Dobar dan.
Nadam se da ste se probudili. Čekali smo vas ovde jedno pola sata, ali dobro, ko čeka - taj dočeka.
Ovo je amandman na član broj 13. i ono što je bitno za ovaj član broj 13, evo da vidite o čemu se radi - korisnik budžetskih sredstava kod koga u toku godine dođe do umanjenja odobrenih aproprijacija zbog izvršenja prinudne naplate za iznos umanjenja preduzeće odgovarajuće mere u cilju prilagođavanja preuzete obaveze tako što će predložiti umanjenje obaveze, odnosno produženje ugovornog roka za plaćanje ili otkazati ugovor, odnosno predložiti izmenu propisa koji je osnov za nastanak i plaćanje obaveza.
Zakon ne bi trebalo da se bavi time i da favorizuje samo jednu od strana koja potpisuje ugovore, tako da moj amandman traži da se napravi pravna jednakost između Vlade, odnosno predstavnika države i onih koji potpisuju ugovore sa predstavnicima države.
Zato kažem da se u ovom Predlogu zakona u članu 13. stav 2. doda tekst - posle plaćanja obaveza, s tim da druga ugovorna strana ne sme da pretrpi štetu. Mislim da to treba da naglasimo, zato što su se dešavale situacije da se ljudi iz državne uprave i uopšte iz države pozivaju na ovakvu formulaciju u zakonu prema potpisnicima ugovora, prema drugoj ili trećoj strani i onda ona bude oštećena. To je sada jedan rizik u poslovanju i smatram da taj rizik mora da se otkloni, a pre svega važno je da pokažemo na taj način da su svi jednaki u pravnom prometu, da nema onih jačih koji koriste svoju snagu i silu i položaj manipulacije prema ljudima koji žele da pružaju i da daju usluge, isporučuju robu za državu Srbiju.
Meni je drago da predstavnik vladajuće većine iskazao to danas što je rekao i time potvrdio da ne umete da planirate. To sve vreme i tvrdimo, da ne znate da planirate, a pogotovo fiskalne prihode. Možete da planirate malo i o vremenu. Da ste zakazali ovo kako treba i da ne radite noću, jel volite noću da radite, tad imate najbolje rušilačke rezultate, mogli smo drugačije da imamo ovu sednicu i došli bi na vreme, a ne da vas čekamo ovde.
Sa druge strane, član 14. kaže – direktni korisnici budžetskih sredstava Republike Srbije pre najavljivanja novih obaveza na način propisan članom 56. stav 3. Zakona o budžetskom sistemu u sistemu izvršenja budžeta moraju da prijave preuzete, a ne izvršene obaveze.
Znači, postoje određeni subjekti koji preuzimaju a ne izvršavaju obaveze i to zakon na ovaj način potvrđuje da se dešava u praksi, dopušta i onda kaže – iz prethodne budžetske godine, i to je to.
Smatram da mora da se doda preciznija definicija i zbog toga sam i napravio ovaj amandman i posle ovog obrazloženja koje stoji treba da se doda sledeća stvar – s tim da mora da pruži, da da pisano obrazloženje za neizvršenje obaveza na vreme u skladu sa budžetskim planom.
Zašto? Dovoljno je reći samo, za vas da nije izvršena neka obaveza, ali mislim da to nema dovoljno odgovornosti za ljude koji preuzimaju obaveze. Ne možemo da dozvolimo državi da ona preuzima obaveze i da olako kaže – nećemo sada da izvršimo iz kojekakvih razloga. Mi moramo kao država da pružimo sigurnost i stabilnost u pravnom prometu na tržištu.
Ovo je jedna od važnih mera da pokažemo i da podignemo odgovornost u poslovanju. Odgovornost u poslovanju možemo da podignemo jednom od mera koja kaže da se doda obrazloženje, pisano, zbog čega je došlo do neizvršenja.
U stilu kolege Rističevića, što bih se držao ovog amandmana, ako dozvolite.
Najveće zloupotrebe budžetskih sredstava se ne rade preko rashoda, nego se rade upravo preko prihoda. Zato i vlast ne želi da se suoči sa ovim problemom.
Evo, recimo, da ukažemo na problem u vezi sa porezom na dohodak građana, ali da krenemo sa nečim što će možda vas da iznenadi. Naša konstatacija je da je ovo realistično urađeno. Utemeljeno je na objektivnim proračunima ono što vidimo u budžetu.
Izostala je aktivnost u vezi sa socijalno pravednijim modelom oporezivanja dohotka građana i baš takav sistem u uređenim sistemima predstavlja glavni prihod budžeta, a znate li koliko je procenata u našem budžetu? Samo 7%, što znači da država nije prilagodila pravni okvir jednom ravnomernom, socijalnom i pravednijem modelu na osnovu koga bi država imala mnogo više primanja, a bilo bi pravedno raspoređeno na građane.
Sasvim je jasno zašto se ne primenjuje ovakvo oporezivanje. Primera radi, kupcima nepokretnosti iz Beograda na vodi bi se smanjili lični prihodi, a to su lični prihodi predstavnika vlasti, i zbog toga porez na dohodak građana imamo koji je prilično star, iako se pričalo i pregovaralo sa MMF-om da se čak i na ovom polju naprave određene promene. Vlast je to obećala, nije uradila. Može da bude pitanje zašto, ministar je tu, ako želi može da odgovori, nije urađeno i nije se krenulo bar nekim predlozima ili nacrtima promena u ovoj sferi poreza.
Pitanja za predsednicu Vlade, da li Dušica Jovanović, bivša službenica BIA, u avgustu 2002. godine uhapšena zbog pranja novca za Kavački klan, da li ona bila pratilaca Ane Brnabić i da li je na taj način crnogorska mafija imala informacije o državnom vrhu?
Da li je tačno da je Radeta Bastu iz kancelarije izbačeno privatno obezbeđenje? Da li je normalno da se to dešava?
Sledeće pitanje, koja specijalna jedinica je uhapsila trojicu kosovskih policajaca, jer specijalna jedinica je širok i uopšten pojam? Ono što pouzdano znam da to nisu bili ni SAI ni žandarmerija. Da li su pripadnici jedinice za obezbeđenje koji su prema mojim saznanjima to uradili u statusu specijalnih jedinica. Zašto predsednik države nudeći poligraf odaje identitet tih lica, trećem licu, odnosno trećoj zemlji?
Da li se desilo samoubistvo u BIA za vreme mandata Gašića? Čijim parama su napravljene vile na Savskom nasipu iza Ostružničkog mosta za najviše funkcionere BIA, Rade Selaković, Markonija, Duška Babića?
Ko propisuje koji stepen tajnosti podataka o komunikaciji sa roditeljima dece iz ugledne škole „Vladislav Ribnikar“ može da kaže da je to službeno? Da li zna predsednica da postoji samo oznaka „javno“ i „tajno“?
Za Ministarstvo odbrane, da li ministarstvo i danas prodaje stare tenkove T55 i kojoj zemlji i gde ti tenkovi završavaju, odnosno od početka rata u Ukrajini koliko tenkova T55 je prodato i izvezeno iz zemlje? Ponavljam, da je Ministarstvo za unutrašnju i spoljnju trgovinu dalo u svom izveštaju informaciju da 102 dozvole je izdalo za izvoz naoružanja vojne opreme.
Sledeće pitanje, kada će, naravno za premijerku, kada će biti usvojen investicioni i razvojni plan Republike Srbije? Napominjem da po Zakonu o planskom sistemu, to smo bili obavezni da uradimo do 1. januara 2020. godine. Ušli smo u četvrtu godinu i ko je odgovoran za ovo kašnjenje?
Pitanje sledeće za Ministarstvo unutrašnje i spoljne trgovine i za Vladu, koja je to roba koja je dobila sedam dozvola za uvoz u Republiku Srbiju, a koja se na osnovu samog izveštaja Ministarstva unutrašnje i spoljne trgovine odnosi na izvršenje smrtne kazne, mučenje ili drugo okrutno, neljudsko ili ponižavajuće postupanje i kažnjavanje? Ko je korisnik ove robe? Zašta je ona namenjena? U kolikom iznosu je ona uvezena?
Za Ministarstvo finansija, šta se desilo sa softverom za obračun plata u državnoj administraciji, koje je Ministarstvo finansija platilo 60 miliona evra? Da li su sada plate drugačije? Da li sada broj onih koji rade na obračunu tih plata manji i zašto nije? Šta se promenilo, osim što je od građana uzeto 60 miliona evra, a dalje lečimo građane i decu sms-ovima?
Pitanje za predsednika Skupštine, nešto interno, možda je to čak i lično, imam utisak da me predsednik ne voli, pa da mi odgovor da li je to tačno? Jer, šta je sada merodavno, da li ovaj stenogram koji smo kao poslanici dobili po završetku sednice u četvrtak ili vaš scenogram koji je okačen i postavljen na sajtu Narodne skupštine Republike Srbije?
Pitanje za Vladu i za Ministarstvo rudarstva i energetike, kako se troše pare od norveške vlade, otprilike 190 miliona evra i da li postoji neregularnost u brojilima koja su izdata zato što postoji informacija da su ta brojila uzeta iz Kine, uvezena i samo prelepljena nalepnica drugih proizvođača koji su iz Evrope?
Naravno, da pitam za Užice, šta je sa obilaznicom koja je najavljena još 2021. godine i da li je tačno da kineski izvođači neće da rade više puteve u Srbiji zbog toga što ne veruju Vladi Srbije da može da plaća? Zbog čega je došlo do zastoja u plaćanju i kakav je finansijska situacija sa izgradnjom puteva u Srbiji?
Pitanje za Zagorku Dolovac, kada će početi da radi svoj posao, s obzirom da je sada konstituisano novi VST? Hoću da vam kažem, svi ste ovde bili svedoci da sam rekao da će na kraju gospodin Orlić da bira kandidate, odnosno članove VST, s obzirom, znate šta, po članu 17. Zakona o VST, tačka 7, gde se odlučuje o prigovoru na obavezno uputstvo, da li je tačno da je Zagorka Dolovac uz neprimeren politički uticaj predsednika države organizovala način na koji će se pisati obavezna uputstva za sve tužioce, javne tužioce u Srbiji?
Za ministra policije pitanje, da li je rađena bezbednosna procena na Kosovu i Metohiji uoči održavanja kontramitinga? Takođe, za ministra policije pitanje, zašto nije postavljen direktor policije? Direktor policije je funkcija koja mora da vrši koordinaciju službi u okviru policije i to može da bude jedan od glavnih razloga zašto policija nije bila efikasna, nije sprečila da dođe do masakra u Mladenovcu? To je jedna od važnih stvari koje ovde ministar policije nama mora da obrazloži zašto godinu dana i nešto država Srbija nema direktora policije?
Pitanje za ministra finansija i za premijerku, čijim novcem su finansirani troškovi organizacije mitinga? Da li je tačno da autobusi koji su dolazili, dovozili ljude na kontramiting nisu plaćali putarinu? Po kom osnovu je doneta ovakva odluka? Po kom osnovu su plaćeni radnici koji 26. maja nisu bili na svojim poslovima, radi se o radnicima iz državne uprave, lokalne samouprave i javnim preduzećima?
Pitanje za premijerku, „Gruner“ iz Vlasotinca je otpuštao radnike u aprilu mesecu tako što su oni bili zaposleni pre nego što je predsednik države došao da otvara novi pogon fabrike. Kad je on otišao otpušteno je desetine i desetine radnika. Po kom osnovu „Gruner“ dobija novac, ne poštuje ugovore i ne reaguje niko od državnih organa? Da li Vlada Srbije želi i hoće da reaguje u tom smislu?
Ministru odbrane pitanje, dokle se stiglo sa prijemom specijalaca i na osnovu kog akta će kad završe obuku imati početnu platu 2.000 evra, veću od oficira i podoficira kojim komanduju i koji ih obučavaju? Da li je Ministarstvo donelo neku uredbu o tome i da li postoje kriterijumi?
Kako je moguće da MUP i BIA nisu znali za ovoliko naoružanje koje se nalazi kod građana koje je ovih dana predato? Šta su radili u MUP u prethodnom periodu u vezi nelegalnog držanja oružja, kako onog bez dozvole, tako i onog oružja kog ni po kom osnovu ne bi mogli da izdate dozvolu?
Za Ministarstvo zdravlja pitanje, šta ćete učiniti da se poboljša rad dečijih i školskih dispanzera? Kada će početi da se redovno organizuju sistematski pregledi? Kada će početi da funkcionišu razvojna savetovališta i da li u tim savetovalištima rade psiholozi, odnosno zašto ne? Koliko fali zdravstvenog osoblja da bi naš zdravstveni sistem bio funkcionalan? Koliko fali lekara, specijalista, medicinskih sestara? Da li država Srbija ima plan kako da poveća plate i da time zaustavi odliv u privatni sektor ili bežanje iz ove napaćene nasiljem zemlje?
Da li je tačno da centri za socijalni rad imaju nedovoljno svojih specijalno obučenih radnika? Koliko vremena prođe od sumnje da postoji maligna bolest do trenutka da počne lečenje takve bolesti? Da li postoji bilo kakav planirani hod kroz sistem u ovakvim slučajevima?
Stanislava Pak tvrdi da je u Predsedništvu radila pet godina bez regulisanog statusa. Odakle joj je isplaćivana plata? To je pitanje za predsednika države i odnosno da pitamo kako je regulisan status i Arno Gujona? Da li i on ima rad na crno ili ne?
Pitanje za predsednika parlamenta, zašto ste dozvolili da se ucenjuju radnici doma Narodne skupštine, posebno mislim za radnike u našem restoranu, da i oni moraju da dođu na miting i da se uspostavili kvotu ovde u domu Narodne skupštine za radnike koji služe svima nama? To je posebno.
Još jedno pitanje, kako ste mogli da zabranite poslanicima da parkiraju svoja vozila…(Isključen mikrofon)
(Beograd, 31.08.2022.)
Funkcija | Državni organ, javno preduzeće, ustanova, druga organizacija | Izvor prihoda | Interval | Neto prihod | Valuta | Vreme obavljanja / od-do |
---|---|---|---|---|---|---|
Narodni poslanik | Narodna skupština Republike Srbije | Republika | Mesečno, nepoznat prihod | 0.00 | RSD | 01.09.2022 - |