Dame i gospodo, uvaženi građani Srbije, evo nam osmog zakona i osmi put pravimo amandmane. Vrlo smo uporni zbog toga što smatramo da iz formalnih i stvarnih razloga ne sme se raditi ovako kao što to radi predlagač ovog zakona, a i onih sedam zakona, u kojima se susrećemo sa indeksacijom. Počelo je sa Zakonom o budžetu, budžetskom sistemu, Zakona o akcizama, Zakona o zateznoj kamati, Zakona o doprinosima za obavezno osiguranje, o dobiti preduzeća i tako dalje, ne znam da li sam neki promašio.
Stav SRS u formalno pravnom smislu predlagali smo svaki put, jednim zakonom napraviti indeksaciju i time ste rešili u svim zakonima kojima se pojavljuje termin – indeks potrošačkih cena i razrešili ste dilemu. Nema potrebe da trošimo vreme. Mi sad trošimo vreme. Evo, mi smo sad dosadni i u svakom zakonu gde se pojavi indeks potrošačkih cena mi to menjamo, mi imamo ono što mi smatramo bitnim i validnim, a kasnije ću reći zašto, ukazujem vam, nemojte trošiti vreme, nema potrebe. Trošite vaše vreme, vi iz Ministarstva dolazite ovde, evo ministar je ovde, umesto sad da ide da radi bitne i vitalne za prosvetu on mora ostati ovde umesto da smo to regulisali jednim pravnim propisom. Ministre, da li je tako? Imate bitnijih i važnijih, validnijih stvari koje treba da rešite, ovde morate slušati i mene i predstavnika SRS i stalno vam ponavljaju jedno te isto.
U pravu smo. Da smo u pravu, jasno to možemo pokazati kroz druge propise gde ste bili dosledni. Samo zato što SRS predlaže, sad nećemo. Uvek je isto obrazloženje. Mi uvek u amandmanu kažemo šta mislimo. Ovo što vi predlažete, indeks potrošačkih cena, za nas je to i za vas, vi to kažete otvoreno, u ovom amandmanu, da je to statistički podatak, potrošačke cene. Za nas je to kategorija koja je manje validna, prevashodna statistički podatak. On je prometni podatak i održava određena pomeranja i određene odnose u prometu roba i usluga i cena i usluga i roba. S druge strane, to je trgovačka karakteristika tog pravnog pojma. Imate daleko validniji, ono što mi predlažemo, evo trudimo se ovo je osmi zakon, u našem predlaganju, da to bude referentna kamatna stopa NBS. Ni ona nije adekvatan podatak indeksacije povećanja vrednosti. Zašto i jedno i drugo nije toliko validno, ali je referentna stopa NBS daleko validnija. Zato što odražava više finansijskih i fiskalnih podataka, to smo ukazivali i širili smo tu priču oko toga šta znači referentna stopa NBS. Međutim, nažalost, to niste prihvatili.
Sa aspekta SRS ne prihvatljivo je menjanje ne samo ovog podatka koji se odnosi na indeksaciju nego i svih ostalih promena ovog zakona, zato što u praksi imamo ogromne probleme, a ukazivali smo vam na to, nemojte ići u kozmetičke promene, nepotrebne su. Napravite pravu analizu. Ministarstvo finansija mora izaći sa pravom analizom problema privrede. Privreda puni, građani pune, prihodi po tom osnovu i doprinosi po osnovu zarade nekih drugih davanja su nedostatni. U budžetu imamo manje sredstava, u fondovima imamo manje sredstava i mora se sa aspekta Vlade i Ministarstva finansija i drugih državnih institucija napraviti prava analiza.
Unija poslodavaca, Privredna komora, preduzetnici itd., traže, vape za smanjenjem poreza i doprinosa. Ne mogu istrpeti uslove u kojima rade i privređivaju. Prvo su nelikvidni, oni su prezaduženi, izloženi su ogromnoj konkurenciji, onemogućeni su da normalno posluju, privređuju, traže, vape itd. U sredstvima informisanja samo mogli dobiti informaciju da Ministarstvo ekonomije i regionalnog razvoja radi određene uporedne analize, prati šta se dešava u regionu, kakve su stope doprinosa i poreza u Evropi, u širem okruženju i traže izlazi iz ovako teškog stanja u kome se nalazi naša privreda. Zašto niste sačekali? Zašto niste uskladili te svoje okolnosti? Verovatno će Ministarstvo na Vladi ići, jer to je potreba, izloženi ste tome.
Ovde u ovoj Skupštini pre mesec i po dana bio je Parlament preduzeća i jedno fantastično dobro organizovano sastajanje svih jačih privrednih subjekata, malih preduzeća koje zapošljavaju preko 250 velikih preduzeća, preko 250 radnika sa ogromnim prihodima i ogromnom dobiti. Šta oni traže? Šta je prvi njihov uslov?
Smeta im doprinos, doprinos ovog trenutka su najviši u Evropi, dajte smanjite i dajte malo vazduha da možemo normalno da radimo i privređujemo. Zapošljavaćemo, daleko bolje ćemo privređivati, bićemo produktivniji, bićemo efikasniji, upumpaćemo u budžetski sistem daleko više sredstava, samo dajte mogućnosti da preživimo ova teška vremena. Unija poslodavaca evo već tri, četiri godine, Privredna komora, dajte smanjite i napravite jednu analizu. Međutim, ovu vlast to izgleda ne interesuje, samo daj, uzmi, otmi, inspekcija na teren, dajte samo da pokrijemo samo ono što nam je najneophodnije itd. Da pokrijemo deficit koji je iz godine u godinu sve veći i veći.
Kakva nam je praksa? Svega 26% privrednih subjekata redovno izmiruje poreske obaveze i obaveze u isplati doprinosa, svega 26%. Do 15 dana isplaćuje 15%, 11% do 30 dana i 48% preko 30 dana. Gledajte, ako kažemo za 48% privrednih subjekata da neuredno izmiruju preko 30 dana, ima i onih koji ne izmiruju više meseci, pa i više godina. Kada tome dodamo još sedamdesetak hiljada blokiranih preduzeća, pa još dodamo da je negde sredinom prošle godine bilo ukupno doprinosa i ako tome dodamo kamatu nekih 560 milijardi u toku ove godine, to će biti 700 milijardi dinara neuplaćenih doprinosa PIO i Fondu zdravstvenog osiguranja. Onda govorimo o stvarnoj suštinskoj brizi za ovu oblast i prosto čudi da Vlada nesagledava ove probleme privrede, građanstva, prevashodno radnika koji trebaju da za svoj rad dobiju zaradu, a na tu zaradu se isplaćuju porezi i doprinosi itd. Onda imamo jedan krug. Ako to stane, onda imamo probleme.
Fond PIO, znamo i sami, negde sa 45 i više posto se puni kroz dotacije iz budžeta. Ako samo napravimo malu analizu, samo ću dva tri podatka, pre tri – četiri godine, to je negde počelo 2007. godine sa 98 milijardi, a sada je to 230, a ove godine će biti daleko veći iznos. Rebalans budžeta koji morate napraviti, koji ste morali napraviti i sagledati ponovo kretanja u prihodima, rashodima itd. Evo, vidimo, analizu ste napravili pre dva dana. Vidimo da je punjenje budžeta negde sa 45% onoga što je planirano za šest meseci. To je malo. Očekuje nas opet letnji mesec i problemi itd. To će i dalje kulminirati. Možemo očekivati samo slabije punjenje budžeta u odnosu na ono što se planira. U takvim uslovima privreda ne može da radi, ona odlazi na crno tržište. Mi danas na crnom tržištu imamo preko 40% svih roba i usluga. Da li je u toj situaciji u ravnopravnoj utakmici onaj ko uredno izmiruje poreze i doprinose i onaj ko je na crnom tržištu? Da li su oni ravnopravni? Nisu ravnopravni. Zato je privreda ona koja živi, koja radi i koja redovno isplaćuje i kaže – dajte, pomozite.
Dozvolili ste monopolistima da rade šta hoće, da ne plaćaju, da su mezimčad države, dobijaju po osnovi garancija itd. određene benefite od strane države. Sa druge strane, omogućili ste ogromnom delu privrede da ode na sivo tržište, a da ne plaća ništa, a mi smo ti koji moramo, koji smo prisiljeni, jer prisiljavaju nas inspekcije i sve druge institucije uglavnom prisilno. Ukazaću na jednu pojavu koja je vrlo karakteristična i koja je štetna po državne interese Republike Srbije, i to dva primera. Jedan se odnosi na isplatu penzija iz Slovenije i isplatu penzija Srbima u Republici Hrvatskoj. Sporazum između Srbije i Slovenije potpisan je u septembru 2009. godine. Tim sporazumom je predviđena mogućnost isplate i potreba isplate svih onih Srba koji su živeli i radili u Sloveniji do 1991. godine. Šta je učinila Slovenija 1991. godine? Oduzela je pravo na isplatu penzija svim Srbima, bez obzira po kom osnovu. Onemogućila je svim onima koji su radili, koji su bili u radnom odnosu u Sloveniji, onemogućila je mogućnost da kada odu u penziju da tu vrednost svoga rada, odnosno radni staž valoriziraju kroz određena sredstva, određeni deo penzije koji će usklađivati Penzioni fond Slovenije.
Ovaj parlament je ratifikovao taj sporazum u jesen 2009. godine. Danas je sedmi mesec 2011. godine i svega nekoliko desetina penzija Srba koji su radili u Sloveniji je stavljeno u proces, dobili su rešenje o isplati penzije i dobijaju penzije. Šta je sa ostalih gotovo 8.000? Jednostavno 8.000 Srba koji su radili i ostvarili određeno pravo u Sloveniji i dan danas visi. U međuvremenu ljudi su umrli, ali radi se o sledećim sredstvima. Prosečna penzija u Sloveniji je oko 800 evra. Pretpostavljam u nekih petnaestak godina da je prosečni radni vek Srba koji su tamo
radili sa nekom naknadnom razlikom od 300 evra na 8.000, to dođe negde oko 28 miliona evra godišnje, pa puta 20 godina, to je 560 miliona evra. To je ono stanje koje Penzioni fond Republike Srbije i građani Srbije, penzioneri po raznom osnovu potražuju od Penzionog fonda Republike Slovenije.
Šta se čini da se ubrza taj postupak? Bio sam prisutan kada je bila slovenačka delegacija i govorili smo im o ovom slučaju i ukazali na ovaj problem. Rekli su da je to sve u postupku itd. To je bilo prošle godine negde u ovo vreme. Evo, godinu dana nema iskoraka. Problem je u tome što državni organi Republike Srbije ne traže ova sredstva. Radi se o ogromni sredstvima. Ta sredstva će se zavrteti u finansijskom sistemu Republike Srbije i svi ćemo imati berićeta od toga, ali ne radi. Što se tiče hrvatskih penzija, takođe, najgori oblik diskriminacije – oduzimanje stečenih prava. Nešto oko 50.000 penzionera je ostvarilo to pravo u Hrvatskoj. Onda, pored toga moramo dodati negde dvadesetak hiljada Srba koji su imali pravo na invalidske dodatke itd. Petnaest hiljada vojnih i mirnodopskih penzionera sa raznim oblicima naknada i oko 5.000 korisnika socijalne pomoći.
Hrvati su takođe uskratili pravo i mogućnost dobijanja penzija svih onih koji nisu bili na prostoru Republike Hrvatske, mislim na prostore Republike Srpske Krajine i šire. Radi se o ogromnim sredstvima. Od 1991. godine do 1998. godine nikakav oblik komunikacije Penzionog fonda Republike Hrvatske sa Srbima koji su ostvarili to pravo. Posle 1998. godine pojedinačno samo delovi srpske populacije su ostvarili to pravo. Tek od 2003. godine počinje ta isplata. Ono što Srbi potražuju, to se kreće u enormnim finansijskim svotama. Neka računica je čak do 18 milijardi evra. Ako tu izračunamo osnovicu plus kamate za ovih 20 godina, to su ogromna sredstva. Šta se čini da se pomogne ovim ljudima da dobiju i ostvare davno stečena prava? Ponovo ništa. Slovenija ništa, Hrvatske ništa itd. Slično je u Makedoniji, a jedina uredna saradnja je sa BiH, gde se od prvih trenutaka kada su uspostavljeni odnosi krenulo u regulisanje. I tu ima problema, ali ne ovakvih.
Šta na kraju reći? Kao ovlašćeni predstavnik, mislim da je ovo pogrešno. Vlada i vlast umesto da temeljito pripremi pravu analizu, da napravi strategiju šta učiniti do kraja godine, šta učiniti u 2012. godini da prebrodimo ovu krizu. Godina 2012. je izborna godina, nema govora o tome da će bilo koji državni organ napraviti bilo kakvu analizu i krenuti sa određenim merama. Znači, 2011. godina nam prolazi ovako kako nam prolazi, privreda nam grca u problemima. Godina 2012, tu će doći do izbornog procesa, izbornog postupka i tek negde sredinom ili pred kraj godine ćemo dobiti Vladu. Ta vlada neće imati pripremljene mere jer niste napravili nikakvu analizu, niste pripremili nikakve mere. Tek možemo očekivati od sredine 2013. godine. Da li ćemo imati do tada priliku? To vi morate dati odgovor, jer stanje u kome se trenutno nalazi privreda je takvo da možemo očekivati, evo, MMF nam je dao pravu sliku – 400.000 ljudi je od početka krize, od sredine 2008. godine do 31.12.2010. godine ostalo bez posla.
Neki ekonomski analitičari naklonjeni vlasti kažu ne 400.000, 540.000. Očekuje se sredinom 2011. godine do sredine 2013. godine ponovo 200, 300, 400, 500.000 ljudi bez posla, to je tragično, ovo je rešenje, ovo nikako rešenje nije. Ovo je samo jedna puka kozmetička promena da usaglasimo jedno sa drugim itd, nepotrebno i vrlo štetno, ne samo po pravni sistem nego po nacionalni interes Republike Srbije. Hvala vam.