Dame i gospodo, želeo bih kratko da obrazložim Predlog o izmenama i dopunama Zakona o budžetu za 2002. godinu.
Indikativno je, da je pre svega, ovaj predlog danas pred vama. On je direktan rezultat vašeg glasanja ovog zakona, Zakona o budžetskom sistemu, koji zahteva od izvršne vlasti, da svaki put kada dođe do iole ozbiljnije preraspodele u državnoj kasi, bilo to u postojećem okviru, da dođe pred ovaj dom i da zatraži glasanje i vašu saglasnost da bi takva preraspodela mogla da se izvrši. Time, kao što vidimo, imamo još jedan korak prema većoj kontroli zakonodavne vlasti nad izvršnom vlašću u domenu javnih finansija i to je dobro. Ono što bih hteo isto da kažem, to je da, ako pogledamo suštinu ovog predloženog rebalansa, na žalost, ove godine imaćemo jednu inflaciju i to je dobra vest, koja će biti za koji procenat niža od one što smo predviđali, 16% umesto 20%, a isto tako realni rast naše ekonomije će biti tačno onoliko koliko je predviđeno, 4% realnog rasta društvene proizvodnje.
Ako pogledamo prihodnu stranu, predviđamo da ćemo imati 700 do 800 miliona dinara manje u kasi, od onoga što je predviđeno u nominalnom iznosu, što znači da ćemo u realnom iznosu ima za koji procenat više prihoda od onoga što je predviđeno. Isto tako, ako pogledamo sredstva za finansiranje i pokrivanje predviđenog deficita budžeta, tu vidimo da imamo isti okvir, mada je, rekao bih, ako uđemo u samu kompoziciju tog pokrivanja, imamo malo različite stavke, ali predviđen deficit od 39,8 milijardi, biće izvršen sa 40,7 milijardi i to je 2% odstupanja, gde ćemo imati nešto manje kredita od međunarodnih finansijskih institucija, kao i prošle godine, rekao bih, prva tranša jednog zajma Svetske banke, biće sa nama i našem budžetu, dva do tri meseca nešto kasnije od onoga što je predviđeno, prevashodno zbog, rekao bih, dugog trajanja pregovora oko ustavne povelje i pitanja na kom nivou nužni zakoni koji idu sa tom podrškom, treba da budu izglasani. Isto tako, ako pogledamo donacije i prihode od privatizacije, oni će biti na predviđenom nivou, tako da razlika u zaduživanju kod međunarodnih finansijskih organizacija i kod Svetske banke, biće nadomesteno zaduživanjem u našem domaćem finansijskom sistemu. Znači, i prihodi i sredstva za pokrivanje deficita su u predviđenom okviru, samim tim rashode koje predlažemo da se finansiraju iz budžeta za ovu godinu su istovetni, kao i u onom momentu kada smo imali i glasanje ovog budžeta, 27. decembra ako se dobro sećam, prošle godine, pa i rebalansa koji se desio juna ove godine, zbog promena koje su dovele do izglasavanja Omnibus zakona i prenošenja određenih nadležnosti na AP Vojvodinu.
E, sada, prihodi su otprilike isti, deficit će biti isti, rashodi će biti isti, pa se možemo pitati čemu predlog ovog rebalansa? Predlog ovog rebalansa je pred vama zbog toga što imamo jedan broj stavki koje moramo izvršiti u iznosu koji je nešto veći od onoga što je planirano. Ja bih hteo ovde da vam predočim koje su to stavke i zbog čega predlažemo da one budu izglasane, koliko već na ovoj sednici.
Stavke koje predlažemo da budu veće su, i najveća je subvencija za PIO Fond zaposlenih, to su penzije, a zašto 4 milijarde više od onoga što je predviđeno? Tu želim odmah da kažem da to nije neki dodatni izdatak za penzije u vidu povećanja koje nije predviđeno Zakonom o penzijama, naravno, nego taj rebalans je nužan da bi bili u stanju da zakonski isplatimo penzije za decembar, jednostavno, prema onome što su bila predviđanja decembra prošle godine, tu imamo nešto veći broj penzionera od onoga što je predviđeno, to je pod jedan.
Pod dva, imajući u vidu da su plate porasle nešto brže od onoga što je bilo predviđeno ove godine, a da se penzije za pola rasta vežu za rast tih plata, i sam rast penzija je bio nešto brži, najzad, Odlukom Saveznog ustavnog suda, mi smo morali da isplatimo razliku koju je on odredio od odprilike 1,5 milijardi dinara za razliku u isplati za prvu polovinu ove godine i odatle te 4 milijarde. Druga stavka koja je ovde predložena, to je stavka za Javno preduzeće ŽTP, to je 1,5 milijardi dinara, a to je zbog toga što jednostavno, na žalost, i dalje ove godine to javno preduzeće ne ubira dovoljne sopstvene prihode da bi bilo u stanju da podmiri njihov fond plata, a kamo li da podmiri potrebe za neke remonte i normalno funkcionisanje naše železnice. Zbog toga je taj iznos nužan, da bi mogli da obezbedimo normalno funkcionisanje naše železnice.
Trista miliona dinara za EPS, jasno, za remonte, taj novac ne ide u EPS, nego ide direktno tim dobavljačima da bi isto tako mogli da završimo tu remontnu sezonu, koja je ove godine, 2002. godine je bila još bolja nego prošle godine, ovo je bila najbolja godina za remonte u zadnjih 15 godina. Isto tako, imamo nužnost da povećamo stavku za boračku i invalidsku zaštitu, i to za 500 miliona dinara, i 600 miliona dinara za Fond za tranziciju, imajući u vidu da jedan veliki broj preduzeća želi da uđe u program restruktuiranja. Postoji dogovor sindikata rukovodećih kadrova lokalne samouprave i oni traže od Vlade Republike Srbije i ovog budžeta pomoć da bi mogli da uđu u taj proces. To su najvažnije stavke koje se povećavaju, tu imamo jednu stavku koja se rasknjižava u velikoj meri, tako da možete u ovom momentu da vidite na šta je trošena tekuća budžetska rezerva, i videćete da je najveća stavka tu RTS zbog toga što izglasavanje Zakona o radiodifuziji, usledilo je dosta kasnije od onoga što je bilo prvobitno predviđeno i zbog toga, i to je bio jedini način za njegovo finansiranje da bi mogli da nastave normalno funkcionisanje i to je bilo iz svih rezervi. I ovog puta vidimo da će RTS koštati "2,6 milijardi dinara" iz budžetske kase. Sa druge strane, naravno, ako je gubar isti i ako je nužnost zbog penzija, socijale, normalnog funkcionisanja nekih javnih preduzeća, povećati neke stavke, isto tako je nužno i u istom iznosu smanjiti neke stavke, neke, kako da kažem i nije bilo teško smanjiti.
Jedna je otplata inostranih kamata za 1,8 milijardu dinara. To je zbog toga što su bilateralni pregovori sa pariskim klubom, to su tehnički pregovori, potrajali koju nedelju i koji mesec više, pa ćemo ove godine plaćati manje za te kamate koliko je bilo predviđeno. Isto tako, imajući u vidu da pregovori sa londonskim klubom nisu napredovali ritmom koji je bio predviđen, neka sredstva koja su bila predviđena na toj stavci za eventualni početak otplate tog duga, posle njegovog značajnog smanjenja, neće biti zvršena.
Isto tako imate tekuću budžetsku rezervu, a to je već nešto više računovodstveno nego suštinski, a smanjuje se time što se prikazuje ono za šta je ona bila upotrebljena u toku ove godine, prevashodno za RTS. Najzad, ono što je bilo nešto teže, ali što će biti veoma dobro primljeno i u ovom domu i od strane naših sunarodnika, je to ono što će država manje potrošiti na sebe, u iznosu od 1,4 milijarde dinara, za korišćenje usluga i roba. To su troškovi putovanja, usluge po ugovoru, specijalne usluge i materijal, organi i Vlada, država, će manje trošiti na sebe.
Takođe, imaćemo manju stavku za 900 miliona dinara za osnovna sredstva a to su zgrade i građevinski radovi, održavanje onoga što su nepokretna sredstva Vlade. Imamo i smanjenje otplate glavnice. To su isto neki krediti koje ne moramo da vratimo u ritmu koji je bio predviđen, zatim nabavka finansijske imovine imajući u vidu da još nije izglasan zakon o garantnom fondu za kreditiranje malih i srednjih preduzeća. Nadam se da ćete taj zakon brzo izglasati, a nije izglasan ni zakon o garantovanju stambenih kredita. Nadam se da ćete i njega brzo izglasati. Prosto za to je obezbeđen u budžetu za 2003. godinu, ali nećemo biti u stanju da lansiramo te institucije sve dok ne izglasate te zakone.
Na kraju dolazimo do onih nešto težih stvari, a to su da ćemo biti u stanju da potrošimo nešto manje za puteve, za oko 1,5 milijardi manje, što nije lako, ali jednostavno morali smo uklopiti rashode u skladu sa onim što je naša realnost, a to je da možemo da potrošimo ove godine tačn onoliko koliko je bilo predviđeno.
Ovaj rebalans budžeta je možda tehničke prirode u smislu da on ne traži veću potrošnju, niti je smanjuje, ali je od izuzetnog značaja, jer bez njega i njegovog izglasavanja po zakonu mi ne bi bili u stanju da platimo penzije u decembru, da isplatimo socijalna davanja koja su predviđena, ili pak da obezbedimo nesmetano funkcionisanje veoma važnih javnih preduzeća.
Zbot toga, cenjene dame i gospodo narodni poslanici, apelujem na vas da izglasate ovaj zakon o izmenama i dopunama Zakona o budžetu 2002. godine. Hvala na pažnji.