Poštovani gospodine predsedavajući, poštovane dame i gospodo narodni poslanici, međunarodni položaj Republike Srbije je pod snažnim uticajem opštih kretanja u regionu i, naravno, pod snažnim uticajem evropske i svetske politike. Sve države u našem regionu zapravo imaju istu težnju ka usvajanju istih vrednosti i standarda, nekih civilizacijskih vrednosti, i istovremeno imaju istu težnju ka integracijama, tako da sa te strane postoji vrlo mala mogućnost direktne pretnje ili agresije na Srbiju. Naravno, ovde izuzimam pitanje Kosova i Metohije.
Opredeljenje za racionalnu spoljnu politiku i članstvo u međunarodnim bezbednosnim strukturama, a ovde pre svega mislim na program Partnerstvo za mir, takođe povećava bezbednost u Srbiji. Shodno takvoj orijentaciji zemlje, izgrađuje se i nova bezbednosna politika, na osnovu koje Srbija postaje vrlo aktivan činilac bezbednosne situacije u svetu, postaje deo savremene Evrope i postaje ravnopravan i pouzdan partner u međunarodnim odnosima.
Ali, nije sve tako ružičasto; bez obzira na pozitivne tendencije u jačanju bezbednosti Srbije, još uvek smo suočeni sa mogućim izazovima, pretnjama bezbednosti. Naravno da ovde treba skrenuti pažnju na pitanje Kosova i Metohije, gde već godinama postoji žarište koje odavno više nije samo žarište i gde odavno postoji nasilje nad Srbima i nealbanskim stanovništvom. To je najozbiljnija pretnja ne samo bezbednosti Srbije, nego i bezbednosti celog našeg regiona i jugoistočne Evrope.
Naravno da postoje i nevojni izazovi i pretnje bezbednosti, kao što su terorizam, nacionalistički ekstremizam, verski ekstremizam, kao što su velike nesreće, prirodne katastrofe, ili korupcija i organizovani kriminal i mnoge druge stvari, ali to nije samo u Srbiji, to je situacija u celom svetu i vi to najbolje znate.
Danas u Srbiji u tzv. obaveštajnoj zajednici postoji pet službi. Nisu sve podjednako ni organizovane ni podjednako velike, ne vrše sve ni istu ulogu. Naravno, najveća i najorganizovanija je BIA, koja je i najvažnija što se tiče države. Vojska takođe ima bezbednosno-informativne agencije. Vojska ima dve agencije: Vojnobezbednosnu agenciju, koja se bavi kontraobaveštajnim radom i Vojnoobaveštajnu agenciju, koja se bavi prikupljanjem podataka o armijama drugih zemalja. Pod okriljem Ministarstva inostranih poslova postoje dve manje poznate službe i to su Služba za istraživanje i dokumentaciju, koja je vrlo mala i sa ograničenim delokrugom rada, i Služba bezbednosti Ministarstva inostranih poslova, koja je još manja i njen delokrug poslova je samo zaštita ambasada i diplomatskog kadra.
Međutim, na osnovu svega ovoga što sam rekla činjenica je, a i ljudi koji se aktivno bave ovom materijom to tvrde, da zaista ne postoji nijedno zajedničko telo koje bi koordiniralo rad svih ovih različitih bezbednosnih agencija i službi i koje bi rešavalo neizbežne sporove koji se tiču nadležnosti. Moram da podsetim na jedan slučaj koji je možda najpoznatiji u javnosti, mada je jako mnogo afera postojalo na ovu temu, a to je afera koja se dogodila prilikom potpisivanja Kumanovskog sporazuma 1999. godine kada je jedna od bezbednosnih agencija ukrala od druge poverljivu dokumentaciju i materijal, naravno, radi se o našim.
Kada je u pitanju zakonska regulativa, ovde postoji jako mnogo razlika, jer je rad vojnih službi regulisan bivšim Zakonom o Vojsci, a mi smo prekjuče imali priliku da vidimo predlog novog zakona, dok je rad BIA regulisan zakonom iz 2002. godine koji je poznat kao Zakon o bezbednosnoj agenciji. Od samog početka, dakle od 2002. godine, ovaj zakon je pokazivao niz manjkavosti i bio je jako veliki problem raditi na osnovu njega.
Danas je pred nama ovaj zakon o osnovama uređenja službi bezbednosti Republike Srbije i već je dovoljno to što je pred nama, jer je do sada ova materija bila uređena jednom uredbom a to je dosta nepopularan način u jednoj ozbiljnoj državi, tako da je Predlog zakona koji je pred nama jako dobar i sa te strane što se ukida ova uredba.
Šta se reguliše ovim zakonom? Ovim zakonom se uređuju osnove bezbednosno-obaveštajnog sistema u Srbiji, usmeravanje i usklađivanje rada službi bezbednosti u Srbiji i nadzor nad njihovim radom.
Ustavni osnov za donošenje ovog zakona nalazi se u Ustavu Republike Srbije u članu 97. u tačkama 4. i 16, kojima je utvrđeno da Republika Srbija na svojoj teritoriji i za svoje građane obezbeđuje i uređuje bezbednost.
Zakon tretira bezbednosno-obaveštajni sistem kao skup državnih organa koji obavljaju niz poslova u cilju očuvanja i unapređenja bezbednosti. Zakon osigurava efikasnost u obavljanju poslova bezbednosti, uz poštovanje principa vladavine prava i prava na slobodu pojedinca. On osigurava neutralnost službi bezbednosti u smislu političke, interesne i ideološke neutralnosti i, što se meni čini najvažnijim i što je uvek pod lupom javnosti, uređuje demokratsku i civilnu kontrolu rada službi bezbednosti.
Jedno od boljih rešenja koje je ponudio zakon je i formiranje saveta za nacionalnu bezbednost. Savet je telo koje je trebalo osnovati mnogo ranije, s obzirom na to da se dešava da u zemljama u tranziciji, a jedna smo od tih, postoji mogućnost (vrlo često ne samo mogućnost, nego i realnost) da se službe bezbednosti jednostavno utrkuju koja će imati bolje i kvalitetnije informacije i više rade na tome da dokažu da je ona druga struktura gora i lošija, nego što rade u interesu države.
Savet se stara o nacionalnoj bezbednosti, usmerava i usklađuje rad službi bezbednosti, stara se o primeni propisa i standarda za zaštitu podataka o ličnosti i drugih propisa kojima se štite ljudska prava. Savet razmatra pitanja odbrane, unutrašnjih poslova, rada službi bezbednosti, unutrašnje i spoljašnje saradnje tih službi, kao i pitanja iz delokruga lokalne samouprave koja se tiču nacionalne bezbednosti.
Šta sve ovo zapravo znači? Sa ovakvim nadležnostima, zapravo, savet integriše i koordinira sistem bezbednosti. Kada na jednom mestu imate više službi bezbednosti i kada ih stavite na jedno mesto, onda možete da vidite kakvim kapacitetom bezbednosti država raspolaže, kakvim informacijama, i koliko verodostojnim, država raspolaže i možete da koordinirate rad ovih službi. Zakon takođe propisuje da su svi državni organi obavezni da sarađuju sa ovim savetom.
Još jedna od dobrih strana Predloga ovog zakona jeste i osnivanje biroa za koordinaciju, koji je zapravo krajnje operativno telo. Uvek u zakonima postoji taj problem da postoji mnogo savetodavnih tela, a malo tela koja se bave operativnim poslovima na terenu. Ovaj zakon predviđa formiranje biroa za koordinaciju.
Sada bih se osvrnula na jedan deo zakona koji je najviše pod lupom javnosti, a koji se tiče nadzora nad ovim službama, zapravo, civilne kontrole, kako to volimo da kažemo. To je jedan vrlo osetljiv deo, jedna vrlo osetljiva materija, jer je deo javnosti još uvek u strahu kada su u pitanju službe bezbednosti.
Ne bih komentarisala da li je taj strah realan ili ne i iz kojih vremena potiče i kako se razvijao, ali je evidentno da on postoji i da mnogi ljudi i na pomen službi bezbednosti imaju odnos kao da je pred njima neka struktura države koja ugrožava njihova ljudska prava i slobode.
Koje vrste procedure i nadzora predviđa ovaj zakon? Pre svega, skupštinski nadzor. Predviđeno je da se on obavlja preko odbora nadležnog za ova pitanja, u ovom trenutku Odbora za bezbednost. Taksativno ću pobrojati šta Odbor nadzire: ustavnost i zakonitost rada službi; usklađenost rada službi sa nacionalnom strategijom bezbednosti, sa strategijom odbrane i bezbednosnom politikom Srbije; zatim, nadzire poštovanje političke, ideološke i interesne neutralnosti u radu službi bezbednosti; zakonitost primene posebnih postupaka i mera za tajno prikupljanje podataka; zakonitost trošenja budžeta ovih službi; razmatra i usvaja izveštaje o radu; razmatra predloge zakona, opštih akata i drugih propisa iz nadležnosti službi bezbednosti; razmatra predloge, peticije i predstavke građana koje su upućene Narodnoj skupštini u vezi sa oblašću bezbednosti, predlaže mere za njihovo rešenje i izveštava Skupštinu o svojim zaključcima i predlozima.
Još jedan od načina kontrole i nadzora jeste i status koji ovaj zakon predviđa za direktora službe bezbednosti. Direktor je dužan da se uvek odazove pozivu da prisustvuje sednicama nadležnog odbora, da bar jednom tokom redovnog zasedanja Skupštine podnese izveštaj o svom radu, o radu službi, a ako to odbor zatraži od njega, i mimo toga, jednom godišnje i vanredno da podnese izveštaj. Kako sam napomenula, to je još jedan od vidova kontrole parlamenta.
Ipak, zakon predviđa da postoji jedna grupa podataka koja nije dostupna članovima Odbora. To su podaci, iako se može pomisliti da se radi o nekim neverovatno tajnim i važnim podacima, koji se odnose na akcije koje su u toku, na način primene posebnih postupaka i mera; zatim, tajni podaci i informacije koje su dobili od drugih državnih službi; podaci koji su dobijeni razmenom sa stranim službama i međunarodnim organizacijama; metode pribavljanja podataka; podaci o pripadnicima službe sa prikrivenim identitetom i podaci o identitetu sadašnjih i bivših saradnika službe.
Iako su članovi Odbora dužni da štite i čuvaju poverljivost informacija koje dobiju tokom rada Odbora, čak i kada postanu bivši članovi, neki od bivših članova su ipak pronašli način da sve ove podatke plasiraju u javnost, jer su odmah posle svog angažovanja u parlamentu i u ovom odboru počeli da pišu feljtone, knjige, da informacije koje su dobili zloupotrebljavaju u političkim obračunima ili da manipulišu ovim informacijama. Zbog toga je možda dobro da baš svi podaci ne mogu da budu dostupni članovima Odbora.
Ima jedan deo ovog zakona za koji sam ja zaista mislila do sinoć da je izuzetno dobro napravljen, a to je da, zapravo, ne treba da postoji provera članova Odbora, međutim, u razgovoru sa jednim kolegom iz opozicije shvatila sam da ovaj način neproveravanja članova Odbora možda jeste nekakav relikt prošlosti i da se plašimo da sve što zadire u ljudska prava i slobode može biti ugroženo time što ne proveravamo. Zašto se samo ti članovi odbora ne proveravaju? Zašto to kažem? Zato što je sasvim moguće i dešavalo se, ne samo kod nas, nego znam za nekoliko afera i u drugim zemljama u svetu, da su neki članovi tih odbora zapravo ljudi koji su radili za neke druge tajne službe ili su radili za neke tajkune, pa su informacije, recimo, o hapšenju izlazile iz tih odbora i servirane su u svim medijima pre nego što je to trebalo da znaju neke druge državne strukture.
Kada je reč o javnom nadzoru službi bezbednosti, službe bezbednosti o svom radu treba da obaveštavaju javnost preko organa kojima dostavljaju izveštaje. Postoji mogućnost, prema ovom zakonu, da povodom nekih bezbednosnih događaja i pojava one mogu i direktno da se obrate javnosti i da daju informaciju o tome.
Dok je Predlog ovog zakona bio još u javnoj raspravi bilo je raznih komentara; čitala sam razne priče, koje su čak bile potpuno zlurade, i to od nekih ljudi koji su bili u službama bezbednosti, koji su javno rekli da predlog nisu pročitali, ali su već o njemu imali loše mišljenje. Zbog toga i zbog istine moram da pomenem dve stvari u prilog ovom zakonu. Jedna jeste to da je šef misije OEBS-a u Srbiji Hans Ola Urstad pohvalio Predlog ovog zakona i rekao da njegova organizacija, znači OEBS, stoji iza ovog zakona. Drugi podatak je to da je Evropska komisija u svom nedavno objavljenom izveštaju zaista rekla, mada čujem negodovanje, da je Srbija postigla napredak u civilnoj kontroli službi bezbednosti. Eto, o nama nekad mnogo bolje misli neko sa strane, ljudi za koje držimo da nam nisu skloni, nego što to misle neki od naših ljudi koji su, na žalost ove zemlje, bili u parlamentu ili u ovim službama.
Zbog toga će poslanička grupa DSS - NS u danu za glasanje glasati za ovaj zakon.