TREĆA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 21.12.2001.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo Treću sednicu Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2001. godini.
Obaveštavam vas da, prema službenoj evidenciji, današnjoj sednici prisustvuje 159 narodnih poslanika.
Molim vas da utvrdimo kvorum.
Konstatujem da imamo kvorum.
Obaveštavam vas da su sprečeni da prisustvuju sledeći narodni poslanici: Miloš Lučić, Dušan Budišin, Ljubiša Đoković, Vasilije Pavićević, Slavoljub Matić, Branislav Ivković, Predrag Stojanović, Momčilo Trajković, Radič Joković i (pre podne) Milutin Prodanović.
Obaveštavam Narodnu skupštinu da su pozvani da sednici prisustvuju predsednik, potpredsednici, ministri i sekretar Vlade Republike Srbije, kao i sekretar Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo.
Nastavljamo rad po dnevnom redu.
Prelazimo na 2. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O POREZU NA PROMET (pojedinosti)
Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.
Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: Vojislav Janković, Marko Ćulibrk, Dragoljub Vojinović, Živanko Radovančev, Marko Ćulibrk, Joca Arsić i grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe SRS.
Primili ste izveštaje Odbora za finansije i Zakonodavnog odbora.
Pošto Odbor za finansije nije dostavio izveštaj, a Vlada mišljenje o amandmanima podnetim na Predlog zakona, podsećam vas da, prema članu 136. stav 5. Poslovnika, Narodna skupština može odlučiti da se Predlog zakona razmatra i bez njih ili utvrditi novi rok u kome su dužni da to učine.
Predlažem da Narodna skupština odluči da se Predlog zakona razmatra bez izveštaja Odbora za finansije i mišljenja Vlade.
Stavljam na glasanje predlog da Narodna skupština razmatra Predlog zakona bez izveštaja Odbora za finansije i mišljenja Vlade.
Za 103, protiv 17, uzdržan jedan, nije glasalo 43, ukupno 164 narodna poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština, odlučila da razmatra Predlog zakona bez izveštaja Odbora za finansije i mišljenja Vlade.
Pošto je Narodna skupština nakon što je zaključen zajednički načelni pretres, u okviru koga je razmotren i Predlog zakona o izmenama i dopunama zakona o porezu na promet, prihvatila Predlog ovog zakona u načelu, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podnela grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe SRS.
Amandman će obrazložiti narodni poslanik Veroljub Arsić.
Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Ima reč narodni poslanik Veroljub Arsić.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, gospodine ministre, predložio sam amandman kojim sam tražio da se član 1. potpuno Predlog zakona o porezu na promet, briše. U vašem obrazloženju piše da nije reč o povećanju stope poreza na promet robe i usluga, već o integraciji stope posebnog saveznog poreza na promet za finansiranje vojske od 3% i sada važeće republičke stope na promet proizvoda, odnosno usluga od 17%. Tu ste sasvim u pravu.
"Objedinjavanjem stopa posebnog saveznog poreza na promet i republičkog poreza na promet u jednu jedinstvenu stopu, sa jedinstvenim uplatnim računom i uz jedinstvenu primenu rešenja poreskih olakšica i oslobođenja, postupka utvrđivanja i naplate, bitno se pojednostavljuje sistem plaćanja poreza na promet, povećava efikasnost naplate i smanjuje administriranje".
Gospodine ministre, mogu da vam kažem da u tom delu niste u pravu. Trenutno se porez plaća po više osnova. Npr. porez na promet usluga, porez na promet robe na malo, porez na finansijske transakcije, porez na lična primanja, porez na imovinu, porez na dobit korporacija. Svi ti porezi se vode na posebnim računima i na posebnim hartijama u odeljenjima Republičke uprave javnih prihoda.
Ako niste znali, odeljenje Uprave javnih prihoda ima računare. Ako se interesuje inspekcija ili sam poreski obveznik koliko duguje i po kom osnovu, dovoljno je da se javi Republičkoj upravi javnih prihoda, da zatraži svoje stanje sa svojom šifrom i sve njegove obaveze, po bilo kom osnovu i po bilo kom porezu, biće mu dostupne za nekoliko minuta. Sama ta tvrdnja da hoćete da objedinjujete stope zbog lošeg načina vođenja evidencije i uplata nije tačna, zato što se porez uplaćuje najčešće virmanskim nalogom, odnosno obrascem 40 ili 41. Ne znam da li ste neki put videli, recimo, svežanj virmanskih naloga kada se uplaćuje plata. Tu je gužva. Kada se uplaćuje porez, obično ih ima pet ili šest i tu se sve završava.
Kao da je u pitanju marketing kada je ovaj zakon u pitanju i kao da je pravi cilj zakona taj da se konačno Ministarstvo za odbranu stavi u podređen položaj u odnosu na Republičku vladu, odnosno Zorana Đinđića. Još jedan jedini organ državne uprave je ostao koji gospodin Đinđić ne može da kontroliše, to je vojska.
Samim tim, ako Ministarstvo odbrane bude zavisilo od vas da li će dobiti para da kupi hranu za vojsku ili opremu, dovodi do toga da i vi i predsednik Vlade možete da rukovodite kadrovskom strukturom vojske, odnosno politikom savezne države. To je pravi cilj ovog zakona, a ne, kako vi kažete, objedinjavanje stopa poreza na promet proizvoda, odnosno usluga, da se vode na jednom jedinom računu.
Vi sada možete da kažete da vi obaveze prema vojsci izvršavate redovno. Možda, ali to zavisi od vaše dobre volje. Nije regulisano ni jednim jedinim zakonom, niti imate obavezu da to radite. Kada je u pitanju oslobađanje poreza na promet mesa, poslednjih nekoliko meseci slabo se prodaje, a što se tiče voća i povrća uvek se prodavalo 99% na pijacama, vi ste imali samo jedan procenat od tog prometa robe. Kada je reč o lekovima koji su bili na pozitivnoj listi, za te lekove plaćao se porez. Znači, samo su se sredstva koja su ustvari pripadala državi, vrtela od jednog poreskog obveznika do drugog. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Hvala. Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč? Reč ima ministar Đelić.

Božidar Đelić

Što se tiče posebnog poreza na promet, kao što sam napomenuo, on je uveden posle bombardovanja naše zemlje od strane NATO pakta i što se tiče ustavnog osnova on je veoma problematičan na saveznom nivou. Tu nema nikakvih problema, to je usaglašeno sa saveznim nivoom. Jednostavno, stopa se objedinjuje.
Što se tiče finansiranja vojske, od januara ove godine i savezna država je prešla na princip bruto budžeta, tako da novac koji se stvarao od tih 3% nije ulazio u budžet. Znači, ni u kom slučaju se ne menja situacija što se tiče vojske. Što se tiče akciza, koje su usaglašene između saveznog i republičkog nivoa, mi smo našli pravu meru za to.
Samo sam hteo da napomenem da, naravno, ove godine imamo više računa. To je dobra stvar. Možemo da pratimo koliko je uplaćeno, po kom vidu poreza na promet. To je isto, kao što sam juče pokazao, slučaj sa akcizama.
Ono što je boljitak za preduzeća, to je da će se taj savezni porez uzimati tamo gde se plaćao porez na promet od 12% i tamo gde se plaćao porez 17%. imati različita događanja, plaćaće se negde gde se nije plaćao porez na promet od 12%, nije se plaćao na nekima gde se plaćao porez 17%. Samim tim će se pojednostaviti njihovo poslovanje, privrednici to dobro znaju. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Zahvaljujem, gospodine ministre. Reč ima gospodin Vojislav Šešelj, predstavnik poslaničke grupe Srpska radikalna stranka. Izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Dame i gospodo narodni poslanici, ovaj amandman je vrlo ozbiljan, ali je neozbiljno ministrovo obrazloženje. Ministar se pojavljuje u ulozi čuvara ustavnosti i zakonitosti, umesto da to radi Ustavni sud. Ministar zna pouzdano, neko mu je možda negde rekao da nešto nije ustavno. Međutim, savezni poreski zakon još uvek postoji i primenjuje se. Vi ste već jednom ovde uvodili zakone o porezima koji nisu bili u skladu sa saveznim zakonom, pa ste posle nekoliko meseci u Saveznoj skupštini menjali savezni zakon da bi se prilagodio republičkom; umesto da radite obratno, da se prvo menja savezni zakon, pa da se onda republički prilagođava saveznom. Jer, po saveznom Ustavu osnove poreskog uređenja određuje Savezna skupština.
U ovom slučaju, vi teorijski imate situaciju da porez bude 23%, ako ostane savezni zakon. Možda vi pretpostavljate da će se on ukinuti, možda znate unapred da će se ukinuti, ali to nije ozbiljno pravničko rezonovanje. Dok se to ne promeni, dok ne dobijete ovlašćenje da ovde naplaćujete u okviru poreske osnovice koja je propisana republičkim zakonom, vi nemate pravo da ovo uradite.
Ali, vi ste navikli te stvari da radite. Zato ste i ukinuli Ustavni sud. Zato ometate rad Saveznog ustavnog suda. To je suština.
U principu sam za to da se objedini naplata poreza i da se obračuna jedinstvena poreska stopa na sve poreske osnovice, ne samo porez na promet. Ali, to mora biti urađeno u skladu sa ustavom i saveznim zakonom, a ne da ovde ministr nagađa da li je nešto po Ustavu ili nije. Ta ministarska nagađanja ništa ne znače. Ovde treba postaviti stvari u skladu sa ustavnom normom. Ustavna norma kaže da prvo savezni poreski zakon treba propisno da se reguliše, a republički poreski zakoni moraju biti potpuno saglasni sa saveznim zakonom.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Zahvaljujem. Reč ima predstavnik poslaničke grupe SPS, Dragan Tomić.

Dragan Tomić

Poštovana gospodo narodni poslanici, ovaj amandman ima smisao zato što nisu raščišćena neka prethodna pitanja. Ta pitanja predstavljaju niz koji se tiče opstanka Savezne Republike Jugoslavije: kako će se finansirati Vojska Jugoslavije u narednom periodu, kakvo nam je to međunarodno okruženje u ovom momentu, koliko smo mi ekonomsko stabilni i koliko smo uopšte u mogućnosti da ukidamo ovu vrstu poreza.

Ima još jedna stvar, ova stopa od 3% uvedena je iz razloga da se štete nastale tokom agresije delimično saniraju, ali i da se nađe način da se pomogne Vojsci Jugoslavije u vanrednim okolnostima; da se isprati tok događaja, a iza toga saniraju, štete nastale na vojnim objektima i isprave sve one nelogičnosti koje su nastale u tom periodu.

Bez obzira što u ovom momentu prestaje da važi jednokratna uredba koja je imala ograničen rok trajanja, možda je trebalo očekivati od Vlade jedno suptilnije objašnjenje, jer šta se događa sa ratnim štetama, hoće li neko u ovoj zemlji pitati za ratnu štetu i šta znači izjava potpredsednika Savezne vlade, gospodina Labusa, koji kaže - oni ne smatraju da su krivi, ni mi ne smatramo da su krivi. Onda ostaje da jedino bude kriv ovaj narod.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Hvala. Pošto se više niko ne javlja za reč, stavljam na glasanje amandman.
Za 43, protiv 119, uzdržanih nema, nije glasalo devet, ukupno 171 prisutan narodni poslanik.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 2. amandmane, u istovetnom tekstu, podneli su narodni poslanik Marko Ćulibrk i grupa od 21 narodnog poslanika poslaničke grupe Srpske radikalne stranke.
U ime grupe podnosilaca, amandman će obrazložiti narodni poslanik Dragoljub Stamenković.
Zakonodavni odbor nije prihvatio ovaj amandman.
Ima reč narodni poslanik Dragoljub Stamenković.

Dragoljub Stamenković

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, poslanici SRS su predložili da se član 2. zakona menja, u smislu da se u članu 16. procenat 17 zamenjuje procentom od 10.
Radi se o porezu na usluge i mi smatramo da on treba da iznosi najviše 10%, kao što je to nekada bilo.
Neophodno je da se predložena stopa smanji na 10% zbog veoma teške ekonomske i socijalne situacije u kojoj se nalazi naša država i poreski obveznici.
Srpski radikali smatraju da treba oporezivati sve ono što je luksuz, ono što nije dostupno većini građana, ono što može jedna grupa građana ili elita da poseduje, ali da u ovom slučaju treba to smanjiti i da je stopa od 10% sasvim dovoljna.
Videćete kasnije, kada budemo raspravljali o budžetu, mi smo to i predvideli. Smanjili smo iznos budžetskih sredstava, tako da se izbaci sve ono što nije neophodno, a da država finansira sve one potrebe koje su neophodne svim građanima Srbije.