PETO VANREDNO ZASEDANjE, 17.07.2002.

6. dan rada

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Čedomir Jovanović

Kontrola rada Službe bezbednosti podrazumeva parlamentarnu kontrolu i kompetentne ljude u onim telima koja se bave tom kontrolom. Dakle, moraće osobe koje su članovi Odbora za odbranu i bezbednost da primene ovaj zakon, ali i da na sebe primene zakon koji ih obavezuje na čuvanje državne tajne i odgovoran odnos prema svom poslu. To, nažalost, do sada nije bilo zakonom uređeno. Ovog puta jeste neprihvatljiv amandman, jer bi se njime stvari zadržale na postojećem nivou koji je davno prevaziđen.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Za reč se javio potpredsednik Vlade i ministar unutrašnjih poslova, gospodin Dušan Mihalović.

Dušan Mihajlović

Gospodo poslanici, mislim da je vrlo važno da se razumemo o suštini ovog amandmana koji je podneo gospodin Šešelj. Sa tim u vezi, svi ostali amandmani koje je podnela Srpska radikalna stranka vezani su za taj osnovni stav, koji se sastoji u opredeljenju da Služba državne bezbednosti treba da ostane u sastavu Ministarstva unutrašnjih poslova i da je ne treba izdvajati.
Prema tome, to je suština tog predloga, a ovde je već dovoljno rečeno da je suština ovog zakona upravo da se Služba državne bezbednosti izdvoji iz Ministarstva unutrašnjih poslova i konstituiše kao nezavisan i samostalan državni organ, sa svojim izvornim nadležnostima i ovlašćenjima. Prema tome, čuli smo ovde i od predsednika poslaničke grupe DOS da praksa demokratskih zemalja praktično ne poznaje te primere, koje mi imamo, da se obaveštajna služba nalazi u okviru ministarstva unutrašnjih poslova.
U svim demokratskim zemljama obaveštajna služba je izdvojena iz MUP-a. To je jedno pitanje oko koga mislim da smo postigli neki politički konsenzus i širi konsenzus u društvu da treba da idemo tim putem i da omogućimo stavljanje ove tajne službe pod civilnu kontrolu i na ovaj način.
Druga stvar koju bih želeo da objasnim, ovde se ne radi o donošenju zakona o jednom državnom organu, to sam rekao u uvodnom obrazloženju, nego je osnov za donošenje ovog zakona član 72. stav 3. Ustava Republike Srbije, kojim se određuje da Republika Srbija uređuje i obezbeđuje bezbednost Republike Srbije i njenih građana. Prema tome, do sada je ova materija bila uređena Zakonom o unutrašnjim poslovima. Sada se uređuje sa dva zakonska dokumenta, Zakonom o unutrašnjim poslovima i zakonom o bezbednosno-informativnoj agenciji. Faktički, nadležnost se deli na dve oblasti: jedno je pitanje bezbednosti, odnosno obaveštajni i kontraobaveštajni poslovi, a drugo su ostali poslovi bezbednosti, pre svega policijski i drugi poslovi koji ostaju u MUP-u.
Dakle, imaćemo dva državna organa koja će obavljati nadležnosti iz ove oblasti: jedno je agencija, a drugo je MUP. Oko naziva agencija, oko toga da li je to trebalo da bude ministarstvo državne bezbednosti itd, to su stvari o kojima su stručnjaci i eksperti razgovarali i dogovorili se da Vladi i vama predlože ovo rešenje koje je uobičajeno u demokratskim zemljama sveta. To je praksa koja postoji i mi nismo hteli da se sada vraćamo na neke stare modelo o kojima smo ovde slušali, nego da sledimo ono što priznaje ovaj demokratski svet. Išli smo za tim.
Ovde ponavljam, mi ćemo imati sada dva državna organa koja su odgovorna za stanje bezbednosti u društvu. Ova agencija će odgovarati za obaveštajne i kontraobaveštajne poslove i njen direktor će o tome polagati račun Vladi i Skupštini, kao što će ministar unutrašnjih poslova polagati račun za drugi deo poslova bezbednosti u ovoj zemlji.
Kada je reč o kontroli ...
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Gospodine ministre, zahvaljujem vam se, prekoračili ste vreme, ali imate pravo za svaki amandman da se javljate.

Dušan Mihajlović

Mislim, da se ne bih javljao oko ovih amandmana koji su izvedeni iz ove postavke, samo da kažem kada je reč o kontroli, da treba da se razumemo da ti saveti o tome da nije regulisano pitanje kontrole od strane Vlade i Skupštine jednostavno ne stoje, iz prostog razloga što su Vlada i Skupština autonomne i nadležne da same regulišu način, ko će u njihovo ime i kako vršiti kontrolu nad radom ove službe.
To će Vlada, a ona ima Savet za državnu bezbednost, može doneti i urediti tu oblast na drugi način kao što i ova skupština ima Odbor za odbranu i bezbednost, koji je nadležan za kontrolu službe i javne i državne bezbednosti. I sada, može to pitanje, ako smatra za potrebno, dopuniti i izmeniti, ali to je nadležnost Skupštine, vi na to imate pravo i nema potrebe da bilo ko drugi to predlaže i reguliše u vaše ime.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Zahvaljujem. Da li se još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi prijavljuje za reč? (Ne.)
Na član 2. amandman su, zajedno, podneli narodni poslanici Dragan Marković, Petar Petrović, Miloš Lukić i Adam Urošević.
Odbor za odbranu i bezbednost nije prihvatio ovaj amandman.
Za reč se javio narodni poslanik Miloš Lukić, predstavnik podnosilaca amandmana na član 2. Predloga zakona.

Miloš Lukić

Dame i gospodo narodni poslanici, uvaženo predsedništvo, uvaženi gospodine ministre, mi smo zapravo po redosledu prvo dobili onaj drugi zakon, zakon o nadležnosti određenih državnih organa u suzbijanju organizovanog kriminala, a zatim zakon o bezbednosno-informativnoj agenciji. Ova promena u redosledu unosi određenu zabunu. Međutim, pokušaću da vam ukratko objasnim o čemu se radi.
Poslanička grupa SSJ podnela je amandman na član 2, gde kaže da se na kraju ovog člana dodaju reči "kao i suzbijanje organizovanog kriminala". Taj član 2. zapravo određuje nadležnosti agencije. Pored bezbednosno-obaveštajnih podataka, istraživanja, prikupljanja itd, znači svih onih poslova koji se odnose na bezbednost zemlje, predložili smo da se dodaju i ovi poslovi. Pre svega zbog toga što organizovani kriminal nema granicu. Postoji i unutrašnji i međunarodni organizovani kriminal. Samim tim, delovanjem organizovanog kriminala na međunarodnom planu, ova država je ugrožena. Teško bi moglo praktično da se izvrši razdvajanje ove dve aktivnosti.
Smatramo da se preteralo u formiranju novih organa. Mi smo u prethodna dva dana formirali specijalnog tužioca, specijalne sudove, specijalan zatvor, zatim formiramo agenciju, službu itd. Ko zna šta nas još sve čeka na jesen, kada se budu formirali ostali organi iz nadležnosti MUP-a. Moramo se podsetiti da je ova država toliko smanjena u poslednje vreme, da maltene možemo preći s kraja na kraj sa pola rezervoara goriva. Mi i dalje uvećavamo taj državni aparat i povećavamo mogućnost sukoba državnih organa između sebe i tih specijalizovanih agencija itd.
Znači, trebalo bi pojednostaviti sve ovo i da shvatimo da je Srbija jedna pitoma i normalna država, da ne pravimo od nje nekog monstruma, da ne ispadne da smo svi kolektivno sada uplašeni za neke svoje lične pozicije, za ličnu bezbednost itd, pa da to prenosimo na državni teret. Podsetiću samo još jednom, ako imamo službu pri MUP-u za specijalne namene, a to je ova za borbu protiv organizovanog kriminala, imamo agenciju koja zapravo treba da preuzme poslove državne bezbednosti, sve to zahteva neke nove prostorije, neko paralelno ljudstvo, paralelne službe, paralelna tehnička sredstva. Sve to košta i shvatite da je ovo dobronameran amandman, zapravo vezan za amandmane na prethodni zakon, gde tražimo da se služba za suzbijanje organizovanog kriminala zapravo pripoji ovoj agenciji. Hvale lepo.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Hvala. Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu?
Izvolite, narodni poslanik Borislav Pelević, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SSJ.

Borislav Pelević

Dame i gospodo narodni poslanici, smatram da bi trebalo prihvatiti amandman koji je u ime SSJ obrazložio narodni poslanik, gospodin Miloš Lukić. Današnja sednica Odbora za odbranu i bezbednost, na kojoj je bio prisutan i predstavnik Vlade, nije prihvatila ovaj amandman iz meni nepoznatih razloga. O čemu se ovde zapravo radi?
Amandman samo želi da pojača član 2. i da se agencija bavi i suzbijanjem organizovanog kriminala, jer smatramo da postoji ne samo domaći, nego i inostrani organizovani kriminal. Predstavnik jeste danas rekao da će se agencija i baviti u neku ruku suzbijanjem organizovanog kriminala. Ne vidim razloga da se to ne usvoji i da se to ne uključi u član 2. ovog predloga zakona. Organizovani kriminal, i domaći i međunarodni, i te kako može da ugrozi bezbednost i ustavni poredak Republike Srbije. Zato je veoma dobro da se ovaj član prihvati.
Smatram da je nedovoljno obrazloženje predstavnika Vlade, da su različite metode rada specijalne jedinice za suzbijanje organizovanog kriminala i ove agencije koja se formira. Tvrdim da iako su metode različite, cilj je isti, suzbijanje organizovanog kriminala, odnosno obezbeđivanje bezbednosti Republike Srbije i njenih građana.
Zato smatram celishodnim da Narodna skupština usvoji amandman SSJ i da jedan od zadataka koji će biti formulisan zakonom bude i suzbijanje organizovanog kriminala. Hvala na pažnji.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Za reč se javio potpredsednik Vlade i ministar unutrašnjih poslova, gospodin Dušan Mihajlović.

Whoops, looks like something went wrong.