PRVA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANJA, 28.03.2002.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Zahvaljujem. Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Da.)
Izvolite, narodni poslanik Milorad Mirčić, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SRS. Imaju čitav spisak ovlašćenih.
...
Srpska radikalna stranka

Milorad Mirčić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ovaj amandman, kao i ostali, pokazuje da se rasprava nastavlja u onom tonu i na onaj način kako se odvijala i juče. Slušamo priču, a priča se svodi kratko i jasno na - DOS o DOS-u. Sve ovo što pojedini poslanici iz različitih sredina Srbije, a koji su u okviru poslaničke grupe DOS, iznose, jasno govori da smo mi, srpski radikali, bili u pravu kada smo i Ministarstvu i ministru koji predstavlja ovde Vladu predlagali da se menja metodologija raspodele sredstava na lokalne samouprave. Da se menja metodologija, jer ovakva metodologija upravo govori i potvrđuje ono što mi, radikali, govorimo sa ove govornice, da je ovo socijalna politika koju sebi za pravo uzima Ministarstvo.
Zar ne bi bila bolja metodologija da se opštinama ostavljaju prihodi od poreza na promet, od zarada, a onda država da propiše koliko koja opština treba da da državi u svrhe solidarnosti. To bi mnogo jednostavnije bilo. To bi mnogo manje problema pravilo.
Međutim, ovde se potvrđuje, isto tako, da je neistina ono što tvrde pojedini članovi DOS-a, a koji su trenutno na visokim funkcijama u odborima, da su odredili princip i metodologiju po kojoj svakoj opštini realno pripada onoliko sredstava, kako oni kažu, koliko zaslužuje. Ovo je metoda sa kojom se služe najviše na pijaci. Ovo je pijačarska metoda. Zašto pijačarska - zato što niste poslušali, gospodo, kada se donosio Zakon o lokalnoj samoupravi, gde smo mi, srpski radikali, jasno govorili šta treba da sadrži taj zakon. Treba da sadrži sve odredbe, pa i ove odredbe - koliko kojoj opštini pripada na ime finansiranja budžetskih potreba.
Ne, vi ste se oglušili, jer se Vlada poslužila već davno viđenim metodom, a to je da se podmetne kukavičije jaje, da se svađaju poslanici iz različitih sredina, a pri tom je Vlada rekla i jasno obećala šta će u budućnosti da uradi i šta treba realno očekivati.
Realno je očekivati da se donese zakon o gradu Beogradu, ne zakon o gradovima i gradu Beogradu, nego samo zakon o gradu Beogradu. I onda smo imali priliku juče da slušamo čoveka koji je na čelnoj funkciji u gradu Beogradu, gde on brani ovakav predlog, koji osporava većina poslanika. Kažem većina, zato što mnogi ne smeju da se jave iz različitih razloga i ne ulazim u suštinu njihovog nejavljanja; neko iz partijske discipline, a neko iz nekih drugih razloga.
Ali, zakonom o gradu Beogradu biće jasno definisano sve, pa i prihodi grada Beograda. Šta je, kakvi su problemi, kakva je smetnja da se takav zakon donese i za ostale gradove, a da se sve ove odredbe na sasvim drugačijoj metodologiji, na sasvim drugačijoj osnovi ugrade u Zakon o lokalnoj samoupravi; i to je zakon koji važi, koji će važiti, a ne ovako, iz godine u godinu; jednostavno, ministar drži kesu, pa, ko mu se sviđa, daje mu; ili, ono što je jasno, a neće niko da kaže sa ove govornice, ko više ima poslanika da uceni Demokratsku stranku za skupštinsku većinu, taj će dobiti i dodatna sredstva, a ko nema dovoljan broj poslanika, taj neće ni dobiti sredstva.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovim amandmanima?
Ima reč narodni poslanik Ljubomir Mucić, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SPS.

Ljubomir Mucić

Dame i gospodo narodni poslanici, s obzirom da se i poslanik poslaničke grupe SPS-a zalaže za dodatna sredstva opštinama Leskovac i Medveđa, za šta su podneti amandmani, mi kao poslanička grupa SPS podržaćemo amandman, ali se ne slažemo sa onim obrazloženjem koje je jedan od izvestilaca o ovom amandmanu svojim kontradiktornim obrazloženjem ovde izneo za ovaj, nekada srpski "Mančester". Podacima koje je izneo o rastu industrijske proizvodnje u prošloj godini, u odnosu na 1989. godinu (samo nije izneo podatak od 5. oktobra) i s obzirom da DOS organizuje vlast u Leskovcu, mislim da se sam izjasnio ko je i zbog čega doveo do ovakve situacije u ovom gradu.
Iz tog razloga mi ćemo podržati zalaganje za dalji razvoj ove opštine, mi ćemo podržati ovaj amandman. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko javlja za reč? (Ne.)
Stavljam na glasanje ove amandmane.
Za 37, protiv 103, uzdržanih nema, nije glasalo 47, ukupno 187 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ove amandmane.
Međusobno povezane amandmane na čl. 2. i 3. podneo je narodni poslanik Išpanovič Ištvan.
Vlada i Odbor za finansije nisu prihvatili ove amandmane.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Ne.)
Da li neko drugi želi reč? (Ne.)
Stavljam na glasanje ove amandmane.
Za 12, protiv 121, uzdržana dva, nije glasalo 55, ukupno 190 narodnih poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ove amandmane.
Na član 3. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Dragan Marković, Miloš Lukić, Petar Petrović i Adam Urošević.
Vlada i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li predstavnik podnosilaca amandmana želi reč?
Ima reč narodni poslanik Dragan Marković.
...
Jedinstvena Srbija

Dragan D. Marković

Poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, Stranka srpskog jedinstva traži da se procenat poveća u nekoliko gradova, i to - u Kragujevcu umesto 31,9% da stoji procenat 40. Poznato je da je Kragujevac dolina gladi, da u Kragujevcu trenutno ima 16.000 radnika bez posla. Do kraja godine će možda biti još jedno dvadesetak hiljada, da veliki broj Srba sa Kosmeta živi u Kragujevcu i da lokalnoj samoupravi treba veći procenat, kako bi mogla da pomogne i ovim radnicima koji su ostali bez posla i Srbima sa Kosmeta koji se nalaze u ovoj opštini.
U tački 6. - Aranđelovac, procenat 6,6 zamenjuje se procentom 16,6. Takođe u Aranđelovcu postoji veliki broj Srba sa Kosmeta i smatramo da lokalna samouprava mora da obezbedi veći procenat, kako bi mogla da im izađe u susret.
U tački 10. za Batočinu je predviđeno 27,3%, a to treba da se zameni procentom 37,3. Batočina je doživela poplavu, u Batočini privreda ne radi, sport je takođe u veoma lošoj situaciji. A što se tiče kulture, moram da vam kažem da u Batočini postoji KUD "Zoran Ilić", koje je na evropskim prvenstvima osvajalo prvo i drugo mesto. Taj KUD od 2001. godine više ne postoji, a u tom društvu vežbalo je preko 100 omladinaca.
Možda je za predlagača zakona malo seljački kada se pojavi KUD u narodnoj nošnji, pa se zato i ne vodi računa o kulturi, a mi iz SSJ smatramo da je kultura srpska tradicija i moramo da pomažemo kulturu u gradovima gde je razvijena, a u ovom gradu kultura je bila razvijena. Sada više kultura, maltene, ne postoji u Batočini. I Batočina je takođe imala poplavu, koja je nanela veliku štetu ovoj opštini.
U Velikoj Plani postoji veliki procenat Srba sa Kosmeta, koji nemaju odakle da prežive, ne primaju više pomoć za lica od 18 do 65 godina. Mi smo predlagali neke amandmane ovde u Skupštini, da ona lica, odnosno one porodice koje imaju više od troje dece, a nigde ne rade, da imaju jednu prosečnu platu. Ministar nam nije prihvatio taj naš amandman.
U tački 46. za opštinu Despotovac predviđeno je 31,6%, a mi predlažemo da se to zameni procentom 41,6. U Despotovcu privreda ne radi. Mogli ste vi ovde da predložite i 40%, mada je i 41%, koliko smo mi predložili, mali procenat ako privreda ne radi. Sve je stalo u Despotovcu, veliki broj građana u ovoj opštini živi u inostranstvu, ali ima i onih koji su ostali u ovoj opštini, tako da bi možda ovaj veći procenat mogao da im pomogne kod onog što je neophodno i prema čemu ima obavezu lokalna samopurava.
U tački 64. za Jagodinu je predviđeno 8,5%, a mi tražimo da Jagodina ima 23,5%, zato što je Jagodina doživela poplavu, 2.500 kuća je poplavljeno, imali su veliku štetu. Preko 1.000 hektara zemlje je poplavljeno u jagodinskoj opštini, seljacima nije izvršena nadoknada, pa smatramo da bi ovaj veći procenat možda preko lokalne samouprave mogao da pomogne ovim licima, koja su u teškoj ekonomskoj situaciji.
Takođe, u Jagodini postoji Fabrika kablova koja ne radi, pa nema odakle ni da se puni budžet, a 6.000 radnika je bilo zaposleno u toj fabrici, dok trenutno možda radi 3.500 radnika, tako da je veoma teška situacija.
U tački 86. za Lapovo je predviđeno 12,5% a mi predlažemo 22,5% jer smatramo da je i tu mali procenat predviđen, da je 22,5% zadovoljavajući procenat jer je i Lapovo zadesila poplava i imalo je veliku štetu. To je jedna mala opština u kojoj privreda maltene ne radi uopšte.
U tački 87. Opštini Lebane je predviđen 61,5% a mi tražimo 70,5%. U Lebanu privreda ne radi, to je mala opština, a o ovoj opštini se vodi računa samo u izbornoj kampanji i kada treba da se raspišu vanredni lokalni izbori. Ti vanredni lokalni izbori su bili i DOS ima neku tesnu većinu. Građani u Lebanu su očekivali da će ako dođe do promene vlasti njihov život biti bolji i da će oni moći da žive od svog rada, a od svega toga ništa.
(Predsedavajuća: Pet minuta i 30 sekundi, poslaniče.)
Evo, završavam. U tački 89. za Leskovac umesto 13,3% predlažemo 20,3%.
U tački 115 - Opština Paraćin 4,8% predlažemo da se zameni sa 19,8%. Zašto? Zato što je u Paraćinu prodata cementara, a cementaru je kupio kupac iz države u kojoj je procenat poreza na promet 5% a kod nas u Srbiji 20. Znači za 15% je oštećen budžet Vlade Republike Srbije, a to u preračunatim stopama iznosi za pet godina onu cifru za koju je cementara prodata.
(Predsedavajuća: Šest minuta i 30 sekundi, poslaniče.)
Dozvolite mi samo još nekoliko gradova da pomenem. Opštini Ražanj je predviđen 65,1% a mi predlažemo 75,1%. Opštini Rača je predviđen procenat 34,9 a mi predlažemo 44,9. U Opštini Svilajnac predviđen je procenat 11,2 a mi predlažemo 25,2. U toj opštini, od kad je otišao Bidža, ništa se ne dešava, sve je stalo, gospodo. Kod Opštine Trstenik ...
(Predsedavajuća: Sedam minuta, poslaniče, imamo ograničenje za raspravu po amandmanima na pet minuta.)
Završavam, evo, zamolio bih ministra Đelića, jer nije hteo nikada da prihvati nijedan amandman Stranke srpskog jedinstva, da prihvati ovaj naš amandman, jer ukoliko ne prihvati desiće se ono što se već dešavalo u poslednje vreme, da seljaci izađu na ulice, da Srbi sa Kosmeta takođe izađu na ulice. I tada smo davali amandmane na određene predloge, ali ako se sada prihvate naši amandmani nećete imati takvih problema u Srbiji, pa vas molim da bar danas prihvatite ove amandmane, jer su ovo gradovi u Srbiji koji su u veoma teškoj situaciji, a ukoliko se poveća ovaj procenat lokalnoj samoupravi će se omogućiti da pomogne građanima koji su u teškoj situaciji. Zahvaljujem se i izvinjavam što sam prekoračio vreme.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi o amandmanima javlja za reč? (Ne.)
Stavljam na glasanje ovaj amandman.
Za 30, protiv 99, uzdržanih nema, nije glasalo 58, ukupno prisutno 187 poslanika.
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 4. amandman je podneo narodni poslanik Milan Milosavljević.
Vlada i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman.
Da li podnosilac amandmana želi reč? Izvolite.

Milan Milosavljević

Dame i gospodo narodni poslanici, za razliku od prethodnih amandmana, koji predstavljaju jedan skup ili spisak lepih želja (i kada bi se prihvatili ti amandmani, nekih petnaestak prvih, to bi značilo da nekima treba uzeti da bi se drugima dalo), ovaj amandman koji predlažem danas je apsolutno koncepcijske prirode, pored toga što je apsolutno, ali apsolutno i naravno transparentno na kursu decentralizacije republičke vlasti, jer sa ovim predlogom deljenja viška ostvarenog obima učešća opština i gradova u odnosu 50 prema 50 sa Republikom, 50% bi ostalo gradu odnosno opštini, a 50% bi dobila Republika, pri čemu bi se deljenje tog viška ostvarenih sredstava radilo po automatizmu. Znači, direktno bi ZOP prebacivao 50% kompletno uplaćenog prihoda, po ovom osnovu ostvarenog prihoda po opštinama, na konsolidovani račun trezora Narodne banke, 50% na žiro račun budžeta lokalne samouprave. Znači, pored tih, do sada neviđenih, bar ne u našoj zemlji, reformi, u ovoj oblasti od strane Republičke vlade, lokalna samouprava bi na taj način dobila  i te kakvu obavezu da i te kako vodi računa o tome kako će raspolagati parama.
Do sada smo mogli da kukamo, Republička vlada je držala sva sredstva u svojim rukama, pa smo mi moljakali, zvali telefonima, kumili i preklinjali, i to je bilo na ovaj ili onaj način prebacivano prethodnih 12 godina, dok su naši prethodnici bili republička vlast, "na kašičicu", kako smo svojevremeno govorili.
Prihvatanjem ovog amandmana izbeći će se konačno to zivkanje, moljakanje i preklinjanje Republičke vlade da se udeli lokalnoj samoupravi koji dinar, nego će, kao svuda u normalnom svetu, po automatizmu biti preraspodela, onako kako mi danas budemo usvojili.
Postojalo je bahato ponašanje naših prethodnika u lokalnim samoupravama, zbog koga je možda i centralizovana republička vlast, pa je i imala takav princip da se na kašičicu daje lokalnim moćnicima nešto malo para. Na ovaj način se završava sa tom praksom a i te kako se prebacuje velika odgovornost na čelnike u lokalnim samoupravama. Na kraju krajeva, ta ista bahata vlast, koja je nekih dvanaestak godina na ovaj način raspolagala parama svih građana ove zemlje, prošla je na prethodnim izborima tako kako je prošla. Znači, građani su i te kako dobro kaznili to njihovo ponašanje.
Prema tome, nemojte se bojati da će neka lokalna samouprava sada sve ove pare potrošiti na zarade, na povećanje plata lokalnih funkcionera, po javnim preduzećima ili već ne znam na šta, siguran sam da će u najvećem broju slučajeva u opštinama i gradovima, gde je Demokratska opozicija Srbije na vlasti, a verujem u svim gradovima i opštinama gde je demokratska opozicija Srbije na vlasti, ovaj novac i te kako biti pametno upotrebljen za rešavanje nagomilanih komunalnih problema, u maltene svim opštinama u državi Srbiji.
Što se tiče Niša, to i nisu neka preterano velika sredstva u odnosu na ceo planirani budžet ove godine. Procene su da je to nekih pedesetak miliona dinara. U Nišu će do zadnjeg dinara ova sredstva, ukoliko bude prihvaćen moj amandman, biti konačno upotrebljena na saniranje oštećenja iz 1999. godine. Sećamo se svi i te kako NATO bombardovanja. E, pa, ako ne znate, Niš je pretrpeo najveća oštećenja, od svih gradova u Srbiji. Govorim samo o individualnim stambenim objektima. Preko 3.000 individualnih stambenih objekata je manje ili više oštećeno. Doskora Direkcija za obnovu zemlje, koja je postojala do pre izvesnog vremena, jako malo sredstava je izdvajala za grad Niš, koji je, ponavljam, imao najveća oštećenja i zato je došlo vreme da se obezbede sredstva.
Ovo je najbolji način da se obezbede sredstva za sanaciju porušenih objekata. Znači, što se Niša tiče, svaki dinar ubran na ovaj način će otići na sanaciju oštećenih objekata.
Nadam se da će Vlada prihvatiti amandman i zahvaljujem se.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Reč ima ministar, gospodin Božidar Đelić, a zatim narodni poslanik Milutin Prodanović, predstavnik poslaničke grupe Demokratske stranke Srbije, zatim Ljubomir Mucić, pa narodni poslanik Tomislav Nikolić.

Božidar Đelić

Znači, imamo predlog amandmana i mogu da kažem da ću posle konsultacija koje smo imali sinoć i jutros, predložiti da glasate za ovaj amandman zbog toga što je u duhu ovog zakona.    Ali, pre nego što kažem zašto mislim da treba glasati za ovaj amandman, hteo bih da kažem zašto su u prvobitnom tekstu stope bile drugačije i zašto je Vlada na Odboru prvobitno predložila da se on odbije.
Zbog toga što ako pogledate efekte, a pre svega da napomenem da ovaj novac i cilj ovog trećeg izvora javnih finansija jeste za iskazivanje solidarnosti na nivou cele Republike, tu je novac i odatle novac i stope koje treba da dopune budžete naročito u onim lokalnim samoupravama i gradovima gde fiskalni potencijal nije dovoljno jak da bi mogao sam da podmiri ono što je zakonom uređeno i što očekuju građani koji žive u toj lokalnoj samoupravi ili gradu.
Zbog toga, ako pogledate predloženi amandman, rekao bih da taj isti kalup za sve, 50 prema 50, u manjoj meri uvažava razlike koje postoje na lokalnom nivou. Ako pogledate listu gradova, ne postoji to kao jedinstven princip, ali uglavnom u onim lokalnim samoupravama i gradovima gde je fiskalni potencijal slabiji tu su po pravilu izvedene stope veće. Zbog toga, ako usvojite ovaj amandman, kao što osećam da hoćete uraditi za koji sekund, samo želim da vas upozorim i da vam kažem da će tako uređene preraspodele viška favorizovati lokalne samouprave i gradove koje imaju jači fiskalni potencijal. Drugim rečima, amandman u ovako sročenom smislu će favorizovati Beograd, Novi Sad, Niš i neke druge gradove, Pančevo, a biće manje povoljan za neke lokalne sredine gde su stope iznad 50%, tako da za ono što prebaci okvir, stopa će biti ne ona koja je viša od 50%, nego 50%. Samo bih hteo da pre glasanja budete upoznati sa tom činjenicom.
Međutim, da se vratim sada na sam duh ovog predloga. On jeste u duhu ne da se uzme sa jednog nivoa za drugi, nego da se zajednički republičke službe i službe lokalnih samouprava i gradova bore protiv sive ekonomije, ne zbog toga da bi se još više novca uzelo, nego da bi se napravio jedan sistem gde bi svi po istom aršinu plaćali porez sa jedne strane, a kada se proširi osnovica to treba da dovede do tih uslova gde bi mogli da smanjimo stope. Tako da fiskalno opterećenje bude još niže u našoj zemlji.
Uz to mislim, kao što je kolega Milosavljević rekao malopre, da je važno, to da ovaj novac ni u kom slučaju ne bude povod da plate na lokalnom nivou porastu, jer imamo puno indicija da su one u nekim sredinama i te kako porasle do te mere da postaje čak i problem, a pre svega za ljude koji su sebi podigli toliko plate, jer ima nekih veoma siromašnih sredina gde su lokalne samouprave sebi dele visoke plate.
Želim samo da kažem dve stvari - prvo da možete očekivati predlog od strane ove vlade, u saradnji sa lokalnom samoupravom, o izmenama u Zakonu o platama u državnoj upravi, jer on kakav jeste može biti poboljšan sa jedne strane, ali sa druge strane će doći do češćih i žešćih kontrola budžetske inspekcije, da se vidi da li se plate isplaćuju po Zakonu, koji treba da bude primeren i primenjen prema svima po istom aršinu.
Druga stvar, to znači da je ovo ovde pre svega da bismo se zajednički borili protiv sive ekonomije, što znači da ćemo odmah posle izglasavanja ovog zakona, i na to ću se vratiti u zaključnim napomenama, ići u jednu bližu saradnju između lokalne samouprave i svih inspekcija koje mogu da pomognu lokalnoj samoupravi u toj borbi. I, najzad, nadam se da ćete svi prihvatiti ideju da na kraju ove godine pogledamo kakve su efekte imale ove nove odredbe, jer ovo je novitet i da vidimo da li treba nešto menjati ili sačuvati ovu novu odredbu. Samim tim, zaključujem i jednostavno vas pozivam da glasate za ovaj amandman.