Zahvaljujem, gospođo predsednice, uvažena gospođo Malović, dame i gospodo narodni poslanici, pre svega, želim da napravim jednu digresiju i da pokušam da demistifikujem ovu priču o velikom broju predmeta pred Evropskim sudom za ljudska prava u Strazburu. Stvara se jedna percepcija u našoj stručnoj i široj javnosti, da samo građani Srbije traže zaštitu svojih prava pred ovim sudom. Naprotiv, nije tako. Ne postoje, sociološki rečeno, beskonfliktna društva, niti su zemlje članice EU takva društva gde je sve idealno i savršeno. Veliki broj predmeta o kojima raspravlja i odlučuje Evropski sud za ljudska prava u Strazburu dolaze iz zemalja članica EU, kao i iz zemalja članica Saveta Evrope, pa time i Srbije.
Dobro je što je praksa Evropskog suda za ljudska prava, između ostalog, bila jedna od polazišta prilikom definisanja pojedinih instituta koja su ugrađena u Zakonik o parničnom postupku, o kojem danas raspravljamo.
Teško je sada bez uvida u "Službeni glasnik" ili sajt Narodne skupštine napamet nabrojati koje smo sve zakone doneli u oblasti reforme pravosuđa. Reći ću samo nekoliko njih – Zakon o izvršenju i obezbeđenju, Zakon o advokaturi, Zakon o javnom beležništvu i čitav niz drugih procesnih i materijalno pravnih zakona amo u ovih tri i po godine, mi na predlog Vlade Republike Srbije, u ovoj skupštini raspravljali, menjali amandmanima, korigovali i na kraju doneli.
Završetak reforme pravosuđa je nezamisliv bez novog zakonika o krivičnom postupku i novog zakona o parničnom postupku. O tome je raspravljano i juče i danas, a raspravljaćemo i narednih dana po amandmanima.
Svi mi kao narodni poslanici moramo shvatiti i shvatamo značaj ovog zakona, bez obzira koliko se možda on čini široj javnosti, po nekom političkom smislu, nezanimljiv ili uže stručan ili suvoparan procesni zakon, kao što je Zakon o parničnom postupku, koji je najvažniji alat, oruđe kojim sud upravlja parnicom i kojim stranke koriste svoja materijalna prava, individualna prava stranaka, bilo da je u pitanju tuženi, bilo da je u pitanju tužilac, odnosno njihovi punomoćnici.
Notorna je istina da je u značajnoj meri neefikasnost naših sudova, između ostalog, posledica sistema Zakona o parničnom postupku, uopšte te materije i jednog pravnog poretka u kojem mi živimo već možda 50-60 godina, sa izvesnim izmenama. Zbog toga mislim da je ovo pravi trenutak da zaokružimo i ovaj segment reforme pravosudnog sistema, donošenjem ovog zakona.
Nije tačno ovo što je jedan od uvaženih kolega koji je govorio pre mene rekao, da mi ovde inkorporiramo i veštački lepimo neka rešenja iz anglosaksonskog prava u naš pravni sistem koji je kontinentalan. Na tlu kontinentalne Evrope ne postoji taj u tradicionalnom smislu rečeno kontinentalni pravni sistem, već je on mešavina i rešenja iz anglosaksonskog prava i ono što je ovde ugrađeno u ovaj zakon kroz pojedine procesne institute iz anglosaksonskog sistema upravo omogućava veću efikasnost u radu parničnih sudova, odnosno građansko-pravnim predmetima.
Ono što je važno, a tiče se načela na kojima počiva ovaj zakon, odnosno Predlog zakona, jeste da ta načela više nisu samo deklarativna, normativna, kao što smo to imali u prethodnom, odnosno sada važećem zakonu, ta načela su zaista razrađena u kasnijim poglavljima ovog zakona, u odredbama o posebnim postupcima, u odredbama o redovnim i vanrednim pravnim lekovima. Pre svega, načelo dispozicije je dosledno afirmisano i sprovedeno kroz mogućnost poravnanja stranaka u toku celog postupka sve do pravosnažnosti sudske odluke, kao što je uostalom i pravo tužioca da povuče tužbu takođe do pravosnažnosti odluke.
Inkvizitorsko, odnosno tzv. inkvizitorsko, odnosno istražno načelo, kako je bilo do sada u parnici, zamenjeno je načelom, povećanim načelom inicijative stranaka i načelom kontradiktornosti postupka. Sud će da uzima u obzir, da raspravlja i uzima u obzir samo one činjenice koje su stranke predložile, što je po meni sasvim logično i opravdano, jer parnični postupak služi da se primeni građansko materijalno pravo iz različitih oblasti, na prvom mestu iz Zakona o obligacijama, a naravno i svih drugih zakona. Zbog toga je tu inicijativa stranaka, njihova dispozicija presudna i one raspolažu svojim tužbenim zahtevom. I aktor i reos i tužilac i tuženi raspolažu svojim tužbenim zahtevom, odnosno tuženi raspolaže svojim stavom, svojom procesno-pravnom pozicijom i korpusom svojim prava. Tu ne treba sud da eksoficijo provodi one dokazne radnje, da utvrđuje činjenice koje stranke nisu predložile, sem u izuzetnim slučajevima kao što je i normirano u ovom zakonu.
Suđenje u razumnom roku, o tome pričamo mnogo u toku ove tri godine od kada raspravljamo i kada smo raspravljali o mnogim zakonima i kada smo raspravljali o odlukama Evropskog suda za ljudska prava, koji je u ne malom broju slučajeva odlučio i presudio da u pojedinim slučajevima sudovi u Republici Srbiji nisu sudili u razumnom roku i time prekršili jedno od elementarnih prava na kojima počiva evropsko društvo.
Kako realizovati načelo suđenja u razumnom roku? Opet ponavljam, ovo jeste načelo, ali nije ostalo na nivou načela, nego je razrađeno kroz odredbe koje su date u ovom zakoniku, da već na početku parničnog postupka sud zajedno sa parničnim strankama je dužan da odredi vremenski okvir za preduzimanje parničnih radnji i time se odgovornost za ostvarenje suđenja u razumnom roku ravnomerno raspoređuje i na sud, ali na prvom mestu na parnične stranke, na tužioca i tuženog.
Načelo bonafide, dovoljno poznato, naročito kolegama koji sede sada u ovoj sali koji su mahom po vokaciji pravnici, i niz čitavih drugih novina daju ovom zakonu, da kažem, atribut jednog propisa koji će, pre svega, omogućiti efikasnu i brzu zaštitu individualnih prava građana, kao fizičkih lica ili privrednih subjekata i drugih oblika pravnih lica koji zaštitu svojih prava ostvaruju pred sudom. Novina je, dakle, i utvrđivanje posebne mesne nadležnosti u sporovima za zaštitu prava potrošača prema prebivalištu potrošača.
Što se tiče načela zbornosti, ono i dalje postoji, ali opet u okviru dispozicije stranaka, odnosno mogućnosti stranke da zahteva da u sporovima sudi veće, a ne sudija pojedinac koji će, i ja to pozdravljam, gospođo ministarka, pozdravljam ovo rešenje da u najvećem broju predmeta u prvom stepenu sudi sudija pojedinac. To doprinosi i brzini i efikasnosti samog parničnog postupka.
Ono o čemu smo raspravljali u tom nekom prethodnom postupku kada je ovaj zakon bio u fazi javne rasprave, izrade nacrta i o čemu je raspravljano u advokatskim komorama, a razgovarali smo o tome i sa predstavnicima vašeg ministarstva, je bila dilema oko definicije i pozicije punomoćnika parničnih stranaka. Bilo je više varijanti, bilo je više predloga, a po meni bi najgora varijanta bila da je ostalo kako je bilo u dosadašnjem zakonu, odnosno sada još uvek važećem Zakonu o parničnom postupku, da stranka može sama da postupa pred sudom, da nema punomoćnika, da je zastupa advokat i da je zastupa bilo koje poslovno sposobno i punoletno fizičko lice. Mislim da je to najgore rešenje u ovoj oblasti, tj. bi bilo da je tako ostalo.
Sada imamo situaciju da stranku može da zastupa isključivo advokat. Ne radi se, dakle, ovde o potenciranju i isticanju jedne notorne činjenice da kada stranku zastupa advokat da postupak ide brže, da je jeftinije i za stranke, da je jeftinije i za budžet, da je jeftinije i za državu, za poreske obveznike, radi se i o doslednoj primeni načela dostupnosti pravde i načela pravičnog suđenja, jer onaj koga zastupa stručno lice sigurno će svoja individualna prava lakše i brže ostvariti nego kada ga zastupa kvalifikovano i stručno lice, nego neko ko je pravni laik.
Dakle, suđenje u razumnom roku, da se samo još kratko vratim na ovaj segment, podrazumeva da su i sud i parnične stranke dužne da se pridržavaju utvrđenog vremenskog okvira, a odlaganje ročišta je predviđeno samo kao izuzetak. Odlaganje ročišta, to znaju kolege koje su ovoj materiji i po vokaciji, a i oni koji nisu znaju za to, da je odlaganje ročišta maltene bilo praksa i pravilo, a održavanje ročišta u nekim zadatim vremenskim intervalima, neću da kažem da je bilo izuzetak, ali jednostavno parnice koje su trajale po deset godina i više posledica su, između ostalog, i loših rešenja koja su egzistirala u ovim procesnim zakonima pre ovog zakona o kojem danas raspravljamo.
Takođe, efikasnost postupka i brzina rešavanja predmeta doprinose odredbama o dostavljanju pismena, odnosno ovaj deo nekome izgleda možda trivijalan, nezanimljiv, ali dostavljanje je vrlo značajna radnja u toku parničnog postupka i ona utiče na brzinu rešavanja spora. Ovakvim rešenjem sprečavaju se zloupotrebe, malverzacije od strane, na prvom mestu, tuženih u građanskim postupcima, u parnicama. Dakle, rešenje koje kaže da će sud uvidom u Agenciju za privredne registre, odnosno Registar privrednih subjekata utvrditi adresu pravnog lica, odnosno u evidenciju prebivališta fizičkog lica.
Ukoliko se to lice tamo ne nađe, sudski dostavljač će mu ostaviti obaveštenje da u roku od 30 dana dođe u sud i preuzme to pismeno. Kada prođe 30 dana, to lice se ne pojavi, pismeno se ističe na oglasnu tablu suda i time se smatra da je dostava izvršena. Dakle, dostavljanja pismena kao oblast, podoblast u ovoj materiji je efikasno rešeno.
Prejudicijalna pitanja takođe su bila, da kažem rešavanje prethodnih pravnih pitanja, odnosno prejudicijalnih pitanja, bila su problematična, diskutabilna i često kočnica nastavljanju postupka kada se nešto u toku parnice pojavi kao prethodno pitanje. Ovaj zakon daje dobro rešenje - da je Vrhovni kasacioni sud, koji je nadležan za rešavanje spornog pravnog pitanja dužan da odbije, da reši sporno pravno pitanje, ako ono nije od značaja za odlučivanje u većem broju predmeta u postupcima koji se vode pred prvostepenim sudovima. Ovo je rešenje u skladu i na diskursu prakse Evropskog suda za ljudska prava u Strazburu.
Do sada je sud zastajao sa postupkom kada je ocenio da je to celishodno, dakle, vrlo arbitrarno i velika dispozicija ostavljena sudu da ceni celishodnost razloga za zastajanje u postupku. Sada se u postupku može zastati samo u slučajevima koji su to izričito propisani u ovom zakonu.
Čitav niz drugih odredbi koje se odnose na dokazni postupak, na dokazivanje, takođe su dobro rešene u kontekstu ovoga o čemu sam govorio, dakle, u kontekstu utvrđivanja vremenskog okvira za sprovođenje postupka.
Ovo bi bilo, otprilike, nešto što sam smatrao da je važno i primereno istaći u ovoj fazi rasprave, kao izuzetno dobra rešenja koja popravljaju čitav procesno-pravni sistem u građansko-pravnim sporovima, u parničnom postupku. Postoje neke teme koje smo danas otvorili i pojedine kolege i iz opozicije i parlamentarne većine. Smatram da zaista i mi, kao članovi Odbora za pravosuđe i kao poslanici, i vi, naravno, gospođo Malović, treba vrlo ozbiljno da razmotrimo sve amandmane koji su podneti. Kažem, otvorene su neke teme oko, primera radi, revizionog cenzusa, da li je to ta granica ili nije.
Otvorena je jedna tema, podneo sam amandman, neću ga sada obrazlagati detaljno, ali ću reći da se on odnosi na suđenje u privrednim sporovima u kojima je u članu 484. predviđeno da sud sudi isključivo na osnovu isprava. Postavljamo, dakle, na prvom mestu, kao ljudi iz pravne i pravničke struke, jedno pitanje – da li je ovo rešenje korektno? Mislim da nije. Postoji u privrednim sporovima i instituti rušljivih ugovora, gde se mora utvrditi postojanje zablude, pretnje i prinude. Postoji i smetanje državine, dokazivanje postojanja čitavog niza ugovora iz obligacija, itd. Ako sud bude sudio samo na osnovu isprava, nikada ove materijalno pravne institute neće moći, činjenice ovim materijalno pravnim institutima neće moći da utvrdi. Zato sam podneo amandman da sud u privrednim sporovima, po pravilu, ne isključivo, utvrđuje sporne činjenice na osnovu isprava.
Želim da kažem da su vanredni pravni lekovi uređeni na principima o kojima sam govorio i koji su već ugrađeni u načela ovog postupka, dakle, i redovni pravni lekovi i vanredni pravni lekovi, pri čemu mislim da bi valjalo razmisliti o eventualnoj korekciji rešenja koja su data za reviziju, odnosno ona oblast koja se tiče radnih sporova, da sa tog stanovišta razmotrimo da li je radni spor u svim segmentima, dakle i konstituisanja i postojanja i prestanka radnog odnosa, uvek podoban za izjavljivanje vanrednog pravnog leka revizije ili smo to "kopi-pejst" prepisivali iz svih prethodnih zakona.
Takođe, želim da istaknem, ako nisam u pravu, eventualno, vi me ispravite, gospođo Malović, procesna pozicija punomoćnika koji je advokat, koji zastupa parničnu stranku, bilo tužioca, bilo tuženog, bilo fizičko, bilo pravno lice, po meni nije jednaka sa pozicijom javnog pravobranioca i javnog tužioca koji izuzetno može da postupa, mada se retko u praksi dešava, ali pre svega mislim na javno pravobranilaštvo kao organ koji zastupa imovinske interese Republike Srbije ili javne pravobranioce koji zastupaju interese lokalnih samouprava, u onom delu gde ovaj predlog zakona normira, isto kao što je i raniji zakon normirao da se neuredan podnesak advokata, punomoćnika advokata odbacuje, dok se neuredan podnesak neuke stranke upućuje da neuka stranka ispravi, ali podnesak javnog pravobranioca, koji je neuredan, ne odbacuje se. Mislim da bi tu trebalo intervenisati ili raspraviti na sledećoj sednici Odbora za pravosuđe o ovoj situaciji. Smatram da su na neki način stranke stavljene u neravnopravan položaj. Dakle, stranka koju zastupa advokat, ako ima neuredan podnesak, taj podnesak se odbacuje, a podnesak javnog pravobranioca, koji je neuredan, ne odbacuje se nego se javnom pravobraniocu vraća maltene kao neukoj stranci. I advokat i javni pravobranilac su diplomirani pravnici sa položenim pravosudnim ispitom, imaju određen broj godina iskustva i mislim da bi tu trebalo naći neki balans, u smislu ravnopravnosti ovih lica koja učestvuju u postupku.
Želim još jednom da kažem da mi ovim zakonom zaokružujemo, u velikoj meri, reformu pravosudnog sistema, jedan kolosalan posao za ove tri i po godine, u kojem smo doneli čitav niz materijalno-pravnih propisa, procesno-pravnih propisa i u ovom periodu u kome se vrši, da kažem ovaj istorijski posao, a to je reforma sprskog pravosuđa. Zahvaljujem se na pažnji.