Poštovani predsedniče, uvaženo predsedništvo, poštovani predstavnici Ministarstva, cenjene kolege narodni poslanici, u primeni Zakona o hemikalijama koju je ovaj saziv Narodne skupštine usvojio prošle godine, praksa je pokazala da pojedini privredni subjekti imaju problema sa primenom, pa je predlagač izmenama i dopunama ovog zakona zaključio da je moguće preciziranjem određenih odredbi olakšati primenu zakona.
Treba istaći da predložene izmene i dopune Zakona nisu u suprotnosti sa relevantnim propisima EU, isto tako one suštinski ne menjaju politiku upravljanja hemikalijama koja je definisana u Zakonu o hemikalijama. Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o hemikalijama uglavnom se precizira i pojašnjava postojeći zakonski tekst i pojednostavljuju pojedini postupci.
Važno je ukazati da i dalje važi princip evropskih propisa iz oblasti hemikalija, kojom su regulisani uslovi za stavljanje u promet hemikalija kao proizvoda, odnosno način utvrđivanja uticaja hemikalija na zdravlje ljudi i životne sredine.
Osnovni cilj donošenja zakona je uspostavljanje, održavanje i unapređivanje jedinstvenog sistema upravljanja hemikalijama na teritoriji Republike Srbije, osiguranje visokog nivoa zaštite ljudi i životne sredine, kao i poboljšanje slobodnog prometa hemikalija sa zemljama EU i drugim zemljama.
Predložene izmene i dopune osiguraće konkurentnost naše privrede i podstaći razvoj bezbednijih alternativa. One će olakšati posao proizvođačima odnosno uvoznicima hemikalija, jer će im omogućiti da sami odluče o načinu radnog angažovanja savetnika za hemikalije. Omogućiće da se dokumentacija neophodna u postupku pred Agencijom može dostavljati na engleskom jeziku, što predstavlja značajnu finansijsku uštedu. Omogućiće da strani proizvođači mogu da dostave Agenciji podatke koji predstavljaju poslovnu ili industrijsku tajnu, što pojednostavljuje i ubrzava postupak.
Posebno treba ukazati na činjenicu da se ovim izmenama i dopunama suštinski ne menja osnovni zakon i one su predložene sa ciljem da se pojednostavi i precizira primena postojećeg zakona.
Predlogom zakona o izmenama i dopunama Zakona o biocidnim proizvodima ne dira se u suštinska rešenja data u ovom zakonu. Ove izmene i dopune uglavnom se odnose na objašnjenje teksta i pojednostavljenje pojedinih postupaka. Kao što je poznato, osnovni Zakon o biocidnim proizvodima preuzeo je rešenje iz EU.
Međutim, donošenjem podzakonskih propisa uočeno je da pojedina rešenja u zakonu nisu dovoljno precizna ili da se sami postupci mogu pojednostaviti. Zbog toga su se izmene i postojećih rešenja nametnule kao istinska potreba da ovaj zakon bude efikasniji u primeni.
Posebno treba istaći da se ovim rešenjima ne odstupa od evropskog duha ovog zakona. Kao što je poznato, osnovni cilj postojećeg Zakona o biocidnim proizvodima je uspostavljanje, održavanje i unapređivanje jedinstvenog sistema upravljanja ovim proizvodima u našoj zemlji.
Cilj zakona je osiguranje visokog nivoa zaštite zdravlja ljudi, kao i poboljšanje slobodnog prometa ovih proizvoda sa zemljama EU i drugim zemljama. Cilj zemlje je osiguranje konkurentnosti privrede i podsticanje razvoja bezbednijih alternativa.
Donošenjem izmena i dopuna ovog zakonskog teksta u značajnoj meri uticaće se na proizvođače, odnosno uvoznike biocidnih proizvoda, jer će im se olakšati postupak dobijanja dokumentacije i omogućiće se da će visoke troškove u ovom postupku deliti više privrednih subjekata, omogućiće se da tehnički dosijei mogu biti dostavljeni na engleskom jeziku što predstavlja značajno finansijsku uštedu.
Značajno će se pojednostaviti postupak u vezi sa pojedinim stručnim pitanjima, do kojih će privredni subjekti dolaziti brže i efikasnije. Ovim izmenama i dopunama osnovnog zakona otklanjaju se nepreciznosti iz postojećeg zakonskog teksta i njihovim usvajanjem u značajnoj meri će Zakon o biocidnim proizvodima biti jednostavniji i efikasniji u primeni.
Pravni osnov za donošenje zakona o izmenama i dopunama Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu je član 97. tačka 9. Ustava RS, po kome Republika Srbija uređuje i obezbeđuje održivi razvoj, sistem zaštite i unapređenja životne sredine, zaštitu i unapređivanje biljnog i životinjskog sveta, proizvodnju, promet i prevoz oružja, otrovnih, zapaljivih, eksplozivnih, radioaktivnih i drugih opasnih materija.
Postojeći zakon donet je 2004. godine. U toku njegove primene uočeno je da postoje izvesni problemi, posebno u odnosu na usklađivanje sa propisima EU, kao i sa sektorskim zakonima iz oblasti prostornog i urbanističkog planiranja ili korišćenja zemljišta. Odredbe postojećeg zakona trebalo je uskladiti sa odredbama zakona koje regulišu oblast poljoprivrede, šumarstva, ribarstva, energetike, industrije, saobraćaja, upravljanja otpadom, upravljanja vodama, telekomunikacija i turizma, na koje se odnosi strateška procena uticaja.
Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu je pripremljen u postupku usklađivanja domaće legislative sa propisima EU. Predviđenim izmenama jasnije se razgraničavaju nadležnosti koje se odnose na izradu planova, programa i strategije.
Predloženim izmenama obezbediće se i usaglašavanje Zakona o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu sa drugim sektorskim zakonima. Jasno se definiše uloga različitih aktera u kompleksnom procesu procenjivanja izvora nosilaca izrade, izveštaja i nadzora u sprovođenju zakona. Izmene i dopune ovoga zakona uticaće na rad organa i organizacija koje su nadležne za donošenje planova, programa, osnova i strategije u zaštiti životne sredine.
S obzirom na ciljeve koje bi trebalo ostvariti Zakonom o strateškoj proceni uticaja na životnu sredinu, a koji su postavljeni u interesu očuvanja zdravlja građana i životne sredine u celini, predložene izmene i dopune ovog zakona pokazaće se kao višestruko opravdane.
Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o zaštiti od buke u životnoj sredini, koji je Narodnoj skupštini RS dostavljen za ovu sednicu, ima za cilj da precizira i razgraničenje nadležnosti u postojećem zakonu, koji je ova Skupština usvojila 2009. godine. Kao što je poznato, Zakon o zaštiti od buke u životnoj sredini je još jedan od zakona koji je naša zemlja uskladila sa propisima EU i kojim se ova oblast uređuje celovito.
Polazeći od načela sadržanih u setu zakonskih propisa iz oblasti zaštite životne sredine, tokom primene ovog zakona uočen je niz nepreciznosti, pa se predloženim izmenama i dopunama želi postići jasno razgraničenje nadležnosti, pre svega u delu koji se odnosi na izradu strateških karata buke i izradi akcionih planova.
Predloženim izmenama i dopunama urediće se prava i obaveze na svim nivoima odlučivanja i razgraničiti nadležnosti subjekata u odlučivanju, radi ostvarivanja postavljenih ciljeva.
Posebna novina u predloženom tekstu odnosi se na izradu strateških karata buke, koja proizilazi iz obaveze utvrđene Direktivom 2002/49/EC, za države članice u članu i Aneksu IV Direktive.
Strateške karte se rade na nivou RS, a njihova izrada obavezno je u skladu sa kriterijumima utvrđenim ovom direktivom. Na osnovu predloženih izmena biće jasno razgraničeno da je Agencija za zaštitu životne sredine organ odgovoran za izradu strateških karata buke.
Osnov za izmenu i dopunu Zakona o zaštiti prirode, koji je Narodna skupština RS usvojila 2009. godine, proizilazi iz Ustava RS, kao i potrebe da se ovaj zakon uskladi sa propisima EU koji uređuju oblast zaštite prirode.
Ključni razlozi za donošenje ovog zakona su potreba preciznijeg određivanja pojmova dokumenata, akata i procedura, kroz koje se sprovodi Zakon o zaštiti prirode.
Izmenama i dopunama ovog zakona preciziraju se ovlašćenja i obaveze subjekata zaštite prirode, odnosi između institucija zaštite prirode, zaštitni režimi i sistemi upravljanja i finansiranja zaštićenih područja.
Na osnovu jednogodišnjeg iskustva u sprovođenju Zakona o zaštiti prirode i preporuka, odnosno zahteva međunarodnih činilaca, izmenama i dopunama ovoga zakona obezbediće se pojednostavljenje i skraćenje većine procedura u izradi dokumenata i donošenju akata iz oblasti zaštite prirode. Eliminisaće se ili će se svesti na minimum razlozi za slobodnu ocenu i tumačenje zakonskih rešenja od strane institucija.
Lakše će se rešavati konflikti i odnosi između zainteresovanih strana, uključujući i efikasnije rešavanje pitanja obeštećenja za zabranu i ograničenje prava korišćenja, štetu koji pričinjavaju zaštićene vrste životinja i mere tehničko-biološke zaštite. Učvrstiće se prava i ojačati ovlašćenja i odgovornost upravljača zaštićenih područja i učvrstiti sistem ubiranja naknada za korišćenih zaštićenih područja.
Koleginice i kolege narodni poslanici, razlog za predložene izmene i dopune Zakona o upravljanju otpadom, koji je Narodna skupština RS usvojila 2009. godine počiva u potrebi da se određena zakonodavno-pravna rešenja usklade sa drugim važećim propisima koji se odnose na upravljanje otpadom. To se odnosi na preciziranje koji operater upravlja otpadom, podleže integrisanoj dozvoli i na koji način pribavlja te dozvole.
U postupku izdavanja dozvole za skladištenje, tretman i odlaganje otpada neophodno je da se uz zahtev, pored rešenja o davanju saglasnosti na procenu uticaja na životnu sredinu, dostavlja i akt o obavezi izrade procene uticaja na životnu sredinu.
Takođe, važećim zakonom nije propisano da lokalna samouprava može izdavati dozvole i za tretman inertnog i neopasnog otpada na svojoj teritoriji i vršiti inspekcijski nadzor nad izvršenjem tih poslova.
Cilj izmena i dopuna ovog zakona je poveravanje određenih nadležnosti opštinama i ovakvim rešenjima se obezbeđuje primena načela blizine i upravljanja otpadom. Po ovom načelu otpad se tretira bliže mestu nastanka. Obezbeđuje se efikasno upravljanje otpadom na teritoriji dve ili više jedinica lokalne samouprave, koje zajednički obezbeđuju i sprovode upravljanje otpadom na svojoj teritoriji.
Preciziraju se nadležnosti Agencije za zaštitu životne sredine, uslovi koje mora da ispunjava kvalifikovano lice odgovorno za stručan rad, za upravljanje otpadom. Definišu se obaveze sakupljača, odnosno prevoznika otpada.
Ovim izmenama i dopunama zakona obezbeđuje se efikasnija kontrola postupaka prekograničnog kretanja opasnog otpada utvrđena međunarodnim ugovorima i propisima EU. Pitanja koja su predmet izmene i dopune ovog zakona su sistemske prirode i njihovo usvajanje daje osnov za uređivanje prava i obaveza opština, privrednih subjekata i drugih pravnih lica u oblasti upravljanja otpadom, od njegovog nastajanja do konačnog odlaganja.
Poštovane kolege narodni poslanici, Zakon o meteorološkoj i hidrološkoj delatnosti je jedan od zakona koji je pripremljen u postupku prenošenja nadležnosti sa saveznog na republičke organe, odnosno u postupku ostvarivanja međunarodnog pravnog subjektiviteta Srbije.
Predloženi tekst zakona podleže i postupku usklađivanja domaćeg zakonodavstva sa međunarodnim ugovorima u oblasti meteorologije i hidrologije, a posebno sa propisima EU, koji ovu oblast uređuju na celovit način.
Predlog ovog zakona jasno razgraničava poslove od interesa za RS od ostalih meteoroloških i hidroloških poslova koje mogu obavljati pravna i fizička lica, odnosno preduzetnici, na način koji se utvrđuje ovim zakonom.
Predloženim zakonom želi se postići uređenje meteorološke i hidrološke delatnosti putem utvrđivanja poslova praćenja, istraživanja i prognoziranja vremena, klime i voda, koji su od interesa za RS i ostalih hidroloških i meteoroloških poslova, kao i uslovi i način njihovog izjašnjavanja.
Zakonom se stvaraju normativne pretpostavke za izvršavanje funkcija RS u oblasti meteorološke i hidrološke delatnosti i njena realizacija odgovarajućih direktiva EU u oblasti voda i vazduha.
Utvrđuju se poslovi hidrometeorološke službe i objedinjuju se jedinstveni hidrometeorološki sistem, koji predstavlja integralni deo sistema zaštite i spasavanja od prirodnih elementarnih nepogoda i katastrofa i drugih vanrednih situacija RS i međunarodnih informacionih sistema u ovoj oblasti.
Zakonom se obezbeđuje da se podaci i informacije iz ove oblasti stave u funkciju zaštite ljudskih života i materijalnih dobara, potrebe održivog ekonomskog razvoja, iskorenjivanja siromaštva i preciznije se razgraničavaju nadležnosti organa i institucija u ovoj oblasti.
Jasno se razgraničavaju poslovi u ovoj oblasti koji su od interesa za republiku od ostalih, i preciziraju uslovi učešća privatnog sektora u obavljanju meteoroloških i hidroloških poslova.
Cilj zakona je da se obezbedi veća prilagođenost hidrometeorološke službe RS međunarodnim informacionim sistemima u ovoj oblasti, a posebno evropskim sistemima u procesu integracije naše zemlje u EU.
Treba istaći da je prilikom izrade predloga ovog zakona korišćen niz regulatornih dokumenata Svetske meteorološke organizacije, kao i međunarodna praksa zemalja EU i odgovarajuće direktive EU, vezano za ovu oblast.
Poštovani predstavnici Ministarstva, cenjene kolege narodni poslanici, želim da istaknem da je poslanički klub SPS-JS predložio određeni broj amandmana, pa se nadam da ćete uzeti u obzir i u razmatranju videti šta od tih amandmana može popraviti tekst ponuđenih zakona.