PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 26.10.2007.

16. dan rada

OBRAĆANJA

Oliver Dulić

| Predsedava
Po Poslovniku, narodni poslanik Željko Vasiljević.

Željko Vasiljević

Dame i gospodo narodni poslanici, uvaženi gospodine predsedniče, javljam se po članovima 225. i 226. Želeo bih da iskoristim prisustvo gospodina ministra i da skrenem pažnju na jednu vrlo neprijatnu situaciju koja se dešava u Skupštini opštine Medveđa.
Gospodine ministre, molim vas za malo pažnje jer je jako važno, zato što je došlo do narušavanja međunacionalnih odnosa između Srba i Albanaca u opštini Medveđa, a sve to potiče iz rada Skupštine opštine.
Javili su mi se ljudi, više puta sam pominjao probleme koji nastaju u Skupštini opštine Medveđa, ali reći ću vam sada nešto konkretno i videćete da nemio događaj koji se desio pre dva dana ima pozadinu u tome, pa vas molim da u skladu sa svojim nadležnostima pogledate šta se to dešava u radu Skupštine opštine Medveđa.
Na sednicama Skupštine opštine Medveđa pojedini odbornici albanske nacionalne manjine vrlo često prete odbornicima srpske nacionalnosti upotrebljavajući reči - nećete se nanositi glave na ramenima, mi ćemo motkama i noževima rešiti sve probleme koje imamo. To se odnosi čak na određene poslanike iz reda srpskog naroda.
Naime, šta se desilo? Ne znam da li ste o tome čitali u novinama, 20. oktobra 2007. godine gospodin Goran Simić je pretučen na pragu svoje kuće i nanete su mu teške telesne povrede drškom sekire. Samo sticajem srećnih okolnosti gospodin Simić je ostao živ.
Naime, da je to posledica nekih pretnji sa sednice Skupštine opštine vidi se jer su na osnovu osnovane sumnje uhapšeni Jaha Burim i Nazim Muratović i lišeni su slobode. Molim vas da zaista pokušate u domenu svoje nadležnosti da vidite šta se dešava u radu Skupštine opštine Medveđa i da vidimo da to rešimo.
Drugi deo se odnosi na ministra unutrašnjih poslova, gospodina Jočića, kome sam već dostavio neka dokumenta da tamo određena grupa Albanaca vrši teror nad srpskom većinom.
Jedan od tih Muratovića napao je vlasnika samostalne radnje Draganu Trajković 24. oktobra i naneo joj teške telesne povrede, odbijajući da izmiri svoja dugovanja prema njoj.
Šta je tu još važno? Važno je da ova gospoda Muratovići, koji su u opštini izgleda glavni teroristi, imaju podršku predsednika opštine i uz njegovu pomoć pišu predstavnicima OEBS-a, međunarodnim institucijama i pokušavaju da zamenom teza predstave da se nad njima vrši teror.
Mislim da bi gospodin Jočić zaista imao razloga da se malo pozabavi ovim pitanjem.

Oliver Dulić

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Vidoje Jovanović.

Vidoje Jovanović

Poštovani narodni poslanici, hoću da razumem gospodina ministra da direktno nema neke odgovornosti za ovo stanje koje jeste, ali gospodinu ministru mora da bude interes da se založi za rešavanje tog pitanja kako bi državna uprava, pravosudni organi i lokalna samouprava funkcionisali u skladu sa zakonom i obavljali poslove koji su im povereni zakonom.
S druge strane, doneli smo Zakon o budžetu Republike Srbije i ja sam ovde ukazivao povodom jednog člana Zakona, a radilo se o povećanju za 2007. godinu od 10% u odnosu na obim sredstava iz 2006. godine, kada su u pitanju primanja i zarade radnika, i rekao sam da će to da proizvede problem.
Šta želim da kažem? Ministarstvo finansija je imalo ustaljenu praksu da je dozvoljeni obim povećavalo polazeći od 2005. godine, a opštine su se nalazile u različitim situacijama. Neke su realno planirale sredstva za zarade radnika. Neki su mnogo više planirali nego što im je bilo potrebno i kada je došao zakon zamrzli su ta sredstva i našli se u različitim situacijama.
Zato apelujem na Vladu, iz prostog razloga što su možda nagrađeni neki koji nisu poštovali zakon, a kažnjeni oni koji su poštovali decidno zakon, da razmotri, sagleda primenu zakona u sadašnjoj situaciji i pokuša da razreši pitanje da bismo izbegli posledice u organima lokalne uprave, u pravosuđu i društvenim organizacijama. Apelujem, jer sam dobio informacije da će ponovo doći do protesta 30. ovog meseca.
Želim samo da kažem da je radnicima u organima uprave najniža plata 12.000, a najviša, sa visokom stručnom spremom, 22.779 dinara. Isto tako ističem da je cena korpe 17.000 dinara. Gde se nalaze ovi ljudi koji imaju platu od 12.000? Zato apelujem na Vladu i Ministarstvo finansija da ponovo, pre nekih poteza od strane sindikata i poziva na štrajk koji najavljuju, iako zakon ne dozvoljava radnicima u organima uprave i pravosuđa da štrajkuju, sagledaju ovu mogućnost i preduzmu mere.

Oliver Dulić

| Predsedava
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Petar Cvetković.
Pošto su Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Radovan Radovanović.
Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu predlažu da se ovaj amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li neko želi reč? Izvolite.
...
Demokratska stranka

Slobodan Adžić

Poštovani predsedniče, poštovane kolege poslanici, poštovani ministre, predlažem da Narodna skupština ne prihvati amandman narodnog poslanika Radovana Radovanovića na član 3. Predloga zakona o državnoj upravi, jer je besmislen.
Pre svega želim da kažem da je Ustavom Republike Srbije, članom 186, dato pravo Vladi da može pred Ustavnim sudom pokrenuti postupak za ocenu ustavnosti i zakonitosti odluke autonomne pokrajine pre nego što odluka stupi na snagu.
Članom 3. Predloga zakona predlaže se da se naslov iznad člana 71. i član 71. menjaju tako što će glasiti - Staranje o zakonitosti odluka koje donose autonomne pokrajine u svom delokrugu.
Član 71. u stavu 1. govori o tome da ministarstva prate ustavnost i zakonitost odluka koje donose autonomne pokrajine u svom delokrugu, a u stavu 2. kaže da je organ autonomne pokrajine dužan da odluku koju donese dostavi u roku od 24 sata nadležnom ministarstvu, koje je dužno da u roku od 48 sati predloži Vladi da pokrene postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti odluke ako smatra da ona nije u skladu sa Ustavom ili zakonom. Naravno, stav 3. kaže: "Ako Vlada u roku od 72 sata pokrene pred Ustavnim sudom postupak za ocenu ustavnosti ili zakonitosti odluke, Ustavni sud može do donošenja svoje odluke da odloži stupanje na snagu osporene odluke."
Besmislenost je u tome što se ovde predlaže brisanje jednog naslova, a da se pri tom ne predloži izmena tog naslova. U tehničkoj primeni bilo kog zakona i bilo kog pravnog akta uvek se koristi ta pravna tehnika da se naslov navede, iz razloga da se u praksi bolje primenjuje.
Što se tiče stava 2, koji kaže da je organ autonomne pokrajine dužan da odluku dostavi nadležnom ministarstvu u roku od 24 sata, stvar je u tome da bi ministarstvo uopšte moglo da prati rad organa autonomne pokrajine i donošenje tih akata, ministarstvo bi moralo da taj akt i dobije.
Dakle, ovde je sasvim jasan osnovni motiv predlagača da se odredba Ustava Republike Srbije, koja se tiče prava Vlade da prati zakonitost i ustavnost akata koje donosi autonomna pokrajina, u stvari spreči na indirektan način tako što iz tehničkih razloga neće biti u mogućnosti da primenjuje odredbe Ustavnog zakona.

Oliver Dulić

| Predsedava
Na član 3. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Laslo Varga i Pastor Balint.

Vlada i Odbor za pravosuđe i upravu predlažu da se ovaj amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.

Reč ima narodni poslanik Laslo Varga.
...
Savez vojvođanskih Mađara

Laslo Varga

Poslanički klub nacionalnih manjina
Poštovani gospodine predsedniče, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, Predlogom zakona je predviđeno da je organ autonomne pokrajine dužan da odluku koju donese dostavlja u roku od 24 časa nadležnom ministarstvu. Mi smatramo da je to uvođenje tutorstva nad AP Vojvodinom. Stoga su poslanici Saveza vojvođanskih Mađara, a i kolege iz poslaničkog kluba Vojvođanski poslanici predložili da se stavovi 2. i 3. ovog člana brišu.

Mislim da propisivanje ove obaveze pokrajinskim organima stavlja AP Vojvodinu u potpuno podređeni položaj. Propisivanje ove obaveze je nepotrebno, i to iz razloga što ukoliko bilo koje ministarstvo želi kontrolisati zakonitost ili ustavnost odluka AP Vojvodine to može ako prati ''Službeni list AP Vojvodine'' u kome se svi akti AP Vojvodine objavljuju.

Vlada nije prihvatila ovaj amandman sa obrazloženjem da bi odsustvo roka u kome je organ AP Vojvodine dužan da odluku koju donese dostavi nadležnom ministarstvu dovelo u pitanje mogućnost Vlade da razmotri odluku organa AP Vojvodine pre nego što ta odluka stupi na snagu. Moram da kažem da ni predloženo rešenje ovo ne obezbeđuje, ali, naravno, predloženo rešenje ni nema to za cilj.

S jedne strane Vlada, Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu, kao i DS, G17 plus, DSS, koji će glasati protiv ovog amandmana, imaju jasan cilj da pokažu AP Vojvodini, građanima Vojvodine ko predstavlja u Srbiji autoritet, gde se u Srbiji vlast nalazi, ko je kome nadređen.

Sa druge strane, podrška ovom rešenju od strane ovih stranaka jasno pokazuje koju težinu imaju pojedine izjave Bojana Pajtića, predsednika Izvršnog veća AP Vojvodine ili potpredsednice G 17 plus Ivane Dulić-Marković kada oni govore o autonomiji Vojvodine. Naime, očigledno je da se njihovi stavovi ne podudaraju sa zvaničnom politikom njihovih stranaka. Ovo se mora jasno i glasno za ovom govornicom reći.

Sa treće strane, i to je najjači dokaz za to da namera zakonopisca nije bila da se obezbedi kontrola zakonitosti i ustavnosti odluka AP Vojvodine, predloženo rešenje samo po sebi sadrži jednu očiglednu pravnu prazninu. Naime, prema članu 196. stav 4. Ustava Republike Srbije, zakoni i drugi opšti akti, kao i opšti akti autonomnih pokrajina, stupaju na snagu najranije osmog dana od objavljivanja, ali mogu da stupe na snagu i ranije, ako za to postoje naročito opravdani razlozi.

Dakle, ukoliko organ autonomne pokrajine predvidi stupanje na snagu iste odluke danom objavljivanja i istu objavi odmah pre dostavljanja nadležnom ministarstvu, Vlada na ovaj način ne bi mogla da pokrene bilo koji postupak pre stupanja na snagu ove odluke, jer je ta odluka već u tom trenutku na snazi.

O ovom problemu, o ovoj evidentnoj pravnoj praznini je bilo reči na Odboru za pravosuđe i tamo su se svi članovi Odbora saglasili sa ovom mojom konstatacijom. I ministru sam signalizirao da ovaj problem postoji. On, naravno, nije preduzeo nikakve korake. Mislim da još nije kasno da se na ovaj način, prihvatanjem ovog amandmana, reši ovaj problem.

Kada u ozbiljnim državama ministar predloži rešenje koje evidentno sadrži pravnu prazninu, onda podnosi ostavku ili prihvata amandman kojim se problematično rešenje ispravlja. Dakle, ja pozivam gospodina ministra da iz ovih razloga prihvati ovaj amandman, jer će ovo rešenje u praksi biti jednostavno neprimenjivo.

Oliver Dulić

| Predsedava
Reč ima ministar Marković, a potom su se javili po ovom amandmanu narodni poslanik Branislav Nedimović, pa narodni poslanik Jovan Palalić.
...
Demokratska stranka

Milan Marković

Gospodine predsedniče, mi smo već imali jednu diskusiju o ovoj temi i ja moram da ponovim ono što sam tada rekao.
Za razliku od prethodnog zakona, kada je Vlada mogla da obustavi od izvršenja opšti akt autonomne pokrajine, to više ne može Vlada. Ovo je toliki korak napred, korak u pravcu zaštite autonomije Vojvodine, da meni zaista nije jasno zašto vi govorite da je ovo neka vrsta tutorstva. Nema šanse, ne može više Vlada da obustavlja, a evo, pre i dan-danas praktično bi Vlada mogla da obustavi od izvršenja akta AP Vojvodine, ali mi to ne želimo. Mi želimo da kažemo da ne može da obustavi i shodno odredbama zakona ne može da obustavi.
Mi samo tražimo jedno, a to je, ne znam da li je to toliko teško, da organ autonomne pokrajine kada donese taj opšti akt o tome obavesti Vladu. To stvarno nije neki problem. Zašto vi kažete da je to nemoguće u praksi? Nemoguće je samo ako neko neće da obavesti o takvom aktu. Pravo da vam kažem, mislim da u praksi to neće biti problem ukoliko smo svi demokratski nastrojeni, normalni ljudi, hoćemo da sarađujemo.
Prema odredbama ovog zakona, samo Ustavni sud može, do donošenja odluke, da odloži stupanje na snagu te osporene odluke, ali to važi i za svaku drugu odluku. Ustavni sud može da odloži stupanje na snagu svake odluke u ovoj državi. Ne postoji ta odluka koju Ustavni sud ne može... To važi sada i za AP Vojvodinu. Stvarno sam iznenađen ovom argumentacijom.
Ponavljam, ukoliko Narodna skupština usvoji ovaj zakon, niko izuzev Ustavnog suda neće moći da suspenduje, odnosno da odloži od izvršenja opšti akt AP Vojvodine. Ukoliko se ne usvoji ovaj zakon, ostaje rešenje koje je sada na snazi, a to je da Vlada Republike Srbije može da suspenduje opšti akt AP Vojvodine. Mislim da je ovo veliki korak unapred.
Zaista mi je žao što ste spomenuli predsednika pokrajinske vlade gospodina Pajtića. Upravo je i njegova zasluga u ovome što više ne postoji mogućnost da Republička vlada pokrajinskoj vladi, pokrajinskim organima ukida opšte akte, odnosno da ih suspenduje od izvršenja. Mislim da je to veliki pomak, da je ovo u skladu sa Ustavom i mislim da zaista ne treba prihvatiti vaš amandman.
Bez obzira što vi mislite da je to tako strašan problem sada, eto, obaveštavati se međusobno, ja ću da verujem da ćemo mi imati dobru saradnju, kao što imamo i sada i da ćemo i sutra, ako vi budete sekretar ili predsednik pokrajinskog veća ili bilo šta drugo, imati dobru saradnju, kao što imam sada i sa predsednikom pokrajinske vlade, sa gospodinom Korhecom, koji je, ako se ne varam, iz vaše stranke i sa gospodinom pokrajinskim sekretarom za lokalnu samoupravu. Zaista ne mogu da verujem da neko misli da će biti problem da prosto obavestimo jedni druge o nečemu što radimo. Hvala.