PRVA SEDNICA, 14.05.2007.

7. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVA SEDNICA

7. dan rada

14.05.2007

Sednicu je otvorio: Milutin Mrkonjić

Sednica je trajala od 10:10 do 14:05

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

| Predsedava
Molim vas, gospodine profesore, nemojte ometati gospodina Jovanovića.
(Dragoljub Mićunović napušta salu.)
...
Liberalno demokratska partija

Čedomir Jovanović

Hvala vam, gospodine potpredsedniče.
Mi smatramo da je u ovom trenutku potrebno zadovoljiti: načelo efikasnosti i načelo ekonomičnosti. Srbiji je potrebna efikasna vlada i Srbiji je potrebna vlada koja će dalje smanjivati svoje troškove. Jer, od društva u tranziciji tražimo da štedi, pri tom, moramo biti spremni da stežemo kaiš i države, koja to traži od svoga društva.
Zbog toga moram reći da nisam zadovoljan načinom na koji je predložen sastav buduće vlade, pre svega, činjenicom da će ta vlada imati 22 ministarstva. Zašto? Zato što vlada našeg suseda, Bugarske, koja je svoju zemlju uvela u EU, ima 17 ministarstava, našeg drugog suseda, u Crnoj Gori – 13, našeg suseda Rumunije, takođe, države članice EU, 15, Hrvatske – 12.
Mislim da ne treba da se poredimo sa francuskim kabinetom koji ima 15 ministara, ali je jasno da je ovako glomazna Vlada po broju ministarstava znatno veća od prve reformske Vlade formirane nakon oktobarskih promena, mislim na Vladu premijera Đinđića, koja je imala 18 ministarstva i, istina, sedam potpredsednika, što je pre svega bilo posledica političkog stanja u kojem se nalazila zemlja, na koje se ne može pozivati novi mandatar ili predlagači ovog zakona, jer su prilike potpuno drugačije.
Dakle, načelo ekonomičnosti nije poštovano. Načelo efikasnosti, dosta je toga rečeno i u prethodnim diskusijama. Nisam zadovoljan zbog toga što nam predlagač ništa o tome nije rekao.
Da li se Vlada pravi tako što se u zakonu o vladi, čak i bez čitanja, unose nadležnosti nekadašnjih ministarstva nekadašnje državne zajednice ili smo mi kao poslanici dužni da ukažemo predlagaču na greške koje je učinio, a koje nisu posledica propusta, već nemara.
Vlada se ne pravi za 24 časa, ako se prave koalicioni dogovori. Ne dobra vlada!
Način na koji je formulisana ova vlada nije dobar. Ne poštuje ni taj drugi kriterijum, koji svaka vlada mora poštovati, a to je načelo efikasnosti.
Jasno je da je neke poteze predlagač morao da povuče, a oni se, pre svega, vezuju za vraćanje u okvire zakona funkcija Ministarstva odbrane i Ministarstva inostranih poslova.
Ovo je dokaz da smo mi gotovo godinu dana imali Ministarstvo odbrane i Ministarstvo inostranih poslova bez zakonske osnove. I to je ono što je loše.
Ne bih se preterano osvrtao na standardne nadležnosti ministarstava koje su i ranije predstavljale stub Vlade, ali mislim da kroz Predlog zakona o vladi možemo uočiti dve tendencije o budućoj vladi. Tendenciju da kroz ministarstvo za Kosovo i Metohiju, na jednom višem organizacionom nivou, realizuje politiku koja je dobila podršku u parlamentu, a koja se odnosi na aktivnosti Republike Srbije u procesu definisanja konačnog statusa Kosova.
Druga tendencija je takođe jasno izražena, iako se ne pominje u zakonu o vladi. Ona se vezuje za evropske integracije i evropsku orijentaciju o budućoj vladi.
Nema ministarstva za evropske integracije, ne mora ga biti, ali u tom slučaju svako ministarstvo vlade mora imati snažan sektor koji će se baviti poslovima integrisanja tog segmenta našeg državnog sistema ili društva u evropski sistem vrednosti. To su dva modela u procesu evropskih integracija. Ili jako ministarstvo, taj primer je, recimo, sledila Hrvatska, ili jake organizacije u okviru svakog ministarstva. Ali, mi nemamo ni jedno ni drugo.
Primer, Ministarstvo pravde, u Predlogu zakona o Vladi, ne pominje se posao evropskih integracija koje to ministarstvo mora obaviti. Ministarstvo obrazovanja, ne pominje se posao evropskih integracija. Ekonomija, na vrlo loš način i uopšte, ne pominju se evropske integracije.
To nije dokaz nespremnosti nekih stranaka da se bave tim poslom, ali to je vrlo jasno najava prioriteta. Zbog toga mi ne možemo u ovom zakonu prepoznati onu vladu koja je Srbiji potrebna: brzu, efikasnu, beskompromisnu po nekim pitanjima, jer odakle pravo Vladi da očekuje od društva da se menja, ako ona sama nije u stanju da se menja na način na koji se to mora raditi.
Ne bih trošio preterano vreme na analizu pojedinih ministarstava. Jasno je da su ona napravljena u skladu sa potrebama koalicionih partnera, a ne sa potrebama Srbije i to je ono što je loše.
Mislim da će način kako su definisane njihove nadležnosti, od te vlade, nažalost, napraviti najnefunkcionalniju vladu od oktobra 2000. godine do danas. I prethodna je bila funkcionalnija, iako je iza nje stajala komplikovanija koalicija od ove koja stoji iza buduće vlade.
Kako će se naša poslanička grupa ponašati?
Mi ne možemo da glasamo za ovakav zakon o vladi, iz dva razloga. Jedan je jasan, politički. Mi smo dobili mandat građana da bi u Parlamentu promovisali politiku koja je direktno suprotstavljena politici koju je poslednjih nekoliko godina vodio Vojislav Koštunica ili budući mandatar, ili mandatar, a budući premijer Vlade Republike Srbije.
Drugi razlog je sam ovaj zakon. Znam da, i siguran sam da mnogi poslanici, većina koja će za ovaj zakon glasati, misli ono što mislim i ja, siguran sam da ne grešim, ali ovakav zakon ne može dobiti podršku i verujem da ni u jednoj drugoj situaciji ovakav zakon ne bi dobio podršku.
Znači, kršenjem načela efikasnosti, kršenjem načela ekonomičnosti, nametanjem pogrešnog prioriteta kroz formiranje ministarstva za Kosovo i Metohiju, marginalizovanjem suštinske potrebe i jedinog jasnog prioriteta našeg društva, a to je posao evropskih integracija, ovaj zakon o vladi je sebe diskvalifikovao u meri u kojoj niko od nas ne može očekivati da ga podržimo.
Sačekaćemo kandidate za ministre, ekspoze premijera i onda biti u prilici da malo ozbiljnije vodimo raspravu po ovom pitanju, jer nije na zadovoljavajući način ovaj zakon predstavljen.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

| Predsedava
Hvala, gospodine Jovanoviću.
Ko se od šefova poslaničkih grupa javlja? Izvolite.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Balint Pastor

Gospodine predsedavajući, dame i gospodo narodni poslanici, ja ću vrlo kratko, samo u nekoliko rečenica, izneti stav Saveza vojvođanskih Mađara povodom Predloga zakona o ministarstvima.
Raduje nas da će nova Vlada imati, između ostalih, ministarstvo za informatičko društvo ili ministarstvo za zaštitu životne sredine, ili ministarstvo za omladinu, ili potpredsednika za evropske integracije, mada bismo voleli da imamo ministarstvo za evropske integracije. To smatramo znakom da nova vlada želi da bude moderna, a videćemo kako će biti.
Moram konstatovati da, od 22 ministarstava, ova vlada neće imati ministarstvo za ljudska i manjinska prava, iako nacionalne manjine čine jednu trećinu stanovništva Republike Srbije. Ako će nova vlada ionako već biti glomazna i skupa, nema razloga ili racionalnog objašnjenja zašto je izostalo baš ministarstvo za ljudska i manjinska prava.
Bez obzira na to što neće biti ovakvog ministarstva, nećemo predložiti amandman na Predlog zakona povodom ovog pitanja, jer nikada nismo želeli da opstruišemo rad ovog parlamenta, a očigledno je da su već podeljena ministarska mesta među strankama.
Ipak bih želeo da ukažem na jedno veoma bitno činjenično pitanje, a to je, da je vrlo dobro, kada već neće biti ministarstva za ljudska i manjinska prava, što je u Predlogu zakona napisano da Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu vodi registar nacionalnih saveta nacionalnih manjina. A kao što znamo, nacionalni saveti nacionalnih manjina su organi kulturne autonomije ili personalne autonomije nacionalnih manjina, koji funkcionišu od 2002. godine na osnovu Zakona o zaštiti prava i sloboda nacionalnih manjina.
Ipak, moram da kažem da već nekoliko meseci postoji u ovoj državi, odnosno u pravnom sistemu ove države, jedna vrlo ozbiljna pravna praznina, zahvaljujući čemu ne može da se izvrši reizbor nacionalnih saveta nacionalnih manjina, iako je nekim, između ostalog, i Nacionalnom savetu mađarske nacionalne manjine istekao mandat.
Smatramo vrlo važnim usvajanje u ovoj skupštini zakona o izboru i nadležnostima nacionalnih manjina. To ćemo i predložiti. I, smatramo vrlo lošim što više od dve godine ovaj predlog zakona ne može da uđe u skupštinsku proceduru.
Takođe, smatramo vrlo važnim da se, do usvajanja ovog zakona, u predloženi zakon o ministarstvima stavi odredba i mi ćemo jedino taj amandman predložiti na ovaj predlog zakona, molim narodne poslanike da stvarno glasaju u toku sutrašnjeg dana za ovaj amandman koji bi glasio, da, kada već nema, odnosno neće biti ministarstva za ljudska i manjinska prava, Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu, pored toga što vodi registar nacionalnih saveta nacionalnih manjina, između ostalog, obavlja i poslove vezane za izbor nacionalnih saveta nacionalnih manjina. Bilo bi vrlo bitno da se ovi izbori, nacionalnih saveta nacionalnih manjina, mogu održati i do trenutka što skorijeg usvajanja zakona o nadležnostima i načinu izbora nacionalnih manjina.
Molim vas da ovaj amandman, u toku sutrašnjeg dana, izglasate, da bismo mogli prevazići ovu pravnu prazninu, koja u našem pravnom sistemu postoji već više od pola godine. Moram da vam kažem na kraju, s obzirom na činjenicu da, prema svemu sudeći, u sastavu nove vlade neće biti ministarstva za ljudska i manjinska prava, ipak, Savez vojvođanskih Mađara moraće da bude uzdržan povodom glasanja o Predlogu zakona o ministarstvima.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? Izvolite.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Laslo Varga

Poslanički klub nacionalnih manjina
Poštovani predsedavajući, dame i gospodo narodni poslanici, dozvolite mi da vam u nekoliko reči iznesem stavove poslaničkog kluba Vojvođanski poslanici, povodom Predloga zakona o ministarstvima. Utorak je bio najtužniji dan za građane koji su glasali za stranke koje čine našu poslaničku grupu od 5. oktobra 2000. godine. Bilo je naravno u proteklih sedam godina mnogo razloga za  razočarenje, ali je, prema našem mišljenju, vrhunac dostignut u utorak ujutru i to iz više razloga. Sa jedne strane utorak i ponedeljak su bili dani kada smo se ponovo, nažalost, vratili u prošlost, a sa druge strane to je bilo jutro kada je demokratska većina, koja inače postoji u našem društvu, postala, nažalost, parlamentarna manjina.
Bilo je porazno gledati i slušati rečnik koji je u toj raspravi korišćen i moram da kažem da su, nažalost, osim retkih izuzetaka, i poslanici koji su glasali za demokratskog kandidata u toj farsi učestvovali. Moram da kažem da je ponašanje DS u proteklom periodu značajno doprinelo rezultatu glasanja u utorak i to iz razloga što su krajem marta predložili kandidata za predsednika Narodne skupštine, a nisu izvršili konsultacije sa poslaničkim grupama čiju su podršku za izbor očekivali. Kasnije su usledili žestoki pritisci iz međunarodne zajednice i na kraju su se neki, na sreću, predomislili.
Među našim biračima u mađarskoj nacionalnoj zajednici nastupilo je veliko olakšanje, ali je ostao jak osećaj gorčine. Bilo kako bilo, da se vratim Predlogu zakona o ministarstvima.
Od 22. januara, dan nakon izbora, vojvođanski poslanici, a i Savez vojvođanskih mađara, ponavlja identičan stav da je Srbiji potrebna proevropska, stabilna i efikasna vlada. Nakon dešavanja u ponedeljak i u utorak, bojim se da ova vlada, koju ćete ili koju ćemo sutra izabrati, neće biti ni proevropska, možda delimično, a efikasna i stabilna sigurno neće biti. Biće svakako bolja od bilo koje antievropske vlade.
Imamo dosta zamerki na Predlog zakona o ministarstvima, o tome je gospodin Pastor govorio. Nepostojanje ministarstva za ljudska i manjinska prava, to smatramo najvećim propustom, kao i nepostojanje ministarstva za evropske integracije, ali smo svesni činjenice da uvek parlamentarna većina ima pravo da utvrdi strukturu administracije, strukturu nove vlade.
Dakle, što se tiče poslaničkog kluba Vojvođanski poslanici, mi za predloženi zakon nećemo glasati. A, što se tiče glasanja za izbor vlade, o tome ćemo doneti odluku nakon što saslušamo program budućeg mandatara.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

| Predsedava
Ovo je bio gospodin Laslo Varga, zamenik predsednika poslaničke grupe Vojvođanski poslanici LSV-SVM.
Replika, narodni poslanik Aleksandar Vučić.

Aleksandar Vučić

| predsednik Republike Srbije
Dame i gospodo narodni poslanici, moram da obradujem gospodina Pastora, čini mi se da nije pročitao predložene amandmane. SRS je podnela amandman kojim se uvodi mogućnost postojanja ministarstva za ljudska i manjinska prava. Mi smo mislili, gospodine Pastor, na vas i na sve druge pripadnike manjina u Srbiji. Zato smo podneli taj amandman, a nadam se da nećete izbeći da glasate za taj amandman, samo zato što ga je podnela SRS.
Prosto, čini mi se, da, ponekad, pojedini poslanici imaju nekakav apriori stav, odbijajući, prema SRS, a da ga ničim ne potkrepe, da ga ničim ne obrazlože. Malopređašnji govornik je rekao kako je bio najtužniji dan ponedeljak i utorak za njega i njegovu poslaničku grupu. Za Srbiju je to bio najradosniji dan, dok ga neki nisu vratili u prošlost, u prošlost od 2000. godine, tragičnu za Srbiju, od kada je mafija počela njom da upravlja.
Voleo bih da mi kažete šta je bilo nedemokratsko u svemu. Jesmo li mi pominjali hulahopke i čupanje ušiju ili je o tome govorio Šutanovac?! Jesmo li mi pominjali i izmišljali ubice ili je o tome govorio Dinkić?!
Jesmo li mi govorili nekakvim čudnim imenicama koje strašno ružno govore o nekim ljudima ili su to govorili predstavnici vladajućih stranaka?! A, šta vam je tu onda smetalo kod srpskih radikala? Zbog toga što smo demokratskim putem, ne spaljujući Skupštinu, izabrali predsednika Narodne skupštine?!
Mogu da vas razumem da vam je smetalo to što smo u jednom trenutku poverovali Vojislavu Koštunici. To je možda moglo da vam zasmeta. Zato što se pokazalo da Vojislavu Koštunici ne treba verovati nikada i ni za šta, zato što sve što kaže u stanju je da preokrene na drugu stranu!! On je za četiri dana, pa nije čak ni četiri dana, tri dana, od utorka ujutru do petka ujutru, od jedne saradnje koja je važna za Kosovo i Metohiju preokrenuo u potpuno suprotnu, takođe saradnju, zbog tobože Kosova i Metohije.
Oni koje je gospodin Aligrudić tako ispravno nazivao izdajnicima i špijunima, iznenada su postali najveće patriote. Za samo tri dana, a gospodin Aligrudić još nije povukao svoje reči da su oni izdajnici i špijuni, što znači da možda za tri dana ponovo isto to kaže, možda i danas, ko će ga znati, dug je dan.
Molio bih vas da nas ne petljate u te priče Aligrudićeve o izdajnicima i špijunima, mi smo to davno rekli, mi to mišljenje ne menjamo, a ni u priče o čupanju ušiju gospodinu Aligrudiću, mi to nikada nećemo da mu radimo. Ja sam mu čak garantovao da ću da ga branim od Šutanovca, da ne brine, tako da se ne sekirate. Mi smo ovde najracionalniji i najrazumniji faktor u Narodnoj skupštini.
Mi ćemo voditi računa o pravima nacionalnih manjina i o tome da Aligrudiću niko ne čupa uši, o tome da ne mora baš svaki dan da menja mišljenje o špijunima i izdajnicima, i o tome da se jasno zna šta su gospodin Tadić i Mićunović govorili o Zoranu Đinđiću 6. januara 1993. godine, kako ''hara'' kasu DS i kako je preuzeo sve finansije u svoje ruke i iz džepa to sam određuje, šta i kako.
Ali, dame i gospodo, dragi prijatelji, to sve nema veze sa SRS. Još da nam kažete da imamo uticaja na list ''Vreme'', pa taman da vam poverujemo.
Dame i gospodo, dragi prijatelji, ovaj zakon o ministarstvima je pravljen da bi se zadovoljili afiniteti Borisa Tadića, Mlađana Dinkića i Vojislava Koštunice! Ovaj zakon nije pravljen za građane Srbije i nije pravljen za državu Srbiju!
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

| Predsedava
Gospodin Todorović, po Poslovniku.
...
Srpska radikalna stranka

Dragan Todorović

Dame i gospodo narodni poslanici, javljam se po Poslovniku, član 104. gde piše da su narodni poslanici dužni da poštuju dostojanstvo Narodne skupštine i da se jedni drugima obraćaju sa poštovanje.

Gospodine Varga, ja razumem, vi ste mlad čovek i verovatno su vas plašili kao mladog raznoraznim stvarima, od mraka, pa redom, ali vreme je da se oslobodite nekih nepotrebnih strahova, posebno strahova koji su vezani za neke političke stranke i neke priče o političkim strankama koje apsolutno nisu utemeljene.

Vi ste imali prilike, skoro sedam dana, da u Parlamentu Republike Srbije upoznate sve političke stranke, način kako funkcionišu, i da spojite ono što je u njihovim nazivima sa delom, pa nema potrebe da vas bilo ko ubeđuje u bilo šta.

Imali ste prilike da vidite na delu pravu državotvornu stranku – SRS.

Imali ste nekoliko primera, i imate još uvek, da SRS prvenstveno vodi računa o državi i o građanima Srbije.

Da li vam je jasno da je juče rad ove sednice mogao biti prekinut i da bi mi već danas krenuli u nove izbore, da nam je cilj opstrukcija ili bilo koji drugi načini koji bi štetili državi i pravili probleme.

Zapitajte se zašto u ovom predsedništvu sede samo tri potpredsednika. Zapitajte se koji su to demokratski principi da ovaj parlament nije konstituisan na način kako podrazumeva Poslovnik. Zapitajte se kako će biti formirana Vlada Republike Srbije i pred kime će položiti zakletvu.

Šta je sa onima koji su rekli da neće nikada sarađivati sa SPS? Moraće zakletvu da polažu pred predstavnikom SPS, gospodinom Mrkonjićem. On će čitati, a oni će ponavljati. Recite gospodine Varga, gde je tu moral?

Gde su tu principi? Postoji samo jedna stvar koja vodi ove za koje vi kažete da su blok. Želja da se dokopaju nekog ministarstva, neke agencije, da nastave da kradu, a i da spreče one koji su dužni u državi, da ih pozovu na odgovornost za prethodno vreme dok su krali i uništavali ovu državu.