Prva sednica, Drugog redovnog zasedanja, 14.10.2009.

6. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Prva sednica, Drugog redovnog zasedanja

6. dan rada

14.10.2009

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić Dejanović

Sednica je trajala od 11:10 do 17:50

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, da li predstavnik predlagača želi da završnu reč? (Ne.)
Zaključujem pretres Predloga zakona o izmenama i dopunama Zakona o odbrani, u pojedinostima.
Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.
Prelazimo na 4. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O VOJSCI SRBIJE (pojedinosti)
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Konstantin Arsenović, zajedno Tomislav Nikolić, Jorgovanka Tabaković, Zoran Antić, Veroljub Arsić, Zoran Babić, Igor Bečić, Jelena Budimirović Božidar Delić, Stefan Zankov, Oto Kišmarton, Milan Knežević, Saša Maksimović, Zoran Mašić, Predrag Mijatović, Ljiljana Miladinović, Mileta Poskurica, Gojko Radić, Mićo Rogović, Vučeta Tošković i Dragan Čolić; Aleksandra Janković, Vlatko Ratković, Saša Dujović; zajedno Čedomir Jovanović, Zoran Ostojić, Vesna Pešić, Nebojša Ranđelović i Kenan Hajdarević; Radiša Ilić, Momir Marković, Vlada Milojković, Srboljub Živanović, Dušan Marić, Momčilo Duvnjak, Nikola Savić i zajedno Dragan Šormaz, Miroslav Petković, Miloš Aligrudić, Jovan Palalić i Zoran Nikolić.
Primili ste izveštaj Zakonodavnog odbora, kao i mišljenje Vlade o podnetim amandmanima.
Na osnovu člana 148. stav 2. Poslovnika, Zakonodavni odbor je, kao nepotpun, odbacio amandman narodnog poslanika Saše Dujovića, kojim se posle člana 45. dodaju članovi 45a i 45b.
Pošto je Narodna skupština obavila načelni pretres, saglasno članu 142. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Dušan Marić, koji želi reč. Izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Dušan Marić

Srpska radikalna stranka
Predložio sam brisanje člana 1, koji glasi: „Službom u Vojsci Srbije smatra se i vršenje dužnosti civilnih lica na službi u Vojsci Srbije raspoređenih na radna mesta u vojnim jedinicama i u vojnim ustanovama u kojima se ne obavljaju poslovi iz nadležnosti Ministarstva odbrane, a koje su organizaciono i funkcionalno vezani za Ministarstvo odbrane.“
Smatram da je ovaj član u potpunosti suvišan, da se podrazumeva da su civilna lica na službi u vojnim jedinicama istovremeno na službi u Vojsci Srbije, koliko znam, bar zvanično, u Srbiji ne postoji druga vojska, osim Vojske Srbije. Mi znamo da je osnovna nadležnost Ministarstva odbrane odbrana zemlje.
Postavlja se pitanje, ako ostane ovo Vladino rešenje – koje su vojne jedinice i ustanove u kojima se ne obavljaju poslovi iz nadležnosti Ministarstva odbrane i koji su to poslovi koje te jedinice i te ustanove obavljaju? Praktično, ako se dosledno čita ovo rešenje koje predlaže Vlada, može se steći samo jedan jedini utisak, da je ovo stvaranje nekakvog zakonskog okvira, istina, stidljivog zakonskog okvira za stvaranje još jedne vojske u Srbiji, po sistemu – ako imamo dva, tri operatera mobilne telefonije, zašto ne bismo imali dve, tri vojske.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 1. amandman je podnela grupa od 20 narodnih poslanika Poslaničke grupe Napred Srbijo.
Da li neko želi reč? (Da.)
Reč ima gospodin Božidar Delić.
...
Srpska napredna stranka

Božidar Delić

Srpska radikalna stranka
Uvažena predsedavajuća, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, znam zbog čega je ovaj član napisan, međutim, nekako je ovo nelogično. Možda bi najbolje bilo da ovoga stava nema u zakonu.
Ministarstvo je moralo da rešava različite vojne ustanove, itd, zbog toga što su oni ranije bili na nekom dohodovnom principu, sada ih je stavilo na budžet. Ali, ako je lice raspoređeno u vojnu jedinicu ili vojnu ustanovu, onda je logično da ima taj status, moguće je. Jednostavno, ne zvuči mi kako treba. Kaže – nalaze se u vojnim jedinicama i vojnim ustanovama. Ako se nalaze u tim jedinicama i u tim ustanovama, logično je onda da imaju taj status.
Možda je trebalo napisati tako da to zvuči malo logičnije nego ovo ovde. Nisam ja zadovoljan ni svojim amandmanom, jer sam njime izbacio samo ono „ne“. Onda se postavlja pitanje da li pišem nešto što se podrazumeva. Ali, taj amandman smo napravili zbog toga što nam to ne zvuči logično. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Izvolite, gospodine ministre.
...
Demokratska stranka

Dragan Šutanovac

Nisu sve vojne ustanove na budžetu. Imate dobru informaciju. Mi smo Tehničko-remontni zavod u Čačku i u Batajnici „Moma Stanojlović“ doveli na budžet, ali imamo vojne ustanove od ''Morave'', ''Dedinja'', ''Karađorđeva'', Tehničko-remontni zavod u Kragujevcu, oni još nisu na budžetu i problem je zbog toga to postojanje. Inače, postoje vojne ustanove koje jesu na budžetu, kao što je i Tehničko-opitni centar, to se vodi kao vojna ustanova, ali tamo je po formaciji.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.
Na član 2. amandman je podnela narodni poslanik Aleksandra Janković, koja želi reč. Izvolite.

Aleksandra Janković

Nova Srbija
Smatrala sam da naziv zakona mora da se promeni i da glasi: „Zakon o upotrebi Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u mirovnim misijama za očuvanje mira sa mandatom UN“.
Više puta sam, govoreći o Strategiji za nacionalnu bezbednost, isticala da nas na vojnu neutralnost obavezuje Rezolucija Narodne skupštine Republike Srbije o zaštiti suvereniteta, teritorijalnog integriteta i ustavnog poretka Republike Srbije, a koja je usvojena na Sedmoj sednici Drugog redovnog zasedanja u 2007. godini, održanoj 26. decembara. Tada je doneta konačna odluka o vojnoj neutralnosti Republike Srbije u odnosu na sve postojeće vojne saveze.
Pojam „multinacionalnih operacija“ implicitno podrazumeva uvođenje Srbije u neki vojno-politički blok, pre svega NATO, gde su pripadnici naše vojske i drugih snaga odbrane upućeni da se bore za interese određenih država ili regionalnih organizacija. Iz tog razloga sam smatrala da je termin „multinacionalne operacije“ neophodno zameniti terminom „mirovne misije“, budući da postoje operacije za nametanje mira i operacije za očuvanje mira. Važno je dodati da se radi o učešću Vojske Srbije u mirovnim misijama za očuvanje mira, jer su ove operacije za nametanje mira ''borbene''.
Znači, kako Republika Srbija ima kao osnovno opredeljenje politike nacionalne bezbednosti, čuli smo od ministra, privrženost poštovanju obaveza koje proističu iz Povelje UN važno je naglasiti da se radi o upotrebi Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u mirovnim misijama sa mandatom UN. Osim toga, konsultujući neke vojne stručnjake, došla sam do saznanja da mirovne operacije jesu, gotovo i po pravilu, multinacionalne, dok multinacionalne ne moraju biti mirovne. U tom smislu, i dalje stojim, i Nova Srbija je, na stanovištu da mora da stoji „Zakon o upotrebi Vojske Srbije i drugih snaga odbrane u mirovnim misijama za očuvanje mira“.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Vlatko Ratković.
Vlada je prihvatila amandman.
Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Na član 3. amandman je podnela narodni poslanik Aleksandra Janković.
Da li neko želi reč? (Da.) Izvolite.

Aleksandra Janković

Nova Srbija
Obrazloženje je identično kao obrazloženje koje sam dala prethodno. Mislim da dovoljno pojašnjenja ne može da šteti nijednom zakonu. Drugo, konsultujući ljude koji su generalni, ljude koji su imali iskustva, došla sam do saznanja da nije baš svejedno govoriti o multinacionalnim operacijama koje ne moraju da budu nužno humanitarne.
Setimo se samo našeg iskustva sa NATO bombardovanjem. NATO agresija na našu zemlju vođena je kao akcija humanitarnog karaktera i zvala se „Milosrdni anđeo“.
Koliko je bio milosrdan, to znamo, ne treba da govorimo, opet, o svim onim objektima koji su uništeni, o životima koji su ugroženi, o odloženim žrtvama tog bombardovanja i te agresije. Ali, ono što je indikativno i što je praktično namera predlagača čitavog ovog seta vojnih zakona, to sam već izložila govoreći o Strategiji nacionalne bezbednosti, jeste zapravo da se nigde više ne koristi termin „NATO agresija“, nego se koristi termin „bombardovanje“, „posledica građanskog rata“, itd.
Znači, ne govori se da je došlo do raspada SFRJ, i to nasilnog, da je izvršena NATO agresija, kao da u stvari mi sada treba da se izvinimo NATO agresoru i zemljama koje su nas bombardovale za to što smo bili žrtve!
Mislim da većina građana Srbije takav stav ne može da podrži, a budući da su rane i posledice ove agresije i te kako prisutne, bilo bi mnogo logičnije rešenje da se u ovom zakonu barem termin promeni.
Osim toga, ako je u obrazloženju Vlade rečeno da se podrazumeva da je reč o humanitarnim i mirovnim misijama, pa zašto onda to eksplicitno i ne piše?