Peta vanredna sednica , 16.06.2025.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

Peta vanredna sednica

03 Broj 06-2/82-25

4. dan rada

16.06.2025

Beograd

Sednicu je otvorila: Ana Brnabić

Sednica je trajala od 10:00 do 19:50

  • ZAKONI

  • Odluka o izboru predsednika Komisije za kontrolu državne pomoći
  • Odluka o prestanku funkcije predsednika Saveta Državne revizorske institucije
  • Odluka o izboru predsednika Saveta Državne revizorske institucije
  • Zakon o ostvarivanju prava iz Alimentacionog fonda
  • Zakon o izmeni Zakona o Centralnoj evidenciji stvarnih vlasnika
  • Zakon o zaduživanju Republike Srbije kod NLB KOMERCIJALNA BANKA AD BEOGRAD za potrebe finansiranja Projekta izgradnje auto–puta, deonica Beograd – Zrenjanin – Novi Sad
  • Zakon o davanju garancije Republike Srbije u korist OTP banke Srbija akcionarsko društvo Novi Sad, Banke Poštanska štedionica, akcionarsko društvo, Beograd i Banca Intesa ad Beograd po osnovu zaduženja Elektrodistribucije Srbije d.o.o. Beograd, u vezi sa
  • Zakon o izmenama i dopuni Zakona o elektronskim medijima
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o utvrđivanju garantne šeme i subvencionisanju dela kamate kao mera podrške mladima u kupovini prve stambene nepokretnosti
  • Zakon o zaštiti vazduha
  • Odluka o izmenama Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije
  • Odluka o izmeni Odluke o sastavu stalnih delegacija Narodne skupštine Republike Srbije u međunarodnim parlamentarnim institucijama
  • Zaključak povodom razmatranja Redovnog godišnjeg izveštaja Zaštitnika građana za 2022. godinu
  • Zaključak povodom razmatranja Redovnog godišnjeg izveštaja Zaštitnika građana za 2023. godinu
  • Zaključak povodom razmatranja Redovnog godišnjeg izveštaja Zaštitnika građana za 2024. godinu
  • Zaključak povodom razmatranja Redovnog godišnjeg izveštaja Poverenika za zaštitu ravnopravnosti za 2022. godinu
  • Zaključak povodom razmatranja Redovnog godišnjeg izveštaja Poverenika za zaštitu ravnopravnosti za 2023. godinu
  • Zaključak povodom razmatranja Redovnog godišnjeg izveštaja Poverenika za zaštitu ravnopravnosti za 2024. godinu
  • Zaključak povodom razmatranja Izveštaja o radu Državne revizorske institucije za 2024. godinu
  • Odluka o izmeni Odluke o izboru članova i zamenika članova odbora Narodne skupštine Republike Srbije
  • Zaključak povodom razmatranja Izveštaja o radu Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti za 2022. godinu
  • Zaključak povodom razmatranja Izveštaja o radu Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti za 2023. godinu
  • Zaključak povodom razmatranja Izveštaja o radu Poverenika za informacije od javnog značaja i zaštitu podataka o ličnosti za 2024. godinu
  • Zaključak povodom razmatranja Redovnog godišnjeg izveštaja Zaštitnika građana za 2022. godinu
  • Zaključak povodom razmatranja Redovnog godišnjeg izveštaja Zaštitnika građana za 2023. godinu
  • Zaključak povodom razmatranja Redovnog godišnjeg izveštaja Zaštitnika građana za 2024. godinu
  • Odluka o izboru potpredsednika Narodne skupštine
  • Zaključak povodom razmatranja Izveštaja o radu Fiskalnog saveta za 2024. godinu
  • Zaključak povodom razmatranja Izveštaja o radu Agencije za sprečavanje korupcije za 2024. godinu
  • Zaključak povodom razmatranja Izveštaja o radu Komisije za kontrolu državne pomoći za 2024. godinu
  • Zaključak povodom predstavljanja Izveštaja Evropske komisije o Republici Srbiji za 2024. godinu
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o javnom informisanju i medijima
  • Zakon o izmenama i dopunama Zakona o javnim medijskim servisima
  • Odluka o izmeni Odluke o sastavu stalnih delegacija Narodne skupštine Republike Srbije u međunarodnim parlamentarnim institucijama
  • OBRAĆANJA

    ...
    Srpska napredna stranka

    Ana Brnabić

    ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane | Predsedava
    Dakle, da objasnim građanima tekst predloga zakona u ovom delu u ovaj član 84. bio je nacionalni, odnosno jeste Nacionalni program kontrole zagađenja vazduha biće doneo u roku od tri godine od dana podnošenja propisa iz člana 44. ovog zakona amandman gospodina Parandilovića je bio, briše se.
    Tako da nam ne treba u stvari Nacionalni program kontrole zagađenja vazduha. Eto, toliko o brizi za zagađenje vazduha.
    Pošto smo završili pretres o svim amandmanima.
    Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima ovog zakona tako da ćemo se dalje izjašnjavati u danu za glasanje.
    Prelazimo na sedmu tačku dnevnog reda – Predlog zakona o izmeni Zakona o centralnoj evidenciji stvarnih vlasnika. Ovde nemamo amandmane, obavili smo pretres predloga u načelu tako da ćemo se izjasniti u danu za glasanje.
    Predlog zakona tačka 8. dnevnog reda – Predlog Zakona o zaduživanju Republike Srbije kod NLB Komercijalne banke za potrebe finansiranja Projekta izgradnje auto-puta deonica Beograd-Zrenjanin-Novi Sad.
    Primili ste amandmane kao Izveštaj Odbora za ustavna pitanja i zakonodavstvo, Odbora za finansije, mišljenje Vlade.
    Otvaram pretres Predloga zakona o pojedinostima.
    Na član 1. amandman je u istovetnom tekstu podneli su narodni poslanik Dušan Nikezić i zajedno narodni poslanici poslaničke grupe Narodni pokret Srbije – Novo lice Srbije.
    Reč ima narodni poslanik Dušan Nikezić.
    Izvolite.
    ...
    Stranka slobode i pravde

    Dušan Nikezić

    Stranka slobode i pravde
    Poštovani građani.

    Samo izuzetno neodgovorni ili izuzetno korumpirani, ali svakako beskonačno bezobrazni ljudi mogu da bez tendera daju posao stranoj firmi, a da zemlja iz koje dolazi ta strana firma ne finansira taj posao.

    Upravo je to urađeno i u ovom slučaju, jer je kineska firma „Shandong Hi Speed Group“ dobila bez tendera da radi posao izgradnje auto-puta Beograd-Zrenjanin-Novi Sad iako Kina ne učestvuje u finansiranju izgradnje ovog puta već se za finansiranje zadužujemo kod komercijalnih banaka sa kamatom koja prelazi 7%. A, kada se posao ugovara direktom pogodbom onda je i cena višestruko viša.

    Tako da u ovom slučaju imamo situaciju da je od najavljenih 530.000.000 evra za izgradnju ovog auto-puta cena sada došla na 1,6 milijardi evra, a tek će da poraste, jer još nismo suštinski ni počeli sa izgradnjom. To znači da će ovaj auto-put koštati najmanje 15,4 miliona evra po kilometru što je značajno više od kineskog auto-puta kroz oblake koji je koštao 11,25 miliona evra po kilometru.

    Kineska firma je izgradila ovaj jedan od najzahtevnijih i najtežih auto-puteva na svetu sa 270 vijadukta i 25 tunela za 11,25 miliona evra po kilometru, a kineska firma će graditi u Srbiji auto-put kroz Banatsku ravnicu za 15,4 miliona evra po kilometru. E, zato.
    ...
    Srpska napredna stranka

    Ana Brnabić

    ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane | Predsedava
    Hvala, isteklo vam je vreme.
    ...
    Stranka slobode i pravde

    Dušan Nikezić

    Stranka slobode i pravde
    Zato uopšte ne radite studije opravdanosti, jer nijedna studija ne može da opravda ni ovakvu cenu, ni ovakve uslove zaduživanja. I zato je ...
    ...
    Srpska napredna stranka

    Ana Brnabić

    ALEKSANDAR VUČIĆ - Srbija ne sme da stane | Predsedava
    Hvala vam.
    Reč ima narodni poslanik Miroslav Aleksić.
    Izvolite.
    ...
    Narodni pokret Srbije

    Miroslav Aleksić

    Narodni pokret Srbije - Novo lice Srbije
    Poštovani građani Srbije, narodni poslanici. Na ovoj sednici, vlast zadužuje državu Srbiju i njene građane za nove 2,4 milijarde evra. Između ostalog, ovaj amandman je predlog da se briše, ovo zaduženje za izgradnju auto puta, ali i svako drugo, ne zato što sam protiv ili što je Narodni pokret Srbije, protiv izgradnje auto puteva, na protiv, ali smo protiv toga da pod tri, četiri puta skuplje plaćamo vrednost infrastrukturnih radova na koridorima od onoga što je u drugim zemljama, jer tako pljačkate državu Srbiju i uvodite nas u dužničko ropstvo.

    Na primer, ako govorimo o ovom koridoru Beograd – Zrenjanin – Novi Sad, 2019. godine, Aleksandar Vučić, vaš predsednik je rekao da će ta deonica auto puta koštati 530 miliona evra. Dalje, 2020. godine, potpisan je memorandum na 600 miliona evra sa Kinezima o izgradnji tog auto puta.

    Dalje, 2021. godine, tadašnji ministar Tomislav Momirović koji je nestao ispario je rekao da će ipak jednu milijardu koštati taj autoput, a onda Goran Vesić, čuveni ministar 2024. godine, rekao je da će on ipak koštati 1,6 milijardi, dakle za 5 godina, sa 530 miliona na 1,6 milijardi.

    To se zove pljačka narodnih para i građana Srbije.

    Znate zašto pljačka i zašto ovoliko košta?

    Pa zato što ste prodali zemljište PKB, za četiri hiljade i 700 evra po hektaru, na toj deonici gde prolazi auto puta, a sada od te Al Dahre, kojoj ste to prodali za četiri hiljade i 700, plaćate pola miliona evra eksproprijaciju za taj auto put.

    Ko normalan bi to uradio za svoju kuću u svom domaćinstvu? Zato smo protiv zaduženja i zato tražimo ovim amandmanom brisanje ovog zaduženja. Hvala.
    ...
    Savez vojvođanskih Mađara

    Elvira Kovač

    Savez vojvođanskih Mađara | Predsedava
    Zahvaljujem.
    Po amandmanu, narodni poslanik Vojislav Vujić.
    Izvolite.
    ...
    Jedinstvena Srbija

    Vojislav Vujić

    Dragan Marković Palma - Jedinstvena Srbija
    Hvala vam.

    Uvažena predsedavajuća, dame i gospodo ministri, koleginice i kolege narodni poslanici, ovo danas je moje prvo obraćanje u ovom sazivu i, iskren da budem, postoje neke emocije koje su različite od svih prethodnih do sada, prvenstveno zato što predsednika poslaničke grupe Jedinstvena Srbija Dragana Markovića Palme više nema u ovoj sali.

    Siguran sam da će, kao što i nama iz Jedinstvene Srbije nedostaju njegove pragmatične diskusije i način kako je on umeo da objasni i onom najobičnijem čoveku neku komplikovanu stvar, mislim da tako i nekim kolegama koje su podržavale ono što radi Jedinstvena Srbija isto to fali. Na kraju krajeva, to mi vrlo često kažu i građani koje srećem na ulici.

    Poslanička grupa Jedinstvena Srbija neće da podrži ovaj amandman zato što podržavamo ovaj zakon i moram da kažem sad, prosto, opet uvod u to zašto to radimo je Dragan Marković Palma, jer on nikada nije iznosio neku kritiku u ovom parlamentu, a da pre toga nije dao neki predlog kako možemo da popravimo stvarno neki amandman ili neki zakon i trudio se da od jednog dinara, koji bi dobio od Vlade, uvek napravi pet.

    Zato što govorim? Zato što sposobnom gradonačelniku, sposobnom menadžeru ili bilo kom licu koje ima tu privilegiju da troši budžet, treba pomagati i upravo prepoznati takvu osobu i takvim ljudima treba davati upravo taj dinar od koga prave pet.

    Ja nisam kompetentan i stručan da kažem da li kilometar auto-puta košta milion ili tri miliona, ali sam zato siguran da i ministar, ministarstvo i cela Vlada za svakog kome opredeljuju sredstva moraju da obezbedi i način kontrole, da se vidi kako se ta sredstva troše.

    Ja neću da kažem da je nešto prekomerno plaćeno, jer su slični komentari bili i za auto-put Moravski koridor, koji prolazi pored moje Vrnjačke Banje, odakle dolazim, ali, iskren da budem, svaki put, a pogotovo auto-put, infrastruktura koja se radi oko auto-puta je jedna blagodet za kraj u kome se gradi.

    Mi konkretno se bavimo turizmom i od kad je otvoren auto-put Moravski koridor broj stranih gostiju se povećava. To je realna statistika. Da li je to zbog auto-puta ili je nešto drugo po sredi, ne znam, ali činjenica je da se broj stranih gostiju povećava.

    Mi moramo da se potrudimo oko jedne druge stravi koja je možda bitna isto koliko izgradnja ovog auto-puta, a to je da vam dam predlog, ministre finansija, da na Vladi pokušate da iznesete to, a to je sledeća stvar. Auto-putevi, ja kažem, apsolutno su dobra stvar, ali cena putarine na našim auto-putevima nije mala i to opet treba neka struka da kaže da li postoji mogućnost da se smanji, ali činjenica je da možda možemo da pokušamo sa vinjetama ili na neki drugi način da dođemo do prihvatljivije cene, da bi i građani koji žive u Srbiji malo više koristili te auto-puteve.

    Ja sam poslanik koji putuje sopstvenim automobilom i vrlo često srećem jedan deo kolega koji izbegavaju auto-put zato što su putarine same po sebi upravo velike.

    Vi znate da je u jednom trenutku svaki narodni poslanik za dolazak na posao imao pravo da koristi taj auto-put. Tadašnja ministarka Mihajlović je ukinula to pravo. Sada da me pitate zašto je to uradila, ja to ne umem da objasnim zato što je to osnovno pravo da možete da dođete na svoje radno mesto.

    Što se tiče ovog kreditnog zaduženja, ja sam rekao i razloge zašto ćemo da ga podržimo. Isto kao što su kolege koje dolaze iz Beograda, iz Zrenjanina i Novog Sada podržale tada Zakon o zaduživanju za Moravski koridor, mislim da je krajnje korektno da i svi mi ostali sada podržimo upravo ovo zaduživanje, zato što Srbija treba svuda ravnomerno da se razvija.

    Vas, ministre, moram nešto lično da zamolim. Ako sam ja rekao da ću da ovaj zakon da glasam, sad od vas tražim jednu ličnu podršku. Možda malo zloupotrebljavam ovu govornicu, ali verujte mi da mi je pomoć potrebna.

    Ja mojoj supruzi Bojani kada kažem da treba za nešto da se zadužimo, ona mi kaže – pa, ti nisi normalan, kako tako lako pričaš o tim kreditima?

    Pošto ja razumem kada vi objasnite zašto trebamo da se zadužimo i da je uspeh kada čovek može da se zaduži, ja ću da vas zamolim kada budete prolazili pored Vrnjačke Banje, da budete moj gost i da pokušamo zajedno mojoj supruzi da objasnimo da nije strašno kada se i mi kući zadužimo.

    Usput, još jedna stvar, ministre turizma, ministre finansija, kada već pričamo o Vrnjačkoj banji, bilo bi dobro da malo pojačate broj vaučera za turizam. Dosadašnji rezultati koji su ti vaučeri davali bili su odlični. Svi potencijali Srbije, ne samo Vrnjačka banja i vodeća turistička mesta, nego bukvalno svi potencijali, a pre svega i seoski turizam su se u tom periodu ozbiljno dobro razvijali. Ove godine mislim da je izdat manji broj vaučera, pa bih vas zamolio da u nekom trenutku na Vladi pokušate da iznađete neka sredstva da se taj broj poveća.

    Hvala vam.
    ...
    Savez vojvođanskih Mađara

    Elvira Kovač

    Savez vojvođanskih Mađara | Predsedava
    Zahvaljujem.
    Na član 2. amandman su, u istovetnom tekstu, podneli narodni poslanici Dušan Nikezić i zajedno narodni poslanici poslaničke grupe Narodni pokret Srbije – Novo lice Srbije.
    Reč ima narodni poslanik Dušan Nikezić.
    Izvolite.
    ...
    Stranka slobode i pravde

    Dušan Nikezić

    Stranka slobode i pravde
    Hvala.

    Poštovani građani, Ministarstvu finansija smo pre skoro godinu dana postavili pitanje koliko zemljišta i po kojoj ceni je otkupljeno od „Al Dahre“ radi izgradnje auto-puta Beograd – Zrenjanin – Novi Sad i do danas nismo dobili odgovor.

    Ja bih molio ministra, pošto je sada prisutan, da nam da odgovor na to pitanje, jer je to zemljište prodato u bescenje „Al Dahri“ po 4.700 evra za hektar, a čuli smo nezvanično da se od „Al Dahre“ sada to zemljište otkupljuje po cenama koje su više desetina puta veće, a to uopšte nije bilo potrebno, jer je Srbija pre samo nekoliko godina prodala „Al Dahri“ samo deo zemljišta PKB-a, a čak 15.000 hektara je sačuvala navodno za potrebe razvoja grada. A zašto nisu sačuvane i te parcele koje su sada predmet otkupa za potrebe izgradnje auto-puta?

    Nažalost, pošto se poljoprivredna proizvodnja u PKB-u praktično ugasila, jer ste zatvorili farme, poklali stoku i otpustili radnike, sada je potpuno jasno da je ceo igrokaz oko prodaje najkvalitetnijeg zemljišta u Srbiji „Al Dahri“ bi samo zato da bi se to zemljište preprodalo po višestruko većoj ceni. Ja ne znam da li je izreka „zaklali vola za kilo mesa“ ikada imala bolju upotrebu i zato je glas za ovaj zakon glas za pljačku i korupciju.

    Hvala.