DRUGA POSEBNA SEDNICA, 09.11.2006.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DRUGA POSEBNA SEDNICA

2. dan rada

09.11.2006

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 19:10 do 00:00

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama, gospodine Omeroviću. Molim sve narodne poslanike da se koncentrišemo na ono što govorimo u ovoj sali. Jasno sam obavestio poslanike o tome da li je moguće i na koji način govoriti o povredi Poslovnika. Ali mi je drago da su svi tolerantni.

Takođe mi je drago, vidim po reakcijama, da je većina ipak koncentrisana i svesna da mi upravo otvaramo sednicu na kojoj treba da stvorimo mogućnost – zbog toga ovako detaljno, odgovorno, ponekad i sa nervozom, sa malo žuči, kao što su videli danas i novinari, mi smo radili, i zahvaljujem se predstavnicima svih poslaničkih grupa, koji su na kraju stigli do toga da možemo, upravo da bi se primenjivao Ustav koji je proglašen – da danas ispunimo ono što tome prethodi, a to je donošenje i proglašenje ustavnog zakona za sprovođenje Ustava, a tada će se steći i uslovi o kojima ste vi govorili. Do tada nije moguće o ovome odlučivati. Hvala vam.

Prelazimo na razmatranje PREDLOGA USTAVNOG ZAKONA ZA SPROVOĐENjE USTAVA REPUBLIKE SRBIJE, koji je podnela Vlada.

Molim za malo razumevanja, jer smo svi do malopre odlučivali, pa moram da pazim da slučajno ne preskočim neko ime od poslanika koji su odgovorno učestvovali u predstavljanju i podnošenju amandmana.

Primili ste amandmane koje su podneli narodni poslanici: Miloljub Albijanić, Predrag Marković, Hranislav Perić, Toma Bušetić, Zoran Anđelković, Tomislav Nikolić, Dušan Petrović, zajedno Hranislav Perić, Jovan Todorović i Toma Bušetić, zajedno Zoran Anđelković, Rajko Baralić, Milorad Vučelić, Živodarka Dacin, Ivica Dačić, Milan Janković, Dragan S. Jovanović, Dragan M. Jovanović, Bojan Kekić, Svetislav Krstić, Milomir Minić, Milan Nikolić, Žarko Obradović, Milisav Petronijević, Miloje Savić, Živorad Smiljanić, Zvonimir Stević, Živojin Stefanović, Branče Stojanović i Jovan Todorović, kao i Vlada Srbije.

Primili ste izveštaj Odbora za ustavna pitanja. Na sednici Odbora za ustavna pitanja amandmane su povukli narodni poslanici: Hranislav Perić na član 3, Zoran Anđelković, Rajko Baralić, Milorad Vučelić, Živodarka Dacin, Ivica Dačić, Milan Janković, Dragan S. Jovanović, Dragan M. Jovanović, Bojan Kekić, Svetislav Krstić, Milomir Minić, Milan Nikolić, Žarko Obradović, Milisav Petronijević, Miloje Savić, Živorad Smiljanić, Zvonimir Stević, Živojin Stefanović, Branče Stojanović i Jovan Todorović na član 3, Toma Bušetić na član 3, Tomislav Nikolić na član 3. i na član 12. Dušan Petrović na član 3, Predrag Marković na naslov iznad člana 4. i član 4. i na naslov iznad člana 5. i član 5, Hranislav Perić, Jovan Todorović i Toma Bušetić na član 4, Zoran Anđelković na član 19. i amandman koji je podnela Vlada na član 20.

Na sednici Odbora za ustavna pitanja poslanici su usvojili, a predstavnik predlagača prihvatio amandmane narodnog poslanika Predraga Markovića na članove 3. i 9, naslov iznad člana i član 19, kao i amandman na član 20, pa konstatujem da su ovi amandmani Predraga Markovića postali sastavni deo Predloga zakona.

Podsećam vas da, prema članu 160. stav 3, a shodno članu 94. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.

Pošto ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe, iznosi pet časova konstatujem da je vreme rasprave po poslaničkim grupama uobičajeno.

Da li treba da pročitam?

(Zoran Anđelković, sa mesta: Nema potrebe.)

Zahvaljujem na toleranciji.

Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile da odmah podnesu prijave za reč sa redosledom narodnih poslanika.

Pošto sam, podsećam, ovu sednicu sazvao kao posebnu sednicu za potrebe proglašenja Ustava i donošenje i proglašenje ustavnog zakona za sprovođenje Ustava, otvaram jedinstveni pretres.

Što znači da ćemo, jer na kraju se donosi odluka o proglašenju, to znači da ćemo prvo razmatrati tokom pretresa stavove prijavljenih govornika, potom pristupiti izjašnjavanju o amandmanima, a onda ćemo pristupiti glasanju o Predlogu zakona.

Otvaram jedinstveni pretres i pitam da li predstavnik predlagača, dr Zoran Lončar, ministar za državnu upravu i lokalnu samoupravu, želi reč?

(Da.)

Izvolite, gospodine Lončar.

Zoran Lončar

Poštovani predsedavajući, poštovane kolege ministri, poštovane dame i gospodo narodni poslanici, imam čast i zadovoljstvo da u ime Vlade Republike Srbije, pošto je ovo prvi naš susret nakon jučerašnjeg proglašenja Ustava, čestitam novi Ustav Republike Srbije.
(Predsednik: Hvala .)
Danas se, takođe, nalazimo pred jednim novim istorijskim trenutkom.
Istorijski trenutak je zato što je, posle novog Ustava, pred nama kao predlagačima, i pred vama, istorijski zadatak da usvojimo zakon za sprovođenje Ustava.
Ovim činom doći ćemo u priliku da otpočnemo da primenjujemo Ustav ili drugim rečima da Ustav uvodimo u život.
Da bismo i to uradili onako uspešno, kao što ste vi 30. septembra istorijskom jednoglasnom odlukom uspeli u ovom domu da usvojite Ustav, neophodno je da po istoj proceduri, najmanje dvotrećinskom većinom, na principu političkog konsenzusa, usvojimo i zakon za sprovođenje Ustava, i da omogućimo ono što je prirodna posledica da Ustav počne da se primenjuje raspisivanjem izbora učinili večeras.
Stoga moram da izrazim zahvalnost svima onima narodnim poslanicima koji su prihvatili poziv i na prethodno održanoj sednici Ustavnog odbora izrazili spremnost, u cilju omogućavanja usvajanja ustavnog zakona, da povuku svoje amandmane za koje nije postojao neophodan politički konsenzus.
Na ovaj način ste još jednom, a nadam se da će i to večeras skupštinska rasprava i izjašnjavanje pokazati, pokazati da smo u stanju kada su u pitanju osnovni nacionalni i državni interesi da im damo značaj i prioritet nad pojedinačnim stranačkim interesima.
Usvajanjem ovog zakona omogući ćemo da Ustav počne da se primenjuje i to će, nakon izjašnjavanja, biti još jedna velika pobeda svih nas i pobeda naše države, pobeda Srbije.
Želim samo još da iskoristim ovu priliku da, nažalost, sa ove govornice u ime Vlade najoštrije osudim današnji najnoviji teroristički akt albanskih separatista na Kosovu i Metohiji nad Srbinom Miloradom Šopićem iz sela Letnice kod Kosovske Vitine.
To je, nažalost, još jedan u nizu dokaza da je bilo neophodno, između ostalog, radi zaštite naših građana koji žive na tom delu teritorije Republike Srbije koja se zove Kosovo i Metohija, da donesemo novi Ustav i da večeras, nadam se na principu širokog političkog konsenzusa, glasovima svih onih narodnih poslanika koji su za državu Srbiju, usvojimo zakon za sprovođenje Ustava.
Stoga vas pozivam s ove govornice da ovaj Vladin predlog, koji je zasnovan na premisama očekivanog političkog i mogućeg kompromisa, svojim glasovima podržite večeras i da omogućimo da od večeras novi Ustav Srbije, raspisivanjem izbora, počne i da se primenjuje.
Još jednom, svima vam čestitam novi Ustav i zahvaljujem se.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama, gospodine Lončar.
Pitam da li predstavnik Odbora za ustavna pitanja želi reč? Ne, hvala. Da li predsednici, odnosno predstavnici poslaničkih grupa žele reč?
Da, izvolite, Aleksandar Vučić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS. Izvolite, gospodine Vučiću.

Aleksandar Vučić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, SRS je u donošenje novog Ustava Republike Srbije uložila mnogo truda, znanja i u najboljoj veri ušla u veliki posao za Srbiju.
Dužan sam da kažem, zbog različitih izjava pojedinaca u medijima, zbog nekada namerno pogrešnog interpretiranja i naših političkih stavova, ali i onoga što se zaista u prethodnom periodu događalo, da smo u taj posao ušli ne zbog naših partikularnih partijskih interesa, već zbog interesa države Srbije, zbog interesa građana Srbije i zbog budućnosti naše dece.
Ušli smo u taj posao kao opoziciona politička stranka, rekao bih jedina opoziciona politička stranka suštinski na političkoj pozornici Srbije, da pokažemo da opozicija može da se ponaša primereno, časno, pošteno, odgovorno i ozbiljno, u skladu sa teškim istorijskim trenutkom u kojem se naša država danas nalazi.
Sve naše birače pozvali smo da izađu na referendum, da glasaju za novi Ustav Republike Srbije, u koji smo ugradili mnoga rešenja i ideje SRS, od nekih morali da odustanemo, zato što je postojao ili je morao da postoji nekakav kompromis sa predstavnicima drugih političkih stranaka i sve to nam nije bilo nimalo teško.
Maksimalni napor učinili smo 28. i 29. oktobra pozivajući sve naše članove, simpatizere i aktiviste da izađu na referendum da se potvrdi Ustav Republike Srbije. Čak smo u nedelju, kada smo videli da ne postoji dovoljna motivisanost naših građana, menjali poruku i mislimo da je ta izmena poruke doprinela da Ustav na referendumu bude potvrđen, gde smo ljudima jasno stavili do znanja sa kakvim ćemo se posledicama suočiti i šta će da rade oni koji žele rastakanje države Srbije, pre svega otimanje naše teritorije, otimanje Kosova i Metohije.
I danas smo pristajali ponovo na kompromise, iako mislimo da je razumno i racionalno u tekstu ustavnog zakona prihvaćen najveći deo onoga za šta su se zalagali srpski radikali, upravo zbog toga što je ponovo teško ranjen Srbin, a država Srbija jedino što može da kaže to je ''mi oštro protestujemo zbog toga'', ali će se opet većina političara u Srbiji baviti time - kako da napakostimo SRS, kako sutra na naslovnoj strani nekih novina da piše nešto protiv radikala, kako na B92, u udarnoj informativnoj emisiji, samo da nešto ide protiv SRS.
Našim ponašanjem u prethodnom periodu, našim ponašanjem danas pokazali smo, i zato sam ponosan što sam član SRS, kako mogu da se štite državni interesi i kako država, srpski narod i građani Srbije mogu i moraju da budu ispred bilo kakvih političkih ili uskostranačkih interesa.
Mi smo danas, ne zbog nas, po svim istraživanjima javnog mnjenja, onih ljudi dakle koji nisu bliski SRS, najjača politička snaga u Srbiji. Da li ćete imati 2, 3, 1 ili 5 manje ili više poslanika za nas nije važno u poređenju sa onim kako će izgledati država Srbija, hoćemo li imati našu zemlju ili nećemo.
Za nas je politički prioritet i cilj Srbija, njena budućnost i budućnost naše dece. Zato smo to danas uradili i prihvatili.
Mi smo rekli da interes Srbije nije da izbori budu u decembru. Mnogi su insistirali samo na tome, ali po svaku cenu. Postavljalo se pitanje građanima Srbije - a zašto je to nekome toliko važno, zašto je baš tako strašno da bude u januaru? A oni su rešili po svaku cenu da to teraju u decembru, i od ministara, i od predsednika Srbije, i od mnogih drugih čuli smo takve tvrdnje.
Šta se to krije od građana Srbije? Da li se to kriju nekakva negativna rešenja o Kosovu i Metohiji za koja ne žele da upoznaju građane Srbije, da li se to krije naduvanost i napumpanost tzv. Nacionalnog investicionog plana? Pa sad, sve smo uspeli nekako da uguramo, pokrićemo sve rupe na mišiće tamo do 15.-20. decembra, a posle toga potop, važno je samo da se pređe cenzus, za neke da ponovo na ovaj ili onaj volšeban način učestvuju u nekoj vlasti, za druge da izbegnu zatvor, za treće neki treći razlog, ko zna već koji.
Za nas nije bio nijedan od tih razloga. Mi smo hteli da vam kažemo, našim ponašanjem u postupku donošenja svih normi u ustavnom zakonu za sprovođenje Ustava Republike Srbije, da mi želimo da se ovakav Ustav koji je plod kompromisa, verovatno i uvek takav koji je plod kompromisa i najbolji za Srbiju i njene građane, sprovede u delo.
Ali nam je od toga da umesto 82 mandata dobijemo ovog trenutka 100 važnije da vidimo kako ćemo da zaštitimo gospodina Šopića i svakog drugog. A da vidimo kako ćemo da odgovorimo Martiju Ahtisariju na njegovo pismeno koje je, pretpostavljamo, vidimo vi to bolje pretpostavljate nego mi, neće biti dobro za Srbiju.
Da vidimo da kažemo šta je ono što je za našu zemlju u ovom trenutku najbitnije. Meni se čini da se predstavnici nekih drugih stranaka nisu tim ciljem rukovodili. Zato smo bili ucenjivani, zato su vršeni pritisci, ucenjivani kao deo političke javnosti, ne mislim da neko na nas može da vrši tog tipa pritiske i da ucenjuje za bilo šta, jer je poznato da se ne plašimo ničega i da izlazimo sa onim što mislimo i sa onim što smatramo da je najbolje za srpski narod i građane Srbije.
Zbog čega svi ti pritisci? Da bi neko seo u fotelju? Pa mi smo imali poruke od predsednika Republike i predsednika Vlade, posebno od predsednika Republike - idem na sastanak sa Olijem Renom i njemu saopštavam da je za nas najvažnije da imamo izbore pre kosovskometohijskog rešenja. Kakva je to poruka građanima Srbije, šta je time rečeno građanima Srbije?
Njima se kaže, svima nama se time kaže – ej, građani Srbije, vama ovim poručujem da će rešenje za Kosovo i Metohiju biti veoma loše, da znam kakvo će to rešenje biti.
Time vam poručujem takođe da me ne interesuje naročito šta će sa tim da bude, nego da me samo interesuje da zasednem u svoju fotelju, da je debelo osiguram sa obe ručke sa strane, da i dalje budem neki predsednik ili nekakav funkcioner u budućoj vladi, a posle toga šta će biti sa Kosovom i Metohijom baš nas briga.
To je bila poruka vlasti, poruka koja nije mogla da se tumači ni na jedan drugačiji način od ovoga. I za divno čudo, u domaćim medijima to nije naišlo na osudu, nije naišlo na osudu, a posebno kod onih koji iz sveg srca i iz sve snage podržavaju i otimanje Kosova i Metohije, i delimično ili potpunu okupaciju Srbije itd.
I to možemo da razumemo, ali ne možemo da razumemo da narodni poslanici, oni koje su građani izabrali, ne dignu glas protiv toga. E za nas ni jedan fotelja na kugli zemaljskoj, ni fotelja narodnog poslanika, ni fotelja predsednika Republike, nije važnija od glave ijednog jedinog Srbina na Kosovu i Metohiji, ijednog jedinog čoveka koji živi na Kosovu i Metohiji.
Za nas je njihov interes neuporedivo važniji. To nije samo njihov interes, to je intetres cele države. Znam da će neki da kažu, da idu sa nekom porukom, šta vas briga, hajde da živimo jedan život. Šta to znači? Hajde da živim jedan život, mazni, opljačkaj šta stigneš, uradi gde ti šta padne na pamet, baš te briga za Kosovo i Metohiju. Da li je u tome stvar? Nisam razumeo na drugačiji način.
Ta vrsta politike, i to ne govorim o političkoj stranci koja se u tome prepoznala, govorim o pojedinim istaknutim javnim ličnostima i njihovim medijskim promoterima, koji nam to svaki dan govore, pripremajući teren za otcepljenje Kosova i Metohije, koji hoće da kažu, e pa nije važno, sve je to u redu, nastavlja se život. Ne, mi smo svi mislili da ćemo svi da skočimo u bunar.
Pa, naravno da se život nastavlja, ali država postoji i države ima dok imate narod, suverenu vlast i teritoriju. To su tri osnovna elementa svake države. Ali, mi nemamo teritoriju, nemate državu, ljudi, nemamo državu. Onda neka to kažu. Ali, to nije realnost. Realnost je nešto drugo. Hajde onda da ukinemo izbore, kažite nam da više nemamo državne organe, da nemamo izbore, da postavimo okupacione gaulajtere, i oni će neku vlast da sprovode. Umesto vozačkih dozvola davaće nekakve ausvajse ili ne znam šta sve i da završimo priču. To nije rešenje.
Zato smo mi zadovoljni, bez obzira na to što smo učinili neku vrstu kompromisa, a to moram danas da kažem, kada su razgovori zapali u ćorsokak, jer smo mi tražili nešto što smo mislili da nam pripada, nešto što smo mislili da pripada građanima Srbije, ne SRS, ne bilo kome od nas lično. Tražili smo samo da se omeđi nekim širim rokom, čak ne datumom, vreme održavanja predsedničkih izbora.
Rekli smo, možemo u martu da idemo na sve izbore. Rekli smo, u redu je da zbog situacije na Kosovu i Metohiji, a vi znate šta mi mislimo o Borisu Tadiću, naravno, sve najgore, i o njegovoj politici, hajde da za to vreme imamo predsedničke izbore, jer čim se završe ti parlamentarni izbori i čim se formira vlada da odmah idemo na izbore za predsednika Republike. Da ne bude te praznine, da ne bude tog vakuuma bez značajnih državnih institucija koje bi bile u stanju da odgovore na teško stanje na Kosovu i Metohiji.
Nismo mogli da postignemo konsenzus sa političkim strankama. Ostavili su mogućnost, formalnu, nadam se, samo formalno, nadam se, da se ti izbori održe bilo kad u toku naredne godine. Ovo - formalno nadam se zato što je predsednik Vlade Vojislav Koštunica dao garancije i dao svoju reč zameniku predsednika SRS, Tomislavu Nikoliću, da će izbori za predsednika Republike biti održani do 31. maja naredne godine.
Nama pre toga predstoji veliki posao, to je zakon o predsedniku Republike, zakon o vojsci, zakon o odbrani, predstoji nam iz različitih sfera društvenog života da donesemo zakone, koji se tiču pre svega izbora, i zakon o izboru narodnih poslanika, zakon o uređenju sudova, zakon o izboru sudija, zakon o kasacionom sudu, zakon o lokalnoj samoupravi, o gradu, o gradu Beogradu i mnoge druge. Taj posao je pred budućim sazivom Narodne skupštine Republike Srbije.
Pred nama je da večeras usvojimo ovakav ustavni zakon, bez obzira što niko od nas nije presrećan ovim normama, bez obzira što niko ne može da kaže da je pobedio. Možda je to najpravičnije i najbolje, zato što građani Srbije znaju da su time dobili nešto što je između interesa svih političkih struktura.
Mislim da SRS nije dozvolila ultimatum i predstavnicima pojedinih ambasada – danas sam se iznenadio kada sam video da je to uradio američki ambasador Majkl Polt, prosto ne mogu da verujem da čovek ne zna da nije pristojno mešati se u unutrašnje stvari drugih zemalja i određivati im datume izbora – pa su neki u popodnevnim satima promenili odluku iz dogovora, pa rekli, nismo se tako dogovorili, ajde opet da skraćujemo rokove, pa onda opet odustali od toga.
U ovoj zemlji poštujemo sve. Niko nam ne smeta. Mi svoju zemlju volimo. U ovoj zemlji moraju da odlučuju građani Srbije i niko više. Ambasadori, dobrodošli ste u našu zemlju, dragi ste nam gosti, zastupajte interese svojih zemalja, ali dok postojimo kao država, hoćemo da odlučujemo o svojoj sudbini, o sudbini naše dece odlučuje Srbija i njeni građani.
Oni koji to ne razumeju, koji su uvek zadovoljni i slatko se osmehuju i kažu, videćemo kako će biti posle kampanje. Znate na šta računaju? Znaju oni da su slabiji od srpskih radikala.
Računaju, pa tući ćemo ih na jednoj, dve nacionalne frekvencije, B92 i RTS, ako bude moglo malo i preko treće. Tući ćemo ih preko toliko i toliko prljavih novina koje imamo, izmislićemo šta nam treba i kako nam zatreba, pa će da nam se pojavi i onaj čuveni stelt-most, nevidljivi, u Beogradu.
Kaže, mi radimo od 2004. do 2006. godine, nacrtali most koji je kao slikovnica, ko Golden Gejt, a građani Beograda svakog dana se guraju po ulicama, nigde ne vide taj most, nigde ga nisu videli. Samo ga je Bogdanović video, vizionar čovek, a šest godina tog mosta nema, ljudi se i dalje guraju, gužve su na ulicama Beograda, a samo se radi i diže se nešto gde može još malo para da se otme, i provizija, kao ono na autokomandi, gde menadžeri imaju po 20 lokacija za svoje zgrade ili ne znam šta. Ali, završio sam sa tim, da ne kažu da se u svečanom trenutku govori na regionalnom ili gradskom nivou.
SRS podržaće ovakav ustavni zakon za sprovođenje Ustava Republike Srbije, u najboljoj nameri da Srbija dobije dobar ustav. Mi ne mislimo da on treba da bude menjan svake godine ili svake četiri godine, kada se vlast u Srbiji bude menjala.
Želim, pre svega, da se zahvalim građanima Srbije, koji su nama kao narodnim poslanicima dali mandat u prethodne tri godine. Što se tiče SRS, radili smo sve što smo mogli i znali da zaštitimo interese države i građana Srbije. Uveren sam da će ljudi u Srbiji to umeti da cene i da će pored ovih 80 biti bar još 46 poslanika srpskih radikala u narednom mandatu. Hvala vam i živela Srbija.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama, gospodine Vučiću.
Sledeći se javio za reč predsednik poslaničke grupe G 17 plus, Miloljub Albijanić. Molim vas, malo tolerancije. Već šest godina sam nešto sanjao, pa sam video, nemojte sada kod ovoga što vidim golim okom da me zbunjujete.
Izvolite, gospodine Albijaniću.
...
Zdrava Srbija

Miloljub Albijanić

G17 Plus
Gospodine predsedniče, gospodo ministri, dame i gospodo poslanici, želim da kažem na početku da sam ponosan na rad ovog skupštinskog saziva, posebno skupštinske većine, jer smo uradili nekoliko važnih stvari.
Prvo, unapredili smo politički dijalog u samom parlamentu, u Skupštini. Doneli smo 260 zakona i naš rad krunisali donošenjem novog Ustava države Srbije.
Naravno, i predstavnici Evropske unije su naš rad ocenili odličnim i sa poštovanjem ispratili donošenje novog Ustava.
Naravno da želim da čestitam svim građanima Srbije novi Ustav Srbije i da kažem da to jeste bio glas "da" i za budućnost naše dece, i porodica, i naroda, i otadžbine. To je bio glas za državu Srbiju.
Čuo sam ovde za govornicom neke kritike, i želim da kažem da je i Vlada Republike Srbije, kao izvršna vlast, uradila značajan deo posla. Tačno je da je započeo Nacionalni investicioni plan, ali Nacionalni investicioni plan kao odgovornost prema državi i prema građanima. Tu je bila najvažnija stvar zaštita državne imovine, ali isto tako i ono što je do sada uzimano od države i građana sada se kroz Nacionalni investicioni plan, na najbolji mogući način, vraća svim gradovima i opštinama u Srbiji, i svim građanima takođe.
Ono što jeste važno, kad sam to istakao, jeste da su i poslanička grupa G17 plus, ministri u Vladi iz redova G17 plus, pokazali da ono što je naša osnovna ideja jeste pre svega da stručni, odgovorni ljudi rade svoj posao na dobrobit svih građana Srbije. Zato svakako mogu da kažem da se izrodio sam slogan "stručnost ispred politike".
Ono što je takođe važno je da se danas pred nama nalazi Predlog ustavnog zakona ili zakona o sprovođenju samog Ustava. Dakle, da nema nekog nerazumevanja, mi smo Ustav Srbije proglasili juče u ovoj sali, svečano. Osećao sam se dostojanstveno i ponosno i juče, i kad je bio dan referenduma, ali i onaj dan kada je 242 poslanika jednoglasno glasalo "za". To jednoglasno "za" cene i u Evropskoj uniji i u drugim parlamentima jer je to inače retkost u svetu.
Dakle, ustavni zakon ili zakon o sprovođenju samog Ustava je nešto sasvim drugo. Kad sam rekao "stručnost ispred politike", sad želim da naglasim da je danas i prilikom konsultacija prednjačilo nešto sasvim drugo. Nije čak bila ni politika, bilo je političarenje, sitni ustupci i lični interes pre svega.
Nije to bio kompromis, kako je ovde neko pokušao da kaže, jer kompromis podrazumeva isto onakvo ponašanje kakvo smo imali za donošenje samog Ustava. Ono što jeste ovde bilo na delu, to jeste ustupak i Srpskoj radikalnoj stranci i Socijalističkoj partiji Srbije. Zašto?
Zato što je glavna debata i danas u toku čitavog dana i ovih dana zapravo o tome kada će biti izbori. Neki se, možda s pravom, boje izbora. Ima ona Njegoševa u vezi tog straha, ne znam što se Vučić našao prozvanim pa se sada javio. Znači, i on se boji. Gospodine Vučiću, da vam kažem, ima ona Njegoševa: "Strah životu kalja obraz često".

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Molim vas, gospodine Albijaniću, niko se nije javljao za reč ili se prepoznavao. Pokazivali su na vreme.
Molim vas, vremena imate na raspolaganju, pošto su to neki poslanici pitali jer ovde nema onakvog časovnik.
...
Zdrava Srbija

Miloljub Albijanić

G17 Plus
Imam još 13 minuta.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Tako je. Kažem vama i ostalima, ovde je specifično, koristite sat koji je iznad, ovde se beleži, nije moguće lako pratiti vreme kao u prethodnoj sali. Molim sve poslanike da to koriste.
Izvolite i hvala na razumevanju.
...
Zdrava Srbija

Miloljub Albijanić

G17 Plus
Dakle, nije to bila stvar kompromisa, već truli ustupak, posebno Srpskoj radikalnoj stranci i Socijalističkoj partiji Srbije. Valjda ljudi neće na izbore. Ovo je jedinstven slučaj u Srbiji, jer ne postoji nigde na svetu da opozicija na izbore neće.
Dakle, vlast kaže spremni smo, hajde da se ogledamo, hajde da pokažemo koliko je ko šta uradio, a opozicija neće i ne sme. Iz tog razloga i ova uvažena gospoda, neki od njih su prilično na političkoj sceni Srbije, neki od njih su i 15 godina, i kad bih pokušao da se setim šta su dobro uradili za Srbiju, nažalost toga nema, pa ne mogu ni da se setim.
Razne loše stvari su rađene, a u ovom sazivu ih je pratio pokušaj opstrukcije, demagogije, prazne priče, nedozvoljavanja da neki zakon u Skupštini prođe. Svi smo svedoci toga. Danas mi pravimo ustupak Srpskoj radikalnoj stranci, tj. onima koji su sve vreme kočili naš rad i pokušavali da prave, praznom pričom i demagogijom, opstrukciju, da ne možemo ili da ne možemo u određenom roku da donesemo zakone, ili da uopšte pokušaju da spreče. U tome nisu uspevali. To je bio džaba pokušaj. I sada treba da pravimo ustupak takvim ljudima, da se zbog njih odlažu izbori. Zašto?
Naravno, ispred poslaničke grupe G17 plus, u tom duhu i smislu sam podneo dva amandmana. Još postoji šansa da se ova stvar ispravi, da se u zakonu o sprovođenju Ustava isprave mogući rokovi za održavanje izbora.
O čemu se radi? Podneo sam amandman na član 3. stav 1, da se rok koji je u ustavnom zakonu do sada bio pre nego što je održan Ustavni odbor, da vreme za raspisivanje izbora bude u roku od 45 najmanje, a najviše 120 dana, bude skraćen i da iznosi od 30 najmanje, do 120 dana. To bi omogućilo da izbori, kao što i treba, posle jednog velikog završenog posla, budu raspisani odmah.
Ne samo raspisani, nego da budu održani u što kraćem vremenskom periodu, jer Vlada od ovog dana ionako nema više skupštinsku većinu. To je normalno i logično. Logično je da posle donošenja Ustava imamo izbore. Međutim, eto, opozicija se našla u neprilici i kaže - ne bi mi da idemo na izbore, izvinite, jesmo pričali, izvinite zbog onoga što smo vam radili u ove tri godine, ali mi na izbore ne bi da idemo.
Dakle, postoji jedan normalan amandman koji može da bude prihvaćen, da postane sastavni deo zakona i time da razrešimo dilemu glasanja poslaničke grupe G17 plus. Na taj način bi se stekli uslovi da normalno izglasamo ustavni zakon. Voleo bih da čujem i kontraargumente nekih, zašto ne smeju da taj rok bude od 30 do 120 dana? Zašto ne smeju da idu na izbore brzo? Ako mogu da objasne, neka izvole.
Drugi amandman, u članu 5. stav 1. reči "guvernera Narodne banke Srbije" brišu se.
Ono što bih želeo da kažem, to je da ustavnim zakonom nije predviđeno usklađivanje sa novim Ustavom zakona kojom se određuje delatnost Narodne banke Srbije.
Shodno tome valja prvo doneti zakon, a zatim birati i guvernera i Savet Narodne banke Srbije, kao i za druge stvari koje su predviđene ovde u Ustavu.
Ono što je važno reći, to je da svi građani u Srbiji znaju šta znači čvrst dinar, šta znači u ekonomskom smislu stabilnost novca jedne zemlje. Narodna banka je pokazala da jeste najčvršći oslonac finansijske stabilnosti države Srbije.
Danas imamo deviznih rezervi koje premašuju 10 milijardi dolara i to svi sa pravom možemo da ističemo kao nešto što omogućava da imamo čvrst dinar, što omogućava našu plativu sposobnost ne samo u Srbiji, nego i prema čitavom svetu.
Dakle, na taj način Narodna banka Srbije kao institucija pokazuje da joj je država i građani Srbije iznad svega. To valja ceniti, kao što i valja ceniti da u ovoj godini, zahvaljujući Narodnoj banci Srbije, ali i Vladi Republike Srbije, što će biti inflacija u manjoj meri nego što smo je i Zakonom o budžetu predvideli.
Priznajem da ne mogu da učestvujem u takvoj vrsti kompromisa, da je neko čak u današnjoj trgovini ili u današnjim pogađanjima tražio mesto guvernera Narodne banke da bi pristao da glasa za ovakav ustavni zakon.
To je dokaz da postoji političarenje, da postoji ono što nije u skladu sa nekim našim normama ponašanja, da prvo treba da brinemo o državi i građanima, a ne o određenim stolicama i foteljama, koje je jedan govornik ovde i pomenuo, ne znam zašto, valjda su mu one u glavi.
Ne mogu vam reći da se osećam lagodno danas u Skupštini, jer nije lagodno biti protiv kada je pogodba većine pala. Nije lako biti protiv, ali poslanička grupa je odlučila da se drži principijelno, bez takvih trgovina i pogađanja.
I da vam kažemo: ako prihvatite amandmane poslaničke grupe G17 plus, svakako ćemo prihvatiti ustavni zakon u celini.
Mislim da jesmo uradili ozbiljan posao, ali valja i na kraju čitavog posla pokazati doslednost do kraja, principijelnost, istrajnost, pravičnost, jedno dobro ponašanje u samoj Skupštini Srbije.
Hvala vam lepo.