Uvaženo predsedništvo, poštovane dame i gospodo narodni posalnici, ja ću pokušati da u kratkom uvodnom izlaganju kažem na šta se odnose ove izmene i dopune Zakona o obaveznom zdravstvenom osiguranju. Naime, javni zdravstveni sektor u Srbiji zasnovan je na sistemu obaveznog socijalnog i zdravstvenog osiguranja. Sektor se finansira putem doprinosa koji se izdvajaju iz plata, a njima upravlja Fond za zdravstveno osiguranje. U poslednjih 10 godina došlo je do velikog i strašnog pogoršanja u odnosu na 1990. godinu.
Naime, u 1990. godini imali smo izdvajanje u Fond zdravstvenog osiguranja u iznosu od 200 dolara po glavi stanovnika, da bi taj procenat uplate danas pao na nekih 30 dolara po glavi stanovnika, a nivo zdravstvene zaštite je ostao isti. Imamo drastičan gubitak, odnosno pomanjkanje sredstava u Fondu za zdravstvenu zaštitu, a imamo iste potrebe. Sem toga, glomazni sistem koji smo nasledili ne garantuje nam kvalitetnu tranziciju, zato što nam ponestaje, pre svega, finansijskih sredstava, menadžment za promene i što naš sektor nije osposobljen da uđe u tranziciju na kvalitetan način.
Sve promene koje planiramo da izvedemo, za sada su limitirane postojećim zakonima o zdravstvu. Postoje dva zakona koja regulišu oblast zdravstva, a to su Zakon o zdravstvenoj zaštiti i Zakon o obaveznom socijalnom i zdravstvenom osiguranju. Ni jedan ni drugi zakon, sem što su jako centralizovani, ne garantuju nam i ne omogućuju nam kvalitetnu promenu. Zato je Ministarstvo zdravlja prišlo izradi novih zakona koji se odnose na zdravstveni sektor i to su novi zakon o zdravstvenoj zaštiti, zakon o zdravstvenom osiguranju, kao i novi zakon o zdravstvenim komorama, kojim se mora regulisati i privatni sektor koji je osnovan 1990. godine, ali nije uspeo da preuzme onaj deo koji je bio potreban da se preuzme da bi se olakšalo zdravstvo u celini.
Ja ću, obzirom da nisam pravnik, da ne baratam dovoljno pojmovima iz tzv. jezika administracije, koji inače zovem birokratskim jezikom, da vam pročitam jedan deo uvodnog izlaganja, da bi nam bilo jasnije o čemu se radi.
U cilju jedinstvenog funkcionisanja fiskalnog sistema, postavljenog na bruto zaradi, bilo je neminovno pristupiti izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenom osiguranju. Radi se o izmenama postojećeg zakona, a mnogi zakoni su već sada gotovi, i biće dostupni svim zdravstvenim radnicima i svima koji su zainteresovani za zdravstvo pre nego što uđu u zvaničnu javnu raspravu koju ćemo organizovati u Beogradu.
Dakle, predloženim izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenom osiguranju izvršene su izmene i dopune samo u delu koji se odnosi na finansiranje obaveznog zdravstvenog osiguranja. U narednom periodu, do 1. juna 2001. godine, kada ovaj zakon stupa na snagu, izvršiće se dodatno usklađivanje ostalih odredbi zakona, posebno u delu koji se odnosi na prava iz zdravstvenog osiguranja, pravo na naknadu zarade za vreme privremene sprečenosti za rad, pravo na naknadu putnih troškova, kao i pravo na isplatu pogrebnih troškova, dakle pogrebnine, sa novopostavljenim principom prava bruto zarade.
Suštinske izmene i dopune u Zakonu o zdravstvenom osiguranju odnose se na potpunu afirmaciju bruto zarade, a koja predstavlja i osnovicu za obračun i uplatu doprinosa za obavezno zdravstveno osiguranje. Odnosno, prihvaćen je princip bruto zarada, postavljen u Zakonu o radnim odnosima, u koju ulaze sva primanja zaposlenog po osnovu prava iz radnog odnosa. To su zarada, naknada zarade, dodaci na zaradu, kao i doprinosi za obavezno zdravstveno i socijalno osiguranje, i porez na zaradu.
Osnovica na koju se obračunava i uplaćuje doprinos za obavezno zdravstveno osiguranje za zaposlene i sa njima izjednačena obavezna osigurana lica predstavlja bruto zarada koju zaposleni ostvaruju na osnovu cene radnog mesta, radnog učinka i vremena provedenog na radu. U bruto zaradu, kao osnovicu za uplatu doprinosa za obavezno zdravstveno osiguranje, ulazi i iznos primanja zaposlenog po osnovu toplog obroka, regresa, terenskog dodatka i drugih primanja zaposlenog koje ostvaruje u skladu sa Zakonom o radnim odnosima i važećim kolektivnim ugovorima. Ovako predložene izmene i dopune u saglasnosti su sa predloženim izmenama i dopunama u drugim vidovima obaveznog socijalnog osiguranja, odnosno u oblasti PIO, kao i osiguranja za slučaj nezaposlenosti.
Predloženim izmenama i dopunama Zakona, zadržan je princip propisanih najnižih osnovica za obračun i uplatu doprinosa, u slučaju kada se zarada isplaćuje u manjem iznosu od zakonom propisane osnovice. Najniže propisane osnovice u rasponu od 3.033 dinara, za poslove za koje se ne zahteva stručnost, poslovi prvog i drugog stepena, do 12.724 dinara, za poslove za koje se zahteva stručnost stečena doktoratom, odnosno osmi stepen, obračunata su uz primenu bruto principa i utvrđena su prema stepenu stručne spreme i cene radnih mesta, utvrđenih granskim kolektivnim ugovorom.
U predložene osnovice, pored zarade zaposlenog, obračunato u skladu sa Zakonom o radnim odnosom i kolektivnim ugovorom, uračunati su i iznosi po osnovu regresa i toplog obroka. Predloženo je da se najniže osnovice usklađuju tromesečno sa kretanjem zarada zaposlenih u Republici, a na osnovu podataka republičkog organa, nadležnog za poslove statistike, s tim da usklađene iznose osnovica objavljuje Republički zavod za zdravstveno osiguranje, u cilju lakše i jedinstvene primene u praksi.
Uvođenje najnižih osnovica za obračun i uplatu doprinosa u prethodnim izmenama i dopunama Zakona o zdravstvenom osiguranju, koje su stupile na snagu 1. januara 1999. godine, pokazalo se kao dobro rešenje, odnosno na taj način ostvareni su bolji finansijski efekti uplate doprinosa od ranije važećih zakonskih rešenja.
Na taj način smanjena je mogućnost poslodavaca da izbegavaju uplatu doprinosa za stvarno isplaćene zarade, odnosno onemogućava se da jedan broj poslodavaca zaposlenima isplaćuje umanjene zarade, dok se drugi deo zarada isplaćuje van legalnih tokova, izbegavajuću naravno uplatu poreza i doprinosa.
Znate, najveći dužnici Fondu za zdravstveno osiguranje su veliki sistemi. Veliki sistemi su najmanji procenat ukupnih proizvodnih sistema u ovoj zemlji, ali su najveći gubitnici. Ne treba da vam napominjem da "Goša" u Smederevskoj Palanci odavno ne radi, da je "Elektronska industrija" propala, da je "Mašinska idnustrija" propala, da gospodin Matković gaji pečurke u "Sartidu" itd., a oni su upravo najveći dužnici i najmanje sredstava izdvajaju u Zdravstveni fond.
U predloženim izmenama novinu predstavlja i uvođenje najviše osnovice na koju se plaća doprinos za zdravstveno osiguranje. Najviša osnovica propisana je u petostrukom iznosu prosečne bruto zarade kod zaposlenog u Republici, prema podacima nadležnog organa zaduženog za poslove statistike. Na taj način predviđeno je da su zarade iznad propisanog iznosa opterećene jedino porezom na lična primanja, dok se doprinosi za obavezno socijalno osiguranje, pa i zdravstveno osiguranje, ne uplaćuju na iznos zarada iznad najviše utvrđene osnovice.
Time će se stvoriti uslovi za legalno prijavljivanje takvih zarada i sprečavanje izbegavanja uplate poreza, što će svakakao imati pozitivne efekte i u ostvarivanju prihoda budžeta Republike Srbije. Predloženim izmenama ostvaruju se uslovi za korekciju, smanjenje stope doprinosa za zdravstveno osiguranje, a time i za druge vidove obaveznog zdravstvenog osiguranja. Dakle, hteli smo da se oporezuje bruto zarada, a da se osnovica smanji da bi se što više novca prelilo u Fond zdravstvenog osiguranja. Najčešće na televiziji i u novinama kritikuju ministra što nečega nema, nema lekova, nema opreme, usluge su skupe itd. Svako onaj od vas i svako onaj ko gleda ovaj prenos neka kaže ministru zdravlja gde to ima para, odmah ću da idem da uzmem i sve ću da potrošim za najugroženije kategorije u zdravstvu.
Naravno, na taj način će se stvoriti uslovi da se u narednom periodu izvrši dodatno rasterećenje privrede. Da, mi vladamo, ako ste tako dobacili, tačno je, mi upravljamo u ovom momentu državom, ali ste nam vi ostavili pustoš, prazne fondove, Fond za zdravstveno osiguranje je u manjku, nasleđenom manjku od preko 420 miliona maraka. Ukupni dugovi zdravstva u ovom momentu iznose preko dve milijarde maraka. To ste nam vi gospodo ostavili, a mi sada treba to da krpimo i da narodu obezbedimo isti nivo zdravstva i isti nivo zdravlja koji je imao od 1990. godine, kada se izdvajalo 200 dolara po glavi stanovnika, a sada nemamo ni 30 dolara po glavi stanovnika.
Predloženim izmenama i dopunama Zakona pojačana je i kontrolna funkcija uplate doprinosa za obavezno zdravstveno osiguranje, Republičkog zavoda za zdravstveno osiguranje, kao i nadležnog organa za poslove platnog prometa. Republički zavod za zdravstveno osiguranje popularno se spominje kao Fond. To svi spominjemo zbog naroda koji sluša, ja govorim o Fondu za zdravstveno osiguranje. Inače, nije pravilno. Pravilno je Zavod za zdravstveno osiguranje.
Predloženim izmenama i dopunama zakona predviđena je i odložena primena ovog zakona do 1. juna 2001. godine, kao i svih drugih zakona iz oblasti fiskalnog sistema. Na taj način stvoriće se uslovi da poslodavci prilagode svoje poslovanje, odnosno da se u periodu do 1. juna 2001. godine obračun zarada, a time i osnovica za uplatu doprinosa uskladi sa opštinim kolektivnim ugovorom, kao i granskim kolektivnim ugovorom. To je ono što sam za prvo javljanje imao da vam kažem, a posle ćemo naravno razgovarati zavisno od toga koliko ko bude hvalio ili napado izmene i dopune Zakona o zdravstvenoj zaštiti.