Hvala puno, poštovana predsednice, uvaženi ministre Antiću, kolege i koleginice. Na prvom mestu ću se, budući da sam vremenski limitirana vremenom, baviti izmenama i dopunama Zakona o privrednim društvima, budući da ih u ovoj objedinjenoj tački smatram pre svega najhitnijim i nečemu što posebno zavređuje pažnju.
Naime, kao što to obično biva, više puta sam po različitim pitanjima to isticala, pred nama je zapravo još jedna izmena i dopuna važećeg zakona koji je i pre toga nekoliko puta bio menjan. Otuda se postavlja pitanje - zašto bismo mi mislili na vreme i u startu donosili kvalitetne zakone koji će bez menjanja postojano trajati, kada je gotovo postala praksa, odnosno manir, da se mi ovde bavimo izmenama i dopunama i naravno da zakone menjamo svake godine, neretko i nekoliko puta godišnje, a u najboljem slučaju svake druge godine? Na kraju krajeva, paradoks je što se može postaviti pitanje – uostalom, šta bismo radili kada ne bismo usvajali kvalitetne zakone? Očigledno je da bismo se bavili izmenama i dopunama, kao što danas i radimo.
Iskreno, lično bih volela da svaki ovlašćeni predlagač, ma o kom predlogu zakona mi u ovoj Narodnoj skupštini debatovali, u razlozima za donošenje i u obrazloženjima istih navede koje su to izmene i dopune po redu osnovnog teksta zakona kako bi građanima bilo jasno, a iz toga proizilazi samo jedan zaključak, da ukoliko idemo ka što češćim izmenama i dopunama bilo kog zakonskog teksta, pravne nesigurnosti u Srbiji je manje.
Zakon o privrednim društvima, kao što je poznato, donet je 2011. godine i te iste godine je, nažalost, već menjan. Sada su pred nama, naravno, opet izmene i dopune istog zakona. Odmah po primeni ovog zakona, dakle, po njegovom usvajanju i stupanju na pravnu snagu, a onda i zaživljavanja u praksi, javile su se brojne nedoumice i brojne nejasnoće u pogledu njegove primene.
Naime, osnovni tekst ovog zakona iz, kako sam rekla, 2011. godine na mnogim mestima ostao je nedorečen. Iako je danas 2015. godina i pred nama se opet nalaze izmene tog zakona, mislim da se predlagač nije setio da, kada je već išao putem ovih izmena i dopuna, predloži narodnim poslanicima i one suštinske izmene, a to su pre svega one izmene koje je struka predložila, a radi dosledne i radi što jasnije primene istog tog zakona. Doneti zakon je jedno i to je manje važna stvar, ali primeniti zakon i procenjivati efekte primene određenog zakona je nešto sasvim drugo.
Na kraju krajeva, te izmene koje su trebale biti, čini mi se, učinjene već danas, a ponavljam, stručne su prirode, treba upravo da olakšaju sve ono što je zakonom navedeno i zapravo treba da olakšaju dostizanje cilja samog Zakona o privrednim društvima. Iz nekog razloga, eto, one se ni dan danas ne nalaze u skupštinskoj proceduri, tako da sam skeptik po tom pitanju i izražavam sumnju da ćemo u nekom doglednom vremenu opet raspravljati o nekim novim izmenama i dopunama Zakona o privrednim društvima. Neka od tih pitanja jesu obaveznost Komisije za reviziju u dvodomim društvima, budući da zakon, dakle, još uvek važeći Zakon iz 2011. godine za dvodoma akcionarska društva uputio je na primenu odredbe o jednodomim akcionarskim društvima i time zapravo ustanovio obaveznost postojanja već ove spomenute komisije koju sam pomenula, iako se samo postojanje i sama svrha takve jedne komisije zapravo iscrpljuje samo kod jednodomih društava, dok kod dvodomih akcionarskih društava ta ista komisija apsolutno gubi na značaju.
Ono što je dodatno prouzrokovalo ove probleme koji su se javili jeste to da su neki sudski postupci pokazali upravo da odredbe još uvek važećeg zakona bez izmena i dopuna o kojima danas raspravljamo, a koje se odnose na isključenje člana društva sa ograničenom odgovornošću ili na isključenje akcionara iz akcionarskog društva, ne štite dovoljno prava manjinskih akcionara.
Ono što je sudska praksa nedvosmisleno pokazala jeste da su se i povodom toga događale zloupotrebe koje ni sam sud nije mogao da otkloni i po tom pitanju postoji neujednačenost sudske prakse, ali sudom i sudskom praksom baviću se nekim drugim putem jer je i sud naveo u nekim odlukama da su te pravne praznine i te kontradiktornosti omogućavale zapravo upravo većinskom akcionaru, samo ukoliko je dovoljno brz u preuzimanju pravnih radnji, da u potpunosti devastira prava manjinskog akcionara, a sve zbog proste odredbe koja glasi, citiraću, da ukoliko član koji je podneo tužbu za poništaj odluke društva bude isključen, postupak će se obustaviti. To je, naravno, u praksi stvorilo brojne probleme jer je time nesumnjivo uneto zapravo da nezakonito isključeni član ili bilo da govorimo o društvu o ograničenoj odgovornosti ili da govorimo o akcionarskom društvu, dakle, ili akcionar društva ne može da pobija odluke društva.
Mislim da je to katastrofalno rešenje i mislim da se takvo rešenje trebalo menjati i trebalo menjati danas da u nekom doglednom periodu ne bi se bavili izmenama i dopunama ovog istog zakona. To nije moja pamet, to je nešto što su sudovi u Republici Srbiji konstatovali i što su naveli kao apsurd i kao neverovatan propust zakona iz 2011. godine.
Međutim, ovako loših primera zakona u primeni tog zakona jeste puni i svi oni potiču iz istog izvora, a to su upravo nedostaci samog važećeg zakona. Ipak, ni ova prilika nije iskorišćena da se ta loša zakonska rešenja prevaziđu, niti da se sam tekst zakona učini dosta kvalitetnijim. Umesto toga mi sad zapravo razmatramo onu promenu zakona koji je predložena samo apsolutno i isključivo zbog jednog privrednog društva, a to je „Telekom Srbija“.
Mnoge primedbe iznete od strane mog prethodnog govornika stoje na mestu, ali ću ja ovde izložiti nekoliko načelnih primedbi sa kojima lično imam problem kada su u pitanju ovakve izmene i dopune.
Naime, imam i jedno pitanje, ili ukoliko hoćete jedan primer, možete ga dvojako posmatrati. Zamislite, ukoliko bismo recimo, Krivični zakonik menjali samo zbog neke pojedinačne osobe. Njegovo ime i prezime nije bitno. Nega bude evo, tajkun, vidim da je to aktuelna tema i onda recimo, u obrazloženju Predloga za izmenu i dopunu na primer Krivičnog zakonika navedemo da se on menja zbog te i te osobe. To je jedan primer.
Moje pitanje jeste – da li vi smatrate da bi tako nešto bilo ustavno? Ja mislim da ne bi. Zašto bi onda neko uopšte i pomislio da promena Zakona o privrednim društvima koja je rukovođena, vođena, kako god hoćete, motivima isključivo vezanim za samo jedno privredno društvo, a ovde govorimo o „Telekomu Srbije“, i to sa naravno navodi u obrazloženju za donošenje ovakvih izmena i dopuna da je uopšte to ustavno. E, sad, kako se ne može Krivični zakon recimo, menjati i personifikovati, a moramo biti svesni činjenice, pa i javno priznati da ne samo u ovom sazivu nego u mnogim prošlim sazivima nažalost izmene i dopune zakona su bile su personifikovane, imale su svoje ime i prezime. Isto tako, ne može se ni Zakon o privrednim društvima menjati samo zbog jednog privrednog društva pa makar to bio i „Telekom Srbije“ i pri tom da se to ne unese u tekst.
Ukoliko je već neko želeo da menja zakon na način na koji je činio, da predlaže izmene i dopune, za koje lično smatram da nisu dobre, a morale su biti sveobuhvatnije radi ostvarivanja opravdanog interesa koji donekle, ogradiću se, donekle postoji kada je u pitanju „Telekom Srbije“, onda je vidite taj neko morao da posmatra jednu širu sliku, da u kontekstu predloženih izmena i dopuna bude u najmanju ruku celishodniji i da navede neko drugo obrazloženje koje bi recimo, glasilo – preduzeće od javnog značaja u kojima je Republika većinski vlasnik imaju drugačiji pravni tretman nego neka privatna. Onda je logično kada bi takva formulacija postojala da drugačiji tretman svakako imaju i kada je u pitanju sticanje i raspolaganje sopstvenim akcijama. Ali, unošenje u obrazloženjem zakona da se on menja samo zbog državnih interesa u jednom akcionarskom preduzeću, po mom stanovištu, po mišljenju DHSS stranke apsolutno apsurd.
Znači, mi ovde govorimo o tome da se nešto menja samo zbog jednog privrednog društva. Znate, ne može se jedan opšti akt kakav je zakon, ne može se menjati zbog jednog akcionarskog društva. Ponavljam, ukoliko bi se pravo odnosilo ili ukoliko se to pravo odnosi na zaštitu državnih interesa u „Telekomu Srbija“ onda predlagač je morao drugačije da postupi u ovom slučaju, pretpostavljam naravno da niste vi pisac izmena i dopuna nego neko iz vašeg ministarstva, pretpostavljam. Onda nije smelo da se piše u obrazloženju da se ovaj zakona, odnosno ovakve izmene i dopune donose samo zbog jednog jedinog akcionarskog društva.
Ono što je sada moje drugo pitanje, a naravno volela bih da na njega dobijem odgovor ukoliko budete u mogućnosti, a to je ukoliko se ovakve i ove izmene donose samo zbog „Telekoma Srbije“ zašto onda recimo član 287. i njegov stav 5. umesto da glasi, ali citiraću onako kako je on predložen – izuzetno u slučaju akcionarskog društva koje nije javno, zašto onda recimo taj isti član ne bi glasio – izuzetno u slučaju „Telekom Srbije“, jer to je suština ovih izmena i dopuna i to treba i građanima Srbije da bude jasno. Znači, govorimo samo o izmenama koje se tiču „Telekoma Srbije“. Recimo onda da član 288. stav 2. na primer da glasi – u slučaju „Telekoma Srbije“ i tako dalje, neću oduzimati vreme da čitam ceo stav navedenog člana umesto što sada glasi – u slučaju jednog akcionarskog društva.
Ono što je suština i što je moja načelna zamerka jeste da ne može u obrazloženju predloga zakona da se ubacuje nešto što nema veze i što je potpuno suprotno od onoga što piše u samom predlogu zakona, a fakat da u ovom slučaju tako neslaganje postoji. Odnosno ne može da se obrazloženje predloga zakona formuliše tako da se samo obrazloženje odnosi na „Telekom Srbije“, a pri tom da se sam predlog o izmenama i dopunama ovog zakona odnosi na sva moguća akcionarska društva, ma koja ona bila. Dakle, apsolutno sva akcionarska društva.
Ako se u obrazloženju samog teksta zakona tako direktno unosi, jasno je da se on odnosi, donosi samo zbog jednog privrednog društva, onda se može postaviti pitanje – a da li to zapravo predstavlja diskriminaciju u odnosu na ostala druga privredan društva, ima ih još u ovoj Srbiji, „Telekom“ nije jedini? U kontekstu Ustava Republike Srbije Narodna skupština na ovaj način, ako bi u ovom obliku se doneo, zapravo usvojio ovakav jedna predlog o izmenama i dopunama zakona, čini mi se da bi vršila diskriminaciju u odnosu na druga društva koja sam spomenula, jer prilikom donošenja zakona bi se rukovodilo i upućivalo bi na činjenicu zapravo da se ovakav zakon donosi samo radi upodobljavanja pojedinačnih interesa pojedinog privrednog društva umesto da se on donosi u onom duhu u kome je to neophodno, a to je u duhu svih privrednih društava i da se poštuje ono što treba da bude primat, a to je apsolutno opšti interes svakog privrednog društva.
Nadalje, sam novi stav 2. člana 288. je nejasan i prkosi ne samo pravnim principima na kojima se ja baziram, jer mi jako smeta način na koji je ovo uređeno, nomotehnički je potpuno neuređen i nesređen, bar po mom mišljenju, ceo predlog zakona o izmeni i dopunama.
Dakle, ne prkosi samo pravnim principima na kojima se ja ovde baziram u svojim kritikama već je sam formulacija suprotna i pravopisu. Tako se navodi, citiraću – prilikom otuđenja sopstvenih akcija društvo je dužno da omogući da lica koja su akcionari društva na dan donošenja odluke iz stava 1. ovog člana imaju pravo preče kupovine. Pazite, u tom članu zapravo piše da je društvo dužno da omogući akcionarima da imaju pravo. Ovakva odredba ne postoji ni u jednom zakonu, ni u jednoj zemlji, posebno ne u onim zemljama razvijenijih od nas, a mislim ni u onim zemljama koje se trenutno nalaze ispod našeg, barem rekla bih pravnog nivoa.
Postavlja se pitanje, a kako to društvo omogućava da akcionari imaju pravo. Pa, pobogu, akcionari ili imaju pravo ili to pravo nemaju, i to pravo im ustanovljava zakon, ustanovljava im neki opšti akt, ustanovljava im neki propis, a nikako nije društvo to koje nekome nešto omogućava ili neomogućava. I taj neko pravo ili ima ili nema.
Šta uopšte znači formulacija društvo je to koje je dužno da omogući da neko ima pravo. Postavlja se pitanje u praksi kako bi se realizovala ova odredba kada bi se on primenio u ovom obliku u kome se sada nalazi, odnosno kako se to nekom omogućava i kako to neko nekome daje pravo. Da li ova odredba zapravo znači treba da menja svoje osnivačke akte, a reklo bi se da će u tom pravcu morati da ide, dakle u pravcu menjanja svojih osnivačkih akata kako bi u statute unosilo odredbu kojom će da omogući pravo tako što će tako nešto da konstatuje svojim stalnim statutom.
Ova odredba, omogućavanje prava, znači da društvo treba da, u ime i za račun akcionara, digne tužbu protiv sebe samog, a i to može da se desi u praksi, zamislite apsurd da društvo podiže tužbu protiv sebe samog, a sve kako bi tužbom akcionaru omogućilo pravo preče kupovine.
Ili možda i treća varijanta, a to je da ova odredba o omogućavanju prava zapravo treba da znači da jedno akcionarsko društvo treba da prikuplja potpise od strane naroda i evo, recimo, podnese Narodnoj skupštini predlog za izmenu zakona kojim bi se konstatovalo pravo preče kupovine sopstvenih akcija društva.
Dakle, prava se ne omogućavaju. Prava ili postoje ili ne postoje. Kada pravo postoji, ono postoji isključivo zato što je negde predviđeno kao takvo, predviđeno kao pravo, kao pravo ili u Ustavu ili u zakonu ili u statutu ili u pravilniku, u presudi, rešenju, odluci, itd. I kada je neko pravo, zamislite, predviđeno kao pravo, ono se ne omogućava, jer pravo samo po sebi nije pitanje mogućnosti i pitanje želja, pa sada kada neko kaže – u mogućnosti sam da dam pravo ili nisam u mogućnosti da dam pravo, e, vidite, onda to nije pravo, onda je to samovolja. A čini mi se da se ovakvim izmenama i dopunama ta samovolja mora ukloniti, a vi morate naći načina kako da to učinite. Da li tako što će odbor podneti amandmane, ili tako što ćete prihvatiti neke od već podnetih amandmana, a sigurna sam da ih ima jako kvalitetnih i jako dobrih, samo ih treba pažljivo čitati. I ne samo ono što glasi kao tekst amandmana, već posebno ono što se navodi u onom što je najbitnije, a to je u njegovom obrazloženju. Dakle, pravo se ostvaruje i to je pitanje ostvarivanja.
Stoga, u članu koji sam već spomenula, može da stoji da akcionari imaju ili nemaju pravo preče kupovine sopstvenih akcija akcionarskog društva, a nikako ne može da stoji da je društvo dužno da omogući da akcionari pravo imaju, jer oni to pravo, već sam rekla, ili imaju ili nemaju. Ako ga nemaju, onda o tome odlučujemo mi, nekim izmenama i dopunama ili donošenjem potpuno novog zakona, a ako ga imaju, onda će oni to pravo ostvarivati onako kako se ostvaruje, a to je odgovarajućim sudskim postupcima pred stvarno i mesno nadležnim sudom, ukoliko im akcionarsko društvo takvo pravo prekrši.
Ukoliko pogledamo pojašnjenje zakonskih odredaba iz obrazloženja Predloga zakona, videćemo da za ovaj, u najmanjem smislu, po meni, prilično neprihvatljiv član, navedeno je da on znači da: „samo u slučaju javnog akcionarskog društva u postupku otuđenja sopstvenih akcija postoji pravo preče kupovine u korist lica koja su akcionari društva na dan donošenja odluka o otuđenju sopstvenih akcija“. Vidite, u ovakvom slučaju dogodio bi se jedan apsurd, ukoliko hoćete i pravni nonsens, a da obrazloženje zakona bude smisleno i jasno a da zakonska odredba i ono što stoji u predlogu zakona formulisano kao član koji se menja bude potpuno besmisleno i potpuno nejasno i sada je pitanje zašto upravo nije napisano sve to lepo, onako kako je lepo napisano u obrazloženju ovih izmena i dopuna?
Prema tome, ono što je bitno jeste da se ovakvim Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o privrednim društvima ukida pravo preče kupovine i to sopstvenih akcija od strane ostalih akcionara i mislim da je to više nego jasno.
S druge strane, u obrazloženju je napisano i to da ovo zakonsko rešenje ne isključuje pravo privrednih društava koja nisu javna da svojim konstitutivnim aktima predvide pravo preče kupovine sopstvenih akcija. Konačno, u članu 3. je predviđeno da se ova odredba Predloga zakona ima primeniti i na sopstvene akcije koje su stečene pre stupanja na snagu ovog zakona.
Međutim, ako se ovim zakonom ukidaju prava preče kupovine onih sopstvenih akcija koje su stečena pre stupanja na snagu zakona, onda imam jedno pitanje za predlagača, ako može da mi odgovori, a ono glasi: Da li znate koliko danas u ovom momentu akcionara na skupštini svih akcionarskih privrednih društava koja u Srbiji postoje, glasa za emisiju akcija kojim će kasnije postati sopstvene akcije društva, a iz isključivog motiva da će te akcije kasnije kupiti, upravo po pravu preče kupovine? Hvala.