DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 22.11.2001.

12. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

DRUGA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

12. dan rada

22.11.2001

Sednicu je otvorio: Dragan Maršićanin

Sednica je trajala od 10:40 do 17:25

OBRAĆANJA

Dragan Maršićanin

| Predsedava
To naravno ne možemo da uradimo. Jedino mogu da zamolim službu da prođe salom i izvuče kartice iz poslaničkih klupa, tamo gde nema prisutnih poslanika. Molim službu da, u skladu sa Poslovnikom, sa mesta gde nema poslanika izvuče identifikacione kartice.
Otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Izvolite.

Branislav Ivković

Poštovani gospodine predsedavajući, sada imate svega 130 prisutnih. Saberite broj glasova "za" i broj glasova "protiv" i biće veći od broja 131, a vama narod još ulazi. Kako se vi osećate kao predsedavajući?

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Ja razumem na šta vi hoćete da skrenete pažnju, ali sada to ne možemo jednostavno rešiti. Ako se slažete, predlažem vam da sledeći put pre glasanja predložite da se stvari dovedu u red, a zatim da se pristupi glasanju, jer sada je nemoguće stvari isterati.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Tomislav Nikolić.
Konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona, pošto su ga prihvatili Vlada i Odbor za saobraćaj i veze, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Slobodan Pavlović.
Vlada i Odbor za saobraćaj i veze nisu prihvatili amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč?

Slobodan Pavlović

Gospodine predsedniče, dame i gospodo narodni poslanici, nisam iskoristo malopre pravo da se javim po drugi put kao ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe; ali, pre nego što budem objasnio u čemu je ideja i suština amandmana koji sam podneo na član 1, da dam jedan opšti komentar da je na Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o drumskom saobraćaju, kao što ste mogli da vidite, podneto 40 amandmana. Od tih 40 amandmana prihvaćen je sasvim opravdano prvi amandman narodnog poslanika Tomislava Nikolića i prihvaćena su četiri amandmana narodnog poslanika Gorana Vesića. Njega nema ovde i ništa lično nije, principijelno govorim.
Uzmite izveštaj i pročitajte. Dakle, ništa lično i nema veze sa imenom Gorana Vesića, ali govorim o tome da je od 40 amandmana prihvaćeno 5, a od tih 5 četiri amandmana su Gorana Vesića, a ostalih 35 amandmana koje su podneli poslanici Socijalističke partije Srbije, Srpske radikalne stranke i Stranke srpskog jedinstva su odbijeni od strane Vlade Republike Srbije i odbora, među kojima čak i amandmani koje je podneo i predsednik matičnog odbora, gospodin Marković.
Principijelna je stvar, i to potvrđuje ono što smo prilikom usvajanja drugih zakonskih projekata stalno govorili, da se često ili najčešće usvajaju amandmani koje predlože narodni poslanici parlamentarne većine, a da se najčešće predlozi i amandmani koje podnose poslanici iz parlamentarne manjine ne primenjuju. Sigurno je, i svi smo se složili, da nisu ti amandmani uvek bili loši, nego više puta nije bilo razumevanja da se prihvate naši amandmani, koji su često bili vrlo korektni i vrlo konstruktivni.
Što se tiče amandmana na član 1, u mom izlaganju povodom načelne rasprave ja tu stvar nisam posebno potencirao zbog toga što sam imao amandman, ali su o toj stvari govorila pre mene tri poslanika Srpske radikalne stranke. Članom 1, dame i gospodo, kao što ste videli, dodaje se u članu 13. tačka 13. - međurepublički prevoz, i rečeno je da je to prevoz pri čijem se obavljanju prelazi granica između Republike Srbije i Republike Crne Gore. U tom momentu kada se čitalo ličilo je da se radi o granici između dve samostalne države.
Amandmanom narodnog poslanika Tomislava Nikolića ta stvar je izbegnuta, pa se kaže da su to administrativne granice. Ta stvar može da se smatra prevaziđenom, ali je najavljivala nešto zbog čega sam podneo amandman da se u članu 1. tačka 15. koja glasi - BIS prevoz jeste obavljanje međumesnog i međurepubličkog prevoza sa dva ili više autobusa istog prevoznika, po istom redu vožnje na celoj liniji, i da se briše tačka 16. - kabotaža, kako je napisano to je prevoz putnika ili stvari između naseljenih mesta na teritoriji Republike Srbije koji obavlja domaći prevoznik ili prevoznik koji ima poslovno sedište na teritoriji Republike Crne Gore, u obavljanju međurepubličkog prevoza.
Kao odgovor na moj predlog amandmana, Zakonodavni odbor je rekao da je to pravno okej, da je pravno moguće, a matični odbor za saobraćaj je odbio da prihvati amandman zbog toga što ga Vlada nije prihvatila. Vlada Republike Srbije nije odgovorila. Znači, amandman narodnog poslanika Slobodana Pavlovića na član 1. Predloga zakona, koji glasi kako sam i naveo, odbija se iz razloga što obavljanje prevoza sa dva ili više autobusa po jednom redu vožnje ostavlja prostor za potrebe prevoznika na taj način što drugi, odnosno treći autobus kojim se bisira (molim vas, u tome je čitava priča), ako nisu obavezni da imaju red vožnje, mogu da menjaju trasu na istom redu vožnje i time ugrožavaju druge prevoznike. U mom amandmanu ja sam upravo i napisao da je nepotrebno zadržavati tačku 15. zakona sa...
(Predsedavajuća: Pet minuta.)
... sa istim sadržajem, jer ni sadašnjim zakonom nije zabranjeno obavljanje prevoza sa dva ili više autobusa po istom redu vožnje.
Ono što je posebno (smatrao sam i smatram i sada) necelishodno je da se u zakon uvodi izraz i terminologija koja se koristi u žargonu vozačko-kondukterskom - BIS polazak, jer je to na neki način šatrovački. Radi ilustracije, recimo, legenda naše narodne muzike Miroslav Ilić odlično interpretira pesmu, publika aplaudira, pozdravlja na bis, on peva ponovo.Nećemo valjda u zakonu o estradi da opisujemo da postoji bis pevanje ...
(Predsedavajuća: Šest minuta.)
U vezi sa tačkom 16. - kabotaža - predložio sam da se izbriše i vrlo precizno objasnio. Obzirom ...
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Gospodine narodni poslaniče, vreme  za raspravu o amandmanima je pet minuta. Sada je šest minuta i dvadeset sekundi.

Slobodan Pavlović

Završiću odmah, kao predstavnik predlagača imam li pravo, završiću za trideset sekundi. Dakle, gospodin Čeda Jovanović je rekao da imaju razumevanja za amandmane, ali ne iz političkih razloga niti pod političkim pritiskom. Moj  amandman i moja ideja nisu  politički motivisani, a jesu motivisani time da se ne prave razlike u ovom trenutku kada se rešava, izvinite, sudbina savezne države. Ja sam napisao da ne treba da se prave razlike dok su barem Srbija i Crna Gora u istoj  državi. Neću da kažem da će se ovim zakonom rešiti problemi odnosa, ali u nedavnom  izdanju lista "Politike", žao mi je što nema gospodina Maršićanina, dao je izjavu da organi Republike Srbije ne treba da preduzimaju ni minimalne radnje kojima bi mogli da se ugroze dijalog i rešavanje odnosa između Republike Crne Gore i Srbije u sastavu SRJ. Meni se čini da je ovo taj  korak i zbog toga sam predložio da se tačka 16. briše. Hvala i zahvaljujem na strpljenju.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Ako ste govorili kao predstavnik poslaničke grupe, onda zaključujem da predsednik poslaničke grupe Branislav Ivković nije u sali, da je došlo do zloupotrebe kartica u redu broj  8.
(Slobodan Pavlović: Pročitajte ovlašćenje.)
Razumeli smo se. Da li još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Da.)
Narodni poslanik Čedomir Jovanović, pa narodni poslanik Tomislav Nikolić, pa narodni poslanik Branislav Ivković.
...
Demokratska stranka

Čedomir Jovanović

Poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, ne radi se o omalovažavanju predlagača ovog amandmana, odnosno o nekorektnom stavu prema predlogu samo zbog toga što potiče od predstavnika opozicije. Baš naprotiv, mislim da čak i one konstatacije kojima se primećuje da se amandmani poslanika opozicije dupliraju  amandmanima predstavnika parlamentarne većine, koji se potom usvajaju, ispunjavaju svoj  efekat jer se koriguju naši stavovi. To je naše poslaničko pravo i mi ćemo to pravo primenjivati i ubuduće, s tim što mislim da ste i vi sami svedoci činjenice da se dosta često u parlamentu usvajaju vaši amandmani. Ovde nema nikakvog nekorektnog odnosa prema opoziciji.
Prosto, vi od nas tražite da mi negiramo realnost. "BIS prevoznik" i "kabotaža" su zapravo samo konstatacija realnosti. Mi izlazimo u susret. Nama su potrebni funkcionalni zakoni, a ne zakoni koji će sami po sebi ignorisati realno stanje i onda prisiliti ljude koji se bave tim poslom da ulaze u ilegalnu sferu svog poslovnog angažmana.
Dakle, BIS prevoz je obavljanje međumesnog i međurepubličkog prevoza sa dva ili više autobusa istog prevoznika po istom redu vožnje na celoj liniji. O čemu se zapravo radi? Radi se o situacijama u kojima se, pojavljuje veći broj putnika od kapaciteta prevoznika koji je predviđen za taj red vožnje i koji se, sam po sebi, po istom principu samo duplira. To je u funkciji putnika i to odgovara prevozniku i zašto tako nešto ne omogućiti i ne predvideti zakonom. Kabotaža je takođe nešto što je naša realnost i mislim da je dobro što mi to tretiramo zakonom, jer onda umanjujemo prostor za zloupotrebu i za izbegavanje zakona.
Mislim da ćemo razgovarati i o svim drugim vašim inicijativama. Amandman kojim se termin granice pojašnjava pojmom administrativne granice za nas je prihvatljiv i mi ćemo to vrlo rado učiniti, s tim što, ponavljam još jedanput, nismo želeli da politizujemo ovaj zakon, jer je naša realnost upravo granica Republike Crne Gore i Republike Srbije koje još uvek čine SRJ.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima narodni poslanik Tomislav Nikolić.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ja mislim da je  amandman dobar zato što je trebalo naći prikladniju reč. Predlagač  zakona je u pravu što je hteo da definiše jedan odnos između prevoznika i putnika, a to je da ih ima više, da može da uključi još jedno vozilo, ali je reč zaista gruba i morao bih da kažem da je reč iz žargona. Nije reč koju biste mogli da pronađete u pravopisu srpskog jezika.
Ozbiljniji problem je kabotaža. Tu se slažem da treba definisati prevoz putnika, bez obzira na to da li je sedište onoga koji prevozi u Srbiji ili Crnoj Gori u međurepubličkom prevozu. Ne samo što ste definisali pojam kabotaža nego ste odmah rekli i građanima Srbije i građanima Crne Gore - ako uđete u autobus na teritoriji Republike Srbije, moći ćete da uđete samo u autobus koji pripada prevozniku iz Srbije i kome je i početna i krajnja stanica na teritoriji Republike Srbije.
To znači, ako autobus sa Cetinja krene iz Cetinja u Beograd, on bi trebalo da ima neki dogovor, izgleda, kao što smo nekada radili sa Mađarima pod sankcijama. Ima dogovor sa prevoznikom iz Srbije da onog časa kada ulazi u Srbiju putnici pređu u autobus prevoznika iz Srbije, kome će pisati na polasku Brodarevo-Beograd. Onda može taj autobus i da staje na stanicama i da uzima putnike i da putnici izlaze. Ako krene sa Cetinja, od momenta kada uđe u Srbiju ne može više da prima putnike. Mogu putnici da izađu, jer su uzeli kartu sa Cetinja, recimo, do Gornjeg Milanovca. Ali, u Gornjem Milanovcu ne sme niko da uđe u autobus, zato što će ova besmislena odredba o zabrani kabotaže biti shvaćena politički, hteli vi to ili ne.
Ja sam slušao dok ste bili u opoziciji stalno priče o tome da Milo Đukanović beži od diktatorskog režima u Beogradu, da vuče demokratske poteze, da čuva svoju državu, da čuva građane Crne Gore od strašnog pritiska koji stiže iz Beograda, da je potrebno samo da se promeni vlast u Beogradu, pa će onda Srbija i Crna Gora odmah izgladiti odnose. Evo, vlast je promenjena pre više od godinu dana, a odnosi ne samo da nisu izglađeni, nego smo na nekoliko meseci od referenduma za otcepljenje Crne Gore. Ovo je gurkanje, ovo je odgurivanje Crne Gore na svojevrstan način.
Kao što je granica koja je bila postavljena u Brodarevu i koja i dan danas funkcioniše - guranje Crne Gore, tako vam je to i ovaj zakon, i ovaj spor oko toga može li JAT da sleće u Tivat, da li duguje aerodrom JAT-u ili duguje crnogorski prevoznik aerodromu, i tu su odnosi potpuno nedefinisani. Više bih voleo da smo to jednom konačno definisali nego da se ovim zakonom bavimo, ali sad - šta je tu je.
Mislim da možete da izbegnete negativne konotacije, negativni utisak. Nemojte da se pravdate time da je ovo odgovor na ponašanje Crne Gore. Da smo mi, dok smo vršili vlast, svaki put odgovarali na ponašanje Crne Gore na isti način, odavno ne bi bilo Savezne Republike Jugoslavije. Srbija je veći član naše federacije. Srbija mora malo i da trpi. Nemojte da vam to bude teško. Interes je tako velik da Srbija može i da se uzdrži i da ne mora da odgovara adekvatno na svaku meru jednog manjeg partnera, koga treba ubediti da mu je interes da ostane u zajedničkoj državi, ukoliko uopšte želi da ima državu.
Bolje bismo ih ubedili ako bismo im ukazivali na primer Makedonije, ako ih pitate kako će im izgledati država kroz godinu ili dve, nego tako što im pokazujete kako, evo, čim oni neku meru uvedu i mi smo dovoljno pismeni da tu meru uvedemo.