PETA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANJA, 15.12.2011.

1. dan rada

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li se još neko od predsednika ili ovlašćenih predstavnika poslaničkih grupa javlja za reč da koristi svoje pravo iz člana 286? (Ne.)

Pošto se više niko od predsednika ili ovlašćenih predstavnika ne javlja za reč, nastavljamo sa radom.

Obaveštenje o odsutnosti narodnih poslanika. Obaveštavam vas da je sprečena da sednici prisustvuje narodna poslanica Aleksandra Janković.

Obrazloženje razloga za sazivanje sednice u kraćem roku od roka utvrđenog u članu 86. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine. Saglasno članu 86. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da je predsednica Narodne skupštine, gospođa Slavica Đukić-Dejanović, ovu sednicu sazvala u roku kraćem od roka utvrđenog u članu 86. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, zbog potrebe da Narodna skupština što pre razmotri predloge akata iz predloženog dnevnog reda.

Obaveštenje o pozvanima na sednicu. Saglasno članu 90. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, obaveštavam vas da je predsednica Narodne skupštine, gospođa Slavica Đukić-Dejanović, pored predstavnika predlagača Milana Markovića, ministra za ljudska i manjinska prava, državnu upravu i lokalnu samoupravu, pozvala da sednici prisustvuju i: Zoran Petrović, pomoćnik ministra za ljudska i manjinska prava, državnu upravu i lokalnu samoupravu i Gordana Stanić, načelnik u Ministarstvu za ljudska i manjinska prava, državnu upravu i lokalnu samoupravu.

U sazivu ove sednice, koji vam je dostavljen, sadržan je predlog dnevnog reda sednice.

Pre nego što pređemo na deo sednice utvrđivanja dnevnog reda, molim vas da utvrdimo kvorum potreban na osnovu odredbi Poslovnika Narodne skupštine, da bi Skupština mogla da odlučuje o tačkama dnevnog reda, pojedinačno o predlozima za objedinjavanje načelne rasprave i izmene redosleda tačaka dnevnog reda, kao i o dnevnom redu u celini.

Molim vas da svoje poslaničke kartice stavite u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.

Konstatujem da nas je u elektronskom sistemu sa svojim poslaničkim jedinicama prisutno 126, kao i da je još jedan određeni broj narodnih poslanika prisutan u sali za sednice Narodne skupštine, tako da ćemo sada odlučivati o predlozima za stavljanje na dnevni red akata po hitnom postupku, predlogu za spajanje rasprave i predlogu za promenu redosleda pojedinih tačaka dnevnog reda.

Predlozi za razmatranje akata po hitnom postupku.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o jedinstvenom biračkom spisku.

Molim narodne poslanike da se izjasne o ovom predlogu.

Konstatujem da je od 127 prisutnih, 121 narodni poslanik glasao za.

Skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmenama Zakona o stanovanju.

Molim narodne poslanike da se izjasne o ovom predlogu.

Konstatujem da je od 127 prisutnih, 118 narodnih poslanik glasalo za.

Skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o Agenciji za privredne registre.

Molim narodne poslanike da se izjasne o ovom predlogu.

Konstatujem da je od 126 prisutnih, 122 narodna poslanika glasalo za.

Skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o postupku registracije u Agenciji za privredne registre.

Molim narodne poslanike da se izjasne o ovom predlogu.

Konstatujem da je od 126 prisutnih, 122 narodna poslanika glasalo za.

Skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o potvrđivanju ugovora o zajmu i finansiranju između KfW, Frankfurt na Majni i Republike Srbije, u iznosu do 25 miliona evra, a za "program vodosnabdevanja i kanalizacije u opštinama srednje veličine u Srbiji II – FAZA 2".

Molim narodne poslanike da se izjasne o ovom predlogu.

Konstatujem da je od 126 prisutnih, 109 narodnih poslanika glasalo za.

Skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o zaduživanju Republike Srbije kod Komercijalne banke a.d. Beograd za potrebe kupovine zgrade Aeroinženjeringa i izvođenje neophodnih radova na objektu za potrebe smeštaja Prvog osnovnog suda u Beogradu.

Molim narodne poslanike da se izjasne o ovom predlogu.

Konstatujem da je od 126 prisutnih, 114 narodnih poslanika glasalo za.

Skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o potvrđivanju sporazuma o zajmu i programu za program "Rehabilitacija sistema daljinskog grejanja u Srbiji – faza IV" na iznos od 45 miliona evra između KfW-a, Frankfurt na Majni i Republike Srbije.

Molim narodne poslanike da se izjasne o ovom predlogu.

Konstatujem da je od 126 prisutnih, 113 narodnih poslanika glasalo za.

Skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmeni Zakona o osiguranju.

Molim narodne poslanike da se izjasne o ovom predlogu.

Konstatujem da je od 126 prisutnih, 121 narodni poslanik glasao za.

Skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o kinematografiji, koji je podnela Narodnoj skupštini 9. decembra 2011. godine.

Molim narodne poslanike da se izjasne o ovom predlogu.

Konstatujem da je od 127 prisutnih, 118 narodnih poslanika glasalo za.

Skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmeni Zakona o podsticanju građevinske industrije Republike Srbije u uslovima ekonomske krize, koji je podnela Narodnoj skupštini 13. decembra 2011. godine.

Molim narodne poslanike da se izjasne o ovom predlogu.

Konstatujem da je od 127 prisutnih, 116 narodnih poslanika glasalo za.

Skupština je prihvatila ovaj predlog.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o privrednim društvima.

Molim da se izjasnimo.

Od 127 poslanika, 119 je za.

Konstatujem da je Narodna skupština prihvatila ovaj predlog.

Vlada je predložila da se, po hitnom postupku, stavi na dnevni red Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o Ustavnom sudu, koji je podnela Narodnoj skupštini 13. decembra 2011. godine.

Molim da se izjasnimo.

Od 127 poslanika, 100 je za.

Konstatujem da je Narodna skupština, većinom prihvatila, ovaj predlog.

Predlog za spajanje rasprave.

Narodna poslanica Jelena Trivan, na osnovu člana 92. stav 2. člana 157. stav 2. član 170. i čl. 192. i 193. Poslovnika Narodne skupštine, predložila je da se obavi zajednički načelni pretres o: Predlogu zakona o izmenama Zakona o stanovanju i Predlogu zakona o izmeni Zakona o podsticanju građevinske industrije Republike Srbije u uslovima ekonomske krize.

Zatim, 2. zajednički načelni pretres o Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o Agenciji za privredne registre, Predlogu zakona o postupku registracije u Agenciji za privredne registre, Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o privrednim društvima, Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o preuzimanju akcionarskih društava i Predlogu zakona o izmeni Zakona o osiguranju.

Zatim, 3. zajednički načelni i jedinstveni pretres o: Predlogu zakona o zaduživanju Republike Srbije kod Komercijalne banke A.D. Beograd za potrebe kupovine zgrade "Aeroinženjeringa" i izvođenja neophodnih radova na objektu za potrebe smeštaja Prvog osnovnog suda u Beogradu, Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma o zajmu i programu za program, rehabilitaciju sistema daljinskog grejanja u Srbiji - faza IV u iznosu od 45.000.000 evra između KfW-a Frankfurt na Majni Republike Srbije. Zatim, Predlogu zakona o potvrđivanju ugovora o zajmu i finansiranju između KfW-a Frankfurt na Majni i Republike Srbije u iznosu od 25.000.000 evra za program vodosnabdevanja i kanalizacije u opštinama srednje veličine u Srbiji II - faza 2 i Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma o izmenama i dopunama Sporazuma između Republike Srbije i Evropske investicione banke o osnivanju i aktivnostima regionalne kancelarije Evropske investicione banke u Republici Srbiji;

Zatim, 4. zajednički načelni pretres o: Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma o saradnji između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Turske u borbi protiv teških krivičnih dela naročito terorizma i organizovanog kriminala, Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Makedonije o uslovima putovanja državljana dve zemlje, Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma o saradnji u borbi protiv organizovanog kriminala, međunarodne ilegalne trgovine drogama i međunarodnog terorizma između Vlade Republike Srbije i Saveta ministara Republike Albanije, Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma između Republike Srbije i Republike Bugarske o socijalnoj sigurnosti i Predlogu zakona o potvrđivanju Sporazuma o usvajanju jednoobraznih tehničkih propisa za vozila sa točkovima, opremu i delove, koji mogu biti ugrađeni i/ili korišćeni na vozilima sa točkovima i uslovima za uzajamno priznavanje dodeljenih homologacija na osnovu ovih propisa;

5. zajednički jedinstveni pretres o: Predlogu odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Agencije za energetiku Republike Srbije za 2011. godinu i Predlogu odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Agencije za energetiku Republike Srbije za 2012. godinu.

Da li narodna poslanica Jelena Trivan želi reč? (Ne.)

Stavljam na glasanje ovaj predlog.

Molim narodne poslanike da se izjasne o predlogu narodne poslanice Jelene Trivan za objedinjavanje i zajednički načelni i jedinstveni pretres pojedinih predloženih tačaka dnevnog reda, a kojima se Narodna skupština već izjasnila prihvatanjem.

Konstatujem da je, od 127 narodnih poslanika, 119 za, te je Narodna skupština, većinom glasova, prihvatila predlog narodne poslanice Jelene Trivan.

Predlog za promenu redosleda pojedinih tačaka.

Narodna poslanica Jelena Trivan, na osnovu člana 92. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine, predložila je promenu redosleda tačaka dnevnog reda sednice, tako da redosled tačaka dnevnog reda bude sledeći: 1. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o jedinstvenom biračkom spisku, 2. Predlog zakona o kinematografiji, 3. Predlog zakona o izmenama Zakona o stanovanju, 4. Predlogu zakona o izmeni Zakona o podsticanju građevinske industrije Republike Srbije uslovima ekonomske krize, 5. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o Agenciji za privredne registre, 6. Predlog zakona o postupku registracije u Agenciji za privredne registre, 7. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o privrednim društvima, 8. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o preuzimanju akcionarskih društava, 9. Predlog zakona o izmeni Zakona o osiguranju, 10. Predlog zakona o zaduživanju Republike Srbije kod Komercijalne banke A.D. Beograd za potrebe kupovine zgrade "Aeroinženjeringa" i izvođenja neophodnih radova na objektu za potrebe smeštaja Prvog osnovnog suda u Beogradu, 11. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o zajmu i programu za program rehabilitacije sistema daljinskog grejanja u Srbiji - faza IV u iznosu od 45.000.000 evra između KfW-a Frankfurt na Majni Republike Srbije, 12. Predlog zakona o potvrđivanju ugovora o zajmu i finansiranju između KfW-a Frankfurt na Majni i Republike Srbije u iznosu od 25.000.000 evra za program vodosnabdevanja i kanalizacije u opštinama srednje veličine u Srbiji II - faza 2, 13. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o izmenama i dopunama Sporazuma između Republike Srbije i Evropske investicione banke o osnivanju i aktivnostima regionalne kancelarije Evropske investicione banke, 14. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o saradnji između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Turske u borbi protiv teških krivičnih dela, naročito terorizma i organizovanog kriminala, 15. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Makedonije o uslovima putovanja državljana dve zemlje, 16. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o saradnji u borbi protiv organizovanog kriminala, međunarodne ilegalne trgovine drogama i međunarodnog terorizma između Vlade Republike Srbije i Saveta ministara Republike Albanije, 17. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma između Republike Srbije i Republike Bugarske o socijalnoj sigurnosti, 18. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o usvajanju jednoobraznih tehničkih propisa za vozila sa točkovima, opremu i delove, koji mogu biti ugrađeni i/ili korišćeni na vozilima sa točkovima i uslovima za uzajamno priznavanje dodeljenih homologacija na osnovu ovih propisa, 19. Predlog odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Agencije za energetiku Republike Srbije za 2011. godinu,

20. Predlog odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Agencije za energetiku Republike Srbije za 2012. godinu, 21. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o Ustavnom sudu.

Da li narodna poslanica Jelena Trivan želi reč? (Ne.)

Stavljam na glasanje predlog o izmeni tačaka dnevnog reda.

Molim narodne poslanike da se izjasne.

Konstatujem da je, od 127 narodnih poslanika, 117 za, te je Narodna skupština, većinom glasova, prihvatila ovaj predlog.

Utvrđivanje dnevnog reda sednice u celini.

Pošto smo se izjasnili o predlozima za stavljanje na dnevni red sednice akata po hitnom postupku, predlogu za spajanje rasprave i predlogu za promenu rasporeda redosleda tačaka dnevnog reda, na osnovu člana 93. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, stavljam na glasanje predlog dnevnog reda u celini.

Molim narodne poslanike da se izjasne.

Konstatujem da je, od 127 narodnih poslanika, 120 za, te je Narodna skupština, većinom glasova, utvrdila dnevni red Pete sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2011. godini, u celini.

Molim Službu da pripremi prečišćen tekst dnevnog reda.

D n e v n i r e d

1. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o jedinstvenom biračkom spisku,

2. Predlog zakona o kinematografiji,

3. Predlog zakona o izmenama Zakona o stanovanju,

4. Predlog zakona o izmeni Zakona o podsticanju građevinske industrije Republike Srbije uslovima ekonomske krize,

5. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o Agenciji za privredne registre,

6. Predlog zakona o postupku registracije u Agenciji za privredne registre,

7. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o privrednim društvima,

8. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o preuzimanju akcionarskih društava,

9. Predlog zakona o izmeni Zakona o osiguranju,

10. Predlog zakona o zaduživanju Republike Srbije kod Komercijalne banke A.D. Beograd za potrebe kupovine zgrade "Aeroinženjeringa" i izvođenja neophodnih radova na objektu za potrebe smeštaja Prvog osnovnog suda u Beogradu,

11. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o zajmu i programu za program rehabilitacije sistema daljinskog grejanja u Srbiji - faza IV u iznosu od 45.000.000 evra između KfW-a Frankfurt na Majni Republike Srbije,

12. Predlog zakona o potvrđivanju ugovora o zajmu i finansiranju između KfW-a Frankfurt na Majni i Republike Srbije u iznosu od 25.000.000 evra za program vodosnabdevanja i kanalizacije u opštinama srednje veličine u Srbiji II - faza 2,

13. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o izmenama i dopunama Sporazuma između Republike Srbije i Evropske investicione banke o osnivanju i aktivnostima regionalne kancelarije Evropske investicione banke, u Republici Srbiji.

14. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o saradnji između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Turske u borbi protiv teških krivičnih dela, naročito terorizma i organizovanog kriminala,

15. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma između Vlade Republike Srbije i Vlade Republike Makedonije o uslovima putovanja državljana dve zemlje,

16. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o saradnji u borbi protiv organizovanog kriminala, međunarodne ilegalne trgovine drogama i međunarodnog terorizma između Vlade Republike Srbije i Saveta ministara Republike Albanije,

17. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma između Republike Srbije i Republike Bugarske o socijalnoj sigurnosti,

18. Predlog zakona o potvrđivanju Sporazuma o usvajanju jednoobraznih tehničkih propisa za vozila sa točkovima, opremu i delove, koji mogu biti ugrađeni i/ili korišćeni na vozilima sa točkovima i uslovima za uzajamno priznavanje dodeljenih homologacija na osnovu ovih propisa,

19. Predlog odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Agencije za energetiku Republike Srbije za 2011. godinu,

20. Predlog odluke o davanju saglasnosti na Finansijski plan Agencije za energetiku Republike Srbije za 2012. godinu,

21. Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o Ustavnom sudu.

Prelazimo na rad po utvrđenom dnevnom redu sednice.

Pre nego što pređemo na otvaranje tačke dnevnog reda, obaveštavam Narodnu skupštinu o ostavci člana Vlade.

Primili ste ostavku gospodina Božidara Đelića na funkciju potpredsednika Vlade, koju je, saglasno članu 278. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, predsednik Vlade dostavio predsedniku Narodne skupštine.

Podsećam vas da član Vlade ima našim Poslovnikom mogućnost da obrazloži svoju ostavku.

Obzirom da ministar Božidar Đelić nije prisutan, podsećam vas da je članom 278. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine predviđeno da Narodna skupština, na prvoj narednoj sednici, konstatuje, bez pretresa, da je član Vlade podneo ostavku i da se o tome ne odlučuje.

Saglasno članu 278. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, Narodna skupština konstatuje da je Božidar Đelić podneo ostavku na funkciju potpredsednika Vlade.

Prema članu 278. stav 4. Poslovnika Narodne skupštine, danom konstatacije ostavke člana Vlade na sednici Narodne skupštine, članu Vlade prestaje mandat.

Pre nego što pređemo na 1. tačku dnevnog reda Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o jedinstvenom biračkom spisku, želim na osnovu člana 90. i člana 87. takođe da obavestim Narodnu skupštinu o Predlogu za način kojim će teći naš rad tokom današnjem dana i tokom sutrašnjeg dana, s obzirom na odluku o objedinjavanju tačaka dnevnog reda, odnosno zajedničkom načelnom jedinstvenom pretresu za pojedine tačke dnevnog reda.

Danas, u četvrtak 15. decembra 2011. godine, Skupština će raspravljati od Predlogu zakona i izmenama i dopunama Zakona o jedinstvenom biračkom spisku i Predlogu zakona o kinematografiji. Ako bude potrebno, na osnovu člana 87. Narodna skupština će raditi na sednici i posle 18,00 časova. Drugog dana rada, sutra, u petak 16. decembra, radićemo sledeći objedinjeni, odnosno zajednički načelni i jedinstveni pretres. Pauza uobičajena od jednog sata biće data u 14,00 časova.

Prva tačka dnevnog reda - PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O JEDINSTVENOM BIRAČKOM SPISKU

Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada.

Pre otvaranja načelnog pretresa, podsećam vas da, prema članu 97. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika, članova pojedine poslaničke grupe i to: Poslanička grupa Za evropsku Srbiju pripada jedan sat, 33 minuta i 36 sekundi; poslanička grupa SRS - jedan sat, osam minuta i 24 sekunde; poslanička grupa Ujedinjeni regioni Srbije - 28 minuta i 48 sekundi; poslanička grupa Napred Srbijo - 25 minuta i 12 sekundi; poslanička grupa DSS - Vojislav Koštunica - 24 minuta; poslanička grupa SPS - JS - 18 minuta; poslanička grupa LDP - 14 minuta i 24 sekunde; poslanička grupa Nova Srbija - 10 minuta i 48 sekundi; poslanička grupa Manjina - osam minuta i 24 sekunde i poslanička grupa PUPS - šest minuta.

Saglasno članu 96. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, narodni poslanici koji nisu članovi poslaničkih grupa imaju pravo da govore svako po jednom do pet minuta.

Molim sve poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč, a sa redosledom narodnih poslanika koji žele da uzmu učešće u raspravi kada budemo otvorili načelni pretres po 1. tački dnevnog reda. Na osnovu člana članom 96. stav 4. Poslovnika Narodne skupštine prijave za reč se primaju do otvaranja načelnog pretresa.

Obaveštavam vas da su poslaničke grupe ovlastile da ih po ovim tačkama dnevnog reda predstavljaju: narodni poslanik Zlata Đerić, poslaničku grupu Nova Srbija; narodni poslanik Bojan Đurić, poslaničku grupu LDP; narodni poslanik Milisav Petronijević, poslaničku grupu SPS – JS i narodni poslanik Nemanja Šarović, poslaničku grupu SRS.

Ukoliko bilo koja od drugih poslaničkih grupa želi da ovlasti nekog od svojih članova da ih predstavljaju tokom rada u pretresu po 1. tački dnevnog reda, molim vas da nas o tome informišete da bi mogli da obavestimo Narodnu skupštinu. Saglasno članu 157. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram načelni pretres o Predlogu zakona o izmenama i dopunama Zakona o jedinstvenom biračkom spisku.

Da li predstavnik predlagača Milan Marković, ministar za ljudska i manjinska prava, državnu upravu i lokalnu samoupravu, želi reč? (Da.)

Izvolite.
...
Demokratska stranka

Milan Marković

Poštovana predsedavajuća, dame i gospodo narodni poslanici, nažalost, morali smo da se pojavimo sa izmenama i dopunama Zakona o jedinstvenom biračkom spisku zbog toga što moramo da izbegnemo svaki rizik da, ukoliko dođe do prevremenih izbora, da na tim izborima dođe do bilo kakvih problema vezanih za birački spisak.
Problem je u sledećem, pre dve godine kada je usvojen Zakon pristupilo se odmah svim pripremama neophodnim za raspisivanje tendera kako bi neko uradio tu jedinstvenu elektronsku bazu podataka. Raspisan je tender, javilo se dva konzorcijuma. Jedan konzorcijum je bio neuporedivo skuplji, odnosno drugi je bio neuporedivo jeftiniji od prvog. Normalno, izabran je konzorcijum koji je bio jeftiniji i on je imao obavezu da u roku od šest meseci završi taj posao, odnosno do juna 2011. godine. Moram reći da je sama tenderska procedura trajala shodno Zakonu o javnim nabavkama skoro celih sedam meseci. Nažalost, ljudi koji su preuzeli obavezu da završe ovaj posao nisu ga završili do juna meseca. Zatim su prolongirali taj rok do avgusta, pa nije bilo gotovo ni do avgusta, pa do 10. oktobra, pa nije bilo gotovo ni do 10. oktobra. On je tu negde sada u završnoj fazi.
Mi smo kao ministarstvo naplatili sve one penale koje smo mogli da naplatimo u skladu sa zakonom i ugovorom, ali ukupan iznos posla, i mislim da tu jeste bio glavni problem, ukupan iznos posla je šest miliona dinara, što je bilo poprilično neverovatno, a drugi ponuđač je imao sto i nešto miliona dinara ponudu, iako je procena vrednosti samog posla bila na više od 30 miliona dinara, što je po meni potpuno realno. Znate kako, odbiti ponudu od šest miliona u današnje vreme, to bi po meni za onoga ko to uradi bio medijski linč. Prema tome, prihvatili smo najjeftiniju ponudu. Obzirom da iza te ponude ipak stoji "Telekom Srbija", Privredna komora Srbije i "Komtrejd", tako da nije moglo da bude sumnji u kvalitet onih koji su se javili u tom konzorcijumu.
Kako bilo, sa biračkim spiskom se kasni. Ministarstvo svakako ne može biti odgovorno za to ni na koji način, obzirom da je sve radilo isključivo u skladu sa zakonskim procedurama. Treba reći još nekoliko stvari da bi objektivno sagledali ovu situaciju.
Prvo, da je birački spisak kao jedinstvena elektronska baza podataka mogao biti urađen do sada, da je to jednostavan posao, neko bi ga uradio za ovih 20 godina ili bar za poslednjim 10 godina, obzirom da mi imamo višestranački sistem od 1990. godine, danas je 2011. godina.
Drugo, koliko je to komplikovan i težak posao i koliko mnoge države ne mogu to da reše, to je primer nedavnih izbora u Hrvatskoj gde je birački spisak, odnosno stanje birača izazvala skandal, imajući u vidu da je broj birača skori istovetan broju građana na popisu, gde se barata cifrom od nekoliko stotina hiljada koji očigledno ne mogu biti birači. Ili popis nije tačan ili birački spisak nije tačan, a biće da birački spisak nije tačan. Nije to tako jednostavno rešiti pitanje biračkog spiska.
U vrlo kratkom roku preko 130 procesa je urađeno koji elektronski moraju biti obrađeni, 130 procesa, rešenja, zaključaka itd, koje mora automatski sistem da obrađuje, što govori o obimnosti posla. Takođe smo se susreli sa velikim problemom da je dosadašnji birački spisak vođen u preko 100 različitih i međusobno ne spojivih informatičkih rešenja, takvo je stanje bilo u Srbiji pre nego što je započet ovaj posao.
Dalje, veliki problem matičnih brojeva i naziva ulica. Određeni broj birača i dalje nema upisan JMBG, a jedan broj birača ima upisan pogrešan JMBG. Takođe, preko milion birača, ovo je vrlo važan podatak koji treba da se zna, za preko milion birača lokalne samouprave vode duple adrese. Radi se o tome da jedinice lokalne samouprave menjaju nazive ulica, a da se to ne sprovodi u MUP-u, da se ti podaci ne dostavljaju i imamo problem da je nekom u ličnoj karti je jedna adresa, a na biračkom spisku druga i da on u stvari glasa koja je u biračkom spisku, jer lokalno službenici znaju kako je koja ulica menjala ime.
Naravno, ključni problem vezan za ove adrese je taj što ne postoji jedinstveni adresni registar kućnih brojeva koji je po Zakonu o premeru i katastru trebao da uradi Republički geodetski zavod. Dakle, taj posao takođe nije još završen.
Takođe, treba reći da u bazi podataka u MUP se vodi preko devet miliona punoletnih građana a svi znamo da imamo oko 6,7 miliona birača. Dakle, jednostavno ova vlada je krenula da reši nešto što očigledno niko nije rešavao prethodnih 20 godina, nešto za šta se niko nije posebno interesovao prethodnih 20 godina i nešto što je bilo aktuelno samo kada prođu izbori, pa kada je neko nezadovoljan izbornim rezultatom onda izađe i maše biračkim spiskom i kaže – evo ovde je bilo onih koji više nisu živi ili ovde je bilo nejasnoća itd.
Dakle, nemam nameru da opravdavam ove koji izvode ove radove jer su se oni ugovorno obavezali da će uraditi to do juna meseca, a nisu uradili i nije moje da ih opravdavam. Ali želim da skrenem pažnju na to koliko je ovo težak i komplikovan posao i da zbog toga je možda bila ideja ministarstva da se to završi do juna meseca malo i preambiciozna. Možda nismo bili svesni u momentu koliko je ovo zapušteno, koliko imamo problema u vođenju ovih evidencija i koliko imamo objektivnih poteškoća da dođemo do one konačne evidencije jedinstvenog biračkog spiska.
Ono što danas mogu da kažem to je da su svi građani u tom sistemu jedinstvenog biračkog spiska, tog novog koji je napravljen, da je završeno tih 130 procedura, verovatno mnogima delujemo čudno, ali verujte 130 procedura je moralo da se uradi, da je birački spisak osposobljen da automatski menja mesto glasanja po zahtevu građana i da ga nakon izbora vraća. Manje-više, posao jeste završen ali ja, kao ministar, prosto nisam spreman da preuzmem rizik da pustim to da počne da važi od 24. decembra, a da pre toga nismo sproveli odgovarajuće testove kojima bi se potvrdila ispravnost novog sistema biračkog spiska.
Takođe, teško je proceniti da li će izbori biti redovni ili vanredni. Ako su izbori redovni sva je prilika da ćemo imati jedinstveni birački spisak. Nadam se, ne mogu da obećam ali sva je prilika da hoćemo. Ukoliko, pak budu prevremeni velika je verovatnoća da nećemo moći da radimo po novom jedinstvenom biračkom spisku.
Ako se uzme sve to u obzir, onda je logično da pristupimo ovom rešenju kojim ćemo samo produžiti vođenje u skladu sa prethodnim propisima biračkog spiska sve do redovnih izbora. To je jedna mera opreza koja nam dobro dođe da ne bismo, u slučaju raspisivanja prevremenih izbora došli u situaciju da ne znamo po kom spisku će se izbori održati. U krajnjem slučaju bolje da bude tako, pa za nedaj Bože i kad dođu redovni izbori da imamo praktično alternativu odnosno duplu kontrolu kako će se sprovesti izbori.
To je osnovni razlog ovih današnjih izmena. Mislim da je potpuno jasno koji su problemi nastupili. Mislim da je takođe potpuno jasno da jedina odgovornost Ministarstva je ta što je napokon pokušalo da reši pitanje biračkog spiska i što će ga na kraju rešiti jer svi ovi što dobacuju i što nešto negoduju su bili na vlasti i niko ovo nikad nije rešio i mogu samo da budu ljubomorni što je neko smogao snage da uđe u rešavanje ovoga, ali to je njihov problem. Očigledno postoje drugi problemi koji muče neke ovde kada ne mogu da kontrolišu svoje ponašanje na duže od 15 minuta. Imamo još samo dve izmene.
Jedna izmena je da se potpun pojednostavi, dakle u toku ovog rada, ovih inflacijskih rešenja, utvrdili smo da jednostavno može još da se pojednostavi procedura i da će moći da se glasa nezavisno od mesta prebivališta, po mestu boravišta, van prebivališta, bez procedure koju smo predvideli zakonom. Dakle, da se ne radi postupak i donosi posebna rešenja jer bi to znatno iskomplikovalo celu ovu stvar. Ovako to ide daleko brže, jednostavnije. Samo smo pojednostavili tu proceduru.
Drugo, bila je još jedna nelogičnost koja se odnosi na naše građane koji se nalaze u inostranstvu, pa taj spisak, istovremeno do sada je radilo i Ministarstvo za državnu upravu i lokalnu samoupravu i radile su jedinice lokalne samouprave, što je bilo poprilično komplikovano, pa smo sada ispravili tu nelogičnost i to su druge dve promene koje se nalaze u ovih šest članova Zakona koje danas predlažemo.
Dakle, posao je pri kraju i opreza radi treba jednostavno samo produžiti primenu i na neki način obavezati lokalne samouprave da nastave da vode i po starom i po novom. Mislim da to nije mnogo teško za njih. Istovremeno mogu da ažuriraju sve to vodeći računa o ovim novim procesima i bolje je tako da ne bismo došli u neku situaciju u kojoj će neko zloupotrebiti i praviti skandale i tamo gde ih nema i kompromitovati naš izborni proces. Hvala na pažnji.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Da li žele reč izvestioci Odbora za pravosuđe i upravu? (Ne.)
Pitam, da li žele reč predsednici odnosno predstavnici poslaničkih grupa?
Narodni poslanik Bojan Đurić ima reč. Izvolite.
...
Liberalno demokratska partija

Bojan Đurić

Liberalno demokratska partija
Poštovana potpredsednice, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, poslanička grupa LDP se danas vratila u ovu salu posle gotovo dva meseca bojkota zasedanja zbog toga što smo mislili da, prosto postoji potreba da ovde danas dođemo i da probamo da vas sprečimo u onome što je očigledno namera. Nakon što ste posle 9. decembra očigledno u potpunosti odustali od evropskih integracija, da vas makar sprečimo da ne uništite i nešto od onog što je dobro učinjeno u prethodne tri ili tri i po godine, a što vam danas očigledno nije potrebno ili vam smeta u onome što ste namerili da uraditi do izbora koje ste do skoro, očigledno planirali za proleće.
Pošto ste kritikovali nas, gospodine ministre, da očigledno imamo neke probleme, pretpostavljam da aludirate na neke zdravstvene probleme i da ne možemo da zadržimo koncentraciju duže od 15 minuta. Očekujem da vi to bar ovde radite, da ne razgovarate dok narodni poslanici govore i da prosto probamo da govorimo o problemima koje vi imate. Zapravo, o dubini političkog problema koja vas je naterala da danas dođete da branite ovakav predlog zakona i da to činite na način na koji ste činili.
Mene je dosta zbunilo ono što ste vi govorili. Pripremajući se za ovu sednicu, dakle, pažljivo čitao obrazloženje ovog predloga zakona koji ste uputili i ono nema apsolutno nikakve dodirne tačke sa onim što ste vi ovde obrazlažući predlog zakona izgovorili. Dakle, ni jedna jedina reč o problemima koje ste imali u uređenju, pravljenju, organizaciji jedinstvenog biračkog spiska. Nikakve primedbe na račun RGZ. Vi ste ovaj zakon poslali sa obrazloženjem kakva su manje više bila i sva obrazloženja i mnogo važnijih zakona u prethodnih nekoliko godina. Pozivajući se na formu, na tehniku, na izjavu usklađenosti sa pravilima EU.
Takvo fingiranje stvarnosti, takvo pravljenje iluzija nas je zapravo dovelo u situaciju da smo danas zemlja bez vremena, bez kandidature, gde ste vi ministar u Vladi koja šest meseci pre isteka poslednjeg roka za održavanje redovnih parlamentarnih izbora čak ne može ni da proceni kada će izbori biti održani i da li će oni biti vanredni ili redovni.
Molim vas da mi kažete i šta zapravo znači redovni, a šta vanredni izbori u pravnom i političkom poretku Republike Srbije. Od kog datuma su redovni, odnosno do kog datuma se smatra da su izbori vanredni. Da li je to početak marta naredne godine, ako uzmemo rok, maksimalni rok od 60 dana plus 30 dana, dakle, ako je to 11. jun onda je pretpostavljam onda 11. mart poslednji trenutak do koga su izbori imaju smatrati prevremenim odnosno vanrednim. Vi nama danas sredinom decembra meseca kažete da ne znate da li će se izbori održati do polovine marta ili posle polovine marta.
Usput nam istom prilikom objašnjavate da nakon tih velikih problema, kolapsa koji ste imali u pravljenju jedinstvenog biračkog spiska, da ćete u tih 15, dvadeset ili 30 dana razlike uspeti da napravite jedinstveni birački spisak i da ćete ako izbori budu redovni, ako tako dakle odluči predsednik republike, pošto čujem da je on jedini za sebe uzeo pravo da o tome politički i pravno odlučuje.
Dakle, da ćete u tih nekoliko nedelja uspeti da napravite perfektan birački spisak. Nakon što ste nam ovde objasnili da imate devet miliona duša u različitim državnim spiskovima, pravdajući se na neki način primerom Hrvatske.
Nemojte uzimati Hrvatsku za primer, ona ima problema sa biračkim spiskovima, ima problema sa političkim sistemom, sa činjenicom da ima to pravilo o glasanju svoje dijaspore, odnosno, birača u inostranstvu. To je napravilo tu razliku od 400 ili 500 hiljada upisanih birača.
Nisam primetio da niko ni u Hrvatskoj, a pogotovo u institucijama Evropske unije, čija Hrvatska postaje punopravni član uskoro, ima bilo kakvu ozbiljniju primedbu na tok izbornog protesta. Nesporno ko je na izborima pobedio, nesporno kakva je bila politička volja.
To se, međutim, ne može reći za Republiku Srbiju u kojoj ste vi ministar u resoru za koji sami kažete da ima tolike probleme, tolike propuste itd. Nisam shvatio ko je dobio posao, ko nije dobio posao? Da li je "Telekom Srbija", kompanija u većinskom državnom vlasništvu, a uskoro, koliko vidim, i u stoprocentnom državnom vlasništvu, napravila problem, da li su problem napravile i neke druge kompanije koje su u ovaj proces bile uključene?
Šta znači ta rečenica da ste imali na neki način garanciju privredne komore? Šta treba da se desi sa ljudima koji su odlučivali i birali između jedne ponude od šest miliona, druge od sto miliona i vaše procene, ne znam na osnovu čega izvršene, da taj posao vredi 30 miliona? Ko sada radi taj posao? Ko je garancija da će ga obaviti do sredine marta ili nam preostaje da u izborni proces ulazimo, uzdajući se u vašu nadu da će sve biti u redu?
Nekoliko puta ste govorili o prolongiranju rokova, o tome kako se ponašao izvođač radova, ako sam vas dobro razumeo, u ovom procesu, koliko je puta prolongirao rok, pa je bilo u maju i junu, pa je onda u novembru, pa u decembru itd. Kako nekome drugome zamerate isto ono što vi radite sa ključnim političkim procesima u ovoj zemlji? Vi ste nam govorili mesecima, godinama da će Srbija do kraja 2012. godine dobiti status kandidata i datum početka pregovora. Danas nam lakonski kažete da će se to možda desiti u februaru, možda u martu, a da neće biti katastrofa i ako se to ne desi. Verovatno neće biti katastrofa ako ti vaši novi ili stari izvođači radova pravljenja jedinstvenog biračkog spiska ne završe svoj posao do sredine marta, odnosno do onog trenutka kada predsednik Republike odluči da zalupi knjigu, kao Milošević nekad, i da raspiše izbore.
Nemojte svoditi čitav posao na tehničke odredbe i na tehnička pravila. Očigledno je šta pokazuje činjenica da ste danas došli sa ovakvim predlogom zakona u Narodnu skupštinu. To je pre svega nesposobnost da na vreme sprovedete one zakone koje smo ovde zajedno usvajali, ako govorimo o zakonima koji su bili uslov za sticanje statusa kandidata za članstvo Srbije u EU i drugo je vaša potreba da u ovom trenutku, da tako kažem, manipulišete strahom kod vaših poslušnih, lojalnih ili manje lojalnih koalicionih partnera sa mogućim trenutkom održavanja parlamentarnih izbora.
Niste vi tu vodili računa o isteku roka, o 24. decembru, nego o situaciji da vam samo još u nekoliko narednih nedelja trebaju glasovi svih 127 ili 128 poslanika koji u ovom trenutku na dosta čudan način čine vladajuću većinu u ovoj zemlji.
Znam da ste u nekim sličnim sitaucijama, recimo, kod usvajanja tih telefonskih uredbi, o katastru, o matičnim knjigama, o realizaciji sporazuma iz Brisela odbijali da budete uključeni u neki posao za koji smatrate da nije nezakonit ili niste hteli da to radite bez ozbiljne državne političke odluke koja će iza toga stati. Ne znam zbog čega onda radite ovo? Ušli ste u ovu salu u trenutku kada parlamentarna većina nije imala čak ni toliko poštovanja da sasluša na miru i sedeći ovde tekst ostavke potpredsednika Vlade, koji je ostavku podneo zbog toga što nije ispunjeno njegovo obećanje, da ćemo postati zemlja kandidat za članstvo u EU.
Nemojte sebe da dovodite u tu situaciju da jednog dana o vama neko govori na ovaj način na koji ste vi govorili o ljudima koji su bili uključeni u ovaj proces ili da se odnose prema vama kao što se u ovom trenutku odnose prema činu gospodina Đelića.
Bez obzira koliko ko od nas ima godina i iskustva, više je nego jasno šta se u Srbiji danas dešava, u šta se pretvara Srbija u poslednjih nekoliko meseca pred održavanje prevremenih ili redovnih parlamentarnih izbora. To je prosto matrica koju smo gledali pre 15 ili 20 godina – problemi sa biračkim spiskovima, menjanje zakona o biračkim spiskovima nekoliko meseca pre izbora, manipulisanje sa medijima, pokušaj uspostavljanje apsolutne kontrole, nad gotovo svim štampanim medijima u ovoj zemlji, o čemu smo juče i danas ovde slušali, čudna situacija sa pripremom i usvajanjem budžeta, onaj višak od obveznica od 870 miliona evra, kojim se hvali predsednik Vlade Cvetković i, konačno, ono što je zapravo najjasnija tačka kontinuiteta sa tim vremenom, a to je sve napadnija antievropska politika koju slušamo ovih dana, naročito posle 9. decembra. Da li je to zapravo platforma sa kojom planirate da nas uvedete u izborni proces?
Nemojte ovo svoditi na probleme u pravljenju biračkog spiska, na probleme u ministarstvu. Verujem da su ljudi u vašem ministarstvu, nema ih mnogo, preuzeli ste sada i neke nove poslove i u drugim institucijama, uradili sve što su mogli da se ovaj zakon sprovede, ali ne mogu da zaboravim taj vaš optimizam i iste argumente koje ste i sada ovde koristili iz novembra ili decembra 2009. godine, kada je usvajan ovaj zakon. Tada, na vrhuncu tog evrooptimizma kojim ste kao koalicija, kao Vlada bili toliko skloni, obećavali ste da će svi ovi poslovi biti završeni do sredine ove godine i da niko u Srbiji nema razloga da brine da ćemo u sledeći izborni proces ući sa potpuno reformisanim izbornim zakonodavstvom i potpuno uređenim izbornim spiskovima.
Danas dolazite sa Predlogom zakonom koji omogućava glasanje odnosno mogućnost da neko glasa van mesta prebivališta, čak i bez donošenja potvrde koja bi potvrdila gde je njegovo boravište. To nema veze sa automatskom obradom podataka, nema veze sa "Telekomom" i Privrednom komorom Srbije, ima veze sa vašim kredibilitetom odnosno činjenicom da ćete očigledno uspeti da bacite senku i na jedini demokratski ili politički proces u ovoj zemlji koji je u makar poslednjih 10,11 godina bio nesporan, a to je odvijanje izbora, utvrđivanje izbornih rezultata, političke volje građana i formiranje Vlade nakon toga.
Razumem da ovo možda i nije najgori zakon koji ćete uključiti parlamentu u narednih nekoliko nedelja. Sada vas više ne zanima šta će reći EU, šta će reći Evropska komisija i Evropski savet, sve možete da opravdate time da zapravo Evropa ne želi Srbiju i da nam postavljaju ne moguće uslove priznanja Kosova koje vi iz patriotskih razloga ne možete da ispunite.
Nemojte da pocenjujete građane ove zemlje. Oni vide i kako izgleda ovaj parlament. Svakog dana slušaju ta nemoguća opravdanja predsednika vaše Vlade, te međusobno suprotstavljene izjave. To što pokušavate da spustite loptu u ovom trenutku i da ovo predstavite kao tehničke izmene zakona, neće pomoći ni rejtingu, što je manje bitno, ali ni ugledu demokratskih političkih institucija u ovoj zemlji i nastanku evropskih integracija Srbije.
Valjda će biti prilike da danas još malo o ovome razgovaramo i o političkim implikacijama. Molim vas samo da mi odgovorite na pitanje koje sam vam postavio – do kog trenutka se smata da su izbori koji su pred nama prevremeni ili vanredni, a od kog trenutka se smatra da smo ušli u redovne izbore?
Vi ovde dajete obavezu jedinicama lokalne samouprave, praktično, da vode paralelno spiskove, odnosno da ih kreiraju do tog dana raspisivanja redovnih izbora paralelno, nakon svih problema koje ste do sada imali ili koji su do sada imali sa sredstvima koje svakako nisu dovoljna za tako nešto. Kako će znati, nakon što se usvoji ovaj zakon, jedinice lokalne samouprave do kog dana treba da vode spisak i na stari način? Treba da gledaju "Dnevnik" svake večeri i da vide da li je predsednik Republike odlučio da raspiše izbore, nakon što ćemo pre toga 10 ili 15 dana morati da čitamo novine i interpretacije onoga što je rečeno na otvorenom ili zatvorenom delu sednice glavnog odbora.
Govorio sam skoro 13 minuta. Vi ste izdržali, gospodine Markoviću, oko 11 minuta da imate punu koncentraciju i to govori da ste očigledno zdravi i koncentrisaniji od nas, kojima ste spočitavali da ni 15 minuta ne možemo da držimo punu koncentraciju. Hvala vam.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Četrnaest minuta je iskorišćeno od vremena ovlašćenog predstavnika poslaničke grupe.
Reč ima ministar Milan Marković. Izvolite.
...
Demokratska stranka

Milan Marković

Gospodine Đuriću, hoću da izbegnem svaki rizik kada dođu izbori da bude problem sa biračkim spiskom.
Sada, ako vi mislite da vašim izlaganjem i svim onim što ću danas čuti u Skupštini treba da se pokajem što sam ovde pokušao da nešto uradim, moram reći da sam se već pokajao.
Jer, ovde izgleda da valja ne raditi, nego energiju koju sam uložio u ovo i živce koje sam izgubio zbog kašnjenja, očigledno je bolje da sam uložio u medijske promocije ili u ćutanje i verujem da bih se mnogo bolje proveo nego sada.
Dakle, ovde samo hoću da obezbedim, jer jednostavno više ne mogu da verujem na reč i ne mogu da verujem da će taj proces biti 100% gotov i ne mogu da verujem da će da radi jer nemam vremena da izvršim testiranje procesa, i ako ne bih odložio ovu primenu, 24. decembra bi lokalne samouprave prestale po starim propisima birački spisak. Samo hoću da kažem da one nastave da vode po starom, za slučaj da ovo ne uspe, da ne bismo imali problem sa izborima, kad god da budu raspisani. Sve ostalo – EU i ostalo, ja nisam došao da pričam o tome. Tehnička je stvar, šta god vi ovde da kažete. Ako uspe i ako bude gotovo, biće divno i stvarno će moći ljudi da glasaju a da ne donose potvrdu gde im je boravište. Samo kažu gde će biti taj dan, sistem ih prebaci i oni glasaju tamo gde su i to je sjajno.
Opet vam ponavljam – on je u ovom momentu tehnički gotov, ali je pitanje njegove primene pitanje od nekoliko meseci. Šta god vi pričali, ja sam taj koji je uradio u Srbiji jedinstveni birački spisak i dotle će Vlada izdržati da ovaj sistem postoji. A ko posle mene dođe za ministra, ima jedinstveni birački spisak kao elektronsku bazu podataka. Jer, on realno sada postoji samo nije testiran.
Kad se završi ovaj mandat, ja ipak mogu da kažem šta sam radio i šta sam uradio. Jedna od stvari koja će mi biti za svoje lično zadovoljstvo jeste da kažem da sam uradio birački spisak. Pitali ste me kad se raspisuju izbori. Ja nisam govorio o problemima nikakve vrste, daleko bilo, ja sam samo rekao da je jako neobično da ne mogu da izgovorim više od dve reči a da mi se ne dobacuje. A vi ćete možda isto biti u prilici jednog dana da sedite kao ministar i osetićete kako to izgleda kad pokušavate nešto da kažete a neko vam stalno dobacuje.
Pitali ste za izbore. Ja čitam Ustav i razumem tako da se redovni izbori raspisuju 90 dana pre isteka mandata narodnih poslanika. Prosto, ja to tako tumačim i mislim da ispravno tumačim. Sve drugo bi, po meni, bili prevremeni izbori.
Što se tiče sledećeg pitanja, znači, konzorcijum su činile ove firme i Privredna komora Srbije se tu pojavila zbog sertifikata, jer su oni sertifikaciono telo, oni, Pošta i MUP. Zato je takav konzorcijum i napravljen. Svi oni učestvuju u tome. "Telekom je dao hosting i ne znam tačno kako su oni međusobno do kraja podelili te poslove. "Komtrejd" je trebalo da da softver u tom tenderu. Dakle, opet vam kažem – ja ne znam čoveka koji bi na dve ponude, jedna od 100 miliona a druga šest miliona izabralo od 100 miliona. Više sam sastanaka imao još tada sa njima i izrazio sam svoju sumnju da odgovarajući broj inženjera ne može u tom roku završiti posao, ako se pomnože sati rada, itd. Ali, opet vam kažem – mislim da niko razuman u Srbiji ne bi u takvoj dilemi odlučio drugačije i mislim da bi bio potpuno uništen, vrlo brzo, od strane medija, javnosti itd, kada bi izabrao na tenderu nekoga ko košta 20 ili 10 puta skuplje od onoga ko je dao jeftiniju ponudu.
Jeste tehnička stvar i nisam spreman da preuzmem odgovornost da ovo počinje da važi od 24. i zbog toga sam došao danas u Skupštinu, da predložim odlaganje primene ovog zakona. Ali, opet kažem, i ako se održe ovi izbori bez jedinstvenog biračkog spiska, kao elektronska baza podataka, to će biti poslednji izbori u Srbiji koji se održavaju bez jedinstvenog biračkog spiska, kao elektronska baza podataka. Šta god vi mislili o tome, ja mislim da je to veliki uspeh. Opet vam kažem, u tehničkom smislu je moglo ovo da se završi sigurno poslednjih 10 ili 20 godina ali to niko nije uradio. Ja sam smatrao da je potrebno da se to uradi. Isto kao što nikome nije prethodnih 40 ili 50 godina palo na pamet da nas ne maltretiraju sa izvodima iz matičnih knjiga koji traju toliko ili toliko, kao što nikome nije palo na pamet poslednjih 40 godina da napravi jedinstvenu evidenciju svih građana, tu matičnu evidenciju. Ja sam sve to pokušao da uradim. Deo toga je uspeo a deo toga je u procesu, jer su to stvari koje ne mogu da se završe za dve godine.
Ali, kad pokušavate da uradite nešto, normalno, nosite i neke rizike i podložni ste kritici kao ja danas. Voleo bih da se danas nisam ovde pojavio. Voleo bih da oni koji su dobili na tenderu, da su završili svoj posao. To bi bilo sjajno. Tada niko ne bi ni rekao – bravo. To se kod nas podrazumeva da se ništa ne kaže, ali bih voleo da je tako i verujem da biste svi voleli da je tako. Svima bi nam dobro došao birački spisak u elektronskoj bazi. Ali, nije tako, niti mogu da dođem ovde da vam pričam neke bajke.
Jednostavno, posao nije završen na vreme. Nema vremena za testiranje. Nisam hrabar da ponesem rizik i da 24. to startuje.
Nemojte da brinete za lokalne samouprave. Nije ovo nikakav dodatan napor za njih. Oni vode birački spisak, te vode. Vode ga zadnjih 20, 30 godina, otkad smo stupili u višestranački sistem. Oni će sad samo imati da jednom u dva dana promene ažuriraju i u elektronskoj bazi. To je pet ili deset minuta posla. Nije neki dodatni napor za službenike u lokalnim samoupravama.
Eto, toliko. Mislim da sam sve uspeo da odgovorim što ste pitali. Ne znam da li ste još nešto pitali. Ako jeste, odgovoriću vam. Ako imate još neko pitanje, još neku informaciju, odgovoriću vam, ali čini mi se da sam vam odgovorio na sve šta ste pitali.
Što se tiče Hrvatske, ne mislim da tu treba neke komparacije da pravimo. Uzeo sam kao primer zemlje koje i pred vratima EU i po logici stvari trebala bi da u ovom nekom informatičkom smislu je daleko ispred nas, pa sam je prosto uzeo kao primer. Nije tačno da nema problema kod njih. Kod njih dve privatne firme vode biračke spiskove, što je ovde nezamislivo da je neko pokušao da da privatnim firmama i nije problem ovih birača koji su, gledam ono što je govorio GONG, to je nešto kao što je naš CESID. Nije problem u tome, oni realno imaju problem nesređenih biračkih spiskova, a ne toga što imaju dijasporu kojoj je dozvoljeno da glasa. Oni realno imaju problem samih biračkih spiskova, koje imamo i mi, u nekoj manjoj meri, očigledno nego što imaju Hrvati.
Kažem prosto, to jeste komplikovana stvar očigledno za sve zemlje koje potiču iz ovog našeg pravnog sistema. U Srbiji je to dodatno komplikovano. Pročitao sam vam šta se sve dešava. Banalna stvar da u MUP imate devet miliona birača ili da imamo preko milion ljudi kojima je jedna adresa u biračkoj karti, a druga adresa u biračkom spisku.
Verujte, da vam najiskrenije kažem, niko nije očekivao da će to biti tako teško. Opet kažem, nemam nameru da opravdavam ove što kasne. Njihovo je bilo kad su se javljali na tender da procene. Ali, realno, problem jeste veliki, i taj adresni registar, ni on nije gotov. To su stvari koje nisu u portfelju mog ministarstva, nije naš posao. Ali, uprkos svemu tome, problem je taj da se taj program sada istestira. Stvarno nastupaju problemi. Malo, malo, pa ispadne neki problem, malo, malo, pa sistem ne može da izdrži ovo ili ono, pa šta da radimo. To je sad stvar testiranja, doterivanja tog sistema. Tako bar tvrde ti informatički inženjeri.
Opet vam kažem, i ako bude po starom, to će biti poslednji koji su po starom. Ovo što smo uradili ostaje bilo kojoj vladi, bilo kom ministru, ali ostaje da se koristi za ubuduće i ubuduće ćemo imati jedinstven birački spisak kao elektronsku bazu podataka koja će dati veću pouzdanost.
Mi u ovom momentu imamo, ako izuzmemo samo prebivališta, gde imamo preko milion, milion i po ovih duplih adresa. U ovom momentu smo detektovali da imamo više stotina hiljada grešaka matičnog broja lica koja nisu živa itd. Prosto je tako. Ali, to je nekako ravnomerno raspoređeno po celoj Srbiji, nije se to nikad odražavalo na izborni rezultat. Ne može da se odrazi na izborni rezultat. Ali, tako to izgleda. Sad to je to, naše je, tako je kako je. Nakon ovog biračkog spiska sve će to biti daleko bolje.
Kada se taj birački spisak, zbog ovog kašnjenja mi nismo krenuli, taj birački spisak je trebao da bude povezan sad sa ovim sistemom matičnih knjiga. To je ta druga faza iz sistema matičnih. Kada neko postane punoletan, istog momenta, automatski, to se javlja u birački spisak. Dakle, automatski, ide istog momenta, kada neko umre ili uradi se izvod, odnosno umrlica, istog momenta kada se to unese u sistem matičnih knjiga, istovremeno se javlja u birački spisak. Sve je to jedan dobar sistem. Opet vam kažem, neko će se podičiti svim tim, za godinu, dve dana, ko bude ministar, ali vam kažem, to je sada urađeno. Ovo je sada samo tehnika, kojom brzinom se to završava.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Narodni poslanik Bojan Đurić je prijavljen. Želite da govorite o povredi Poslovnika?
Replika? (Da.)
Replika, izvolite dva minuta replika.
...
Liberalno demokratska partija

Bojan Đurić

Liberalno demokratska partija
Iskoristiću bar ovih dva minuta.
Vi ste, ministre, govorili mnogo duže. Sada sam još zabrinutiji nego kada sam prvi put govorio. Pitao sam vas - šta je trenutak određivanja da li su izbori redovni ili vanredni? Vi ste mi rekli kako vi tumačite Ustav. Pa ja mislim da je to krah pravne sigurnosti u ovoj zemlji. Koga da pitamo? Vi ste napisali ovaj zakon. Ovako ste napisali - izuzetno od stava 1. ovog člana, ako se u toku 2011. godine, odnosno 2012. godine, pre raspisivanja redovnih izbora, raspišu vanredni izbori za narodne poslanike, koristiće se stari birački spisak. Na koji se datum to odnosi? Do kog datuma ćemo primenjivati stari birački spisak? Koristite termine redovni, odnosno vanredni izbori.
Šta su redovni, šta su vanredni izbori? Do kog datuma? Ne vaše tumačenje. Šta je, prosto, pravilo koje funkcioniše u ovoj zemlji? To je ono što je ključno pitanje. To je vrlo važno za primenu ovog zakona.
Nemojte da govorite kako neće imati nikakve probleme lokalne samouprave. Možda su, na primer, ljudi koji vode te opštinske uprave planirali da više neće imati taj posao 24. decembra. Vi ste odlučili da im danas 15. decembra, dok se završi ova sednica, doći će i taj 24. decembar, ostavite još jedan posao. Drugo, to je promena i upis na svaka dva dana. Da je to tako jednostavno raditi, onda bismo imali savršene biračke spiskove, a ne bismo imali sve te probleme o kojima ovde govorite.
Samo još za kraj, šta znači to da niko normalan između ponude od 6 miliona i 100 miliona, ne bi izabralo 6 miliona? Pa valjda morate da se ponašate odgovorno i odgovorno da procenjujete. Vi ste tako postavili dilemu Srbiji, da bira između Evropa i Kosovo i samo Evropa, pa se svima učinilo da je moguće da se izabere ovo prvo. Ali, to je završilo kao i ova ponuda od 6 miliona dinara na kraju, kao nešto što je nemoguće i kao ono što se raspada u praksi.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Za evropsku Srbiju | Predsedava
Dva minuta. Zahvaljujem.
Reč ima ministar Milan Marković.
...
Demokratska stranka

Milan Marković

Niste iskreni, gospodine Đuriću. Ne biste ni vi izabrali ponudu od 100 miliona, jer znate kako bi se to završilo – medijski i javno, posebno, ako vam je na drugoj strani, recimo, "Telekom" i Privredna komora Srbije. Nemojte, kada znate šta bi bilo. Morao sam da izaberem ono što bi svako izabrao u toj opciji.
Ne razumem šta je problem? Nisam ovlašćeni tumač prava. Uzeo sam moje mišljenje – da su vanredni izbori svi koji bi bili pre tog roka od 90 dana pre isteka mandata. To je moj stav, moje mišljenje i shodno mom mišljenju je formulisan ovaj zakon. Gospodine, nisam ja taj koji može da da autentično tumačenje zakona. To može da da Narodna skupština, a Ustavni sud može da se izjasni o ustavnosti nekog zakona. Ne mogu to ja. Prosto ne znam šta sam tu pogrešio kada sam to rekao?
Neću raspisivati tender, pozvaću vas da tumačite zakon, ako vam je to toliki problem. Mislim, ako je to bila šala, čuli smo je već 16 put. Ako se niko nije nasmejao 16 puta, zašto ponavljate tu šalu.
(Predsedavajuća: Molim vas, bez direktne komunikacije. Starajući se o dnevnom redu, stvarno dozvoljavam, jer vidim da su obe opozicione poslaničke grupe u izvanrednom raspoloženju, ali ipak vas molim na malo samokontrole i vladanja sobom, unesemo u komunikaciju sa ministrom, a bez direktne komunikacije jednih sa drugima, ili sa ministrom.)
To je ono što mislim da je tumačenje i to je ono što vam kažem, i ponovo da spojimo dileme tender od 100 ili od šest, izabrao bih onaj od šest, jer što da se lažemo, ne znam ko to ovde ne bi uradi? Vi znate kako je naše javno mnjenje, vi znate kakvi su odnosi. Da sam izabrao onaj od 100, verujem da bih jedno tri meseca bio na naslovnoj stranih svih novina. Stvarno nisam hteo to da podnesem, niti bilo ko.
Drugo, nisu ni "Telekom", ni Privredna komora Srbije ni "Komtrejd" firme za koje treba da izrazite sumnju. Niko od njih se ne bavi nekim nezavisnim zanatom od ovoga. Svi se bave ovim poslovima i logično je da neko od njih to uradi i da su oni sposobni to da urede. Verujem da će oni ovo završiti i da će na kraju, u test fazi, da se pokaže kao ispravno. Zaista verujem u to.
Kašnjenje je odgovornost njihova. Između ostalog, rekao sam i sa čime su se suočili. Možda, da je neko znao da je ovako loše stanje, možda bi mi rok dali devet meseci. Sada, stvarno ne znam. Prosto, kažem vam, pokušali smo da to uradimo u kratkom roku i nije uspelo. Odgovoran sam u meri u kojoj možda nisam procenio te rokove. Prihvatam takvu odgovornost. Nije to odgovornost zbog koje bih ne znam kako sada trebao ovde da stradam u Skupštini.
Gospodine Đuriću, da je ovo lak posao, stvarno se posle pitam, što ga niko nije uradio u ovih 10 godina? Vi znate da je u ovih 10 godina bilo i ministara i ministara, i donacija i donacija koje su mogle da se iskoriste za ovo. Bilo je svega, pa se ovaj posao nije završio. Da a je neko započeo, možda bi bilo lakše završiti ga. Niko ga čak nije ni započeo.
U moru posla koji smo radili u ove četiri godine, ovaj posao je došao pre dve godine na dnevni red. Mislili smo da će za dve godine biti sigurno gotov, a sada je doveden u znak pitanja, da li će biti za dve godine i 6 meseci, dve godine i tri meseca, dva godine i devet meseci, pravo da vam kažem, nije bitno. Bitno je da se posao završava, pa ako bude moglo da se prvi izbori održe po ovome, biće sjajno. Ako ne bude moglo, opet kažem, onda će se prvi sledeći sigurno po ovom biračkom spisku.