Članom 3. izmena Carinskog zakona predviđeno je da se rok od pet godina za čuvanje carinske dokumentacije smanji na tri godine. Ovo smanjenje, odnosno smanjenje čuvanja, nije samo smanjenje čuvanja carinske dokumentacije, nego znači da se skraćuje i rok za kontrolu carinske dokumentacije.
Mislim da to u ovom momentu nije dobro, jer Uprava carina u ovom momentu nema kadrovskih, pre svega, tehničkih mogućnosti za brzo vršenje kontrole, s obzirom na broj privrednih subjekata koji se bave spoljno-trgovinskim poslovanjem i preti velika opasnost da budžet Republike Srbije bude znatno oštećen.
U načelnoj raspravi sam govorio o jednom primeru oko tarifiranja robe, a sada ću izneti još jedan bolji primer gde se jasno vidi kako može biti oštećen budžet Republike Srbije. Naime, imamo pojavu u praksi da se pojavljuju lažne fakture, da u fakturama stoji jedan iznos uvezene robe, a u stvari je taj iznos mnogo veći. Da bi se to utvrdilo potrebno je određeno vreme, odnosno potrebno je da dođe do razmene informacija i dokumentacije sa drugim carinskim administracijama.
Imali smo prilike da u ovom parlamentu usvojimo Sporazum o carinskoj saradnji sa Republikom Gruzijom pre desetak dana, kao i pre par dana Sporazum o graničnoj kontroli sa Republikom Mađarskom, ali postoji veliki broj zemalja sa kojima nemamo takav sporazum što znatno otežava tu razmenu dokumentacije, a bez te razmene dokumentacije ne možemo utvrditi ispravno činjenično stanje i na osnovu toga donositi odluke.
Imamo dosta slučajeva da građani Srbije osnivaju firme u drugim evropskim državama, da njih koriste za uvoz robe, pre svega tekstilne, iz Kine. Tu se pojavljuje veliki problem, jer su cene jako niske i mislim da nisu prave. Da bi se utvrdila prava cena, ogroman je postupak, moramo prvo sa tom zemljom odakle dolazi roba da stupimo u kontakt, pa onda i sa kineskom carinskom administracijom. To iziskuje puno vremena. Na ovaj način budžet Republike Srbije je višestruko oštećen, pre svega za smanjenu carinu, ali isto tako ova roba zna da završi na ilegalnom tržištu, pa država bude oštećena i za neplaćeni porez na dodatu vrednost.
Dakle, rok od tri godine, mislim da u ovom momentu nije primeren, jer ne možemo sve ove poslove završiti u tom roku. Nažalost, mnogi se nalaze u sivoj zoni i koriste svaku mogućnost da oštete budžet Republike Srbije. Umesto da zakonskim predlozima smanjujemo mogućnost zloupotreba, čini mi se da na ovaj način, baš ovakvim zakonskim predlozima, ohrabrujemo one koji su na ivici legalnog poslovanja da pređu u ilegalno poslovanje i da na taj način nanesu štetu budžetu Republike Srbije.
Sa jedne strane, borimo se za svaki dinar, jer znamo kakvo je stanje u državnom budžetu, a sa druge strane, ovakvim zakonskim propisima stimulišemo one koji se nalaze na ivici zakona da pređu na drugu stranu, da ilegalno posluju i nanose štetu budžetu Republike Srbije, ali i sebi.
Stoga, mislim da ovaj rok, odnosno ovaj član treba brisati. Treba ostaviti rok od pet godina dok se ne steknu uslovi da taj rok bude tri godine. Ne kažem da ne treba da idemo ka rešenjima koja su u većini zemalja EU, ali treba da se steknu uslovi da to možemo da primenimo u praksi u Srbiji, a da nema štete po državu Srbiju. Dakle, još jednom mislim da ovaj amandman treba prihvatiti zbog građana Srbije koji i onako žive u jako teškoj finansijskoj situaciji.
Razgovarao sam sa jednim carinikom koji je carinik od završetka fakulteta pa do današnjih dana, skoro 40 godina. On mi je rekao jednu stvar koju ću podeliti sa vama, a vi ćete sami prosuditi da li je taj čovek u pravu. Čovek mi je rekao da niko u Srbiji nije mogao da se obogati preko noći, a toga imamo u praksi od devedesetih godina pa do dana današnjeg, ko nije oštetio državu bilo putem poreza ili putem carine, svejedno je. Da li je taj čovek u pravu? Prosudite sami.