i kontroliše upravo ono što je malopre Branka lepo konstatovala da je problem – carina, poreska uprava, Narodna banka itd.
Morate malo da vodite računa kada izađete nešto da pričate. Ne može stranka koja je na vlasti da dođe da replicira opoziciji i da kritikuje stanje za koje je ona odgovorna. Kako vi iz G17 možete da kritikujete stanje na carini, a vi držite carinu i hvalite se da držite carinu.
Pre neki dan doktor kaže - vi u Aleksandrovcu da znate da se za koji dan otvara dom zdravlja, to je zahvaljujući G17 plus. Da sam sa vama u Vladi odmah bih to rasturio. Zašto? Vi ste koaliciona Vlada koja zajednički radi ili ste sektorska vlada. Na to može slobodno da se doda ovo što su froncle od SPO. Vama je smešno, ali jeste, froncle od SPO, koliko para toliko muzike.
Pogledajte molim vas, da ne upotrebim reč moral, nego politička doslednost. Kada treba SPO da uđe u Republičku vladu, onda gospodin Vuk Drašković kaže da ne može SPS da nas podrži. Kada on treba da bude izabran za ministra za inostrane poslove, SPS ga naravno izglasa, a on kaže - da, glasali su, ali ja od njih to nisam ni tražio. To su dva različita postupanja od jednog istog čoveka povodom iste ili slične stvari.
Sada bi bilo stvarno licemerno da izađe Vuk Drašković i da se žali nešto, a on se svakodnevno žali na stanje: ili napada policiju, napada pravosuđe, komentariše pretkrivični postupak, krivični postupak, nepravosnažne presude. Nagovara ga žena da daje komentare, ona je veliki stručnjak, kuka na državnu bezbednost u zavisnosti od toga da li njeni imaju uticaja ili nemaju uticaja. Ako ima manje uticaja njena grupa u državnoj bezbednosti ne valja, to treba rasturiti, to je banda, fukara. Ako njena grupa dobije malo veći uticaj, ona ćuti, fino. To građani moraju da znaju.
Vi iz G17 plus morate jedanput da se opredelite. Potpuno se slažem da ste vi efikasni, ali samo kada su u pitanju pare. Kada je ovo drugo ništa niste efikasno. Da vam kažem jednu stvar, razmislite malo da
li su možda uzrok korupcije i previsoke prekršajne i druge kazne za bezazlene poreske nepravilnosti.
Jutros sam napomenuo samo jedan primer, čovek je zakasnio sa plaćanjem doprinosa nekoliko dana zato što nije imao na računu sredstava. Trebalo je da plati 5.000, došla je inspekcija, napravili su zapisnik i on će odgovarati za dva prekršaja. Jedan je vezan za prijavu, a drugi za sredstva. Minimalna kazna za jedan je 50.000, a maksimalna je 1.000.000 dinara. Ako idemo sa minimalnim kaznama za ta dva prekršaja on treba da da 100.000 dinara. Šta njega košta da da 200 evra poreskom inspektoru koji će da zažmuri?
Vi ste sistemski napravili korupciju, vi ste stvorili uslove za korupciju? Zašto?
Privreda stagnira, ono što radi mora da bude disciplinovano, ko ostaje u tome, ostaju veliki, ostaju tajkuni, ostaju novi monopolisti. O tome mi pričamo. Zato nije dovoljno da kažemo, znate šta mi imamo strategiju. Kao što prošli put beše, izvinjavam se što ću malo da produžim, mi imamo novi Zakon o parničnom postupku i dobro, prošao je zakon, pa nije prošlo ni tri meseca, a ministar kaže, ljudi, sudije ne znaju da je donet nov zakon. Nemojte meni da se žalite, ja sam opozicija, prljava, prosta, koja želi da vas skine sa vlasti.
Što se meni žalite za to? Pazite malo. Malo logiku izoštrite, kada ste vlast, ne možete opozicioni da se ponašate. Vlast ne može opoziciono da se ponaša. Doduše, sada će za koji dan sneg, verujte mi, opozicija nema sa tim nikakve veze.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Samo sekund, molim vas, nećemo stvarno dozvoliti to, jer kao što svako mora da vodi računa da se precizno izražavamo, kako treba, kao što je gospodin Krasić je rekao, produžiće, dozvolite mu predsednik da produži, dakle, tako i ovo neću dozvoliti, nema razloga da se iscrpljujemo, jer ovo su politički stavovi i jasno je da treba da nastavimo kao što su se svi zalagali, pa hajde da ih poslušamo u sporu po dnevnom redu. Svako iznese svoj politički stav, nema razloga da zloupotrebljavamo Poslovnik. Izvolite, gospođo Radeta, a potom narodni poslanik Žarko Obradović, pa narodni poslanik Ivan Radić.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, meni je žao što ne mogu da koristim svih 90 minuta koji su na raspolaganju poslaničkoj grupi SRS, jer najmanje toliko vremena bi trebalo da se priča o korupciji kao tekovini demokratije od 2000. godine do dana današnjeg.
Nacionalna strategija za borbu protiv korupcije, to je naslov ovog akta o kojem mi danas govorimo i o kojem treba jednog dana da se izjasnimo, i ovde smo čuli različite i razne stavove, uglavnom je nepodeljeno mišljenje da korupcije zaista ima na svim nivoima i na svakom mestu. Ali smo čuli i jedno, hvala bogu, jedino mišljenje, da je korupcija u Srbiji prisutna kao posledica srpskih običaja. Ovo je zaista neverovatno da neko vidi u srpskim običajima uzrok korupcije, žao mi je što nije tu koleginica da nam objasni šta je mislila kada je to rekla.
Vlada kaže u ovoj nacionalnoj strategiji da je korupcija jednako štetna pojava u društvima na svim nivoima razvoja. Moram da vam kažem da ovo nije tačno. Korupcija jeste štetna kao pojava, jeste štetna na svakom nivou, ali je najštetnija kada je u vrhu vlasti, a to je aktuelno sada i to je aktuelno u prethodne dve vlade.
Dalje, kažete da se korupcija javlja tamo gde postoje, pod a) mogućnosti i pod b) interes. Kako je ovo visokoumno rečeno. Naravno da na svakom mestu postoji mogućnost korupcije, svako ima interes ko se upusti u taj posao da bude korumpiran i zaista ne vidim zašto ste to morali ovako da visokoumno objašnjavate.
Doduše, kada sam videla da je ovu strategiju, odnosno odluku o utvrđivanju nacionalne strategije za borbu protiv korupcije potpisao Miroljub Labus, tu sam već u startu bila skeptična da Vlada ima uopšte zdrave namere da se upusti u koštac na pravi način sa korupcijom.
Imamo ovde, između ostalog, uzroke korupcije, kaže pod b) politički: zastareli i neodgovarajući Ustav. E pa recite mi, molim vas, da je zastareli i neodgovarajući Ustav uzrok korupcije u Srbiji, pa da samo neko objasni na koji to način Ustav, kako vi kažete, zastareli i neodgovarajući, može biti uzrok korupcije. To je neverovatno.
Ustav je zastareo samo u delu društvene svojine, a to svakako nije razlog. Dok je bila društvena svojina, nešto i nije bilo korupcije koliko od kada se privatizuje. Naravno, nemam ništa protiv privatizacije, ali o tome ću govoriti u nekim konkretnim stvarima.
Kažete, dosledna primena principa rada državne uprave, pa onda kažete da je to depolitizacija, profesionalizacija, racionalizacija, modernizacija itd, a mi vam već mesec ili dva dana, kada smo ovde imali ove zakone o Vladi, o državnim službenicima, pričamo da donosite zakone koji stvaraju partijsku državu. Ni reči, ni blizu ove depolitizacije, profesionalizacije itd.
Podsetiću vas na one državne sekretare i razne vladine službenike, sa mandatom od pet godina, znači više od Vlade, s tim što ćete ih imenovati sada, već jeste, pa će onda Vlada da ode iduće godine, a svi sadašnji vladini državni sekretari će da vladaju još pet godina. E, tako ste vi depolitizovali državu i na taj način pokušavate da se borite protiv korupcije.
Kada govorite o medijima, kažete, između ostalog, preporuke su - obezbeđivanje nezavisnosti novinara u profesionalnom radu, uz dosledno sprovođenje odgovornosti za povrede etičkog kodeksa novinarstva ili implementacija principa nespojivosti rada novinara i njihove političke aktivnosti.
Sada ću da vam navedem jedan najsvežiji primer Soroševog novinara Jugoslava Ćosića, koji je skoro u jednoj emisiji, čini mi se da se zove "Poligraf", gospodinu Tomislavu Nikoliću rekao da ima stan u Ulici Svetog Save, čini mi se, da je dobio od Partizana.
I naravno, vrlo brzo smo došli do pravih podataka čiji je to stan, da je to stan porodice Tomislava Nikolića koji je umro pre mnogo godina.
Ali, zašto sve ovo spominjem. Zato što je taj novinar Jugoslav Ćosić, taj Sorošev novinar, kaže da on možda može da se izvini porodici tog pokojnog Tomislava Nikolića, što ga je spominjao u ovom kontekstu, ali da on nema potrebu da se izvini ni SRS, ni Tomislavu Nikoliću. Dakle, toliko o aktuelnom stanju u ovoj oblasti.
Ovde ste vrlo interesantno učešće građana i civilnog društva u borbi protiv korupcije napisali, jer navodite - nevladine organizacije i kažete da moraju da zasluže legitimitet otvorenošću, hrabrošću i kvalitetom svog delovanja.
Aman ljudi moji, pa zar ste vi mislili da u borbu protiv korupcije ovde uključite ove, kako one sebe zovu, borkinje za ljudska prava, Biljanu Kovačević, Sonju Biserko, Sonju Liht, Natašu Kandić i one vama služe da o njima na ovaj način pričate u nacionalnoj strategiji za borbu protiv korupcije. To je prosto neverovatno.
Kada je ministar ovde, ni kriv ni dužan, obrazlagao ovu temu, rekao je da je od mogućih otkrivenih ili već naznačenih korupcionaških afera procesuirano 15%. E sad, ne znam na šta se to odnosi, ako svi znamo da najveće afere korupcionaške nisu procesuirane, da su sve bile po principu - tresla se gora rodio se miš. Podsetićemo vas na neke.
Govorili smo mi ovih dana o korupciji u Vladi preko Ministarstva zdravlja. Gospodin Paja Momčilov jedva čeka da govori o tome, pa neću da mu uzimam ni vreme ni temu. Govorili smo o Nacionalnoj štedionici, o tome kako je Dinkić opljačkao Nacionalnu štedionicu i onda na naslovnim stranama svih novina piše - uhapšen inspektor budžetske inspekcije, čini mi se u Požegi, da ne pogrešim sada da nekoga neopravdano ne oklevetam, uhapšen zato što je uzeo 50 evra, neverovatno.
Naravno, ne sme da uzme 50 evra, ne sme da uzme ni 50 para, to jeste krađa, to jeste korupcija. Ali, u poređenju sa njegovim ministrom, koji je uzeo Nacionalnu štedionicu, opljačkao onako kako je opljačkao, mi govorimo o nekim potpuno banalnim stvarima.
Imamo neviđeno pranje para preko Narodne kancelarije. Da li je procesuirana ta korupcija, da li se tu poveo postupak da se vidi koje pare i kakve pare prolaze kroz Narodnu kancelariju, kroz sve mesne kancelarije, Narodne kancelarije u svim opštinama gde DS drži vlast. Na koji način se finansira predsednik Republike iz donacija, da li ima negde u nekoj državi da se predsednik Republike finansira iz donacija? Već se unapred nekome prodaje, odnosno neko ga kupuje. To nije interesantno, naravno.
Govorili ste mnogi iz SRS o korupciji u pravosuđu, a kolege iz vladajuće koalicije takođe o korupciji u pravosuđu, ali o tome kako su neke sudije već pohapšene i protiv nekih se vodi postupak itd. U redu je, to tako i treba.
Ali, to nije nešto čime treba da budemo ponosni i zbog čega treba da budemo srećni. Samo pitam da li imamo podatak, mi imamo, a da li je neko ovde objavio podatak od kada su uglavnom izabrane te sudije koje su sada pod krivičnom istragom? Uglavnom su sve sudije posle 2000. godine.
Nismo dobili sudski epilog Labusovih afera, a vezano za "Knjaz Miloš", ni šećer, čuli ste danas ovde, ni za kompletnu ekonomsku izdaju zemlje koju Miroljub Labus trenutno vodi, odnosno već nekoliko meseci je to prisutno na delu. Tu nemamo nikakvih zvaničnih informacija.
Ne znamo šta je sa postupkom protiv Marije Rašete-Vukosavljević. Sećate se, to je ona ministarka iz Tadićeve DS, koja je fikus na aerodromu plaćala 70 hiljada dinara, a kašičicu za kafu 650 dinara. Dva dana je to bilo aktuelno u novinama, sada je ponovo aktuelna. Vidim, obilazi neke modne revije koje tamo organizuje gospođa Tadić. Dakle, ništa se nije desilo. Ukrala žena, koliko danas reče, proneverili 18 miliona evra. Nikom ništa. To nema veze sa borbom protiv korupcije.
Korupcija u postupku privatizacije, u postupku javnih nabavki, u postupku pranja novca, to je nešto o čemu zaista ne mogu, ovako nabacujem temu po temu, jer nemam vremena sve da spomenem, a kamoli o svemu da govorim. Najnovija korupcija koja se dešava, a vezana je za vlast u Surčinu, za nereagovanje ministra iz DSS, gospodina Lončara, na stanje u Surčinu i na obaveznost njegovu da uvede prinudnu upravu u tu opštinu.
Naravno, sve je to vezano za trange-frange poslove, one o kojima se ovde govorili kada je u pitanju trgovina poslaničkim mandatima. Nemam vremena o tome da govorim. Mnogo toga na tu temu ima da se kaže i više od onoga što je govoreno danas.
Danas je Vlada Republike Srbije dobila jedno pismo, gde se sa molbom obraćaju mali akcionari FMP-a, između ostalog, nemam vremena da sve čitam, kažu oni i mole "da nam u skladu sa svojim ovlašćenjima pomognete u sprečavanju nelegalnog preuzimanja, kažu, otimanja fabrike metalnih proizvoda, AD FMP Beograd je sa 60% u vlasništvu malih akcionara kojih je 2.180, a 40% je državno vlasništvo. Razlog zbog čega vam se obraćamo je sledeće: od 1. jula 2004. godine do danas otpušteno je 70 od ukupno 290 radnika, otpremnine za ispraćaj su isplaćene u minimalnom iznosu od 35 hiljada. Inače, svih 290 radnika su od 1. jula radili za minimalac, jer su kažnjeni."
Kaže, "istovremeno je od Fonda za razvoj Republike Srbije uzeto 20 miliona dinara, od čega je pet miliona isplaćeno otpuštenim radnicima, pet miliona su plaćeni računi FMP BS i Roto koš. Milion i 200 hiljada plaćena je stipendija Tijani Čović na tajni račun, ćerki Nebojše Čovića."
Sve ćerke ovih korumpiranih političara izgleda vole da se školuju u inostranstvu. Osam miliona i 800 hiljada, opet kao donacija za otkup FMP. Spominje se neki hotel, košarkaška hala, kafići, šta je sve prodato u Železniku? Nemam vremena, ali nekom drugom prilikom ćemo sve ovo pročitati.
Dame i gospodo, ovo o čemu danas raspravljamo je mrtvo slovo na papiru. Primenjujte zakone, gospodo, zakoni su, kakvi god su, jedini garant za borbu protiv korupcije. Nažalost, zakoni koje vi donosite, a mi vas ovde uporno upozoravamo, donosite neprimenjive zakone, donosite zakone sa puno rupa, koji otvaraju mogućnost korupcije. To jeste istina i ovo vam zaista neće pomoći.

Whoops, looks like something went wrong.