Poštovana gospođo predsednice, poštovani narodni poslanici, poštovani građani Srbije, dozvolite mi da vam u ime Vlade predstavim Predlog zakona o budžetu Republike Srbije za 2009. godinu, kao i ekonomsku i fiskalnu politiku koja će se sprovoditi kroz predloženi budžet. Predlažem Narodnoj skupštini da zajedno sa budžetom usvoji pet poreskih zakona, jedan carinski zakon i zakon o dopuni Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju.
Pre svega toga, želim da se u ime Vlade i u svoje lično ime izvinim Skupštini zbog kašnjenja budžeta i odstupanja od rokova propisanih Zakonom o budžetskom sistemu. Koliko god je loše što budžet kasni, toliko je i dobro pošto se nalazimo u situaciji ekonomske krize u kojoj se predviđanja menjaju iz dana u dan. Procene koje su važile pre mesec dana, sada ne važe.
Nažalost, korigovane su naniže mnoge projekcije kada je u pitanju rast, obim trgovine, kretanje cena sirovina, nekretnina, cene kapitala, tokova stranih investicija, kreditnih rejtinga zemalja. Takođe, dugo je trajala rasprava o rebalansu budžeta i pregovori Vlade sa Međunarodnim monetarnim fondom.
Nacrt zakona o budžetu za 2009. godinu usaglašen je sa ekonomskim okruženjem u kom se donosi i usredsređen na rešavanje problema sa kojim se suočava naša ekonomija, a koji utiču na živote naših građana.
Želim da naglasim da je budžet osnovni instrument ekonomske politike Vlade Srbije. Budžet je mehanizam kojim Vlada odgovara na rizike, izazove specifične ekonomske situacije, da bi u najvećoj mogućoj meri zaštitila životni standard i socijalnu sigurnost građana Srbije. Ovo je posebno važno u kriznoj situaciji. Da bi se razumela logika i motivi ovakvog predloga budžeta, neophodno je početi sa pažljivom analizom trenutne ekonomske situacije prvo u svetu, a onda u Srbiji.
Danas je svetska ekonomija, posebno finansijski sektor suočen sa novom nesvakidašnjom krizom. Ako bismo se osvrnuli i pogledali svetsko ekonomsko okruženje samo nekoliko decenija unazad, ne bismo mogli da pronađemo ovako kompleksno, neizvesno stanje svetske ekonomije. Globalne ekonomske prilike su se značajno pogoršale tokom poslednja tri meseca i nesporno će imati posledice na privredu Srbije.
Sve ovo dovodi do revizije predviđanja svetskog ekonomskog rasta. Svetski rast u 2009. godini revidiran je naniže, sa procenjenog rasta do 3% na 2,2% krajem novembra. Očekuje se da u 2009. godini ekonomska aktivnost u svim razvijenim zemljama zabeleži značajan pad. Prvi put od Drugog svetskog rata recesija je zahvatila privrede svih zemalja sveta.
Svetska ekonomska i finansijska kriza prenosi se i na Srbiju. Njene posledice smo počeli da osećamo pre nego što je očekivano, i to pre zbog psiholoških, a manje zbog fundamentalnih razloga.
Nedostatak likvidnosti na svetskom tržištu doveo je do pada priliva kapitala, pre svega kreditiranja iz inostranstva. Loši izgledi za privredni rast u 2009. godini utiču na manji priliv stranih direktnih investicija već u četvrtom kvartalu. Građani, uznemireni bankrotstvom banaka u svetu, povlače deo svoje devizne štednje iz bankarskog sektora. Sve ovo vrši pritisak na devizno tržište i pad vrednosti dinara, koji od početka oktobra gubi oko 15% svoje vrednosti.
Kriza nas pogađa upravo tamo gde je naša ekonomija najranjivija - u delu ekonomskih odnosa sa inostranstvom. Imajući u vidu ovako brzo izmenjene globalne procene, bilo je neophodno usaglasiti ranije usvojene ekonomske projekcije i politike iz Memoranduma o budžetu sa novim okolnostima.
Glavne komponente usporavanja privrednog rasta u Srbiji, u uslovima globalne finansijske krize svetske privrede su - smanjena domaća tražnja kroz smanjenje privatne potrošnje, pre svega zbog smanjene kreditne aktivnosti, pad izvoza zbog smanjene uvozne tražnje, smanjenje priliva stranih direktnih investicija i međunarodnih kredita.
Radi ublažavanja posledica globalne ekonomske finansijske krize, Vlada i Narodna banka Srbije preduzele su sledeće mere - mere za jačanje poverenja u domaći bankarski sektor i povećanje štednje, kao što je podizanje garantovanog nivoa štednih depozita; mere za povećanje devizne likvidnosti domaćeg bankarskog sektora; mere za olakšavanje položaja klijenata; planirano je smanjenje budžetskog deficita i dogovoren je novi petnaestomesečni aranžman sa MMF-om.
Nakon ovog osvrta na međunarodno okruženje, finansijsku krizu i mogućnost rasta srpske ekonomije, želela bih da pređem na obrazlaganje fiskalne politike i Predlog zakona o budžetu za 2009. godinu.
Predloženi budžet predstavlja odraz spremnosti Vlade Republike Srbije da odgovori na izazove sa kojima će se srpska privreda, pod uticajem svetske ekonomske krize, suočiti u narednom periodu.
Osnovni cilj fiskalne politike, odnosno politike javnih rashoda je smanjenje tekuće potrošnje države bez ugrožavanja dostignutog nivoa socijalnih prava i uz održavanje potrebnog nivoa investicija. Stoga su u ovom budžetu predviđena značajna sredstva za nastavak javnih investicija.
Direktno iz budžeta je 40 milijardi dinara, od čega je 20 milijardi preko Nacionalnog investicionog plana; kroz davanje garancija za kredite koje će Evropska banka za obnovu i razvoj i Evropska investiciona banka odobriti za Koridor 10; kroz direktno zaduživanje kod Svetske banke za Koridor 10 od oko 388 miliona dolara; kroz direktno zaduživanje za projekte Nacionalnog investicionog plana kod Evropske banke za obnovu i razvoj i Evropske investicione banke u iznosu od 250 miliona evra.
Takođe su predviđena i značajna sredstva za podsticanje proizvodnje - kroz subvencije u iznosu od 40 milijardi; kroz neto budžetske kredite u iznosu od 20 milijardi dinara; kroz izdavanje garancija Centralnoj banci, na osnovu kojih će ona odobravati kredite poslovnim bankama za kredite korporativnom sektoru, u iznosu od 40 milijardi i kroz direktno zaduživanje kod Evropske investicione banke za mala i srednja preduzeća od 250 miliona evra.
Drugo, ostvarenje socijalne solidarnosti, očuvanje socijalnih izdavanja i zaštita ugroženih i osetljivih kategorija društva - ostaju prioritet ove vlade. Da bi se ostvarila društvena, socijalna odgovornost, potrebna je solidarnost svih zaposlenih u javnom sektoru.
U teškoj godini koja je pred nama moramo zaštititi sve slojeve našeg društva. Stoga je neophodno kontrolisati rast plata zaposlenih u javnom sektoru. One će rasti, ali samo do nivoa stope inflacije. Na taj način ostavljen je prostor za održavanje socijalnih izdataka, penzija, socijalne pomoći itd.
Treći zadatak pred nama je održavanje makroekonomske stabilnosti. Iako se naizgled čini da bi u momentu ekonomskog usporenja povećano trošenje države doprinelo bržem oporavku, u našem kontekstu visoke spoljnotrgovinske neravnoteže primena kontracikličnih politika, npr. prekomerna javna potrošnja, imala bi neželjene efekte, kao npr. rast inflacije i značajniji pad vrednosti dinara.
Podsetiću da budžet za 2009. godinu i nije striktno restriktivan, jer podrazumeva deficit od 1,5% društvenog proizvoda, ali je strukturno uravnotežen, kada ga korigujemo za fazu privrednog ciklusa u kojem se nalazimo. Smatram da je reč o optimalnom rešenju, kompromisu koji usaglašava sve ciljeve Vlade.
U periodu 2006-2008. godine fiskalna politika je bila prociklična. To znači da je država u uslovima visokog ekonomskog rasta, umesto da štedi za teške dane, trošila. Osnovni razlozi vođenja prociklične fiskalne politike bili su učestali izbori u ovom periodu i povećanje potrošnje po osnovu političkih ciklusa.
Visoku javnu potrošnju je bilo moguće realizovati zahvaljujući komotnoj likvidnosnoj poziciji države, koja je bila posledica privatizacionih prihoda. Visoki priliv kapitala i snažan ekonomski rast doveli su do zanemarivanja mogućih slabosti srpske ekonomije i potpuno zanemarili potrebu za obazrivim, tada mogućim, kontracikličnim makroekonomskim politikama.
Fiskalna politika, pre svega zbog spoljne neravnoteže i finansijskih ograničenja, u narednom periodu ne može biti potpuno kontraciklična, tj. u uslovima usporavanja ekonomske aktivnosti država nema mnogo prostora da značajnijim trošenjem podstiče ekonomiju.
Inače, budžet Republike Srbije je sastavni deo šireg okvira konsolidovanog sektora države. Postavljeni cilj fiskalne politike u 2009. godini ima deficit od 1,5% društvenog proizvoda, koji podrazumeva deficit budžeta od 1,6% društvenog proizvoda i suficit Fonda za zdravstveno osiguranje, dok su ostali nivoi vlasti uravnoteženi.
Predlogom budžeta Republike Srbije za 2009. godinu planirani su prihodi od 698,8 milijardi dinara, dok ukupni rashodi, uključujući neto budžetske pozajmice, iznose 748,8 milijardi. Deficit budžeta je ispod 50 milijardi. Prihodi budžeta Republike planirani su na osnovu projekcije makroekonomskih agregata, kao što je ekonomski rast, stopa inflacije, spoljnotrgovinska razmena, zarade, ali i planiranih izmena poreskih i carinskih politika.
Pri planiranju ovih izmena vodilo se računa da poreske stope u Srbiji nisu visoke, već da su zbog širokih oslobađanja efektivne poreske stope praktično niske. Suprotno ovim, carinske stope su visoke. Dopustite mi da ovo dokumentujem.
Stopa poreza na novododatu vrednost u najvećem broju evropskih zemalja iznosi između 19 i 20 posto. Mnogo veći broj zemalja ima stopu iznad 20%, čak 25%, nego ispod 19%. Stopa poreza na dobit kreće se u intervalu između 15 i 25 posto. Mali broj zemalja ima stopu ispod 15%, Srbija 10%. Efektivna stopa kreće se u intervalu između 10 i 20 posto, u Srbiji 5%. Stopa poreza na zarade u najvećem broju zemalja kreće se u intervalu između 15 i 25 posto. Mali broj zemalja ima stopu ispod 15%, Srbija 12%. Izuzetno su niske akcize na pivo, cigarete i dizel gorivo. Srbija ima najniže cene cigareta i postala je emisiono područje, a akcizna politika udaljena od preporuka Evropske komisije.
Zbirna stopa doprinosa za socijalno osiguranje je 35,8%, što je otprilike u sredini intervala 27-44% kad su u pitanju evropske zemlje sa sličnim načinom socijalnog osiguranja.
Carinske stope su, za razliku od ovoga, veoma visoke i najčešće se kreću između 10 i 30 posto.
Ključne izmene politika koje definišu prihode u narednom periodu su primena Sporazuma o stabilizaciji i pridruživanju EU, ukidanje poreza na kamate od devizne štednje, ukidanje poreza na kapitalnu dobit prihoda koji su ostvareni prenosom uz naknadu hartija od vrednosti i udela u imovini pravnih lica, ukidanje poreza na prenos sa i bez naknade hartija od vrednosti i udela u imovini pravnih lica, povećanje akciza na derivate nafte, cigarete, kafu i pivo.
Što se tiče rashodne strane budžeta, moram da naglasim da je u novonastalim uslovima, koji nas očekuju u 2009. godini, neophodno sprovoditi racionalizaciju štednje u javnom sektoru. Smanjiti državnu potrošnju nije nimalo lak zadatak.
Oko 80% tekućih rashoda su zakonom definisani mandatni rashodi. Mandatni rashodi su plate zaposlenih u državnom sektoru, plate u prosveti, zdravstvu, vojsci, policiji, penzije, kao i otplate kamata koje dospevaju u narednoj godini, obavezni transferi lokalnom nivou vlasti i organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja. Deo potrošnje države predstavljaju rashodi diskrecionog karaktera, kao što su kupovina roba i usluga, subvencije, kapitalni rashodi, budžetske pozajmice. Na ovim kategorijama rashoda učinjena je najveća moguća ušteda, imajući u vidu cilj održanja potrebnog nivoa investicija.
Plate zaposlenih u državnoj upravi i javnim službama, koje se finansiraju iz budžeta, u narednoj godini zadržaće realni nivo iz tekuće godine. To znači da je planirano usklađivanje plata samo do nivoa rasta cena na malo. Zaposleni u državnoj upravi i javnim službama ne mogu u narednoj godini očekivati bonuse, niti bilo kakve posebne nagrade (u visini trinaeste plate i sl.). Jedini oblik nagrađivanja koji je predviđen jeste jubilarna nagrada za radnike koji obeleže 10, 20 i 30 godina u službi.
U 2009. godini na rashodnoj kategoriji kupovine roba i usluga biće učinjene maksimalne uštede. Mnoge pozicije rashoda u okviru kupovine roba i usluga planirane su na nivou iz 2008. godine. Rashodi planirani kao subvencije privredi značajno su smanjeni.
U okviru transfera ostalim nivoima vlasti planirani su transferi opštinama i gradovima u skladu sa Zakonom o finansiranju lokalne samouprave. Transfer AP Vojvodini namenjen je za isplatu plata zaposlenih u obrazovanju i kulturi na teritoriji AP Vojvodine i iznosi 24,6 milijardi.
Od ostalih transfera, u ukupnom iznosu od 8,3 milijarde, tri i po se odnosi na transfer opštinama na KiM, dve i po je transfer opštinama za plate zaposlenih u obaveznom predškolskom obrazovanju, jedna milijarda je za program racionalizacije broja zaposlenih u lokalnoj samoupravi, 400 miliona dinara namenjeno je Kolubarskom okrugu i 300 miliona za transfer opštinama na jugu Srbije.
Što se tiče transfera organizacijama obaveznog socijalnog osiguranja, najveći deo je transfer za fond PIO u iznosu od 189,3 milijarde dinara. Nacionalna služba za zapošljavanje primiće transfer u visini od 16,5 milijardi, od čega tri milijarde dinara transfer Ministarstva ekonomije za aktivne mere zapošljavanja. Republički zavod za zdravstveno osiguranje primiće transfer od 3,6 milijardi, namenjen pokriću troškova zdravstvenog osiguranja lica bez sopstvenog prihoda.
Sredstva za socijalnu zaštitu iz budžeta planirana su u narednoj godini tako da se očuva dostignuti nivo prava na socijalnu zaštitu korisnika ovog oblika pomoći.
Sredstva namenjena dečijoj zaštiti obuhvataju naknadu zarada za vreme porodiljskog odsustva, roditeljski dodatak i dečiji dodatak. Planirane su naknade za 27.000 porodilja, a visina naknade određena je prosečnom visinom zarade. Roditeljski dodatak ostvaruje majka za prvo, drugo, treće i četvrto dete. Procenjuje se da će ovo pravo koristiti 6.000 korisnika mesečno. Pravo na dečiji dodatak ostvaruje se za prvo, drugo, treće i četvrto dete, u zavisnosti od materijalnog stanja porodice. Procenjuje se da će ovo pravo koristiti 250.000 korisnika, odnosno 480.000 dece.
Sredstva namenjena boračko-invalidskoj zaštiti namenjena su za 67.000 korisnika boračko-invalidske zaštite. U okviru socijalne zaštite obezbeđuju se naknade za materijalno obezbeđenje za oko 60.000 porodica, a naknade za izdržavanje za oko 4.800 korisnika u hraniteljskim porodicama. U okviru ove kategorije planirana su i sredstva za tuđu negu i pomoć za oko 42.000 korisnika.
U okviru kapitalnih izdataka planirana su sredstva od 19,6 milijardi namenjena redovnim kapitalnim izdacima. Za projekte NIP-a izdvojeno je još 20,5 milijardi dinara.
Najveći deo rashoda budžetskih pozajmica su sredstva namenjena osnivačkom ulogu i ulaganju od posebnog značaja, vezano za zajedničko preduzeće sa Fijatom, u iznosu od 14 milijardi dinara.
Posmatrano po funkcionalnoj klasifikaciji budžeta, najveće učešće u ovom budžetu imaju rashodi socijalne zaštite - 35,4% ukupnog budžeta. Na opšte javne usluge odlazi 14,7% ukupnog budžeta, na obrazovanje 14,5%, dok je ekonomskim poslovima namenjeno 13,8%. Javni red i bezbednost, policija i sudstvo, zastupljeni su sa 9,2%, sa koliko je zastupljena i odbrana.
Planirana budžetska politika u 2009. godini treba da očuva finansijsku i ekonomsku stabilnost države i ispuni zakonom garantovane obaveze prema građanima, privredi i međunarodnim organizacijama. Takođe, budžetski okvir određen je tako da smanji učešće javne potrošnje u društvenom proizvodu i smanji likvidnosni uticaj države na agregatnu tražnju i poboljša strukturu javne potrošnje.
Stoga predloženi budžet Republike Srbije podržava makroekonomsku stabilnost i stabilnost društva, uz skromnu stopu rasta privrede i standarda građana, skromnu iz ugla nedavne prošlosti.
Pozivam narodne poslanike da glasaju za budžet Republike Srbije za 2009. godinu i ostale prateće zakone. Hvala.