Treća sednica, Drugog redovnog zasedanja, 30.10.2009.

1. dan rada

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Od 151 narodnog poslanika, 24 su glasala za.

Narodna skupština nije prihvatila ovaj predlog.

Narodni poslanik Vlatko Ratković, na osnovu člana 90. stav 3, člana 142. stav 2. i člana 152. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, predložio je da se obavi zajednički jedinstveni pretres o Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma o zajmu između Republike Srbije i Međunarodne banke za obnovu i razvoj, Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma o ekonomskoj i tehničkoj saradnji u oblasti infrastrukture između Vlade Republike Srbije i Vlade Narodne Republike Kine i Predlogu zakona o potvrđivanju ugovora o saradnji između Savezne vlade Savezne Republike Jugoslavije i Evropske organizacije za eksploataciju meteoroloških satelita i amandmana na Ugovor o saradnji između Evropske organizacije za eksploataciju meteoroloških satelita i Savezne vlade Savezne Republike Jugoslavije.

Da li narodni poslanik Vlatko Ratković želi reč? (Ne.)

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Glasamo o predlogu za spajanje rasprave.

Od 128 narodnih poslanika, 127 je glasalo za.

Narodna skupština je prihvatila ovaj predlog.

Prelazimo na utvrđivanje dnevnog reda sednice u celini.

Pošto smo se izjasnili o predlozima za stavljanje na dnevni red akata po hitnom postupku, predlogu za proširenje dnevnog reda i o predlogu za spajanje rasprave, na osnovu člana 92. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, stavljam na glasanje predlog dnevnog reda u celini.

Od 128 narodnih poslanika, 122 se izjasnilo za dnevni red.

Konstatujem da je Narodna skupština utvrdila dnevni red Treće sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2009. godini, u celini.

D n e v n i r e d:

1. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o zajmu (Projekat autoput Koridor 10) između Republike Srbije i Međunarodne banke za obnovu i razvoj;

2. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o ekonomskoj i tehničkoj saradnji u oblasti infrastrukture između Vlade Republike Srbije i Vlade Narodne Republike Kine;

3. Predlog zakona o potvrđivanju Ugovora o saradnji između Savezne Vlade Savezne Republike Jugoslavije i Evropske organizacije za eksploataciju meteoroloških satelita (EUMETSAT) i amandmana na Ugovor o saradnji između Evropske organizacije za eksploataciju meteoroloških satelita (EUMETSAT) i Savezne Vlade Savezne Republike Jugoslavije.

Prelazimo na 1-3. tačku dnevnog reda: – PREDLOZI ZAKONA O POTVRĐIVANjU SPORAZUMA O ZAJMU IZMEĐU REPUBLIKE SRBIJE I MEĐUNARODNE BANKE ZA OBNOVU I RAZVOJ, O EKONOMSKOJ I TEHNIČKOJ SARADNjI U OBLASTI INFRASTRUKTURE IZMEĐU VLADE REPUBLIKE SRBIJE I VLADE NARODNE REPUBLIKE KINE I PREDLOGU ZAKONA O POTVRĐIVANjU UGOVORA O SARADNjI IZMEĐU SAVEZNE VLADE SAVEZNE REPUBLIKE JUGOSLAVIJE I EVROPSKE ORGANIZACIJE ZA EKSPLOATACIJU METEOROLOŠKIH SATELITA I AMANDMANA NA UGOVOR O SARADNjI IZMEĐU EVROPSKE ORGANIZACIJE ZA EKSPLOATACIJU METEOROLOŠKIH SATELITA I SAVEZNE VLADE SAVEZNE REPUBLIKE JUGOSLAVIJE (zajednički jedinstveni pretres)

Saglasno odluci Narodne skupštine da se obavi zajednički jedinstveni pretres o predlozima zakona iz dnevnog reda po tačkama 1, 2. i 3, a pre otvaranja zajedničkog jedinstvenog pretresa, podsećam vas da, prema članu 152. stav 3, a shodno članu 94. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova, i to: Poslanička grupa Za evropsku Srbiju – jedan sat, 33 minuta i 36 sekundi; Poslanička grupa SRS – jedan sat, četiri minuta i 12 sekundi; Poslanička grupa G17 plus – 28 minuta i 48 sekundi; Poslanička grupa DSS-Vojislav Koštunica – 25 minuta 12 sekundi; Poslanička grupa Napred Srbijo – 25 minuta i 12 sekundi; Poslanička grupa SPS-JS – 18 minuta; Poslanička grupa LDP – 14 minuta i 24 sekunde; Poslanička grupa Nova Srbija – 10 minuta i 48 sekundi; Poslanička grupa manjina –osam minuta i 24 sekunde i Poslanička grupa PUPS – šest minuta.

Saglasno članu 93. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, narodni poslanici koji nisu članovi nijedne poslaničke grupe imaju pravo da govore jednom, do pet minuta.

Molim poslaničke grupe, ako to do sada nisu učinile, da podnesu prijave za reč sa redosledom narodnih poslanika.

Obaveštavam da su poslaničke grupe ovlastile da ih po ovim tačkama dnevnog reda predstavljaju: narodni poslanik Jovan Nešović – Poslaničku grupu G17 plus, Vladan Jeremić – Poslaničku grupu SRS, Milan Lapčević – Poslaničku grupu DSS - Vojislav Koštunica.

Saglasno članu 152. stav 3. i članu 142. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram zajednički jedinstveni pretres o Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma o zajmu između Republike Srbije i Međunarodne banke za obnovu i razvoj, Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma o ekonomskoj i tehničkoj saradnji u oblasti infrastrukture između Vlade Republike Srbije i Vlade Narodne Republike Kine i Predlogu zakona o potvrđivanju Ugovora o saradnji između Savezne vlade Savezne Republike Jugoslavije i Evropske organizacije za eksploataciju meteoroloških satelita i amandmana na Ugovor o saradnji između Evropske organizacije za eksploataciju meteoroloških satelita i Savezne vlade Savezne Republike Jugoslavije.

Da li predstavnici predlagača žele reč? (Da.)

Reč ima gospodin Mrkonjić.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

Poštovana gospođo predsednice, poštovano predsedništvo, poštovane dame i gospodo narodni poslanici, kao i uvek kada dođem u ovaj visoki dom, ponosan sam što mogu da vama predočim nekoliko elementarnih stvari iz ova tri zakona.

Dakle, Sporazumom o zajmu između Svetske banke i Republike Srbije predviđeno je da Svetska banka da zajam u iznosu od 275 miliona evra ili 388 miliona dolara, kako je predviđeno članom 3. ovog zakona i Zakonom o budžetu Republike Srbije za 2009. godinu. Protivvrednost je utvrđena na osnovu kursa prema kome je 1 evro menjan za 1,41 američki dolar. Sporazumom o zajmu u Programu jedan naveden je opis projekta autoputa Koridor 10, kojim je predviđeno da se sredstva zajma koriste za sprovođenje projekta koji se sastoji iz sledećih komponenata:

Deo A, koji obuhvata izvođenje radova na izgradnji ili unapređivanju puta i nabavku opreme na autoputu E-75, na deonicama između Leskovca i Grdelice, Vladičinog Hana i Donjeg Neradovca u ukupnoj dužini od 32 km, uključujući izgradnju i nabavku relevantnih električnih i mehaničkih objekata, izgradnju autoputa punog profila sa četiri saobraćajne trake širine 3,75 metara i za brzinu od 120 km na sat, angažovanje konsultantske firme koja će produžiti i pružiti inženjerske usluge za navedeni projekat na deonici Koridora 10 u dogovoru sa Bankom.

Deo B, koji obuhvata izvođenje radova za nabavku opreme na autoputu E80, od Niša do Dimitrovgrada, na deonici puta severno od Dimitrovgrada ukupne dužine od 9 km, izgradnju autoputa punog profila, takođe, sa četiri saobraćajne trake i računskom brzinom od 120 km na sat za obe deonice, relevantne električne i mehaničke objekte, angažovanje konsultanske firme koja će pružiti inženjerske usluge za pomenuti program.

Deo C, koji je usmeren na povećanje bezbednosti u saobraćaju uključujući: izgradnju kapaciteta za potrebe bezbednosti puteva, uključujući pomoć za osnivanje nacionalnog saveta za bezbednost puteva, izradu okvira o rezultatima bezbednosti puteva, izradu i sprovođenje nacionalne strategije za bezbednost puteva, izradu i rukovođenje dva višedelna pilot-projekta o bezbednosti puteva i nabavku i uspostavljanje baze podataka o bezbednosti puteva i druge opreme u vezi sa bezbednošću puteva.

Za sprovođenje Projekta biće zaduženo preduzeće „Koridor 10“, zavisno privredno društvo od strane preduzeća „Putevi Srbije“.

Uslovi kredita, što mislim da je i najvažnije:

1) iznos zajma 275,2 miliona evra;

2) varijabilna kamatna stopa sa varijabilnom kamatnom mažom, koja je jednaka šestomesečnom liboru minus 0,05%;

3) pristupna naknada iznosi 0,25% od iznosa zajma i plaća se iz sredstava zajma;

4) period trajanja zajma je 20 godina, uključujući 8 godina počeka;

5) otplata zajma je polugodišnja, datumi plaćanja su 15. april i 15. oktobar;

6) poslednji datum za povlačenje je 31. decembar 2015. godine;

7) rok za stupanje na snagu Sporazuma o zajmu je 120 dana od datuma potpisivanja Sporazuma. Podsećam vas da je 120. dan 9. novembar.

Izvinjavam se, da li da govorim odmah o 2. tački?

Što se tiče tačke 2, koja se odnosi na potpisivanje Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Narodne Republike Kine, taj sporazum stvara uslove da, a dogovor je da naše dve strane i naše dve zemlje sarađuju u oblastima železničke i putne infrastrukture, u oblasti telekomunikacija i u oblasti energetike, za te oblasti po konkretnim projektima pravimo posebne ugovore i, naravno, posebne predugovore. Jedan od tih ugovora i predugovora je već potpisan, odnosno predugovor, to je za ovaj most koji se nalazi kod Beograda i koji je sa saobraćajnicom 1.500 metara dužina mosta, saobraćajnica je dužine 21 km, i sa tom saobraćajnicom iznosi 170 miliona evra.

Strane su saglasne da je prioritet međunarodne saradnje u ovom trenutku tog puta i železničke infrastrukture i tog mosta.

Ukupno za taj projekat je planirano 170 miliona evra. Sporazum precizira i odnose: kineska strana učestvuje sa 85%, a naša strana sa 15%; naša preduzeća učestvuju sa 45%, a kineska strana sa 55%. Ono što je najvažnije jeste da ovi ugovori, ovakvi ugovori i ovaj sporazum predviđa da neće biti potrebe da se primenjuje naš Zakon o javnim nabavkama. Dakle, biće efikasnije poslovanje.

Što se tiče trećeg zakona, biću vrlo kratak, Evropska organizacija za eksploataciju meteoroloških satelita (EUMETSAT) jeste jedina organizacija te vrste u Evropi. Osnovana je 1986. godine posebnom konvencijom sa zadatkom da za potrebe operativnih funkcija nacionalnih hidrometeoroloških službi država članica obezbeđuje permanentno podatke globalnih satelitskih osmatranja vremena i klime.

Operativni podaci i produkti EUMETSAT-a, uz podatke dobijene od nacionalnih meteoroloških i hidrometeoroloških mreža, čine osnovnu komponentu hidrometeorološkog sistema praćenja, prognoziranja, rane najave i upozorenja o meteorološkim, klimatskim i hidrološkim ekstremnim pojavama, nepogodama i katastrofama.

Još 2002. godine Vlada Republike Jugoslavije je potpisala Ugovor o saradnji sa EUMETSAT-om, ali njegova ratifikacija, zbog složenih procedura u državnoj zajednici Srbija i Crna Gora, nije sprovedena. Potpisivanjem Amandmana na Ugovor o saradnji između Evropske organizacije za eksploataciju meteoroloških sistema i Savezne vlade Savezne Republike Jugoslavije, 27. januara 2009. godine, uspešno je prevaziđen problem retroaktivnog izmirenja finansijskih obaveza po osnovu članstva.

Takođe, naglašava se da je članstvo Republike Srbije u EUMETSAT-u od izuzetne važnosti za aktivnosti Podregionalnog centra za klimatske promene za jugoistočnu Evropu, koji je uspostavljen u sastavu Republičkog hidrometeorološkog zavoda, kao i za izvršavanje funkcija budućeg regionalnog centra za vanredne situacije u Nišu, čije je osnivanje predviđeno bilateralnim sporazumom između Republike Srbije i Ruske Federacije. Hvala, gospođo predsednice. (Aplauz.)
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem, gospodine Mrkonjiću.

Ko od predstavnika predlagača želi reč, odnosno da li izvestioci nadležnih odbora, najpre, žele reč? (Ne.)

Povreda Poslovnika.

Gospodine Jovanoviću, izvolite.
...
Liberalno demokratska partija

Čedomir Jovanović

Liberalno demokratska partija
Gospođo predsednice, poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, gospodine Mrkonjiću, član 93. Poslovnika obavezuje gospodina Mrkonjića da govori o tački dnevnog reda. On je obrazlažući prvu tačku dnevnog reda, ove spojene rasprave, govorio o Svetskoj banci kao zajmodavcu, a mi u materijalu imamo Međunarodnu banku za obnovu i razvoj.

Pošto se krediti uzimaju i od Svetske banke, bilo bi dobro, gospodine Mrkonjiću, da nam kažete da li govorite o ovoj tački dnevnog reda ili o nekoj drugoj?

Za nas je ovo pitanje veoma važno, svakako mnogo važnije nego za Vladu koja praktično poslednjeg dana ovog roka dolazi u Skupštinu sa tačkom dnevnog reda.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Očigledno je da se radilo o lapsusu, ne Svetska, već Međunarodna banka, ali ako gospodin Mrkonjić želi…

Gospodine Mrkonjiću, ako želite da odgovorite nešto ili je dovoljno ovo što sam ja rekla? Možemo dalje. Zahvaljujem.

Da li neko od predstavnika predlagača želi reč? Idemo od najmanjih poslaničkih grupa ka najvećoj.
...
Socijalistička partija Srbije

Milutin Mrkonjić

Zahvaljujem na primedbi narodnog poslanika, gospodina Jovanovića. Verovao sam da će on nešto pametnije da pita.

Dakle, valjda svi vrapci u ovoj zemlji znaju, postoje tri banke koje daju pare za Koridor 10. To je: Svetska banka iz Vašingtona, i dve evropske banke, Evropska banka za obnovu i razvoj, tzv. EBRD i Evropska investiciona banka. Dakle, sada se radi o Svetskoj banci iz Vašingtona.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Da li predstavnik Poslaničke grupe PUPS želi reč? (Ne.)

Da li predstavnik Poslaničke grupe manjina želi reč? (Ne.)

Da li predstavnik poslaničke grupe Nova Srbija želi reč? (Ne.)

Po Poslovniku, gospodin Jovanović. Izvolite.
...
Liberalno demokratska partija

Čedomir Jovanović

Liberalno demokratska partija
Zamolio bih predstavnika Vlade da se ponaša u skladu sa rečenicom koju je izgovorio ovde, iskazujući navodno poštovanje za visoki dom. Mislim da ovaj dom nije visok zbog svoje tavanice, nego zbog odluka koje donosi i zbog predstavnika građana koji ovde sede, gospodine Mrkonjiću. Nije potrebna kravata, ali je potrebno poštovanje elementarnog reda.

Pročitajte nam – gde se to u Sporazumu koji ste nam ovde poslali pominje banka koju ste vi citirali u svom odgovoru meni? To što ste vi nonšalantni prema vrlo ozbiljnim pitanjima, to ne daje za pravo nama da mi preko toga tek tako pređemo.

Dakle, ako pokazujete poštovanje, onda pokažite poštovanje prema činjenici da zadužujete ovu zemlju sada, u ovoj konkretnoj tački dnevnog reda, za još 272 miliona.

Bilo bi lepo da nam kažete – od koje banke uzimamo taj kredit, zato što mi želimo na odgovorniji način da učestvujemo u ovoj raspravi, od vas, s obzirom na to da je vrhunac neodgovornosti činjenica da ste došli poslednjeg dana roka koji je bio predviđen u dužini od 120 dana i koji je počeo da teče 13. jula 2009. godine.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić-Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Da li predstavnik, odnosno samo se prijavite gospodine Mrkonjiću? Dobro, nećete. U redu.

Da li predstavnik Poslaničke grupe LDP želi reč? (Da.) Gospodin Čedomir Jovanović, izvolite.
...
Liberalno demokratska partija

Čedomir Jovanović

Liberalno demokratska partija
Poštovana predsednice, poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, gospodine Mrkonjiću, poštovani, predstavljate Vladu, a Vlada o tome treba da vodi računa, mi je poštujemo kao instituciju, glasaćemo za sva tri zakona. Hajde da krenemo od ovog poslednjega.

Red je da se stavi tačka na tu višegodišnju aljkavost. Ova zemlja nije sedam godina u stanju da ratifikuje jedan sporazum koji je veoma važan. Meni je drago što smo na Odboru za zaštitu životne sredine jednoglasno podržali Predlog zakona i što smo na takav način omogućili ispravljanje neprihvatljive greške, za koju niko razuman ne može da pokaže razumevanje.

Što se tiče druga dva zakona, Sporazum sa Republikom Kinom, mi ćemo ga podržati, jer je on okviran, ali očekujemo vrlo detaljne planove, kako nam se ne bi dešavalo ono što nam se u prošlosti često dešavalo – da se sredstva troše neracionalno ili da se, čak, sredstva ne troše, a plaćamo kamatu zbog toga što su nam odobrena, a mi nemamo kvalitetne projekte koji su preduslov njihovog povlačenja.

To ide mnogo više na račun nekog drugog, nego na vaš, gospodine Mrkonjiću, pošto ste vi ministar poslednjih godinu dana, a, recimo, Beograd godinama plaća kamate na sredstva koja su mu odobrena od Svetske banke, gospodine Mrkonjiću, a to je banka o kojoj danas ne razgovaramo. Zbog svega toga bih ukazao na jednu nelogičnost, koja nas plaši, zabrinjava, i koja treba da bude otklonjena ukoliko želimo da vidimo taj most dalje od neke ''animacije''.

Dakle, mi smatramo da nije dobro potpisivati predugovore pre nego što se u Skupštini usvoji sporazum. Ne sumnjam u dobru nameru i potrebu da se nešto uradi pre roka, vi ste heroj radova pre roka, ali mislimo da nije dobro da izgledamo neozbiljni pred očima onih koji od nas očekuju drugačije ponašanje. Smatram da je bilo važno o ovome razgovarati pre nego što se potpisao predugovor.

Ovako, ne znam šta drugo ostaje Skupštini, osim da glasa za ovaj sporazum, jer je pre toga ''beogradska uprava'' već započela realizaciju ovog posla. Taj most Beogradu je potreban. To samo po sebi nije sporno. Ono što nas interesuje proizilazi iz te višegodišnje neefikasnosti naše države – da li postoje planovi, ko preuzima odgovornost, kakvi su rokovi, ko će kontrolisati trošenje tih sredstava i po kojim uslovima mi ta sredstva dobijamo? To sve ne možemo da vidimo u ovom sporazumu, ali ne mislimo da je loše dobiti sredstva u ovakvoj situaciji i trošiti ih na infrastrukturu – loše je biti nesposoban u tom poslu.

Što se tiče ovog drugog kredita, kredita za Koridor 10, takođe, tu, gospodine Mrkonjiću, uz našu načelnu podršku, očekujemo od vas odgovore na čitav niz pitanja, koja, pre svega, sistem koji povlači ovaj kredit opisuju kao neefikasan. Razlozi te neefikasnosti? Vi preko njih možete da pređete i to je vaše pravo, ali to nije dobro. Svi infrastrukturni projekti o kojima ovde govorimo jesu infrastrukturni projekti o kojima se govori generacijama. Političke okolnosti u kojima se zemlja nalazila samo su delimično opravdanje za činjenicu da su oni još uvek samo slovo na papiru.

Interesuje nas – gde su garancije da će preduzeće koje je nosilac tog posla, a ono je iz vašeg resora, biti sposobno da taj posao efikasno uradi, ako prethodno nije napravljena analiza dosadašnje neefikasnosti? I, da pođemo prvo od vaše Vlade, gospodine Mrkonjiću.

Dana 13. jula ministarka finansija je potpisala ovaj sporazum sa Međunarodnom bankom za obnovu i razvoj. Tog dana je počeo da teče rok od 120 dana. Mi praktično poslednjeg dana tog roka – treba da ratifikujemo taj sporazum i da mu damo snagu zakona? Još jedna neodgovornost! Ako je važan, a važan je Sporazum, on je morao biti ranije na dnevnom redu. Za to smo najmanje odgovorni mi poslanici ili rukovodstvo Skupštine. Mi smo bili spremni da o tome razgovaramo i ranije. Dužni ste nam objašnjenje – zašto to radimo poslednjeg dana?! Zašto poslednjeg dana roka, kada ste vi poznati kao čovek koji uradi sve pre roka? To nam je važno, ne zbog vas lično, nego zbog činjenice da mi ne smemo da ponavljamo greške iz prošlosti.

Što se tiče visine kredita, veoma je važno i bilo bi dobro da nam kažete, koliko je još kredita povučeno, kako bi bio realizovan čitav projekat? Mi smo odobrili zaduženje kod komercijalnih banaka polovinom godine u iznosu od 300 miliona evra, da bi se vraćali dugovi ''putarima'' koje je ova država napravila u prethodnom periodu. Kako se zove preduzeće koje za sobom ostavlja dugove – ono je neodgovorno i loše?! Mora se utvrditi odgovornost za nešto tako. U vašem resoru su uglavnom nesposobna i neefikasna preduzeća, ''Železnice'', JAT, ''Putevi Srbije'', i bilo bi dobro da vidimo na kakav način ćemo ih učiniti efikasnijim –šta je ono što je obaveza Parlamenta u svemu tome, a šta je ono što je obaveza Vlade?

Ovakvo nonšalantno protrčavanje kroz tačke dnevnog reda, spajanje metereoloških satelita, zanemarivanje značaja jedne ili druge institucije, poistovećivanje Međunarodne banke za obnovu i razvoj sa Svetskom bankom, ratifikovanje sporazuma posle potpisanog predugovora – sve je to i suviše neozbiljno za težinu posla i za njegov značaj. Mi pružamo podršku ovim zakonima zbog toga što mislimo da je to potrebno uraditi u zemlji, ali ne vidimo garancije da će ti poslovi biti urađeni na drugačiji način nego što su urađeni svi prethodni.

A vi treba da uverite, ne LDP ili poslanike ovde u Skupštini, nego, one koji vam daju novac da ste sposobni da ih potrošite na najefikasniji način, kako bis obezbedili još novca, jer nam je on potreban – ne za penzije ili nekontrolisanu javnu potrošnju, ne za odgovornu ili neodgovornu državu, ali svakako za razvoj infrastrukture.

Ako se analizira Predlog Sporazuma onda je on vrlo jasan i to je ohrabrujuće. U Predlogu Sporazuma sa Međunarodnom bankom za obnovu i razvoj nema nikakvih dilema – jasno je kolika je kamatna stopa, jasno je kolika je marža, jasno je na kakav način će se izvršiti izbor preduzeća koja će učestvovati u radovima, kako će se doći do konsultanata, efikasni mehanizmi za borbu protiv eventualne korupcije i to je ono što je ohrabrujuće.

Ali, istovremeno mi ratifikujemo i Sporazum i sa Republikom Kinom, koji je mnogo svedeniji, koji je načelan i u kome nema ničega od onoga što mi smatramo veoma važnim i što se nalazi u Sporazumu sa Međunarodnom bankom za obnovu i razvoj. Pa, treba da nam odgovorite na pitanje: da li će se mehanizmi po kojima će se trošiti sredstva Međunarodne banke za obnovu i razvoj primeniti i pri trošenju sredstava koja dobijamo od Republike Kine i zašto toga nema u ovom sporazumu, odnosno da li će to biti razrađeno nekim drugim dokumentima?

Predugovor koji je potpisan pre nedelju dana sam po sebi je, takođe, ohrabrujući, ali je i on manjkav, upravo za ovo o čemu sada govorimo.

Imajući u vidu neefikasnost u trošenju sredstava iz koje proizilazi činjenica da ne možemo da ispunimo kriterijume onih koji nas kreditiraju da bismo nešto uradili, a ne da bismo nešto uzeli za sebe ili bili neefikasni, nas zabrinjava. To je tema koju ste zaobišli, a o kojoj morate mnogo više da nam kažete.

Mislim da je važna podrška LDP-a ovim zakonima, ne zbog toga što vi bez nas nemate dovoljno poslanika za izglasavanje, nego zbog toga što se na ovakav način obezbeđuje i kontinuitet u poslu koji je svakako značajniji i trajaće duže od mandata jedne Vlade. Zato mislim da ste morali i više da se potrudite kako biste dobili podršku i drugih opozicionih stranaka, jer ovakvi sporazumi imaju smisla jedino ukoliko se obavljaju uz opštu saglasnost. I vi to vrlo dobro znate.

Ova zemlja je uradila ono što imamo oko sebe jedino u vremenu u kojem nije bilo sporno da će svi oni koji se u tom trenutku nalaze na vlasti razumeti javni interes i raditi u skladu sa njim. To mi nismo prepoznali kao ambiciju u vašem nastupu i bilo bi dobro da nas demantujete.

Na kraju, bez ikakve želje da bilo šta loše kažemo o vama, mislimo da ovom poslu prilazite kampanjski i da svakako vaš odnos prema poslu ne odgovara njegovom karakteru.

Potrebno je pružiti mnogo više ozbiljnosti i ovde u Skupštini i na svakom drugom mestu. Ovo ne može biti predmet jedne stranačke kampanje, bilo vaše, bilo LDP, ili neke druge stranke, ovo mora biti naš zajednički poduhvat i napor svakog čoveka u ovoj zemlji, kako bi taj posao bio efikasno urađen i konačno završen, jer se i suviše dugo na njemu neuspešno radi, tumarajući od danas do sutra.