Poštovane dame i gospodo, pred vama je Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o radnim odnosima u državnim organima. Moj zadatak je da kao predstavnik Vlade dam uvodno izlaganje povodom tog predloga; iskreno se nadam da ono neće biti dugo i da ću štedeti vaše dragoceno vreme, jer za to postoje objektivni razlozi. Pre svega, reč je o jednom relativno kratkom tekstu od svega 20 članova, i to je osnovni razlog; a drugo, na prvi pogled sasvim je jasno da u zakonu dominira jedna prepoznatljiva ideja koju je ovaj parlament apsolvirao pre više meseci.
Dakle, da vas podsetim, pre više meseci, u zaista krajnje zanimljivoj debati, jednoj od najburnijih koje smo vodili, jednoj od najinteresantnijih po žestini dijaloga, po broju amandmana, po kontraverznim stavovima, po brojnim zadovoljstvima i nezadovoljstvima, ovaj parlament usvojio je Zakon o radu. Šta god danas mi mislili o tom zakonu, o kvalitetu njegovih pojedinih rešenja, o opravdanim podrškama ili nezadovoljstvima pojedinim institutima koji se nalaze u tom zakonu, o nezadovoljstvu sindikata odsustvom odgovarajuće socijalne atmosfere za usvajanje tog zakona, postoji jedna stvar koja se ne može dovoditi u pitanje, ne može se poreći i taj zakon, bez obzira na određene nedostatke što ih ima, legitimiše kao tranzicioni i reformski.
Naime, dame i gospodo, apsolutno je nesporno da je taj zakon za sva vremena napravio trajan iskorak, evidentnu i neotklonjivu distancu u odnosu na koncepciju radnog odnosa; koja je godinama dominirala u ovom društvu, zasnovana na nekakvim iracionalnim principima iz Zakona o udruženom radu, a dovodila je do stanja svesti da se kod nas radni odnos doživljavao više kao princip nekakvog dobrovoljnog članstva; pa je čovek bio u radnom odnosu ako je poželeo, a prestajao mu je radni odnos ako on to nije želeo, a inače taj status i taj odnos nije zavisio ni na kakav način od rada, od rezultata rada, od odnosa prema radnim obavezama i slično. Dakle, ta priča je ostala iza nas.
Sasvim je sigurno da u ovoj zemlji postoje deplasirane, a do juče vrlo rado korišćene parole: radio - ne radio, svira ti radio ili ne mogu oni mene da plate tako malo kao što ja mogu malo da radim. Dakle, to je doneo Zakon o radu, novu koncepciju radnog odnosa koja na direktan, možda grub, možda bolan, ali sasvim realistički i nužan način stavlja zaposlenog i njegovu radnu poziciju u realan odnos prema njegovoj odgovornosti, sposobnostima i rezultatima. To je tako i to je jednostavno bilo neophodno.
Zemlja koja je sebi dozvolila da nakon perioda koji je trajao 10 godina, a da sada ne apsolviram moguće razloge za to, svede svoj društveni proizvod na trećinu, pa je sa pristojnog evropskog društvenog proizvoda spala na jedva pristojan afrički, ne može sebi dozvoliti luksuz da ne rade najvredniji, najsposobniji i najbolji. Oni moraju da rade i onda kada za druge nema radnih mesta, jer oni stvaraju novu vrednost, oni stvaraju reprodukciju, oni stvaraju osnovu da nakon toga rade i drugi.
Iako je ovaj parlament, dame i gospodo, pre više meseci obezbedio da taj zakon, taj novi odnos i nova atmosfera postanu dominantni u najvećem delu radnih odnosa, jer je problem državne uprave marginalan u odnosu na ukupnu sferu radnih odnosa, onda je sasvim sigurno da je došao trenutak da i državna uprava podeli deo te atmosfere i da
radni odnos u državnoj upravi podvrgnemo istim principima i istim kriterijumima na kojima smo radni odnos zasnovali u celokupnoj privredi.
Naravno, to ne može biti identično. Kada kažem isti, mislim mutatis mutandis, dakle postoji nešto što je specifično za državnu upravu, u svim zemljama, pa će biti specifično i u Srbiji, ali osnovni duh, osnovni kriterijum Zakona o radu mora biti inkorporiran u ovaj zakon i to jeste učinjeno. Dakle, ako pogledate član 7. zakona, njega naročito, ali i određene odredbe kojima se reguliše disciplinski postupak, videćete da se na nedvosmislen način zvanje mnogo lakše gubi, da se radni odnos mnogo lakše gubi, ali da to nije apstrakcija, nego je u direktnoj korelaciji sa rezultatima rada i odgovornošću pred radnim odnosom. To je tako, to tako treba da bude i to je dobro.
Kada već govorimo o nekim specifikumima u odnosu na ono što je urađeno Zakonom o radu, a sigurno postoje, spomenuću samo nekoliko stvari koje nije moguće zaobići, a karakteristične su za stanje radnih odnosa u državnoj upravi. Pre svega, sasvim sigurno, ne bi bilo dobro ni umesno zaobići famozni član 17, odnosno nešto što neki već, mislim pogrešno, nazivaju pravnim osnovom za lustraciju.
Dakle, nije reč o lustraciji. Pod lustracijom, bez obzira na nestandardno poimanje tog termina, podrazumevamo proces nekakvog čišćenja s obzirom na kriterijume koji su idejni, ideološki, politički. Ovde to nije; ovde se govori jednostavno o vanrednom vrednovanju, ocenjivanju rezultata rada radnika. Otvoreno i javno naglašavam da nema govora o opredeljivanju po političkim kriterijumima, stavovima, pripadnostima, nego jednostavno prema rezultatima rada.
Ne možemo reći da za to nema razloga, da smo baš oduševljeni rezultatima rada naše državne uprave; tokom perioda koji neće trajati dugo, šest meseci od stupanja na snagu ovog zakona, postojaće mogućnost da se i vanredno ocenjuju rezultati rada radnika u upravi i da u zavisnosti od te ocene snose određene konsekvence, opet u skladu sa zakonom.
Drugi specifikum, kao jasna distinkcija u odnosu na privredu, to je formalizovan disciplinski postupak. To je, takođe normalna konsekvenca. Rekao sam, nikada i nigde radni odnos u državnim organima nije bio identičan, ni koncepcijski ni formalno, sa radnim odnosom u privredi; nije ni ovde. Takva su rešenja iz uporednog prava, sve susedne i druge zemlje poznaju ovakvu koncepciju disciplinskog postupka; mi smo ga, za razliku od rešenja iz Zakona o radu, i zadržali.
Treći specifikum sa upravno - državnog gledišta je i rešenje sadržano u članu 16, vezano zapravo za nešto što je manje - više izvesna ili neizvesna perspektiva zaposlenih u organima savezne države. Ne bih želeo da trošim vreme, niti da objašnjavam, sasvim je izvesno da će nadležnosti nove države ili državne zajednice, videćemo šta će nastati, sigurno biti mnogo uže i kao takve tražiti angažman manjeg broja ljudi. Ti ljudi su građani ove zemlje i oni rade određene poslove.
Postoji relativna izvesnost da će državni organi Srbije preuzeti deo ovlašćenja federacije, pa je bilo potrebno stovoriti i osnov za njihovo preuzimanje. Za sada je, kao što pretpostavljam, dobro poznato: u slučaju gašenja jednog organa i pripajanja drugom, postoji pravni osnov za preuzimanje radnika. Ovde je reč o dva nivoa, o federalnom i republičkom, pa je članom 16. stvoren osnov da se, u skladu sa potrebama i mogućnostima, preuzme određeni broj ljudi koji su sada na radu u saveznim organima.
Konačno, da završim, postoji još jedan specifikum; videli ste, to su članovi 3, 4, 5. i 6, ako se ne varam, a vezani su u stvari, po mom dubokom ubeđenju, za opravdano nastojanje da se jedna normalna struktura, po pravilu piramidalna struktura zaposlenih u državnoj upravi, postavi na normalan način. To je, dakle, tako da osnovica bude najšira, da ne stoji obrnuto. Imali smo situaciju da u velikom broju državnih organa radi, bar kada je reč o visokoj stručnoj spremi, veliki i najveći broj ljudi sa najvišim zvanjima. To jednostavno nije dobro, to sa zvanjem koje defakto nije moglo biti dovedeno u pitanje kada je jednom stečeno. Dakle, intencija je zakona da se ta piramida učini prirodnom: da se napredovanje uslovi ne toliko radnim stažom, ali naravno i radnim stažom, koliko rezultatima rada; da se stečena zvanja ne zakucaju za sve vreme, nego stave u relaciju sa rezultatima rada; konačno, da se nivo, odnosno broj ljudi sa najvišim zvanjima u državnoj upravi racionalizuje i svede na relativno malu i primerenu meru. Toliko, dame i gospodo. Zahvaljujem vam se na pažnji.