ŠESTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 22.05.2009.

8. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

ŠESTA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA

8. dan rada

22.05.2009

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:05 do 20:45

OBRAĆANJA

Zoran Šami

Demokratska stranka Srbije - Vojislav Koštunica
Znamo o čemu se radi. Odmah da kažem, DSS podržava uvođenje termina „nasilnička vožnja“. Svesni smo toga da nasilničke vožnje na našim ulicama i drumovima ima i svesni smo koliko je to opasno po sve učesnike u saobraćaju.
Dakle, generalno podržavamo ideju da se na neki način uvedu posebne kazne za nasilničku vožnju, ali sve ovo što je rekao gospodin Ostojić zapravo stoji i dalje.
Taj član kako je napisan u zakonu nije dobar. Podleže nekim nejasnim kriterijumima šta jeste a šta nije nasilnička vožnja. Doduše, navodi neke izričite situacije, ali očigledno ima nameru da pod to podvede i neke druge situacije za koje se ne zna koje su. Njih je gospodin Ostojić plastično nazvao „gumenim situacijama“ i to je dosta dobar termin.
Mi smo na bili tragu i ovoga što je gospodin Urošević ponudio, čak pooštravamo ovo što je u zakonu napisano, dakle ne dva prolaska kroz crveno svetlo u roku od deset minuta, nego u roku od 24 sata. To znači da neko ima maniju da prolazi kroz crveno svetlo. Zatim, preticanje kolone na punoj liniji, brzine veće od 50 odnosno 70 kilometara u mestu i van mesta, to je sve u redu. Isto tako, i za nas je nasilnička vožnja vožnja pod onom najvećom kategorijom alkohola koji imate, preko dva promila alkohola u krvi. To takođe moramo podvesti pod nasilničku vožnju.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Zahvaljujem.
Za reč se javio gospodin Mirko Čikiriz.
...
Srpski pokret obnove

Mirko Čikiriz

Za evropsku Srbiju
Pre svega želim da kažem gospodinu Šamiju da sam na vreme video sve amandmane i u raspravi u načelu sam pomenuo da sve što je predviđeno, ova dva slučaja nasilničke vožnje, da se mora proširiti krug okolnosti koji smatramo da potpadaju pod nasilničku vožnju.
Narod je u svakodnevnom žargonu dao mnogo negativnih kvalifikacija za ljude koji u naseljenom mestu voze brzinom većom od 50 kilometara na čas. Obično se za takve ljude kaže: divljak, manijak, ubica, bahat čovek. Zašto? Zato što neko ko vozi brzinom duplo većom u odnosu na dozvoljenu brzinu u naseljenom mestu, gde se nalaze i deca i zaštićene kategorije stanovništva, mnogo pešaka, mnogo imovine itd., taj pokazuje posebnu bezobzirnost. Isto se može reći i za onoga ko na otvorenom delu puta vozi brzinom većom od 70 kilometara na čas jer su najmanje dozvoljene brzine 60 kilometara na čas. Šta znači kada neko na autoputu vozi 190 kilometara na čas, dozvoljena je brzina 120, a sa 300 kilometara se poleće?
Što se tiče alkoholisanosti, mislim da je bitno da se zna da stepen alkoholisanosti od dva grampromila alkohola u krvi znači, to su i istraživanja pokazala, da su ovo najopasniji vozači, najčešći počinioci saobraćajnih nezgoda, da su brzi, bahati i energični u vožnji, da su im pokreti grubi, nesigurni, praćeni promašajima, da nemaju očuvanu orijentaciju prema ličnostima, da je alkoholisanost vrlo jasna i upadljiva za okolinu, da su funkcije čula, posebno čulo vida i sluha, oslabljene. Niti dobro vidi, niti dobro čuje, upadljiv je za okolinu, pijan, a ne podvodimo ga pod ovu kategoriju.
Ponavljam, ovo su najopasniji vozači i najčešći počinioci saobraćajnih nezgoda, i oni za takvo svoje ponašanje treba da potpadnu pod terminologiju nasilničkog ponašanja.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Reč ima gospodin Srđan Milivojević.
...
Demokratska stranka

Srđan Milivojević

Za evropsku Srbiju
Poštovani gospodine predsedavajući, uvaženi predstavnici ministarstva i Vlade Republike Srbije, kada smo dobili ove amandmane, pažljivo sam proučavao čitav ovaj zakon i ovaj amandman, kada je reč o Zakonu o bezbednosti saobraćaja, i malo sam se konsultovao s ljudima koji su neposredno u prilici da regulišu saobraćaj sa saobraćajnim policajcima i kontaktirao sam saobraćajne milicajce da pitam kako će oni sagledati sprovođenje ovog zakona u praksi.
Kada govorimo o nasilničkoj vožnji, tačno je da tu postoji dosta prostora za subjektivnu ocenu šta je to nasilnička vožnja, ali ako bi bilo ko od poslanika proveo samo jedan radni dan sa saobraćajcima koji rade u tzv. presretačima na autoputu, koji pored snimanja brzine kretanja vozila imaju i ceo snimak saobraćajnog prekršaja, videli bi svi ljudi u Srbiji šta sve čoveku u Srbiji može da padne na pamet dok vozi automobil. To je nemoguće, ne postoji zakon kojim bi se to opisalo i stavilo u zakon. Tu mora da postoji klasifikacija tog ne samo prekršajnog nego krivičnog dela, ne nasilnička vožnja, nego nasilničko učestvovanje u saobraćaju.
To što ti ljudi imaju svojim kamerama zabeleženo, ja bih emitovao deci u školi kao edukativni primer šta ne treba raditi u saobraćaju. Pokazati one snimke koje imaju kamere koje regulišu saobraćaj na raskrsnici, recimo na autoputu gde se kamioni uključuju na petlji autoputa kod Novog Sada, u suprotnoj traci, kontrasmeru autoputa, koji imate prilike da vidite na sajtu Youtube, zastrašujući je primer ponašanja učesnika u saobraćaju.
Jednostavno, tu ne postoji mogućnost da sve ono što ljudi u Srbiji mogu da smisle, kada je reč o kršenju propisa, stavite u jedan zakon i mora da se koristi ovakav naziv.
A preporučujem svim poslanicima, ko god ima vremena, da porazgovara makar s ljudima koji voze presretač, pogotovo sa kolegama koje vidim na autoputu svakog jutra kad dolazim na sednice Skupštine.
Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala vama. Da li još neko želi reč po ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 41. amandman je podnela narodni poslanik Aleksandra Ilić.
Vlada i Odbor za saobraćaj i veze nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima gospođica Aleksandra Ilić.

Aleksandra Šarović

Nova Srbija
Poštovani predsedavajući, poštovani gospodine ministre, predstavnici ministarstva, u ime poslaničke grupe NS podnela sam amandman.
U članu 41. Predloga zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima govori se o nasilničkoj vožnji i, pored ostalog, u stavu 2. tačka 2) navodi se kao radnja koja se smatra nasilničkom vožnjom ''kada vozač izvrši preticanje kolone vozila pri čemu svojim vozilom prelazi ili se kreće po neisprekidanoj uzdužnoj liniji koja razdvaja kolovozne trake po smerovima kretanja.
Ovim amandmanom se, u suštini, prihvata stav zakonodavca, ali bi umesto formulacije iz Predloga zakona, predložena formulacija u amandmanu bila mnogo jasnija i konkretnija.
Član 41. stav 2. tačka 2) Predloga zakona o bezbednosti saobraćaja na putevima bi, prihvatanjem ovog amandmana, glasio – kada vozač izvrši preticanje kolone vozila pri čemu svojim vozilom prelazi preko neisprekidane uzdužne linije, koja razdvaja kolovozne trake po smerovima kretanja, i kreće se tom kolovoznom trakom predviđenom isključivo za kretanje vozila iz suprotnog smera.
Namera i stav su isti, ali je ovaj zakonski tekst jednostavniji, jasniji i precizniji.
Dodavanjem tačaka 3. i 4. se proširuje nasilnička vožnja slučajevima koji predstavljaju drastično kršenje saobraćajnih propisa koji prouzrokuju izuzetno teške posledice, a što je pokazala dosadašnja praksa. Hvala.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Hvala vama. Da li još neko želi reč po ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 41. amandman je podneo narodni poslanik Momo Čolaković.
Vlada i Odbor za saobraćaj i veze nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima gospodin Momo Čolaković.
...
Partija ujedinjenih penzionera, poljoprivrednika i proletera Srbije – Solidarnost i pravda

Momo Čolaković

Partija ujedinjenih penzionera Srbije - PUPS
Poštovani potpredsedniče, poštovano predsedništvo, poštovani ministre i predstavnici ministarstava, uvaženi narodni poslanici, naša poslanička grupa PUPS je u načelnoj raspravi podržala zakon u celini i nismo dobili nove elemente da to i sada ne kažemo.
U vezi sa amandmanima koje smo podneli, a podneli smo više amandmana, izražavam zadovoljstvo zbog toga što ste prepoznali u našim amandmanima više predloga i sugestija koje ste prihvatili, pa sam u ime poslaničke grupe na tome zahvalan.
U vezi sa ovim amandmanom, on je približan amandmanima kolega iz drugih poslaničkih grupa i mislimo da bi bilo dobro da se malo još pogleda to u vezi sa nasilničkom vožnjom ili ponašanjem i prihvati neki od ovih amandmana.
Takođe, prepoznajem bolji tekst gospodina Uroševića od mog.
U daljoj raspravi u vezi s amandmanima koje smo podneli nećemo se dalje javljati, s obzirom da sam izrazio zadovoljstvo što su prihvaćeni naši amandmani i po sadržini i po kvalitetu. U Danu za glasanje naša poslanička grupa će glasati za ovaj zakon. Zahvaljujem.

Nikola Novaković

Ujedinjeni regioni Srbije | Predsedava
Zahvaljujem, gospodine Čolakoviću. Da li još neko želi reč? (Ne.)
Na član 42. amandman je podnela narodni poslanik Aleksandra Ilić. Vlada i Odbor za saobraćaj i veze nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima gospođica Aleksandra Ilić.