Gospodine predsedniče Narodne skupštine, uvažena gospođo ministre, poštovane koleginice i kolege narodni poslanici, pred nama je zakon o izmenama i dopunama Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, koji je Narodnoj skupštini podnela Vlada Republike Srbije. Dakle, radi se o izmeni i dopuni zakona koji je donet 1995. godine, kao prelazno rešenje u doba dok su vladale sankcije prema našoj zemlji.
Doduše, Vlada Republike Srbije i Ministarstvo za saobraćaj i telekomunikacije su obećali, a mi smo sa pravom očekivali novi zakon o prevozu u drumskom saobraćaju, koji bi odgovarao uslovima privređivanja u sadašnjem i budućem vremenu i bio u pravom smislu reči reformski zakon, sa kojim ćemo najzad napustiti sadašnji prevaziđeni sistem organizacije prevoza u drumskom saobraćaju i uhvatiti korak sa Evropom, kako to naša vlada inače zagovara i u drugim oblastima. Očekivali smo, dakle, zakon koji će postaviti nove osnove organizacije prevoza u drumskom saobraćaju, bez administrativnih stega, bez centralizovanog odlučivanja i kontrole, koji su se u dosadašnjoj praksi pokazali neefikasnim.
Međutim, dobili smo Predlog izmena i dopuna samog Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, kojim se u organizaciji prevoza, a mislim u prvom redu na javni prevoz putnika, još više udaljavamo od Evrope, pa i naših najbližih suseda i u kome nema ni nove politike ni nove strategije razvoja saobraćaja. Osnovna karakteristika Predloga zakona je da u celini odiše represijom i da je najveći deo izmena i dopuna u cilju davanja većih ovlašćenja i olakšanja rada inspekcijskih organa i uvođenja enormnih kazni za učinjene prekršaje. Dakle, kaznene mere, koliko mi znamo, nema skoro nijedna zemlja u Evropi.
Za neke propisane mere problem predstavlja i mogućnost njihove selektivne primene, na šta ukazuje dosadašnja praksa sa nizom očiglednih i poznatih primera koje znaju, naravno, i predlagači. Ovakve represivne mere, koje se predlažu ovim izmenama i dopunama Zakona, ne postoje ni u jednoj drugoj oblasti saobraćaja, a kamoli u nekoj drugoj privrednoj delatnosti. Ovim se, po mom mišljenju, pravi i opstrukcija novog Zakona o privatizaciji, jer pod ovakvim zakonskim uslovima za obavljanje prevoza u drumskom saobraćaju neće biti ni ulaska stranog kapitala u preduzeća koja se bave ovim delatnostima, a posebno prevozom putnika.
Dakle, umesto da reformišemo ovu oblast privređivanja, mislim u prvom redu na prevoz putnika, da stvorimo što povoljnije uslove za privatizaciju, predlaže se ovim zakonskim izmenama da se daju veća ovlašćenja inspekciji, stvara se mogućnost vršenja pritisaka i potpune kontrole od strane državnih organa. Po mom mišljenju, osnovno što treba da bude definisano ovim izmenama i dopunama Zakona je da se urede međusobni odnosi u okviru delatnosti, kao i da se utvrdi status ovih delatnosti u okviru naših zajednica.
Postojeća zakonska rešenja i novi predlozi u ovim izmenama su takvi kao da sva preduzeća koja se bave javnim prevozom putnika imaju status javnih preduzeća. Ako bi to bila ideja jednog predlagača, Vlade ili ministarstva, onda se to mora u redovnoj zakonskoj proceduri obaviti, a onda u tom slučaju je jednostavno ugraditi odredbe o inspekcijskom i drugom nadzoru. Uostalom, da podsetim da postoji i republički Zakon o javnim preduzećima, u kojem su mnoge stvari definisane, a mogle bi se primenjivati i u ovom slučaju.
Nema sumnje, to je i gospođa ministar sada rekla, a to uostalom piše i u Predlogu zakona i u obrazloženju, da je veliki realan problem prevoza u drumskom saobraćaju nedostatak adekvatne pravne regulative za prevoz putnika i roba između Republike Srbije i Republike Crne Gore. On je zahtevao svakako, hitno rešenje. To se i predlaže ovim predlogom zakona, uvođenjem pojma - međurepublički prevoz, u tački 13. člana 1. kao dopuna.
Mi kao poslanička grupa naravno podržavamo jedino tu stvar u ovim izmenama i dopunama, mada moram da kažem da po našem mišljenju ima i određenih ustavnih problema u vezi sa ovom temom. Nije tema sada ustavna rasprava o ovom zakonu; možda je prilika da kažem da i u drugim primerima zakona koje smo doneli, i koje ćemo verovatno i doneti, ne možemo mi sada ispitati ustavnost, jer mi Ustavni sud nemamo. Pročitao sam da je to sramota za državu i da jedini valjda u ovom delu Evrope nemamo Ustavni sud. Lično mislim da su za tu stvar najodgovorniji oni koji treba da predlože, a to su predsednik Republike Srbije gospodin Milutinović i aktuelna vlast DOS-a, koji ne mogu očigledno da se personalno sporazumevaju o tome. O tome verovatno nekom drugom prilikom.
Sve ostale predložene mere koje su date u obrazloženju dopuna su manje bitne, i po našem mišljenju bilo je bolje da smo sačekali donošenje novog zakona, koju bi celu problematiku rešio na novim osnovama. Ako je već predložen ovakav nivo izmena i dopuna Zakona o kome mi danas raspravljamo, postavljamo pitanje zašto se nije, recimo, predložilo uvođenje licenci za prevoznike, kako za preduzeća tako i za preduzetnike, a tako i za vozila. Ako je možda pojam licenca bio sporan, ima kod nas i drugih, kao što je: dozvola, uverenje, odobrenje itd. Normalno je da se za dobijanje licence moraju ispuniti određeni uslovi.
U sadašnjem zakonu za obavljanje delatnosti javnog prevoza propisani su uslovi koje je trebalo preispitati , precizirati, a mnoge i brisati, jer se u praksi pokazalo da su čisto formalistički, a naročito u vezi sa obezbeđivanjem parking prostora, redovnog održavanja i kontrole tehničke ispravnosti vozila.
Retki su slučajevi da se vozila parkiraju na onom mestu gde je određeno ugovorom, a još ređi su slučajevi da se redovno održavanje i kontrola tehničke ispravnosti vozila vrše na ugovoreni način. Stoga mislim da bi za dobijanje tih licenci, uverenja itd., trebalo propisati sasvim drugačije uslove, koji će odražavati stvarnu mogućnost i osposobljenost za obavljanje ove delatnosti.
Šta je to što bi trebalo da budu dopunski argumenti? Prvo, dobar poslovni ugled, a tu mislim na ugled koji moraju da imaju i preduzeća, i direktor preduzeća, i preduzetnici i ovlašćena lica koja su odgovorna za saobraćaj. Drugo, odgovarajuća finansijska sposobnost - prevoznik treba da ima kapital i rezerve, na primer od 10.000 maraka u dinarskoj protivvrednosti za prvo vozilo i 5.000 za svako naredno, da finansijska sposobnost podrazumeva redovnost u plaćanju poreza, doprinosa itd. Treće, da direktor, preduzetnik i ovlašćeno lice odgovorno za prevoz moraju imati odgovarajuću stručnu spremu, da moraju imati u vlasništvu ili u dugoročnom zakupu određeni broj vozila, da vozno osoblje ispunjava uslove u pogledu stručne osposobljenosti, da ima odgovarajući parking-prostor itd.
Postupak dobijanja licenci i pribavljanja dokumenata o ispunjenosti ovih uslova mogao je biti utvrđen, definisan i razrađen u okviru ovih izmena i dopuna, a ako ništa drugo onda bi to, po mom mišljenju, mogla da bude jedna poruka da se uredi u nekom novom eventualnom zakonu. Kako sam obavešten u neposrednim kontaktima koje sam imao sa gospodinom Duletom, pomoćnikom ministra saobraćaja, ta stvar je najavljena, pa ćete verovatno, gospođo ministre, u zaključivanju da tu stvar i pomenete.
Neka ovo bude prilog naše poslaničke grupe - šta bi tu još trebalo staviti.
Postojeći Zakon o prevozu u drumskom saobraćaju je svojim rešenjima centralizovao odlučivanje i nadzor na republičkom nivou. Ovim zakonom o izmenama i dopunama, to se vidi iz obrazloženja, napravljen je pomak u tom smislu decentralizacije i to kada je u pitanju nadzor, koji je u jednom segmentu obuhvatio lokalni saobraćaj, a poveren lokalnoj samoupravi, što je dobar pravac.
Ali, navešću i primer taksi prevoza koji ukazuje na potrebu za daljom i još većom decentralizacijom. Zašto? Uslovi za obavljanje taksi prevoza su propisani zakonom, a opština i gradovi su mogli to samo bliže regulisati. Međutim, praksa je pokazala da je potrebno omogućiti da opštine i gradovi, posebno veliki gradovi kao što su Beograd, Novi Sad, Niš, Kragujevac itd, mogu da propisuju i druge uslove u skladu sa svojim potrebama, što sada nije moguće.
Jedan od najvećih problema u linijskom saobraćaju putnika, a to znaju svi, i predlagači, i korisnici i preduzeća, je povlašćeni položaj autobuskih stanica. Postojeća rešenja u Zakonu o prevozu u drumskom saobraćaju, a i ovim izmenama i dopunama se ne predlaže ništa novo, ništa bolje i ništa više, omogućavaju autobuskim stanicama da ostvare monopolski položaj, što je protivzakonito i protivustavno.
Ovaj problem je naročito izražen kod autobuskih stanica u manjim i srednjim gradovima, čiji su vlasnici domicilni prevoznici, koji visokim cenama svojih usluga žele da onemoguće konkurenciju, a izbegavanje korišćenja autobuskih stanica je nemoguće jer inspekcija s pravom traži da se one koriste. Ovaj problem je zahtevao detaljno sagledavanje i na osnovu toga iznalaženje optimalnog rešenja, koje bi bilo pretočeno u predlog ovih izmena i dopuna Zakona.
Da bi potvrdio napred navedene tvrdnje o represivnosti nekih odredaba Zakona o izmenama i dopunama Zakona, ilustrovaću to sa tri primera. Prvo, odredbom člana 44. stav 3. tačka 4) Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, koja se sada članom 19. Predloga o izmenama i dopunama Zakona (odnosno to je sada član 44a stav 5.) nešto i proširuje, daje se apsolutna vlast inspektoru drumskog saobraćaja, koji ima mogućnost da za svaki najbezazleniji prekršaj isključi vozilo iz saobraćaja na 48 sati, a u ponovljenom slučaju, opet za bilo koji prekršaj, i na pet dana.
Takvih zakonskih rešenja nema ni u jednom propisu koji reguliše drugu vrstu saobraćaja ili bilo koju drugu privrednu delatnost. Kada bi se ova odredba zakona primenjivala onako kako je napisana, odnosno kako se ponekad i sprovodi, za kratko vreme bi bila isključena skoro sva vozila kojima se obavlja javni prevoz, a sada po predlogu i prevoz za sopstvene potrebe.
Do toga ne dolazi jer inspektori postupaju selektivno, pa za isti učinjeni prekšaj nekog isključe a nekog ne, što je dodatni argument o opravdanosti ovakvih odredbi koje se ne sprovode u zakonu.
Kada bi se izvršila, na primer, nenajavljena dnevna kontrola vozila na bilo kom putu, pokazalo bi se da se iz saobraćaja može isključiti i 90% autobusa i kamiona, i to vrlo često, uglavnom zbog nebitnih odstupanja od zakona, kao što je na primer: slova kojima je ispisana firma nemaju propisanu visinu; ili - zbog nekog drugog sitnog nedostatka u putnom nalogu.
Ovakve odredbe treba da se primenjuju samo u onim slučajevima kada neko obavlja prevoz a na to nema pravo, ako neko obavlja prevoz a nije registrovan za obavljanje te delatnosti, ne ispunjava uslove za njeno obavljanje, odnosno nema licencu ili obavlja linijski prevoz putnika a nema registrovani red vožnje za tu liniju.
Ova odredba omogućava, radi ilustracije, i jedan ovakav slučaj: autobus sa 50 putnika, koji je na relaciji Beograd-Bar, svrati radi odmora i osveženja putnika na Zlatibor i zadrži se, recimo, pet minuta duže nego što je predviđeno redom vožnje; dolazi inspektor za drumski saobraćaj i isključuje ga na 48 sati, a možda i na pet dana, što je po zakonu moguće. Apsurdno je, svakako, nema dileme.
Drugo, ništa manje nisu represivne ni odredbe člana 20. Zakona o prevozu u drumskom saobraćaju, a sada dopunjenog člana 9. Predloga o izmenama i dopunama istog zakona, kojim se omogućava da se red vožnje briše iz registra ako se prevoz ne obavlja tri, pet ili deset dana. I do sada je pristup u primeni ovih odredbi zakona bio selektivan. Nekim prevoznicima je red vožnje bio brisan zbog neodržavanja ili neotpočinjanja prevoza u julu 2000. godine, kada, svi znamo, nije bilo goriva i nije bilo uslova za vožnju.
Gubljenje reda vožnje, dame i gospodo, je velika kazna za prevoznika i često nenadoknadiva šteta, ali je još veća za građane i korisnike, jer ako nema opravdanja za neobavljanje prevoza, prevoznik ne može da obavlja prevoz ni ostalih 362 dana u toku godine, a niko drugi ga u tome ne može zameniti.
Uostalom, ovakve mere ne postoje ni u drugim oblastima saobraćaja, jer da postoje danas u Srbiji železnica uopšte ne bi radila, niti bi JAT leteo na svim linijama, ili da se zakon primenjuje na gradski ili prigradski prevoz u Beogradu, a važi i za njega, do sada bi bili svi redovi vožnje izbrisani i imali bismo Beograd bez saobraćaja.
Treće, posebna priča celog Predloga zakona su odredbe (povodom članova od 20. do 26. Zakona) kojim su predložena, odnosno izvršena povećana novčanih kazni za privredne prestupe i prekršaje uspostavljene i postojećim zakonom, ali i za one koje se uspostavljaju izmenama i dopunama ovog zakona.
Činjenica da ta povećanja u odnosu na postojeće kazne iznose čak od pet do 50 puta, ili to dođe od 500 do 5000%, što je neodmereno, neprimereno, neopravdano, neosnovano i bez obzira na opravdanje, koje naravno predlagač ima pravo da daje, ne može se nikako održati. Imajući sve ovo u vidu, dame i gospodo narodni poslanici, poslanička grupa SPS ne može podržati ovakav predlog zakona.
Mi smatramo da treba da se napravi novi zakon koji bi uvažavao sve relevantne činjenice i bio zaista i ekspertni, i reformski i evropski. U slučaju da zakon ostane u proceduri, mi svakako mislimo da će to tako i biti, mi smo kao poslanička grupa SPS podneli 17 amandmana od ukupno 35 koliko ih ima, kojima smo pokušali da poboljšamo i ovakva zakonska rešenja, ukoliko se bude išlo na njihovo usvajanje i mi ćemo o tome razgovarati kada budemo vodili raspravu u pojedinostima.
Konačan stav naše poslaničke grupe zavisi od odnosa poslaničke većine prema našim predlozima amandmana. Hvala, a predsednika molim da konstatujem da sam potrošio 16,30 minuta i da za drugo javljanje imam još 3,30 minuta.