Prva (konstitutivna) sednica, 06.06.2016.

2. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Prva (konstitutivna) sednica

01 Broj 06-2/127-16

2. dan rada

06.06.2016

Beograd

Sednicu je otvorio: Dragoljub Mićunović

Sednica je trajala od 10:10 do 23:35

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Dragoljub Mićunović

Poslanička grupa Demokratska stranka | Predsedava
Jednom ste rekli, ne može po drugi put.
Marija Obradović ima reč.
...
Srpska napredna stranka

Marija Obradović

Poslanička grupa Srpska napredna stranka
Gospodine predsedavajući, dame i gospodo narodni poslanici, govoriću u ime poslaničke grupe SNS, o kandidatu za predsednika parlamenta Srbije, gospođi Maji Gojković.
Maja Gojković je neko ko ima iza sebe veoma ozbiljnu i zavidnu političku karijeru. U parlament je ušla 1991. godine kao ….
...
Demokratska stranka

Dragoljub Mićunović

Poslanička grupa Demokratska stranka | Predsedava
Jel to neka povreda Poslovnika ili govorite o tački dnevnog reda?
...
Srpska napredna stranka

Marija Obradović

Poslanička grupa Srpska napredna stranka
Mogu da nastavim?
Predsedavajući ne čuje. Ja sam baš naglasila da govorim kao ovlašćena SNS, o kandidatu Maji Gojković, tako sam i dobila reč. Mogu da nastavim? U redu.
Dakle, 1991. godine, gospođa Maja Gojković ulazi u parlament kao najmlađa poslanica, pre toga naravno takođe baveći se politikom, ali svi koji žele dugo i ozbiljno da se bave politikom na prvom mestu u sebi moraju imati poštovanje prema kolegama koje se nalaze u istom poslu.
Ukoliko zaista to poštovanje, međusobnu saradnju, ostavimo negde daleko iza nas teško da ćemo moći da napredujemo. Sigurna sam da se sa tim slažu kolege koje su dugo u politici. Bez obzira na dnevne političke sukobe, na neke razmirice, različite političke stavove, postoji onaj minimum pristojnosti koji moramo da nosimo svi mi koji želimo da se dugo bavimo politikom.
Zbog čega insistiram nekoliko puta na reči - dugo? Zato što vi vrlo lako možete na tren negde da upadnete, a godinu, dve u politici su zaista tren. Možete na kratko da upadnete, napravite određeni skandal, budete zanimljivi po nečemu što će se prepričavati, ali mislim da je posao političara da na duge staze kroz duge osmišljene procese i poteze zapravo popravljaju život građana u svojoj zemlji.
Mislim da time SNS ima ozbiljan politički program i plan kako da vodi zemlju, a to je pokazala i u prethodnom periodu, odnosno to potvrđuju rezultati koje ova vlada i iz 2012. i 2014. godine je napravila, to potvrđuje i međunarodna zajednica, ne samo građani koji nam daju po treći put mandat da vodimo ovu državu putem kojim smo krenuli.
O Maji Gojković upravo svedoče ovi dani, odnosno o njenom radu u prethodnom periodu. Vidite, kada nešto teče relativno glatko, kada nema prekida, kada se neki kontinuitet ostvaruje u radu, a to se dešavalo u prethodne dve godine, onda vam se čini da taj neko dobro radi taj posao. To je negde u Srbiji neka naša navika.
Tek kada negde zakoči nešto, ili stane, pojavi se problem ili stane pojavi se problem, onda kažete – e, vidiš, izgleda da je ovaj i te kako dobro radio svoj posao.
Mi sada vidimo, da ono što se dešavalo u prethodne dve godine u srpskom parlamentu pod predsedavajućom palicom gospođe Gojković i te kako dobro radilo, o tome svedoči broj zakona koje smo doneli, o tome svedoči način rada u parlamentu, a to je promena u radu, modernizacija, veća transparentnost, približavanje parlamenta i svih radnih tela, načina rada u parlamentu građanima Srbije, veća prisutnost građana Srbije u parlamentu, čuje se bolje njihov glas, veliki broj konferencija, manifestacija, događaja, koji su zapravo tražili da se dešavaju u parlamentu, ne zbog izuzetne arhitekture, i zbog toga što je ovaj parlament svojevrsni muzej kojim se ponosi Srbija, nego zbog toga što su želeli da i poslanici koji čine parlament budu deo tih važnih dešavanja, bez obzira da li se radi o najrazličitijim temama, različitih javnih slušanja, konferencija, nekih drugih manifestacija koje su veličale neke druge vrednosti koje mi imamo u Srbiji, bilo da su to iz oblasti kulture, istorije, pravosuđa, da ne nabrajam dalje.
Dakle, u svakom slučaju sve to što se dešavalo, a što je značajno promenio Nebojša Stefanović koji je 2012. godine došao da bude predsednik parlamenta i uveo sve te novine da otvorimo parlament, da budemo moderni, transparentni, da građani zaista ovde mogu da dođu, da se ne osećaju kao neki izolovani deo daleko od srpske javnosti, to je nastavila gospođa Gojković 2014. godine i mi planiramo da sa time nastavimo i u narednom periodu bez obzira na sve što se moglo čuti u prethodna dva, tri dana kada smo možda bili nešto nervozniji, svi mi koji smo ovde, ne samo poslanici SNS, jer se insistira da smo samo mi nervozni. Svi su ovde bili nervozni u smislu da jedan posao stoji, jedan važan posao stoji zato što su to političke igre u toku, političke provokacije.
Kada govorimo o opstrukciji parlamenta, znate, teško je, za svaki sukob, za svaku svađu je potrebno dvoje, a ovde ja zamišljeno izgleda da samo opozicija može i forsira se ta priča, insistira se na toj priči da opozicija može i treba da optužuje, govori neistine, vređa poslanike većine, posebno sa liste Aleksandar Vučić – Srbija pobeđuje, a da mi treba da ćutimo. Naravno da na to ne možemo da pristanemo.
Više puta se moglo čuti da je trebalo da sačekamo da svi ovlašćeni govore, a nakon toga da mi iskoristimo naših 20 minuta ili koliko je to već predviđeno i da se na tome sve završi. To nije slučaj ni u jednom parlamentu u svetu. Oni koji posebno prate evropske parlamente koji su nama najbliži, vide da tamo se ne dešava ništa drugačije nego ono što se dešava u srpskom parlamentu.
Ako bi poslušali te savete, trebalo bi da mi, poslanici SNS, sačekamo sedam do osam poslaničkih grupa koje bi govorile najmanje dvadesetak minuta, to je negde oko 160 recimo, do tri sata vremena. Trebalo je jer ionako smo kasnili u početku, to je takođe greška predsedavajućeg da je onemogućio početak parlamenta onda kada je trebalo u 10,00 časova, to je jedna vrsta nesposobnosti, jer kada držite stvari pod kontrolom to znači da vi možete da predvidite buduće događaje i da pripremite poteze u tom slučaju. To neko nije pripremio.
Dakle, trebalo je da sačekamo tih tri sata, da slušamo neistine, laži, uvrede i onda odgovorimo sa tih dvadesetak minuta, ko bi se toga sećao, ko bi znao o čemu se radi, ko je koju uvredu preneo – ne bi se toga niko sećao, ali bi bilo lepa politička, medijska priča gde biste vi itekako mogli da ostavite utisak kod građana kako su građani zaista izabrali pogrešnu stranu, kako su građani slušali da vi tri sata govorite o tome da mi nismo ti koji Srbiju vode u dobrom smeru.
Zbog toga i apelujem na građane da zaista pažljivo slušaju u parlamentu i da vide ko je taj koji je konstruktivan, ko nudi nove predloge, ko može da da zakonski okvir koji će doneti nove investicije, nova ulaganja u infrastrukturu, ko može i dalje da insistira na vladavini prava, ko može i dalje da jača i razvija naš parlament, jer, čini mi se da samo tim kritikama i uvredama sa druge strane ne može biti ništa dobro ni za ovaj parlament, a ni za građane Srbije.
Još detaljnije o Maji Gojković, jer sve ovo što sam govorila, to je ono što će zastupati Maja Gojković. Ne možete mi reći da nisam govorila o temi dnevnog reda. Ona će stajati iza ovih reči.
Tokom predsedavanja gospođe Maje Gojković omogućeno je da bude donesen veliki broj zakona, veliki broj sednica skupštinskih odbora, mnogo veći nego što je to bilo u prethodnom periodu. Ovo sada zaista jesu brojke i može da zvuči suvoparno i nezanimljivo, ali o rezultatima nečijeg rada moramo da sudimo i na osnovu nekih podataka, na osnovu nekih činjenica.
Značajno je unapređen rad u skupštinskim odborima. O tome mogu da svedoče i poslanici opozicije, koji su imali mnogo više prostora nego što je to bilo u prethodnom periodu, koji su imali mnogo više predsedavajućih mesta, mnogo više pozicija u delegacijama međunarodnim, koje predstavljaju Srbiju u najvažnijim institucijama parlamenta.
O stepenu ljudskih prava, o tome koliko je ovaj parlament zaista unapredio postojeći stepen ljudskih prava u Srbiji svedoče na prvom mestu brojne nevladine organizacije, koje su upravo intenzivirale rad sa srpskim parlamentom, zato što su shvatile da je srpski parlament pravo mesto gde se donose odluke koje i kreiraju život građana u Srbiji. To što nevladin sektor ovoga puta, a govorim o najvećem procentu o nevladinih organizacija, žele da sarađuju sa poslanicima i žele da utiču na donošenje zakona i da budu deo zakonodavnog procesa svojim sugestijama i svojim predlozima, to je tekovina kojom zaista treba da se ponosimo.
Među poslanicima opozicije ima mnogo kolega koje su i te kako dale doprinos jačanju tog modernog oblika srpskih institucija i radnih tela u parlamentu. Tu bih rekla reč, dve o Ženskoj parlamentarnoj mreži, koja ne bi postojala bez konstruktivnog pristupa. Reći ćete možda – kakve ovo sada ima veze sa kandidatom za predsednika Narodne skupštine? Zato što Ženska parlamentarna mreža je simbol jednog neformalnog radnog tela i simbol nekog modernog evropskog parlamentarizma, gde poslanici nisu zaključani u političke stranke, gde poslanici zaista funkcionišu u okviru svojih političkih grupa i stranaka, ali poslanici imaju i malo širu, trebalo bi da imaju malo širu političku svest, gde ih ujedinjuje politička ideja, određeni cilj koji će da popravi život određene grupe građana, a to možemo da uradimo i mi, poslanici koji pripadamo različitim strankama, zato što nas ujedinjuje taj cilj.
To da žene u Srbiji zaista imaju bolju poziciju, da se insistira na ekonomskom osnaživanju žena veliki uspeh je rodno budžetiranje. U ovom trenutku moguće da mnogi od nas toga nisu svesni, ali videćete u godinama koje su pred nama, posebno u procesu evropskih integracija, mi ćemo moći da damo pozitivno iskustvo i da budemo deo te pozitivne priče, koja je i u većini evropskih zemalja. Kada o svom budžetu razmišljamo na način da novac delimo tako da zadovoljimo potrebe naših građana, pogrešno je reći da delimo novac pola na muškarce, pola na žene u Srbiji. Ne radi se o tome, rodno budžetiranje je pažljivo planiranje budžeta, podela novca tako da zadovoljite sve potrebe vaših građana. Videće ljudi u lokalnim budžetima kada ih budu planirali koliko je važno ako pitate žene u vašem gradu šta je to što njima treba. Neće vam one govoriti o svojim ličnim potrebama, one će vam govoriti o više vrtića, o više škola, o potrebnoj infrastrukturi i servisima za decu za školske objekte, o pravima marginalizovanih grupa, ugroženih grupa, socijalnih grupa.
Vratimo se na priču o spoljnoj politici, o parlamentarnoj diplomatiji, o tome u kom je stepenu unapređena parlamentarna diplomatija u Srbiji u prethodnom periodu, dok je SNS, u poslednje dve godine, i gospođa Maja Gojković vodila srpski parlament. To koliko je poštovanih, uvaženih visokih političkih zvanica i državnika posetilo srpski parlament svedoči ponovo ta statistika i svi oni podaci o aktivnostima srpskog parlamenta.
Kontrolna uloga parlamenta vrlo, vrlo važna, to je nešto što se prethodnih dana moglo čuti.
Možete li samo malo da umirite poslanike, da mogu da nastavim da govorim, a nisu poslanici SNS.
Dakle, o kontrolnoj ulozi parlamenta možemo da govorimo sa različitih aspekata. Kada je potrebno, onda ćemo reći da brzo prolaze zakoni i da parlament nema nikakvu kontrolnu ulogu i da smo jednostavno protočni bojler, što je vrlo ružno, pri tom uopšte nije tačno, govorićemo na taj način, a sa druge strane, kada nam to ne odgovara, onda ćemo reći – pa, naravno, evo parlament koči, ovde je opstrukcija, ne ume niko da vodi parlament. Sve stvari, ali sve stvari, posebno nama političarima u parlamentu mogu biti spakovane u različite forme. Takozvani „spin“, ovde imate nekoliko doktora „spina“, o majstorima i da ne govorimo, na desetine, a ima i mnogo mladih ljudi koji se uče tome, ali nadam se da to neće biti najvažnija stvar, naučiti se „spinu“ u srpskoj politici, nego bi negde interes građana stavila na prvo mesto, a onda ćete način kako ćete ostvariti bolji interes građana sami izabrati.
Govorili su u prethodnom periodu i da zakoni u srpskom parlamentu se ne donose na dobar način, odnosno budu servirani od strane Vlade Srbije. Samo prođu, protrče kroz parlament i onda idemo dalje. Nije ni to tačno, zato što oni koji se ozbiljno bave zakonima, predlozima zakona, posebno ovde apelujem na predsednike skupštinskih odbora, znaju da nacrti zakona budu ponuđeni svakom skupštinskom odboru koji je zainteresovan za to da ga razmotri.
Odbor koji sam vodila u prethodnom periodu, za odbranu i unutrašnje poslove, dakle kontrola vojske i policije, nijednom nije naišao na zatvorena vrata ni u MUP-u, niti u Ministarstvu odbrane. Ministri su se odazivali na svaki poziv da dođu i predstave svoje nacrte zakona, insistiram na tome nacrte, ne radi se o predlogu. Do sada je bila praksa da predlog zakona stigne u parlament, pa ga mi razmatramo, pitanje je da li ćemo moći nešto da izmenimo ili ne, ali neke stvari su se promenile.
Gospodine predsedavajući, ne čujem ni sebe, gospodine predsedavajući, a ne čujete ni vi mene.
...
Demokratska stranka

Dragoljub Mićunović

Poslanička grupa Demokratska stranka | Predsedava
Slušam vas.
...
Srpska napredna stranka

Marija Obradović

Poslanička grupa Srpska napredna stranka
Hvala.
Dakle, zakoni se donose na drugačiji način. Stigne nacrt zakona u parlament, ministar, radna grupa koja ga je pripremala dođe, razgovara sa svim poslanicima, ne samo sa članovima nadležnog odbora, i već tu popravimo neke stvari, već tu unesemo neke izmene, koje su i građani i nevladin sektor i stručna javnost zamerili u prethodnom periodu. Takvo ozbiljno praćenje nacrta zakona i tako ozbiljan rad na pripremi zakona pre nego što on stigne u parlament nije bila praksa u prethodnom periodu, a za to su zaslužni svakako ljudi koji vode parlament, jer pod njihovom palicom se sve to dešava.
Onog trena kada konačan predlog zakona stigne u skupštinski odbor tek tada imamo brojne i ozbiljne diskusije i rasprave, a kada taj predlog zakona i stigne na dnevni red ovu plenumsku salu, čini se da je to poslednja karika i možda i najlakši deo priče, jer smo dotle, ako smo ozbiljni poslanici, a ja među poslanicima opozicije imam odlične kolege koje su značajno uticali na predloge zakona u prethodne četiri godine, koliko sam ja u parlamentu, i na tome sam jako zahvalna, cenim rad takvih kolega, mislim da je to nešto čime možemo da se ponosimo.
Da zaključim, pozvala bih sve koleginice, naravno, i za kolege je otvorena Ženska parlamentarna mreža, sve koleginice, posebno mnogo mladih koleginica da se uključe u rad ovog parlamenta, ove neformalne radne grupe, jer ovde možemo uraditi mnogo dobrih stvari.
Želela bih da pozovem kolege da podrže Predlog za predsednika parlamenta, gospođu Maju Gojković. Zaista pozivam posebno svoje kolege da budemo maksimalno konstruktivni, pristojni i da odgovorimo maksimalno jako na ove političke izazove, na ovu nestabilnost u redovima opozicije koju prikrivaju ovakvom bahatošću. Možemo mi mnogo bolje, a odgovornost za vođenje države i ovog parlamenta je na nama. Hvala vam.
...
Demokratska stranka

Dragoljub Mićunović

Poslanička grupa Demokratska stranka | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Bojan Pajtić, po Poslovniku.
...
Demokratska stranka

Bojan Pajtić

Pozivam se na član 107. – govornik na sednici Narodne skupštine je dužan da poštuje dostojanstvo Narodne skupštine.
Taman sam pomislio da je rasprava potekla u dobrom toku i da je gospođa Obradović u skladu sa dobrim parlamentarnim običajima govorila o temu, ali na kraju nije izdržala da ne uvredi brutalno predstavnike opozicije, ne samo moje stranke, nego sve predstavnike opozicije nazivajući ih bahatima.
Slušali smo ovde da je predsedavajući tehničko lice, od prethodnih govornika iz vladajuće stranke. Predsedavajući nije tehničko lice, predsedavajući je narodni poslanik. Ne postoji tehničko lice među narodnim poslanicima. Ovde je 250 predstavnika građana, predstavnika građana koji su glasali na izborima za ovaj parlament. Čuli smo od predstavnika većine da su nas građani izabrali, da su njih građani izabrali. Građani su izabrali sve nas. Ja molim da se poštuju glasovi koji su dati i za opozicione parlamentarne liste.
Dakle, ponovo ulazimo u manir po kome se vređa opozicija, omalovažavaju građani koji su glasali za opoziciju i to je potpuno neprihvatljivo. Čak je u jednom trenutku rečeno da je predsedavajući pokazao nesposobnost u pripremi sednice. I to je nešto što je potpuno neprihvatljivo, i to je rečeno od predstavnika vladajuće većine koja na neartikulisan način reaguje na ono o čemu govorim, tako da će biti potreban doktor Dulitl da prevedemo šta izgovaraju.
U svakom slučaju, kritike koje smo čuli na period do 2012. godine u vođenju parlamenta, glorifikacija gospođe Gojković u odnosu na period pre 2012. godine jeste kritika u odnosu na koleginicu Slavicu Đukić Dejanović koja je bila predsednik parlamenta, a koja je koalicioni partner SNS. Dakle, SPS je predlagao predsednika parlamenta do 2012. godine.
...
Demokratska stranka

Dragoljub Mićunović

Poslanička grupa Demokratska stranka | Predsedava
Vreme.
...
Demokratska stranka

Bojan Pajtić

Ja moram da odbranim i da pohvali gospođu Slavicu Đukić Dejanović…(Isključen mikrofon.)