PRVA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANJA, 18.04.2002.

12. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANJA

12. dan rada

18.04.2002

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 11:10 do 12:55

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad Prve sednice Prvog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2002. godini.

Obaveštavam vas da, prema službenoj evidenciji, sednici prisustvuje 149 narodnih poslanika.

Molim vas da, radi utvrđivanja kvoruma, ubacite identifikacione kartice u vaše poslaničke jedinice.

Konstatujem da imamo kvorum i možemo nastaviti rad.

Narodni poslanik Dragan Marković - povreda Poslovnika? Izvolite.
...
Jedinstvena Srbija

Dragan D. Marković

Poštovano predsedništvo, dame i gospodo narodni poslanici, reklamiram član 81. u kome se kaže da Narodna skupština počinje sa radom u 10,00 časova. Evo, sada je 11,15. Takođe je predviđena pauza od jednog sata, od 14,00 do 15,00 časova. Nikada pre 16,00 časova nismo počeli rad.

Predsednik Skupštine treba da nam kaže zašto kasnimo svakog dana, u proseku izgubimo dva i po sata. Stranka srpskog jedinstva dolazi na vreme i mi ćemo u narednom periodu biti ovde u 10,00, čekaćemo 15 minuta, ukoliko sednica ne počne mi ćemo izaći iz sale i nećemo ući sve dok se ne obezbedi kvorum. Isto tako ćemo raditi i za vreme pauze. Doći ćemo u 15,00 časova, ubaciti naše kartice i čekati do 15,15.

Ovo je sramota da svake nedelje gubimo po jedan radni dan. Neko treba da snosi odgovornost. To je velika cifra u parama, kada se preračuna broj dana koji smo izgubili od početka rada ove nove sednice. Hvala.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Hvala. Samo mogu da kažem da pozivam i ostale narodne poslanike da dolaze na vreme. Isto tako moram da kažem da se nigde u svetu, ni u jednom parlamentu, ne počinje tačno na vreme zato što ovo nije fabrika, postoji i rad odbora. U drugim parlamentima imate poseban dan određen za rad odbora, postoji rad poslaničkih grupa, druge aktivnosti, političke konsultacije; dakle, ovo se ne može meriti sa radom neke fabrike. Ipak je ovo potpuno druga vrsta rada.
(Marković, sa mesta - stavite na glasanje da je prekršen član 81.)
Da je povređen? Ne kršim ja, svakog dana sam ovde u Skupštini pre 10,00 sati. Ne mogu da stavim predlog da kršim Poslovnik.
Stavljam na glasanje predlog da narodni poslanici krše član 81. Poslovnika Narodne skupštine.
Za 42, protiv 22, uzdržan jedan, nije glasalo 94, od ukupno 159 narodnih poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština donela odluku da se ne krši član 81. Poslovnika Narodne skupštine.
Obaveštavam vas da su sprečeni da prisustvuju sledeći narodni poslanici: Stevan Lilić, Miomir Tadić,Zoran Bošković, Golub Rajić, Momčilo Trajković, Stevan Gudurić, Vojislav Došen, Dragoslav Bošković, Boško Ničić, Milan Ernjaković, Srđan Sikimić, Petar Mišić, Sredoje Mihajlov, Miroslav Martić, Dragan Kovačević, Branislav Pomoriški, Nataša Milojević, Branislav Grubački i Branko Gligorić (popodne).
Obaveštavam Narodnu skupštinu da su pozvani da sednici prisustvuju predsednik, potpredsednici, ministri i sekretar Vlade Republike Srbije, kao i sekretar Republičog sekretarijata za zakonodavstvo.
Takođe, saglasno članovima 83. i 84. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, obaveštavam vas da sam na ovu sednicu pozvala predstavnike Centra za slobodne izbore i demokratiju, predstavnike Stalne konferencije gradova i opština Jugoslavije, predstavnike Studentske unije Srbije, predstavnike Saveza studenata Beograda, studente Studijske grupe za ustavno pravo na Pravnom fakultetu Univerziteta u Beogradu, predstavnike Narodnog pokreta "Otpor", predstavnike Niške studentske asocijacije i predstavnike Studentske federacije.
Jedno kratko obaveštenje: 33. sednica Odbora za pravosuđe i upravu održaće se u 14,00 časova u sali I u prizemlju, što dokazuje da Narodna skupština radi i u vreme pauze te da i zbog toga dolazi do zakašnjenja.
Prelazimo na 6. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O UNIVERZITETU (pojedinosti)
Podsećam vas da smo raspravu o Predlogu zakona o univerzitetu u pojedinostima prekinuli u toku pretresa o amandmanu na član 141, koji su u istovetnom tekstu podneli narodni poslanik prof. dr Velimir Simonović i narodni poslanik Petar Jojić.
Da li još neko ko nije iskoristio svoje pravo iz člana 138. stav 2. Poslovnika, želi reč?
Za reč se javio ministar prosvete gospodin Gašo Knežević.
...
Građanski savez Srbije

Gašo Knežević

Pošto je dosta burno počela rasprava oko člana 141. i amandmana na taj član, što je na neki način protivno intenciji predlagača zakona, mislim da je potrebno još jednom podsetiti poslanike Skupštine o tome šta je cilj ovog člana i o tome u kojoj meri je retroaktivnost ovde prisutna i najzad o tekstu člana 141, koji je usvojila Vlada i koji je sada sastavni deo zakona, a koji je predložio jedan poslanik, gospodin Predrag Stojanović. Dakle, revidiran je prethodni tekst Vlade.
Nešto što se tiče zakonodavne istorije - ovaj tekst koji je predlagač predložio inicijalno je bio, što bi mi pravnici rekli, negativno formulisan. Po tom tekstu svi izbori koji su početi po proceduri koju je predviđao Zakon iz 1998. godine, pa naovamo, automatski su potpadali pod reviziju. To je bio početni stav predlagača. Dakle, početni stav predlagača je negativna pravna formulacija, što je kao posledicu imalo da svi izbori izvršeni od 1998. godine, od stupanja na snagu zakona, pa do promene, potpadaju pod postupak revizije, automatski.
U proceduri donošenja zakona, rekao sam, obavili smo konsultacije sa pojedinim poslaničkim grupama. Između ostalih poslaničkih grupa na jednom od sastanaka bili su prisutni predstavnici Socijalističke partije Srbije. Nemojte me držati za reč, tročlana ili četvoročlana delegacija. Tada su oni predložili da iz negativne formulacija pređe u pozitivnu, dakle, da samo na inicijativu određenih lica može da se aktivira postupak revizije.
Ministarstvo koje je bilo tvorac ovog zakona smatralo je da je i to dovoljan uslov da bi se zadržao jedan kritički odnos prema proceduri zakona uvedenog 1998. godine i pristalo je na tu formulaciju. Za uzvrat predstavnici Socijalističke partije Srbije, na tom sastanku su rekli da će prihvatiti takvu formulaciju, jer im jedino član 141. Zakona bode oči. Posle toga je došao predlog gospodina Predraga Stojanovića, koji je još više pacifizirao član 141. To vam je trenutno stanje stvari.
Član 141. je pacifiziran - na inicijativu katedre (a katedra predstavlja najstručnije telo na univerzitetu, na fakultetima) ili dekana koji je zadužen da štiti zakon, ukoliko ona bude prihvaćena od članova nastavno-naučnog veća, kako na kom fakultetu, kako šta postoji, može se pristupiti postupku revizije i to bez obzira kada je izvršen izbor, ukoliko je izvršen po proceduri iz 1998. godine. Dakle, ukoliko je on izvršen bez mišljenja naučno-nastavnog veća. To je jedina intencija.
Jedina intencija je da se nastavno-naučno veće pita za nešto za šta se vekovima pitalo. Jedina je to bila intencija i nikome glava neće otpasti. Da je to tačno, ja ću vam dati neke argumente koji su pravni. Odredba člana 141. se ne nalazi u opštem delu zakona, nego u tranzitornim odredbama. Tranzitorne odredbe su vremenski ograničene i zbog toga sama sistematizacija ukazuje na privremeni karakter, ali ne zadovoljavamo se time, nego kažemo da je rok dva meseca. Ukoliko niko ne inicira u roku od dva meseca, stvar je završena. Čovek izabran po proceduri zakona iz 1998. godine ostaje u svome zvanju. Dakle, jedino ako neko inicira otvara se problem. Ako ne inicira, niko nikoga neće, hvala Bogu, dirati, jer je on za nas legitimno izabran, bez obzira što je procedura bila štura, po našem mišljenju, bez obzira na to, ako fakultet ne inicira, ništa se neće dogoditi.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Gospodine ministre, upozoravam vas na prekoračenje vremena.
...
Građanski savez Srbije

Gašo Knežević

Izvinjavam se, biću kratak. Izbor se može revidirati samo pro futuro, dakle svi ispiti i sve što je obavljeno ostaje na snazi, nemamo tehničkih problema i, najzad, ispituje se po konkurskim uslovima koji su postojali u momentu raspisanog konkursa. Najzad, odredba  (mislim da to niste pažljivo čitali, a ovo je sadašnji predlog zakona i čitam vam odatle) - ukoliko nastavnik i saradnik nisu u postupku preispitivanja izabrani u određeno zvanje. Dakle, ukoliko je revizija primenjena, imaju pravo da ostanu u prethodno stečenom zvanju do isteka izbornog perioda. Nikakvog radikalizma ovde nema, nikakvog revanšizma ovde nema, dajte budimo realni.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Gospodine Jojiću, vi ste imali reč o ovom amandmanu. Niste spomenuti.
Da li se još neko javlja za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Stavljam na glasanje amandman na član 141. koji su u istovetnom tekstu podneli narodni poslanici Velimir Simonović i Petar Jojić.
Za 37, protiv 118, uzdržan jedan, nije glasalo 16, ukupno 172 .
Konstatujem da Narodna skupština nije prihvatila ovaj amandman.
Na član 141. amandman je podneo narodni poslanik Predrag Čanović.
Vlada i Odbor za prosvetu nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Predrag Čanović.

Predrag Čanović

Poštovani narodni poslanici, poslanička grupa Stranke srpskog jedinstva predlaže da se član 141. u postojećem Predlogu zakona o univerzitetu briše, osim stava 6. Samo da podsetim poslanike, a i širu javnost, da taj član u postojećem Predlogu zakona predviđa retroaktivno preispitivanje svih izbora u viša zvanja, koja su nastala za vreme važećeg Zakona o univerzitu iz 1998. godine.
Predlažemo brisanje ovog člana iz više razloga. Prvi i najvažniji razlog je što je taj član 141. protivustavan. Tačno je da po članu 121. stav 2. Ustava Srbije pojedine odredbe mogu imati povratno dejstvo ako je povređen, kako se kaže, opšti interes. Međutim, mi ne vidimo gde je ovde povređen opšti interes.
Juče su ovde pominjani postupci jednog ili dva dekana; ne znam, nemam činjenice na osnovu kojih bih mogao da procenjujem postupke tih dekana i ne mogu da dajem nikakav komentar, ali valjda postupci jednog ili dva dekana ne mogu da povrede opšti interes i postupci pojedinaca ne mogu valjda biti razlog da se krši Ustav.
Drugo, u osnovi ovog člana leži i revanšizam prema pojedinim dekanima koji su bili u situaciji da sprovode Zakon o univerzitetu iz 1998. godine.
Smatramo da zbog pojedinaca ne bi trebalo unositi nemir u hiljade drugih ljudi koji su zaslužno izabrani u viša zvanja u tom periodu.
Treće, Zakon iz 1998. godine je donet u istoj ovoj sali od strane iste ove Narodne skupštine, Narodne skupštine Republike Srbije. Drugo je pitanje da li je taj zakon bio dobar ili ne? O tome može da se vodi diskusija, ali je to bio zakon. Kao što reče maločas gospodin ministar, obaveza dekana je bila da poštuje zakon.
Četvrto, stav 3. ovoga člana amnestira one dekane koji su za vreme Zakona o univerzitetu iz 1998. godine radili protivzakonito. Po našem mišljenju, ne smeju se amnestirati oni koji su radili protivzakonito, a kažnjavati oni koji su radili po tada važećem zakonu.
Peto, možda i najvažnije, svi oni nastavnici i saradnici koji su izabrani u više zvanje za vreme Zakona o univerzitetu iz 1998. godine, nisu izabrani u ta viša zvanja doživotno. Svim tim nastavnicima i saradnicima predstoji ponovni izbor, odnosno reizbor. Nekima je već bio, nekima je u toku, nekima će biti za godinu dana. Nije jasno čemu žurba. Ako ti ljudi ne ispunjavaju uslove za izbor u viša zvanja po ovom novom zakonu, jednostavno, neće biti izabrani i molim lepo. Zašto se nekome ovde sada žuri?
Prema tome, član 171. nema nikakvog ni ustavnog, ako hoćete ni moralnog utemeljenja. Očigledno je da je on nastao kao produkt jedne političke odluke.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Za reč se javio narodni poslanik Tomislav Nikolić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, mi smo sada čuli obrazloženje ministra za amandman koji je Vlada prihvatila, koji je - najblaže ili pacifikovano rečeno, pošto ministar u Predlogu zakona o univerzitetu  koristi reč koju koriste stranke koje bi da ratuju, mislim da Predlog zakona o univerzitetu ne može da bude pacifikovan, jer nije ni bio, valjda, ratnički - normalan predlog zakona koji može da doživi izmene i dopune, ali ne može da bude pacifikovan. Ako kažete da je sada pacifikovan, to znači da ste zaista bili ratnički raspoloženi u vreme kada ste pisali osnovni Predlog zakona o univerzitetu, a to se vidi po članovima 141, 142, 143. itd.
Šta ovde ne valja? Najpre, nema roka za dekana i katedru u kom će povesti postupak za preispitivanje. Rok od dva meseca je da veće odluči o predlogu za preispitivanje. Dekan i katedra nisu ograničeni rokom. To je propust onoga ko je pisao amandman i onoga ko je amandman prihvatio.
Dalje, šta znači pozivanje na nepoštovnje Zakona? Stav 3: "Predlog za preispitivanje nije moguć kada je reč o postupcima za izbor u kojima su već učestvovala nadležna izborna veća". Nisu bila nadležna u vreme važenja Zakona. Ne možete da ih nazovete nadležnim izbornim većima, jer tada nisu bila nadležna. Sada jesu nadležna. Sada svi nastavnici učestvuju u izboru kao izborno veće, čak i saradnici kada se bira saradnik, ali u vreme važenja Zakona to nisu bila nadležna izborna veća. Nisu se ni sastajala. Možda su se negde sastajala kao grupe nastavnika i to proglašavala nekakvom sednicom, donosila odluke. Znam da je i toga bilo, ali vi to ne možete da priznate kao zakonsku praksu u vreme kada zakon uopšte nije važio.
Drugim rečima, poništavate Zakon iz 1998. godine, pacifikovano rečeno, navodite nas na pomisao i na radnje ubuduće; na pomisao da zakonom, donetim od strane Narodne skupštine 1998. godine, čiji vam se sastav nije sviđao, poništavate volju birača preslikanu kroz glasove narodnih poslanika; ne možete to da kažete jasno i glasno, ali činite to prihvatanjem ovog amandmana; a navodite nas na radnje da sve ovo uradimo kad se promeni vlast. Da li je to sada za akademsku javnost povoljno i pozitivno, da svi strepe od promene vlasti?
Prethodnik je samo pogrešio jednu stvar: jeste da su reizbori u toku, ali redovni profesori nemaju reizbor. Kod njih nema tih postupaka. Ovo se odnosi i na redovne profesore. Kažete da neće biti sproveden postupak za proveru, nego samo ako to pokrene dekan ili katedra. Pa, to znači da će se sprovesti postupci, samo ste odredili ko će zahtevati ponovni postupak. Sprovešćete postupak za sve, jedino nećete za one koji su sada pretrčali u vaše redove, učlanili se u vaše političke stranke.
Ovo je diskriminatorski zakon. Znam da svako ima pravo da kaže da jedna vlada nije bila dobra. Tako se borite da dođete na vlast. Ali, da kažete da Skupština nije bila dobra, a zakon je donela Skupština. Ovo nije bila uredba Vlade, ovo nije bila odluka, ovo je bio zakon koji je donela Skupština. Da kažete da Skupština nije bila dobra, da preispitujete Skupštinu, to može u nekim drugim režimima, ali Srbija je već 11, 12 godina u velikoj meri demokratska zemlja. Vi ćete sada da pogazite i ono što smo jedva izborili za ovih 12 godina, od 1989, otimajući od komunista parče po parče slobode i demokratije.