Gospođo Mićić, dame i gospodo narodni poslanici, završni račun budžeta za 2001. godinu kao i svaki završni račun, s obzirom da nema izveštaja o radu, predstavlja faktičko stanje u radu ministarstava i Vlade u prethodnoj godini. Imajući u vidu da smo juče dosta se bavili prošlošću, mislim da je vreme i da kroz ovaj izveštaj o završnom računu, a takođe i kroz rebalans budžeta za 2002. godinu, korekcije budžeta sa memorandumom za naredne tri godine. Zaista, očekivao sam od gospodina ministra Đelića da odmah na početku da jednu globalnu sliku onoga sa čim se Vlada susrela u prošloj godini, rezultatima za ovodu godinu i projekcijama za narednu godinu kako bi imali jednu kompletnu sliku za raspravu i šta očekuje naše građane.
Međutim, svaka parna sednica ove skupštine se završava pre usvajanja dnevnog reda. U ovom trenutku i ovo zakašnjenje zaista za sve oni koji žele da učestvuju u radu ovog parlamenta je velika smetnja. Po prvi put nije usvojen završni račun i na redovnom dnevnom redu koji je bio predložen za ovu sednicu, našao se završni račun budžeta za 2001. godinu, a možda kroz izveštaje, s obzirom da je opet na dnevnom redu bila 2000. godina, naći će se izveštaj za neke od prethodnih, možda posleratnih od 1945. godine. Hteo bih nešto da kažem, pošto ministar Đelić nije tu, da je nekada završni račun nakon usvajanja od strane izvršnog organa da li opštine ili Republike, nakon predavanja 28. februara prvog narednog dana, već 1. marta inspekcija SDK je dolazila u pregled završnog računa. Prilikom usvajanja završnog računa Skupštine Republike Srbije do kraja juna, a skupština opština do kraja maja, obavezno je uz odluku o završnom računu usvajan i razmatran izveštaj o kontroli završnog računa budžeta društveno-političkih zajednica.
To znači da je postojala zakonska obaveza i da je ta zakonska obaveza poštovana od strane društvenog knjigovodstva. Tako da mogu da kažem, nije tačno da u prethodnom periodu nisu vršene kontrole poslovanja i utroška sredstava završnog računa, odnosno budžeta za tekuće godine. Mislim da upoređujući izveštaje i završni račun za 2000. i 2001. godinu, mogu se izvući velike sličnosti, ali velika razlika u političkim ocenama. Mislim da je nekoliko puta skidanje tog izveštaja faktički i doprinosilo da se samo vrše neke političke procene, bez obzira na ono što je napisano u završnim računima. To mogu da konstatujem, a mislim da ćemo se svi složiti da je tačno da je ova vlada, trenutno aktuelna, usvojila i odluka i predložila odluku o završnom računu za 2000. isto kao i za 2001. godinu. A da je i to i jedan i drugi završni račun uradilo Ministarstvo finansija, isto to ministarstvo koje je predložilo, odnosno uradilo završni račun i za 2000. i za 2001. godinu, a mislim da u tom ministarstvu čak ni velikih personalnih promena nije bilo.
Posle šest meseci od prvog razmatranja još ni jedna cifra ni u jednom računu, ni za 2000, ni za 2001. godinu nije promenjena. Rešenjem Vlade, kako one prelazne, tako i aktuelne Vlade, izvršen je rebalans budžeta i za 2000. i za 2001. godinu, a što znači da su obe vlade uskladile obim potrošenih sredstava, namerno govorim uskladile obim potrošenih sredstava sa 31.12. sa planom, a što je očito vidljivo u završnom računu i za 2000. i za 2001. godinu. Budžetski deficit planiran za 2001. godinu je 90%, a bio je negde oko 22 milijarde pokriven dodatnom globom građana, ostvareni prihodi su za 16,2% veći u odnosu na planirane. Povećani prihodi u odnosu na planirane su po osnovu poreza na promet 8 milijardi ili 27,2% u odnosu na plan. Porez na dohodak građana 6 milijardi i ostali prihodi 3 milijarde. To znači da je budžetski deficit bio samo na papiru sa imaginarnim pokrićem od privatizacije, imajući u vidu da je ostvaren prihod po tom osnovu u 2001. godini nula, od stranih kredita i delom iz donacija gde je ostvareno znatno manje sredstava od planiranih. Znači da je budžetski deficit pokriven iz realnih izvora i domaćih kredita od NBJ. Efekti vaše čuvene poreske politike se mogu lako sagledati u podatku da su ostvareni prihodi u prvom tromesečju 2001. godine iznosili 13,9 milijardi dinara, a nakon poreskih reformi prosečno tromesečno 37040.
Znači, tri puta su veći prihodi ostvareni u ostalim tromesečjima u odnosu na početak godine. Neki pozitivni efekti od uticaja na ostvarivanje većih prihoda u odnosu na plan, veća stopa inflacije, veće plate, jačanje finansijske discipline, smanjenja šverca nafte i cigareta su dodatni efekti, ali mnogo veći efekti kod ostvarivanja prihoda su povećanje stopa, smanjivanje poreskih olakšica i centralizacija budžetskih primanja, odnosno prihoda.
Tačno je i da je transparentniji završni račun za 2000. godinu, najnoviji paket koji smo imali ovih dana na 282 strane sa Izveštaj od 1996. do 1999. godine, a završeni račun za 2001. godinu sa dopunom rashoda po razdelima, što je bila osnova o radu ministarstava po razdelima je i rad pojedinih ministarstava i utrošak sredstava, svega na 74 strane. Potraživanja budžeta po poslovnim knjigama veća su 5,5 puta 31. 12. u odnosu na 1. 1. 2001. godine i iznose 6,1 milijardu dinara, a nastala su usled davanja pozajmica za otkup pšenice, pozajmica za deblokadu žiro računa deponenata, banaka u sanaciji, pa čak i sindikatu EPS-a u iznosu od 1,8 miliona dinara. To više nije nezakonita rabota, pa čak iako ugovorena kamata na date pozajmice nije obračunata i naplaćena, ali su zato iste konstatacije za 2000. godinu nezakonite i nenamensko korišćenje sredstava.
Na strani 39 obrazloženja stoji - prenos predmetnih sredstava navedenih korisnika nije u saglasnosti sa članom 6. Zakona o budžetu za 2001. godinu, jer nije predviđen raspored rashoda budžeta za navedene namene. U istom periodu shodno članu 39. navedene pozajmice nisu mogle da se odobre iz razloga što je budžet imao dospele, a neizmirene obaveze i što Vlada o tome nije odlučivala.
Gospodine ministre, za vas kršenje samo dva osnovna zakona ne predstavlja nezakonito korišćenje sredstava budžeta za 2001. godinu. Isto tako sredstva budžeta koja predstavljaju nezakonito korišćenje su i sredstva koja su više potrošena u odnosu na rešenje koje je donela Vlada. Još drastičnije kršenje zakona napisano je na 41 strani. Ministarstvu finansija i ekonomije budžetski korisnici nisu prilikom dostavljanja zahteva za isplatu plata dostavili i podatke o platama za prethodni mesec. Ovaj obrazac nije bio zvanično čak ni propisan, iako je ta obaveza gospodina ministra bila utvrđena Zakonom o budžetu. Gde su sada sankcije, ako ste za prethodnu godinu preduzeli mere i protiv onih koji planove nisu dostavili. Globalne ocene završnog računa budžeta za 2001. godinu su i ocene uspeha makroekonomske i finansijske politike, koji su maglovito napisani. Šta se krije u ciframa koje su predmet kontrole, mislim da bi trebalo da donesemo odluku o organizaciji koja će izvršiti eksternu kontrolu, a posetavio bih samo dva pitanja. Zašto su smanjeni prihodi po osnovu doprinosa za penzijsko i zdravstveno osiguranje, pa su sredstva budžeta povećana za isplatu penzija pa su povećana sredstva na 21 milijardu sa 13, koliko je bilo planirano i zašto je rast plata kod korisnika budžeta realno 5,5 do 9% kod obrazovanja, pravosuđa i državnih organa, a samo kod Ministarstva unutrašnjih poslova plate realno opadaju za 9%.