DAN ZA ODGOVARANjE NA POSLANIČKA, PITANjA U VEZI S AKTUELNOM TEMOM, 25.03.2010.

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DAN ZA ODGOVARANjE NA POSLANIČKA, PITANjA U VEZI S AKTUELNOM TEMOM

25.03.2010

Sednicu je otvorila: Slavica Đukić Dejanović

Sednica je trajala od 11:05 do 15:50

OBRAĆANJA

...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, na osnovu predloga poslaničke grupe ''Za evropsku Srbiju'', a u skladu sa članom 204. Poslovnika Narodne skupštine, odredila sam četvrtak, 25. mart 2010. godine, sa početkom u 11.00 časova, kao Dan za odgovaranje na poslanička pitanja u vezi s aktuelnom temom – FINANSIJSKI EFEKTI, IZVRŠENjE I KONTROLA BUDžETA REPUBLIKE SRBIJE ZA 2008. GODINU.
Podsećam vas da su podnosioci predloga tražili da na poslanička pitanja u vezi s aktuelnom temom odgovaraju: Mirko Cvetković, predsednik Vlade, Diana Dragutinović, ministar finansija, i Radoslav Sretenović, predsednik Saveta Državne revizorske institucije, a dopunom predloga od 24. marta 2010. godine još i Žarko Obradović, ministar prosvete i Nebojša Bradić, ministar kulture.
Takođe vas obaveštavam da sam na molbu gospodina Radoslava Sretenovića, predsednika Saveta DRI, pozvala da prisustvuju i vrhovni državni revizor Života Antić, vrhovni državni revizor Ljubica Janković-Andrijević, ovlašćeni državni revizor Radulka Urošević i ovlašćeni državni revizor Cvetana Pršić.
Pre nego što pređemo na postavljanje poslaničkih pitanja, dozvolite mi da vas podsetim na odredbe Poslovnika koje se odnose na način postavljanja poslaničkih pitanja u vezi s aktuelnom temom.
Pravo da postavljaju pitanja imaju svi narodni poslanici, i to prema redosledu prijavljivanja, a do isteka ukupnog vremena za postavljanje pitanja.
Narodni poslanici podnose predsedniku Narodne skupštine prijave za postavljanje pitanja u pisanom obliku do početka odgovaranja, a usmeno u toku trajanja odgovaranja. Narodni poslanik može da postavi najviše tri pitanja, u skladu sa članom 208. Poslovnika.
Odgovaranje na poslanička pitanja može trajati najduže 180 minuta, a obavlja se bez obzira na broj prisutnih narodnih poslanika u sali, što je u skladu sa članom 207. Poslovnika.
Vreme u okviru koga narodni poslanik usmeno postavlja pitanje iznosi najduže tri minuta, a odgovor na to pitanje najduže pet minuta.
Posle odgovora, narodni poslanik koji je postavio pitanje može da postavi još najviše dva potpitanja, u ukupnom trajanju do tri minuta, a odgovor na ova potpitanja može da traje ukupno do pet minuta. Nakon toga, pravo na postavljanje pitanja imaju i drugi narodni poslanici prema redosledu prijava, u skladu sa članom 209. Poslovnika.
U toku trajanja postavljanja pitanja i davanja odgovora shodno se primenjuju odredbe Poslovnika Narodne skupštine, s tim što nisu dozvoljene replike i ukazivanja na povredu Poslovnika, što je predviđenom članom 211. Poslovnika. U skladu s tim, molim narodne poslanike da podnesu prijave za postavljanje pitanje.
Istovremeno vas podsećam da će redosled postavljanja poslaničkih pitanja biti utvrđen prema dosadašnjoj praksi rada, tako što će, naizmenično, najpre reč imati narodni poslanik predstavnik poslaničke grupe koja je predlagač aktuelne teme, zatim će reč dobijati narodni poslanici koji ne pripadaju nijednoj poslaničkoj grupi, a zatim narodni poslanici od najmanje prema najvećoj poslaničkoj grupi.
Reč ima...
(Miloš Aligrudić: Zaboravili ste da pročitate pod 2, 3. i 5.)
Molim vas, u skladu sa članom 211. nemate pravo na povredu Poslovnika, niti na replike.
(Miloš Aligrudić: Predsednice, ono što ste pročitali jesu izuzeci.)
Dajem reč narodnom poslaniku Nadi Kolundžiji, kao predsedniku poslaničke grupe ''Za evropsku Srbiju'', koja je predlagač aktuelne teme.
(Dragan Todorović: Ovde se radi opet o teroru.)
Gospodine Todoroviću, molim vas, dala sam obrazloženje zbog čega ne možete dobiti reč. Nemojte me dovoditi... Gospodine Aligrudiću, gospodine Todoroviću, molim vas da se ponašate pristojno.
(Dragan Todorović: Ovo je teror, a radi se o Poslovniku.)
Reč ima narodni poslanik Nada Kolundžija.
Izvolite, gospođo Kolundžija.
(Žagor u sali. Poslanici DS-a, uz protest, napuštaju salu.)

Nada Kolundžija

Za evropsku Srbiju
Ako dopustite, sačekaću da izađu i da se stiša.
(Predsednica zvonom opominje poslanike.)
Poštovana predsednice, uvaženi članovi Vlade, poštovani gospodine državni revizore, narodni poslanici, polazeći pre svega od važnosti kontrole javnih finansija, ova skupština je donela zakon i izabrala Državnu revizorsku instituciju, ceneći značaj uspostavljanja pune kontrole nad javnim finansijama.
Mi smo upravo zbog toga, a polazeći od činjenice da zakon ne predviđa da Narodna skupština u plenumu raspravlja o izveštaju DRI, već da je to nadležnost matičnog odbora, smatrali da je sazivanje ovakve sednice korisno, iz više razloga. Prvo, želimo time da pokažemo da nam je važno da podržimo rad DRI, s jedne strane, i s druge strane, važno je da građani znaju punu istinu o tome šta je državni revizor radio i šta je u svom nalazu pronašao.
Zato smo mislili da je ova sednica od posebne važnosti, kako bismo, pre svega zbog građana, dobili odgovore na pitanja koja su vrlo često u javnosti bila zloupotrebljavana, iskrivljena, i tako su u vrlo nezgodan položaj dovedeni svi oni koji su imali potpuno jasnu nameru da država Srbija uspostavi kontrolu nad javnim finansijama.
Zbog toga postavljam pitanje premijeru Republike Srbije – da li je Vlada Republike Srbije u punoj meri sarađivala sa DRI, pružajući mu svu pomoć i podršku, ali i sve neophodne informacije kako bi državni revizor mogao da obavi ovaj posao na kvalitetan način?
Iako znamo da je ovaj prvi revizorski izveštaj obuhvatio samo delimično (zbog okolnosti - uspostavljanje rada, službe itd.) analizu potrošnje budžetskih sredstava, mislim da je važno da javnost čuje kako se Vlada odnosila prema radu državnog revizora i da li je pružala punu podršku i na taj način omogućila da ova institucija radi svoj posao.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem. Reč ima premijer.

Mirko Cvetković

Poštovani narodni poslanici, pre svega želim da vas pozdravim i da sa svoje strane izrazim zadovoljstvo što se pružila prilika da se raspravlja o jednoj veoma važnoj temi.
Pitanje državne revizije je od suštinskog značaja za demokratizaciju nekog društva, jer državna revizija mora da pokaže način na koji se troše sredstva poreskih obveznika i da utvrdi činjenice u vezi s tim, i to kako činjenice u vezi s eventualnim propustima koji su učinjeni, tako i činjenice ukoliko bi došlo do neke zlonamerne upotrebe tih sredstava.
Veoma sam srećan što se ispostavilo da je upravo za vreme mandata ove vlade Republike Srbija dobila prvi revizorski izveštaj i da se na taj način uvodi praksa koja će nas pratiti i u narednom periodu svake godine. Očekujem da će svake naredne godine situacija biti sve bolja i bolja i da će obe strane, s jedne strane oni koji raspolažu sredstvima poreskih obveznika, a tako isto i revizori, moći da stiču iskustva i postavljaju standarde i da idemo sve bolje i bolje u nekom povećanju transparentnosti trošenja sredstava.
Imajući u vidu značaj ove revizije, želim da kažem da je Vlada od samog početka sarađivala s revizorom. Ja ću odgovor na to pitanje dati sa stanovišta Vlade, a pošto imamo i državnog revizora ovde, možda ne bi bilo loše da i on kaže nešto o toj saradnji, sa svoje strane, da ne ispadne da samo Vlada govori pozitivno o njoj.
Mislim da je saradnja bila zaista jako dobra. Pre svega, mi smo želeli, i takva je instrukcija bila svim budžetskim korisnicima, da pruži maksimum svih podataka koji su bili na raspolaganju, pa čak da se potrudi da i tamo gde nemamo odgovarajuće praćenje nekih baza podataka, koje nisu stvorene, da se u dogovoru sa njima otpočne rad i na stvaranju svega toga što će biti neophodno za buduće revizije.
Moja ocena jeste da smo učinili sve sa naše strane, da nismo vršili bilo kakve pritiske u bilo kom pravcu i da smo otvoreno prišli tom radu. Nadam se da će i druga strana u tom smislu da da svoj stav o ovom pitanju, ali da konkretno odgovorim, obezbeđeno je i zatraženo je od strane kabineta, a dobio sam i informaciju da je tako i bilo, da svi budžetski korisnici, ministarstva i drugi budžetski korisnici koji su kontrolisani, maksimalno i potpuno otvoreno prikažu i daju sve informacije koje su od njih tražene.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem.
Potpitanje ima gospođa Nada Kolundžija.

Nada Kolundžija

Za evropsku Srbiju
Želim da postavim potpitanje državnom revizoru – da li je u njegovom radu bilo političkih pritisaka, da li je bilo pokušaja da se utiče na njegov rad i da se podnosi drugačiji izveštaj, da li je bilo kakvih pokušaja uticaja na ono što je DRI uradio podnoseći prekršajne prijave?
Još jedno potpitanje, za predsednika Vlade – da li su uočene nepravilnosti koje je DRI uočio u svom radu nešto što je nasleđeno iz prethodnih perioda ili se radi o nekim pojavama koje su nastale 2008. godine?
Samo da podsetim, i zbog građana, izveštaj se odnosi na 2008. godinu. Volela bih da, zbog građana Srbije, svih razumemo da li su te nepravilnosti nešto što je napravljeno u 2008. godini ili je to nešto što je nasleđeno i što se poslednjih godina ispravlja, ali ima još uvek nekih tragova, nedostataka. Hvala vam.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Gospodin Sretenović ima reč. Izvolite.

Radoslav Sretenović

| predsednik, Državna revizorska institucija
Uvažena predsednice, članovi Vlade, poštovani poslanici, pre svega želim da vas pozdravim u ime DRI prvi put sada u Skupštini i da vam kažem da je nadležnost DRI, način rada i sva organizacija propisana Zakonom o Državnoj revizorskoj instituciji i Poslovnikom o radu DRI.
Mi smo imali priliku da prvi put sada, u ovoj godini, uradimo reviziju završnog računa budžeta Republike Srbije za 2008. godinu, da damo svoj izveštaj, a da pri tom ne izrazimo mišljenje. Odnosno, izrazili smo mišljenje da ne možemo da izrazimo mišljenje na finansijski izveštaj završnog računa budžeta Republike Srbije, iz razloga što nismo prikupili dovoljno dokaza i informacija kako bismo dali mišljenje, odnosno obuhvat revizije nije bio veliki kako bismo dali odgovarajuće mišljenje.
Tokom revizije završnog računa budžeta Republike Srbije za 2008. godinu mi smo na osnovu određenih kriterijuma i standarda revizije odabrali odgovarajući broj korisnika budžetskih sredstava koji su bili predmet naše revizije. Kao prioritetni zadatak u svakom slučaju nam je bio predmet - revizija završnog računa budžeta Republike Srbije za 2008. godinu i određeni broj korisnika, odnosno ministarstva gde smo smatrali da obuhvatamo deo rizičnih područja za koje smo smatrali da treba da budu predmet naše revizije. U tom smislu smo izdali prvo nacrt, zatim smo izradili predlog izveštaja i konačno smo dali izveštaj.
Prilikom rada i izvršenja ovih poslova DRI, odgovorno potvrđujem da DRI nije imao nikakvih pritisaka od bilo koje strane učesnika u postupku revizije, ni političke stranke ni Vlade ni drugih državnih organa. Saradnja je bila na veoma visokom nivou u Upravi za trezor, gde su nam pružili svu neophodnu dokumentaciju kako bismo mogli da izrazimo svoje mišljenje.
Jedini problem koji smo imali jeste nedostatak kadrova i upravo iz tog razloga, nedostatka potrebnog broja revizora, nismo mogli da obuhvatimo veći broj revidiranih subjekata. Dakle, nije bilo pritisaka, saradnja je bila na visokom nivou, dobili smo svu potrebnu dokumentaciju koju smo tražili i stavljena nam je na raspolaganje sva dokumentacija, na osnovu koje smo i uradili ovaj prvi izveštaj. Hvala.
...
Socijalistička partija Srbije

Slavica Đukić Dejanović

Socijalistička partija Srbije - Jedinstvena Srbija | Predsedava
Zahvaljujem. Reč ima premijer.

Mirko Cvetković

Na drugo pitanje, da li su ti propusti u 2008. godini učinjeni prvi put ili se tu radi o propustima koji su ustaljena praksa, odgovorio bih vam jednom statistikom koja je napravljena kod mene u kabinetu.
Kao što je poznato, revizorski izveštaj je prilično debela knjiga, koja razmatra, u skladu sa procedurom izrade revizije, različite aspekte i u tom razmatranju se ukazuje na određene nepravilnosti kod budžetskih korisnika. Moj kabinet je napravio statistiku, da utvrdi koliko je pojedinačnih nepravilnosti, kada su one nastale i da li se one ponavljaju kao nešto što je već bilo ustaljeno ili su se prvi put javile.
Ta statistika je, otprilike, sledeća. Utvrdili smo da je ukupno na 55 mesta stavljena određena zamerka ili primedba i utvrdili na koji se propis referišu prekršaji. U tih 55 imamo prekršaje Uredbe o budžetskom računovodstvu u 17 slučajeva, Zakon o budžetskom sistemu u 19, Zakon o javnom dugu u četiri, Zakon o radu u 11, Zakon o javnim nabavkama u tri i Zakon o platama državnih službenika u jednom slučaju. Kada saberete ove cifre, to je ukupno 55.
Ako posmatramo godinu, a ona se sastoji iz dva dela, imajući u vidu da su dve vlade bile odgovorne za 2008. godinu, onda smo gledali koji su od ovih prekršaja napravljeni u prvoj polovini godine, a koji u drugoj. Statistika govori da je u prvoj polovini godine napravljeno 38, a u drugoj polovini 17, što ukupno daje tih 55.
Prekršaja koji se ponavljaju iz prethodnog perioda ima 49, a prvi put se javlja šest. Dakle, to je, otprilike, statistika i odgovor na vaše pitanje. Rekao bih da je u najvećoj meri to stvar neke ustaljene prakse. Mi ćemo verovatno kroz pitanja moći i da razgovaramo o nekim od najmarkantnijih situacija, da se objasni o čemu se tu radi.