Gospodine predsedniče, gospodine ministre, dame i gospodo narodni poslanici, već je u uvodnom izlaganju gospodina ministra i u diskusijama kolega ukazano na to da predlog izmene i dopune Zakona o javnom informisanju u sebi nosi dve teme. Jedno je pitanje evidencije javnih glasila, a drugo je pitanje roka za privatizaciju javnih glasila čiji su osnivači lokalne samouprave. Najpre ću nešto govoriti o ta dva pitanja.
Ovo pitanje evidencije nije ni novo ni nepoznato. Ono je do sada u našoj zakonskoj praksi više puta rešavano na jedan od dva načina. Dakle, bilo je evidencije ili evidencije nije bilo. Uvek ćemo naći, i u stručnim i u pravničkim krugovima, pobornike i jednog i drugog stava, odnosno i jedne i druge prakse.
Ono što znam iz dosadašnjeg iskustva u zadnjih ovih dvadesetak godina, koliko pratim ovu oblast, jeste da nije ni neke posebne pogodnosti, ni posebne mane pokazala ni jedna ni druga varijanta. Lično stojim na stanovištu da ima opravdanja da se uvede jedna ovakva evidencija, jer postoje određeni razlozi, a koji su navedeni u obrazloženju ovog zakona, zbog čega takva evidencija postoji i treba da postoji.
Kao što će uvek, pre svega iz novinarskih krugova, biti protivnika ovakve evidencije, uz osnovno obrazloženje koje ne prihvatam i ne razumem, a normalno uvek se javlja u raspravama, a to je da se na ovakav način ograničava sloboda medija i da je to svojevrstan vid državnog pritiska i državne kontrole javne reči.
Svetska praksa po ovom pitanju je različita, tako da tu ne možemo naći neke konkretne uzore, s tim što je tačno ovo što je pre toga rekao kolega iz DS da neka zakonska rešenja u Evropi nalažu da ovakva evidencija ne postoji. Kažem, smatram da u ovom trenutku, iz ovih razloga koji su navedeni u obrazloženju zakona i u ovom uvodnom izlaganju gospodina ministra, treba podržati Predlog zakona i treba ustrojiti evidenciju.
Mislim da nije dobro ovako kako je dato u Predlogu zakona. Ponoviću, ova evidencija ovde je neka vrsta dobrovoljne evidencije. Dati su amandmani. Jedan je dao DSS, on uvodi evidenciju kao obaveznu, pod pretnjom sankcija za one koji se u određenom roku nakon stupanja na snagu zakona ne evidentiraju, a drugi je amandman DS koji predlaže da se evidencija briše.
Mislim da se treba opredeliti za jednu od ove dve varijante: da evidencija postoji kao obavezna i obavezujuća, da je kao takvu stavimo u zakon i u tom smislu bi trebalo prihvatiti amandman DSS; ili da se evidencija uopšte ne uvodi. Čini mi se da po ovom principu dobrovoljnosti, kako se sada to predlaže, na neki način gubi smisao, jer evidencija neće biti sveobuhvatna.
Moguće rešenje, a i o tome treba razmisliti, imamo prostora u okviru ovoga što je govorio predsednik Skupštine, moguće je možda i neko treće rešenje, međurešenje, a to je da se ponudi neka vrsta stimulacije za one koji se registruju.
Trenutno nemam predlog niti sam čuo da je neko izneo predlog, šta bi to bilo što bi ponudili kao neku vrstu šargarepe za sve one koji se registruju. Predlažem da u okviru toga malo svi porazmislimo i da onda ovaj predlog rešimo.
Mislim da bi bilo dobro da postignemo oko toga kompromis. Nije ovo pitanje onog ranga da treba politički da se prepucavamo i da bilo ko skuplja političke poene.
Kada je u pitanju ova druga tema koju dotiče zakon, a to je rok za privatizaciju medija čiji su osnivači lokalne samouprave, koliko mene drži sećanje, nije prvi put da se ovaj rok pomera. Mislim da smo već jednom pomerali ovaj rok, sada se to ponovo čini.
Mi smo ovde donekle u specifičnoj situaciju u odnosu i na okruženje i na nešto što je evropska praksa. Malo gde i u svetu i u Evropi postoji ta vrsta medija koja je kod nas građena nekoliko decenija, a to su ti lokalni mediji čiji su osnivači lokalne zajednice.
To je razlog zbog čega smo prošli put, ako ima ovde kolega koji su u prošlom mandatu bili akteri kad smo radili na zakonu, prvo o radio-difuziji, a zatim i na sada važećem Zakonu o javnom informisanju, imali dosta žestoke primedbe i pritiske predstavnika OEBS-a i predstavnika Saveta Evrope ovde u Beogradu, upravo na to da se i kod nas ukine ta praksa tih medija čiji su osnivači lokalne zajednice, a koje oni doživljavaju kao državne medije.
Oni tu stalno vide, istina osnovano, imamo primer i u prošlosti da je bilo dosta toga, mogućnost manipulacija i stalno vide varijantu da takvi mediji budu pod direktnom kontrolom aktera lokalne vlasti.
Mi iz DSS stojimo na konceptu da ove medije treba privatizovati. Ako se zalažete za koncept liberalne tržišne ekonomije, onda to mora biti i u medijskoj sferi. Ako nema državnih medija generalno na državnom nivou, što bi tih medija bilo i na nižim nivoima. Mi stojimo na tome da ove medije treba privatizovati.
U pravu je kolega Baralić kad konstatuje ove probleme koji postoje. Preti tu i opasnost da te medije jednim delom ili ne znam u kojoj meri kupe lokalni ili republički tajkuni. Preti opasnost da u manje razvijenim sredinama u Republici za takve medije uopšte neće biti mušterija, neće biti niko zainteresovan da ih kupi.
Jer postoje sredine u kojima takvi mediji, to znam jer sam dugo godina u jednom takvom mediju radio i bio sam u rukovodećim organima Zajednice udruženih radio-stanica Srbije i znam da ni tada, a ni sada u pojedinim opštinama u Srbiji, koje nisu dovoljno razvijene, jednostavno, teško je da medij radi na ekonomskim principima, da bude isplativ, a da se pri tom bavi informisanjem, da ne bude ona trač radio-stanica koja pušta turbo-folk muziku i emituje samo oglase.
Praviti jedan ozbiljan informativni program ili informativno glasilo u najmanjim gradovima i opštinama je ozbiljan posao i to košta, a u određenim situacijama ne može da donese profit.
To su sve opasnosti koje mogu da dovedu do toga da jedan broj ovih lokalnih medija, nažalost, nestane, da jedan broj naših građana ostane bez medija koji ih informišu o zbivanjima u lokalnoj sredini. Mislim da je to nešto što je posledica tranzicije.
Nestaju mnoge stvari i gube se neke stečene navike i stečena prava u raznim oblastima, pa to moramo istrpeti i u oblasti javnog informisanja.
Ono što uočavam i na šta hoću da skrenem pažnju sa ove govornice, to je da se ovaj rok više ne bi smeo pomerati i da bi trebalo i iz ove rasprave, gospodine ministre, a i Ministarstvo, da pošaljemo jasnu političku poruku svim osnivačima ovih medija i svim zaposlenima u ovim medijima - da više pomeranja roka neće biti.
Naravno, to nikakva politička pretnja ne treba da bude i da to niko ne shvati kao političku pretnju, ali da budemo čvrsti u tom stavu, iz razloga što mi se čini da u dobrom delu medija postoji opstrukcija privatizacije i ne da ne čine ništa da se privatizuju, nego čine sve da se ne privatizuju, kako zaposleni u lokalnim medijima, tako i neki rukovodioci u pojedinim opštinama, misleći da će i dalje moći te medije da kontrolišu.
Dakle, mislim da treba da pošaljemo jasnu političku poruku da je ovo poslednja izmena zakona u ovom smislu i da, nakon roka koji utvrdimo članom 2. ove izmene zakona, više neće biti pomeranja ni propuštanja. Medij koji se privatizuju do tog roka nastavlja privatizovan, a ko se ne privatizuje treba da bude sa tim datumom ugašen po sili zakona. Ali, sada bi trebalo jasno da pošaljemo poruku, mislim na Odbor za kulturu i informisanje, a na neki način to treba da uradi i ova skupština, da to ozbiljno shvate i ljudi koji rade u ovim medijima, a da ozbiljno shvate i ljudi u lokalnim samoupravama. Toliko konkretno o ovom zakonu.
Hteo bih da iskoristim prisustvo gospodina ministra i otvaranje ove teme u Skupštini, pošto se vrlo malo govori o pitanju informisanja ovde u Skupštini, da skrenem pažnju na još nekoliko tema koje bi trebalo da budu predmet pažnje ove skupštine.
Pre svega, nadam se i još jednom apelujem, to sam činio i prethodnih nekoliko godina, da će konačno krenuti sređivanje i uvođenje reda i zakona u etar i elektronske medije u ovoj zemlji. Formirana je agencija, stekli su se svi uslovi, formirano je i drugo regulatorno telo u oblasti telekomunikacija. Treba svi zajedno, pre svega, mislim na Odbor za kulturu i informisanje, zatim na Ministarstvo i onda na Agenciju, da učinimo sve što je moguće da taj konkurs za raspodelu frekvencija što pre krene i da se odatle krene u sređivanje medijske sfere.
Druga stvar koju je neophodno urgentno rešavati to je pitanje medijske koncentracije. Mi u DSS smo imali čak ideju da kroz par amandmana na ovaj predlog izmena i dopuna zakona regulišemo pitanje nedozvoljene medijske koncentracije. Sada neću iznositi detalje svega toga, o tome se može raspravljati ovako ili onako, ali je evidentno da se nad medijima u Srbiji nadvila pretnja tajkunizacije.
Postoji ozbiljna pretnja da jedna mala grupa ljudi vrlo brzo preuzme kontrolu nad medijima u Srbiji.
Kakve to pogubne posledice po ukupan razvoj društvenih odnosa, po razvoj demokratije i po pitanju budućnosti ne samo medijske sfere, nego uopšte budućnosti Srbije nosi, neću to ovom prilikom da govorim. Nema potrebe na to posebno ukazivati u ovoj skupštini, ali mislim da se moraju preduzeti mere da se to spreči.
U tom smislu, gospodine ministre, trebalo bi hitno pripremiti makar još jednu izmenu postojećeg zakona, ubaciti u postojeći zakon jedan odeljak koji bi tačno i precizno regulisao pitanje dozvoljene, odnosno nedozvoljene medijske koncentracije, ili možda razmisliti o tome da se donese i poseban zakon na samo tu temu, kao deo paketa medijskih zakona.
Da li i zakonom o monopolu, za koji znam da se radi u određenim ministarstvima, treba tretirati ovu temu ili ne treba, opet je to pitanje koje treba pravnici i stručnjaci da kažu, možda neka uporedna praksa u zemljama Evrope itd. Mislim da hitno treba da i vaše ministarstvo i ova skupština rade u tom pravcu, da ne bi došlo do ovoga što se može desiti u Srbiji, da neko kontroliše medijsku sferu, medije, te kontroliše i politički i društveni život u Srbiji, a već imamo primera kako se to može dešavati.
Takođe je potrebno hitno usvojiti i ovaj zakon o oglašavanju, koji je danas povučen iz procedure. Razumem da je to moralo da se učini da bi se ubrzalo donošenje nekih drugih zakona, da bi ova sednica imala svoj red, svoj kraj i svoj smisao, ali mislim da treba vrlo brzo, ako ne pre, onda na ovom jesenjem zasedanju ovaj zakon vratiti u proceduru i regulisati tu oblast. Nažalost, i tu smo u velikom raskoraku sa svetom i sa Evropom, jer ono što se oglašava danas u medijima u Srbiji, i način na koji se to čini je nešto što je zaista teško naći u zemljama razvijene demokratije u Evropi.
Na kraju, reći ću nešto, osećam potrebu da to kažem kao novinar pre svega, a onda i kao poslanik, a to je potreba da se, uz pomoć i nadležnih odbora, Ministarstva i svih drugih koji imaju dobru volju, donese nešto što će se zvati ili što se ranije zvalo kodeks novinarstva ili kodeks profesije.
Ono što se danas dešava u medijima u Srbiji zaista se graniči sa nečim što je malo gde zabeleženo u istoriji novinarstva. Na delu je totalna tabloizacija medija, ne samo medija, nego i javnog života. Dakle, iz takve situacije u medijima proističe tabloizacija života. U Srbiji su mediji slobodni apsolutno, ali su slobodni i od odgovornosti.
U Srbiji nema odgovornosti za izgovorenu javnu reč. U ovom trenutku, u Srbiji nema odgovornosti za napisanu reč.
Mislim, rizikujem da me kolege pogrešno shvate, da u esnafskim udruženjima u Srbiji u ovom trenutku nema snage ni volje da se donese kodeks novinarstva, kojim bi se uveo red i, da kažem, vratio red u medije u Srbiji.
Danas u Srbiji, nažalost, skoro da nema normalne štampe. Ono što bi trebala da bude normalna štampa je žuta štampa, ono što bi trebalo da bude žuta štampa, to su tabloidi, ono što bi trebalo da budu tabloidi, pornografija je itd.
Sve je pomereno za jednu stepenicu. Pogledajte na šta nam liče mediji. Imate neverovatnu količinu dezinformacija, poluistina, laži; o jeziku koji se govori u medijima da ne govorim.
Zaista mislim da bilo ko, ko je dobronameran u oblasti medija, mora da se zabrine. To bi trebalo vratiti i dovesti u red. To se reguliše kodeksom profesije. Nažalost, tog kodeksa kod nas nema, ali imamo ovakvu praksu kakva je.
Sve ovo o čemu sam govorio i još neka druga pitanja iz ove sfere možda, gospodine ministre, navode na činjenicu, a o tome smo razgovarali, da bi trebalo pristupiti izradi novog zakona o informisanju, kompletnog, celovitog. Znam da je to ozbiljan posao i znam da smo ovaj zakon skoro doneli.
Ali, mislim da na području medijske sfere, novinarske profesije i slobode informisanja, kao i uopšte informisanja, ima toliko problema da ne bi bilo daleko od pameti da počnemo da razmišljamo i o donošenju novog zakona o informisanju, kojim bi se sva ova pitanja koja sam naveo, a i druga pitanja koja se nameću kada se govori o ovoj temi, nanovo regulisala, tako da bi se onda promenila praksa ukupnog medijskog života u Srbiji. Hvala.