PETA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA, 13.12.2002.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PETA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANjA

4. dan rada

13.12.2002

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 12:10 do 19:40

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad Pete sednice Drugog redovnog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2002. godini.
Obaveštavam vas da prema službenoj evidenciji, današnjoj sednici, po prijavama, prisustvuje 186 narodnih poslanika.
Radi utvrđivanja kvoruma za rad Narodne skupštine, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice elektronskog sistema za glasanje.
Konstatujem da je primenom elektronskog sistema za glasanje utvrđeno da imamo kvorum za rad, kao i kvorum za odlučivanje. Prisutno je 167 narodnih poslanika.
Obaveštavam vas da su javili da će odsustvovati sledeći narodni poslanici: Nataša Milojević, Slobodan Pavlović, Vlatko Sekulović, Miodrag Jaćimović i Branko Pavlović.
Obaveštavam Narodnu skupštinu da su pozvani da sednici prisustvuju predsednik, potpredsednici, ministri i sekretar Vlade Republike Srbije, kao i sekretar Republičkog sekretarijata za zakonodavstvo.
Prelazimo na 4. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O BUDžETU REPUBLIKE SRBIJE ZA 2003. GODINU
Podsećam vas da je Narodna skupština, na jučerašnjem zasedanju, završila načelni pretres o Predlogu zakona. Na osnovu člana 136. stav 3. Poslovnika, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Javljanje po Poslovniku, predsednica poslaničke grupe DOS - Demokratska alternativa, gospođa Nada Kolundžija.

Nada Kolundžija

Imam predlog na osnovu člana 137. da rasprava u pojedinostima traje tri minuta.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Stavljam na glasanje predlog narodnog poslanika Nade Kolundžije, da rasprava u pojedinostima traje tri minuta.
Molim narodne poslanike da se o ovom predlogu izjasne glasanjem.
Zaključujem glasanje: za 100, protiv 58, uzdržanih nije bilo, nije glasao 31, od ukupno 189 narodnih poslanika.
Konstatujem da je prihvaćen predlog, da rasprava u pojedinostima traje tri minuta.
Takođe, podsećam vas da sam najavila da ćemo nakon rasprave, a koristeći poslovničke mogućnosti, danas obaviti i glasanje.
Prelazimo na pretres u pojedinostima.
Na član 1. amandman je podneo narodni poslanik Veroljub Arsić.
Vlada i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Podnosilac amandmana želi reč, izvolite.
...
Srpska napredna stranka

Veroljub Arsić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, SRS je principijelno prilikom izrade ovog amandmana nastavila politiku koja je bila, kada se raspravljalo za budžet za 2002. godinu. Pri tome smo uzeli u obzir da je inflacija u 2002. godini iznosila 12%, a da će rast bruto nacionalnog dohotka u 2003. godini biti 4%. Tako da smo ovim amandmanom želeli da realnije oslikamo situaciju u našoj privredi koje prihode ona ostvaruje i da rasteretimo poreske obveznike, odnosno domaću industriju.
Već više puta je rečeno za ovom govornicom da preterana fiskalna politika jedne vlade može isključivo da ima negativne posledice i za privredu i za ekonomiju i za životni standard građana. Najviše, iz razloga zato što se poreskom politikom koju ova vlada forsira ne štiti domaća industrija, kako je to želeo u svom jučerašnjem izlaganju gospodin premijer. Čak šta više, imamo situaciju da druga roba stranog porekla, a najviše hrvatska i slovenačka, ima povlašćen status na domaćem tržištu. To se pre svega postiglo zatvaranjem srpskih banaka, zamenom zapdnoevropskih valuta u evro, a gde je došlo do gomilanja kapitala, otprilike oko dve i po milijarde evra u četiri strane banke, a koje našim građanima isplaćuju kamatu od dva do dva i po posto, a zaduženja uglavnom za slovenačku i hrvatsku robu koju ti naši građani, od istih tih banaka uzimaju i iznose 12 do 15% na godišnjem nivou.
Poreskom politikom se ne štiti domaća industrija, mada bi u slučaju da roba nije uvezena po principu reciprociteta, odnosno roba široke potrošnje, koliko je mi plasiramo na strana tržišta, toliko može biti poreski prihvaćena i u Srbiji. Mi ustvari finansiramo privredne industrije, odliv kapitala, odliv deviza u hrvatsku i slovenačku industriju, a što je najvećim delom zasluga gospodina Mlađena Dinikića i Zorana Đinđića.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li ima prijava za reč od ovlašćenih učesnika u raspravi? (Da.)
Izvolite, predsednik poslaničke grupe SRS narodni poslanik Vojislav Šešelj.
...
Srpska radikalna stranka

Vojislav Šešelj

Dame i gospodo, ovaj amandman narodnog poslanika Arsića je veoma racionalno napravljen, jer ovim amandmanom SRS se zalaže za mnogo manji budžet koji bi rasteretio privredu i dao joj predaha. Ne, kako juče kaže Zoran Đinđić, da se ništa ne naplaćuje dve godine, pa da se razvije, a da budžetski korisnici za to vreme uginu. Ne, nego da se ono što je za državu najvažnije izdržava iz budžeta 145 milijardi dinara je dovoljno za penzije, za zdravstvo, za školstvo, za državni aparat. Tako da se prave uštede u svim budžetskim stavkama. Mi smo juče izračunali, kada bi se samo uštede napravile po ovim vašim ugovorima o delu, specijalnim ugovorima, da bi to bio iznos od pola budžeta iz 2000. godine. Toliko je to neracionalno i toliko je to glomazno.
Juče su ministri pokušavali da objasne. Izlazi Gašo Knežević i objašnjava za skoro 300 miliona dinara, da on organizuje seminare, naučne skupove, simpozijume, ovo, ono. To je čisto rasipanje novca. On sada hoće da prekvalifikuje sve profesore, sve nastavnike, sve učitelje. Kako? On im drži ideološko političko obrazovanje. On njih ničem novom neće naučiti, osim što planira da im ispere mozak. Dakle, te uštede su moguće. Mi plediramo da se te uštede i postignu, da se rasterete poreski obveznici, a da država dok je ekonomija u krizi, finansira samo ono što je zaista najneophodnije.
Kada preračunate sve rashodne stavke u budžetu, videćete da u svakoj stavci ima mogućnosti da se postigne ušteda. Stavku po stavku. One su i ovako krajnje načelno određene. Trebali ste prema onom vašem završnom izveštaju, završnom računu za 2000. godinu da sačinite i predlog zakona o budžetu pa da se tačno taksativno nabroji šta se sve finansira, a ne stavka od 300 miliona dinara.
Ne piše uopšte za šta idu te pare. Čovićeva stavka od milijardu i 300 miliona, uopšte ne piše za šta idu te pare. Posle ćemo videti, kada do toga dođemo, za šta sve idu. Postoje mogućnosti za budžetske uštede i predlažem da se prihvati ovaj amandman, da se bitno smanji ukupni iznos budžeta, da se rastereti privreda, da dobije predah, a da država finansira samo ono najneophodnije.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li ima još prijava za reč po ovom amandmanu? (Ne)
Na član 1. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Toma Bušetić, Jovan Todorović, Dušan Cvetković, Joca Arsić, Radojko Petrić i Ljubomir Mucić.
Vlada i Odbor za finansije nisu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je admandman pravno moguć.
Reč ima predstavnik predlagača narodni poslanik Joca Arsić.

Joca Arsić

Poštovane koleginice i kolege narodni poslanici, poštovani novinari, Socijalistička partija, odnosno njena poslanička grupa u Skupštini Srbije podnela je amandman na član 1. Predloga zakona o budžetu Republike Srbije za 2003. godinu, tako što je predvidela da u članu 1. stav 1. ekonomska klasifikacija 7451 iznos od 19.100.000.000 se zameni iznosom od 39.500.000.000, a iznos od ukupno 214.600.000.000 zameni iznosom od 235.000.000.000, uz obrazloženje da smatra da bi trebalo prihode od privatizacije predvideti kao redovna primanja budžeta u povećanom iznosu od 20.000.400.000 dinara, čime bi se dao zadatak da se procene vrednosti realno izvrše. Takođe, ovi prihodi treba da budu realna primanja budžeta za izvršavanje rashoda, a ne za finansiranje pokrića budžetskog deficita.
Mi smo u principu protiv toga da se prihodi ostvareni prodajom preduzeća računaju kao trošak budžeta i idu u namene za trošenje budžeta. Principijelno smo za to da taj prihod ide od prodaje, kako je ovde predviđeno, u manjem iznosu, a smatramo da treba taj iznos povećati i realno proceniti ono što treba da se proda, a da ta sredstva treba iskoristiti za podsticaj proizvodnje, za novu proizvodnju, uvećanje novih vrednosti i na taj način omogućiti da se budžet puni na ekonomski opravdaniji način nego što je to ovaj transfer čistom prodajom i ulaganjem u potrošnju.
Iz tih razloga poslanička grupa smatra da ove prihode treba sa stavke budžetskog deficita prebaciti u ovaj deo finansiranja potrebe budžeta, kada je to već vašim predlogom predviđeno i da se na taj način, na korektan način izvrši uvid i omogući ovim našim predlogom i veće uzimanje, odnosno bolja procena, omogućavanje većeg iznosa za finansiranje ovih potreba budžeta, kako ste to već ovim predlogom zakona predvideli. U tom cilju poslanička grupa moli Skupštinu da ovaj amandman prihvati i na taj način poboljša i na kvalitetniji način se iskoriste ova predviđena sredstva.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Ljubomir Mucić, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SPS.

Ljubomir Mucić

Dame i gospodo narodni poslanici, nešto nema ministara, da li su se probudili? Sinoć smo na kraju ove rasprave u načelu zaista zaokružili jedan deo koji se odnosi na makroekonomske i globalne postavke budžeta za 2003. godinu i danas kroz raspravu o amandmanima pokušaćemo da dokažemo da ipak ova rasprava u načelu je dala određene rezultate i zaista kroz ovaj amandman, koji predstavlja početak budžeta za 2003. godinu, poslanička grupa Socijalističke partije, a drug Joca Arsić je izneo ovde o čemu se radi, je predložila da budžetski deficit, onaj koji se planira u budžetu za 2003. godinu iznosi samo 20%, 20 milijardi i da bude upola manji u odnosu na onaj koji je projektovala Vlada.
Samo određenim računskim operacijama, a ne preraspodelom sredstava u budžetu, iako su predložili racionalizaciju ukupnog obima sredstava za nekih 5 milijardi, smatramo da to treba da bude početak racionalizacije javne potrošnje u Srbiji, a da kroz planirani budžetski deficit ne budu sredstva koja će se ostvariti od prihoda od privatizacije, već ta sredstva da budu redovni prihod budžeta.
Ne mogu da se složim sa obrazloženjem koje je dala Vlada da je povećanje ostalih prihoda, gde nismo dobili obrazloženje šta je to 19 milijardi i 100, iz čega se sastoji da povećanje sredstava ostalih prihoda u budžetu obuhvati i 20 milijardi dinara koliko smo predvideli da treba da budu sredstva i prihodi od privatizacije u 2003. godini, imajući u vidu da u 2002. godini ta sredstva su ostvarena i biće ostvarena, bar prema izveštaju gospodina ministra Đelića od 13,8 milijardi.
Znači, naš predlog je da u okviru globalnih sredstava budžeta prihodi od privatizacije uđu u redovna primanja budžeta za 2003. godinu, da smanjimo planirani budžetski deficit sa 46 na 20 milijardi i predlog je da tekući budžetski deficit za 2003. godinu bude pokriven iz prihoda od donacija i iz sredstava kredita. Iz tih razloga ja vas pozivam da prilikom glasanja glasate za ovaj amandman i da pokažemo dobru volju da je i ova Vlada spremna u ovom trenutku da krene zajedno u racionalizaciju javne potrošnje, a takođe i da krene u smanjenje budžetskog deficita ispod 3,8%, koliko je bio u prethodnoj, a planira se i za 2003. godinu.