Dame i gospodo poslanici, najpre da ukratko prokomentarišem izlaganje gospodina ministra.
Reče ministar malopre da se nada da je njegovo obrazloženje bilo dovoljno precizno. Moram da kažem da smo ovo što je gospodin Milan Marković nama ovde rekao svi dobili kao obrazloženje Predloga ovog zakona. Mi smo, gospodine ministre, pismeni i nema potrebe da nam čitate ono što ste nam već u pisanom obliku dostavili. Ili, vi, možda, ne znate ili niste bili upoznati šta tačno ovde piše, s obzirom na to da smo ove predloge zakona imali na dnevnom redu u junu i da je tada, u ime Vlade, ove zakone trebalo da obrazlaže, jel se to zove direktor Sekretarijata za zakonodavstvo, kako li, gospodin Zoran Balinovac.
Ono što smo očekivali od vas, gospodine ministre, s obzirom na početak rada današnje sednice, intervencije narodnih poslanika povodom kršenja Poslovnika i upozorenja na kršenje Ustava od strane Vlade Republike Srbije, predsednika Republike i predsednika Parlamenta, jeste da ćete vi, kao predstavnik Vlade, kao ministar nadležan za državnu upravu, pogotovo nakon primedaba, odnosno odgovora gospodina Dulića da on nije odgovoran, s obzirom na to da nije dobio odgovarajuće predloge od Vlade Republike Srbije, da nam objasnite zašto ste dozvolili, ne mislim vi, lično, mislim na Vladu Vojislava Koštunice i na predsednika Republike Borisa Tadića, da Srbija ovoliko dugo bude u neustavnom stanju?
To je, jednostavno, nedopustivo. I onda, kad vas slušam malopre kako nam pričate da su ova četiri predloga zakona samo radi usklađivanja sa Ustavom, stvarno mi nije jasno da li vi čitate i primenjujete Ustav od prvog do poslednjeg člana, odnosno Zakon o sprovođenju Ustava, ili to činite samo onoliko koliko je vama potrebno. To je, gospodine Milane Markoviću, neodgovorno i neozbiljno.
Rekli ste da je dobro što je prihvaćeno da ova četiri predloga zakona budu objedinjena, odnosno da rasprava o njima bude objedinjena. Mislim da to nikada nije dobro. Koliki god da je zakon, koliko god da članova ima zakon, znam, naravno, da naš poslovnik predviđa mogućnost spajanja u jedinstvenu raspravu i ne mogu da kažem da ovi zakoni ne ispunjavaju taj uslov, u smislu da zaista jesu slični po tematici, ali nikada nije dobro oduzimati narodnim poslanicima pravo da rade svoj posao, a kad god se spajaju tačke dnevnog reda, onda je to upravo to.
Sad ste vi narodnim poslanicima za četiri puta smanjili vreme da govore o ovim predlozima, a dobro znate da, kada se govori o predlogu izmena Zakona o Vladi, ili o državnim službenicima, narodni poslanici uvek imaju šta da kažu.
Naravno, nikada ne govorimo samo o onome što je napisano u ovim predlozima, jer moramo, kao narodni poslanici, da govorimo i o funkcionisanju Vlade, vezano i za ove zakone i za eventualnu zloupotrebu njihove primene.
Dakle, nije vam to dobra primedba i znam da, kao narodni poslanik u opoziciji, nikada niste podržavali, a nije to bilo tako davno, spajanje tačaka. Ali, dobro, vlast čini čudo, promeni za čas čoveka.
Nekoliko puta ste u toku vaše rasprave pominjali koji se član predloga jednog od ovih zakona usklađuje s Ustavom i onda ste svaki put naglašavali da to po Ustavu iz 1990. godine nije bilo tako rešeno.
Ne znam zašto imate tu potrebu, gospodine Markoviću. Narodna skupština i gotovo sve političke stranke, gotovo jednoglasno su usvojili Ustav. Znači, dogovorili smo se o nekim rešenjima koja je trebalo promeniti iz prethodnog ustava i, zaista, mogu da vam kažem da poprilično zlurado zvuče ti vaši komentari.
Sada nešto konkretno o predlozima svakog od ovih zakona.
Nije tačno da su ovi predlozi puko usklađivanje s Ustavom Republike Srbije. Kada bi to bilo tako, onda poslanici SRS-a ne bi imali ni primedbe ni amandmane na ove predloge zakona, a vidite, na osnovu amandmana koje smo vam dostavili, da se ne radi isključivo o usklađivanju s Ustavom.
Jer, tamo gde se radi o usklađivanju s Ustavom, naravno da nismo davali nikakve primedbe i upravo ovi amandmani govore o tome koliko poslanici SRS-a ozbiljno i odgovorno rade svoj posao.
Nadam se, gospodine Markoviću, da ćete vi naše amandmane prihvatiti, jer tek prihvatanjem naših amandmana imali biste potpune zakone. Nadam se da ste dovoljno ozbiljno pripremali ovaj predlog, da nećemo imati još jednu izmenu, s obzirom na to da svake godine menjamo ovaj zakon, trenutno govorim o Zakonu o Vladi.
Predložili smo, u članu 4, da se promeni tekst zakletve. U Predlogu stoji da zakletva članova Vlade glasi: ''Zaklinjem se na odanost Republici Srbiji i svojom čašću obavezujem da ću poštovati Ustav i zakon, da ću dužnost člana Vlade vršiti savesno, odgovorno i predano i biti posvećen očuvanju Kosova i Metohije unutar Republike Srbije.'' Promenili smo u svom amandmanu predlog zakletve i predlažemo da zakletva glasi: ''Zaklinjem se na odanost Republici Srbiji i obavezujem se da ću bezuslovno štititi njen suverenitet i celinu teritorije, uključujući i Kosovo i Metohiju kao sastavni deo Srbije. Poštovaću Ustav i zakon, a dužnost člana Vlade obavljaću savesno i odgovorno.''
Ovo amandmansko rešenje je primerenije i bliže rešenju Ustava Republike Srbije. Mi ne govorimo samo o zakonu, odnosno o Vladi koja je trenutno aktuelna, pretpostavljamo da se zakoni donose na duži period. Verujte mi, ovo – zaklinjem se čašću, da to kaže Dinkić, Đelić, Đilas, Velja Ilić, ne znam, zaista, ko od građana Srbije veruje u neku čast ovih ljudi.
Mnogo je odgovornije i ozbiljnije da se ministri, članovi Vlade i predsednik Vlade obavežu zakletvom da će poštovati Ustav i zakon, a ne kao oni koji svoju čast ostave negde drugde; onima koji je imaju, biće dovoljna i ovakva zakletva. Za one koji je nemaju, neodgovorno je, smejaće nam se građani Srbije kada budu čuli da se neko od ovih ministara zaklinje svojom čašću, s obzirom na to da se za onog ko u vršenju svoje funkcije čini i kriminalne radnje, ko se bavi pljačkom naroda, svakako, ne može da se kaže da ima čast.
Dalje smo predložili, u članu 4, brisanje stava 3, a član 4. se odnosi na član 16. osnovnog zakona. Ne razumemo zašto ste brisali ono što je već bilo sadržano u Zakonu o Vladi, a taj član 16. osnovnog zakona govori o početku i prestanku mandata Vlade. Ranije je stajalo da se nova vlada bira po istom postupku kao što se bira Vlada posle konstituisanja Narodne skupštine. Ne razumemo zašto ste to brisali. Svaki put kada na ovaj način menjate zakon, nekako kao da ostavljate mogućnost nekakvih zloupotreba, nekakvog izvrdavanja zakona. Niste nas ubedili u logičnost i zakonitost ovog predloga.
Imali smo promene i u članu 5. koji se odnosi na član 17. osnovnog zakona, a član 17. govori o ovlašćenjima Vlade i članova Vlade posle prestanka mandata Vlade. Predvideli ste da Vlada ne može u tom prelaznom periodu, to je ono vreme od raspisivanja izbora do konstituisanja nove vlade, postavljati državne službenike na položaje.
To je u redu, ali smo mi dodali da ne može zapošljavati nove državne službenike i nameštenike.
U junu, kada smo govorili o ovome, Vlada je odgovorila da ovakav amandman ne može biti prihvaćen zato što ovo nije u nadležnosti Vlade. To nije tačno.
U nadležnosti je pojedinačnih ministarstava, a valjda ministarstva čine Vladu Republike Srbije. Ovo se svaki put do sada zloupotrebljavalo.
Kada se raspišu izbori, uvek se naprimaju činovnici iz stranaka koje su trenutno na vlasti i onda imamo ono što i ovih dana slušamo, ministre sa po 50 savetnika, 12 državnih sekretara, nekad su to bili zamenici ministara itd. Jednostavno, mislimo da bi bilo dobro da se ovo usvoji zato što na ovaj način izbegavamo tu moguću zloupotrebu.
Na član 8, koji se odnosi na član 20. osnovnog zakona, takođe smo stavili primedbu; predložili smo da se stav 2. briše, zato što ste predloženim rešenjima otvorili mogućnost zloupotrebe predsednika Narodne skupštine, da odugovlači sa zakazivanjem sednice Narodne skupštine povodom ostavke predsednika Vlade. Ne vidimo zašto ste menjali ono što je bilo u Zakonu - ako predsednik Vlade podnese ostavku, da je predsednik Narodne skupštine u obavezi da na narednoj sednici, a najduže u roku od sedam dana, to stavi na dnevni red.
Ako to ne bi bilo tako, mogli bismo da imamo slučaj kakav smo već imali. To se odnosi i na član 10, gde smo vam reči: "prosleđuje ostavku", zamenili sa: "dostavlja ostavku". Ovo su amandmani koji su nastali iz prakse, koji su nastali iz ponašanja pojedinih grupacija u prethodnoj vladi Vojislava Koštunice, koja se mnogo ne razlikuje od ove vlade. Dakle, svi se sećamo onih ostavki članova Vlade iz G17 plus, pa jesu podneli ostavke, pa nisu, pa jeste dobar tekst, pa nije dobar tekst, pa je to trajalo onoliko koliko je njima odgovaralo.
Te stvari, gospodine ministre, moraju biti precizne. Ako neko odluči da iz nekog razloga podnese ostavku, a predsednik je Vlade, nema pravo Narodna skupština ni časa da časi, već odmah da tu ostavku konstatuje i dalje se zna kakva je procedura, da sada ne ulazimo u to.
U Predlogu zakona o državnoj upravi predložili smo vam brisanje člana 2. Predloga zakona, a član 2. odnosi se na član 57. osnovnog zakona o državnoj upravi i govori o nadzoru nad zakonitošću propisa imalaca javnih ovlašćenja.
Predvideli ste u ovom članu 2, a odnosi se na stav 2, gde ste brisali ove reči - ako imalac javnih ovlašćenja ne postupi po predlogu ministarstva, ono je dužno da Vladi predloži donošenje rešenja o obustavi od izvršenja propisa - i stajalo je u osnovnom zakonu - i na njemu zasnovanih pojedinačnih akata. Vi ste to brisali.
Ne vidim koji vam je pravni osnov za tako nešto, jer ovakvo rešenje ostavlja mogućnost raznih zloupotreba vezanih za nadzor nad zakonitošću propisa. Podsetiću vas, takođe, na jedno pismo koje je predsednik Republike Boris Tadić svojevremeno uputio povodom jednog zakona Narodnoj skupštini, gde je bio apsolutno protiv onoga što ste vi sada predložili u ovom zakonu.
Predlog zakona o platama državnih službenika i nameštenika.
Amandman koji smo podneli na ovaj zakon, gospodine Markoviću, ne znam da li ste ga dobili, ali vas upozoravam da ga morate prihvatiti, zato što ste vašim predlogom izmenom člana 1, zapravo, uvrstili deo naših amandmana, jer smo vas, kada smo govorili o osnovnom zakonu, upozoravali tačno na probleme koji će se dešavati u toku primene ovog zakona. Tada nas niste poslušali, pa smo onda imali, i još uvek imamo situaciju da službenici u državnim organima sa istom stručnom spremom imaju drastično različite zarade, da je ostavljeno sekretarima ili ministrima u Vladi, sekretaru u Narodnoj skupštini, da postavljaju ljude na određene funkcije.
Tako imate popriličan broj službenika danas zaposlenih, recimo, u Narodnoj skupštini, koji imaju platu veću i od vas, ministre, i od svakog narodnog poslanika, a njihove kolege, sa istom stručnom spremom, imaju i duplo manju platu od njih, pa je onda, u toku primene ovog zakona, bilo i žalbi upućenih sekretaru, pa su te žalbe uvažavane, i to, takođe, nije sporno.
Sporno je to što ste opet ostavili nedorečenu odredbu, jer vi ste, pretpostavljam, razmišljali da se veza sa članom 22. osnovnog zakona podrazumeva, a mi vam predlažemo da ništa ne podrazumevate, nego da to regulišete precizno ovim zakonom.
Pročitaću vam konkretan amandman. Znači, mi smo rekli da se od 1. januara 2007. godine, koeficijenti državnim službenicima na izvršilačkom radnom mestu, koji su imali status postavljenih lica koja ne rukovode unutrašnjom jedinicom, određuju prema osmom platnom razredu platne grupe u kojoj se nalazi njihovo radno mesto. Vi ste to dali u vašem predlogu, ali ne ovako precizno. Pogledajte član 22. osnovnog zakona i videćete, ako ne bude ovako napisano, da ćete imati problem u primeni ovog zakona.
Nemojte da dozvolite da bilo koji rukovodilac može da procenjuje ko mu se više dopada ili ne dopada, nego da se jasno kaže na osnovu čega se kakvo rešenje donosi.
Takođe, želim radi javnosti, kada smo već kod plata državnih službenika, da napomenem da Vlada Republike Srbije nije mogla Administrativnom odboru Narodne skupštine, tako su bar rekli, da dostavi iznose naknada predsednicima i članovima upravnih odbora javnih preduzeća čiji je osnivač Vlada Republike Srbije, sa nekim nemuštim obrazloženjem, da Vlada ima samo neke kumulativne podatke.
Prosto je neverovatno da Vlada na takav način komunicira sa Narodnom skupštinom i da niko od narodnih poslanika iz skupštinske većine o ovome uopšte ne govori. Zar nije strašno da Narodna skupština mora te podatke da traži posredno?!
Ja ću da vam kažem da je Vlada obmanula Narodnu skupštinu, jer sam tražila za jedno javno preduzeće, konkretno, visinu zarade i predsednika upravnog odbora i direktora tog javnog preduzeća, i dobila sam od Vlade odgovor.
Istina, nezadovoljna sam tim odgovorom, pa je gospodin Zoran Krasić tražio da MUP ispita, jer je tada bio Jočić ovde, verodostojnost tih podataka.
Hoću da kažem da, ako je Vlada mogla za to jedno javno preduzeće da kaže podatke, onda ne vidim zašto ne može za sve druge, nego obmanjuje Administrativni odbor i kaže - ne možemo o tome, gospodo narodni poslanici, da vas obavestimo; plate u javnim preduzećima i nadoknade u javnim preduzećima za članove upravnih odbora su, izgleda, državna tajna.
Znači, o svima drugima može da se piše, može da se priča, a o tome ko su sve predsednici upravnih odbora, to se objavljuje u "Službenom glasniku".
"Službeni glasnik" koriste pravnici, stručnjaci, svi oni kojima je to potrebno u poslu, i to, koliko god jeste javno, na neki način je za narod, za građane Srbije, podatak koji ne postoji u javnosti. Zaista bi bilo interesantno, naši predstavnici i predsednik Administrativnog odbora, gospodin Todorović, svakako će insistirati na tim podacima i upoznaćemo javnost s tim.
Izvinjavam se, gospodine predsedniče, vidim da sam prekoračila vreme. Ovo je dokaz kako nije dobro spajati raspravu o četiri zakona u jednu tačku dnevnog reda. Reći ću samo, vezano za Zakon o državnim i drugim praznicima, jednu ili dve rečenice.
Istina je da je ovo što ste nam predložili iz Vlade, gospodine ministre, uglavnom, usklađivanje sa faktičkim stanjem i sa Ustavom. Nemamo nijedan novi praznik, ono što smo slavili kao praznike ranije, ostaje i po ovom zakonu.
Nismo intervenisali amandmanski, a razmišljali smo, bilo bi dobro, pošto slavimo Dan pobede, da ste kao Vlada razmislili i o danu pobede posle Prvog svetskog rata. I taj dan pobede bi trebalo da se slavi u Srbiji, ali moramo nešto da ostavimo i za vreme kada mi budemo donosili zakone.
Jedino bi bilo dobro da, kao nadležni ministar, ne zloupotrebljavate ovaj zakon i da nikada, kao vaše kolege pre vas, ne obaveštavate zaposlene da mogu da spajaju praznike, da od dva dana naprave nedelju dana godišnjeg odmora, pa jedan deo ljudi, koji radi smenske poslove, to nikada ne može da koristi, a državni službenici, službenici po lokalnim samoupravama, ključ u bravu i po nedelju dana se ne radi zato što se spajaju praznici. To je, takođe, trebalo da se reguliše zakonom, ali očekujem da, kao ministar, to nećete u praksi da radite.
Dakle, gospodine ministre, završavam gospodine predsedniče, samo jedna rečenica još, ukoliko prihvatite sve amandmane SRS-a, imaćete primenljive i ozbiljne zakone, a ukoliko to ne uradite, nećete imati dobre zakone, pa ćemo imati uskoro opet izmene i dopune ovih zakona i, naravno, poslanici SRS-a neće glasati za njih.