TREĆE VANREDNO ZASEDANjE, 12.02.2003.

1. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

TREĆE VANREDNO ZASEDANjE

1. dan rada

12.02.2003

Sednicu je otvorila: Nataša Mićić

Sednica je trajala od 11:25 do 20:00

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Pošto se više niko ne javlja za reč, zaključujem načelni pretres.
Saglasno članu 136. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Povreda Poslovnika, narodni poslanik Tomislav Nikolić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Gospođo Čomić, vi ste povredili sve odredbe Poslovnika koje se tiču hitnog postupka, a posebno član 159. stav 5, koji vam ne dozvoljava da otvorite pretres u pojedinsotima ako nemate izjašnjenje predlagača zakona, nadležnih odbora i Vlade o amandmanima.
Za drugi postupak je to moguće, za raspravu u načelu je moguće, ako je po hitnom postupku, da teče bez izveštaja odbora i Vlade, ali raspravu u pojedinostima ne možete da otvorite dok se ne izjasni predlagač akta, nadležni odbori i Vlada o amandmanima na Predlog zakona. Ovo je hitni postupak.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Otvaranje pretresa zakona u pojedinostima je saglasno članu 136. stav 3. i narodni poslanik Tomislv Nikolić je citirao odredbe člana 159. koje se odnose na razmatranje amandmana. Može dati predlog da Skupština odlučuje, ali nije učinjena povreda Poslovnika otvaranjem pretresa Predloga zakona u pojedinostima iz dva razloga.
Prvo, što je prigovor učinjen pre obaveštenja koje predsedavajući ima, a tiče se rada ove skupštine u pretresu Predloga zakona u pojedinostima.
Drugo, što možete da date predlog da se Skupština izjasni, pošto po stavu 2. čak i da nadležni odbori ne podnesu izveštaj u utvrđenom roku pretres Predloga zakona može se obaviti u Narodnoj skupštini i bez izveštaja odbora.
Vlada je u utvrđenom roku dala predloge i mišljenje o Predlogu zakona. Amandman na Predlog zakona koji se razmatra po hitnom postupku može se podnositi najkasnije do početka pretresa, a to je ispunjeno. O amandmanima se izjašnjavaju prelagač zakona, nadležni odbori i Vlada.
Predlagač zakona je prisutan u sali i može da se izjasni usmeno tokom sednice. Nadležni odbori tj. jedan nadležni odbor je poslao kompletan izveštaj, izveštaj drugog nadležnog odbora možemo da dobijemo u toku rada, a možete da date predlog da se Skupština izjasni o tome da li hoće da čeka štampani izveštaj Odbora za pravosuđe.
Da li hoćete da ... (komentar narodnog poslanika Tomislava Nikolića iz sale se ne čuje).
Narodni poslanik u razgovoru sa predsedavajućim iz klupe kaže da ne postoji član Poslovnika u kome se navodi da Skupština može da čeka. To nisam ni rekla. Rekla sam da možete da date predlog da se Skupština formalno izjašnjava o Predlogu zakona u pojedinostima, bez obzira što imate informacije da se radi štampanje izveštaja Odbora za pravosuđe, a od Zakonodavnog odbora ste dobili.
Predlagač zakona je tu i on na sednici, kao predlagač, može amandmane da prihvata i da odbija. Vlada vam je podnela izveštaj. Dakle, nije bilo kršenja Poslovnika.
Da li želite da se Administrativni odbor izjasni?
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Da sam znao da ovim predlogom nabijam prst u osinje gnezdo, nikada ga ne bih iznosio. Zaboravite, gospođo Čomić, sve što sam rekao.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Zahvaljujem i konstatujem da je narodni poslanik prihvatio pogrešnu procenu o primeni Poslovnika.
Dakle, prelazimo na pretres Predloga zakona u pojedinostima.
Naziv Predloga zakona.
Na naziv Predloga zakona amandman su zajedno podneli narodni poslanici Srđan Sikimić i Nada Kolundžija.
Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć. Da li podnosilac amandmana želi reč? Izvolite, reč ima narodni poslanik Srđan Sikimić.

Srđan Sikimić

Poštovani narodni poslanici, ideja da se interveniše u naslovu zakona potiče iz formulacije koja je sadržana u članu 20. Ustavne povelje i u članu 5. stav 1. Zakona za sprovođenje Ustavne povelje, koji regulišu da države članice državne zajednice biraju poslanike za parlament Srbije i Crne Gore.
Iz tog razloga smo smatrali da je potrebno precizirati da se ovim zakonom uređuje izbor poslanika Republike Srbije u budući parlament i zbog toga je i naša intervencija u pravcu preciziranja ovakvog određivanja naslova zakona. Hvala.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li se još neko javlja za reč o ovom amandmanu. Izvolite, reč ima narodni poslanik Tomislav Nikolić, zamenik predsednika poslaničke grupe SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Tomislav Nikolić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, ovaj amandman ne može da se prihvati i čudi me da ga je predložio neko ko je 10 meseci trošio državne pare da napravi Ustavnu povelju. Ne može zakon da se nazove zakonom o izboru poslanika Skupštine Srbije zato što u prvom sazivu poslanici u Skupštini zajedničke države mogu da budu i poslanici Veća građana i Veća republika, a ovo bi značilo da je naslov zakona u direktnoj koliziji sa njegovim odredbama.
I sada tek vidim kako je ta kvaziustavna komisija trošila državne pare na svoje provode.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Prelazimo na član 1. na koji su amandman zajedno podneli narodni poslanici Srđan Sikimić i Nada Kolundžija.
Zakonodavni odmor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Ne.)
Da li neko drugi od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Prelazimo na član 2. na koji su amandman zajedno podneli narodni poslanici Srđan Sikimić i Nada Kolundžija.
Zakonodavni odmor smatra da je amandman pravno moguć.
Da li podnosilac amandmana želi reč? (Ne.)
Da li neko drugi od ovlašćenih učesnika u raspravi želi reč? (Ne.)
Prelazimo na član 3. na koji su amandman zajedno podneli narodni poslanici Bojana Aleksić, Đorđe Mamula i Petar Cvetković.
Zakonodavni odbor je ovaj amandman odbio.
Da li podnosilac amandmana želi reč? Izvolite, reč ima narodni poslanik Petar Cvetković, podnosilac amandmana.

Petar Cvetković

Članom 3. Predloga zakona kaže se da u raspodeli mandata u Skupštini učestvuju političke stranke, političke koalicije i druge organizacije koje su zastupljene u Narodnoj skupštini Republike Srbije. Prvi stav ovog člana je potpuno u redu i u skladu sa pozitivnim zakonskim propisima.
Međutim, drugi član Predloga kaže - kandidat za poslanika može biti narodni poslanik, a na prvim izborima, podvlačim - na prvim izborima, za poslanike Skupštine i savezni poslanik Veća građana odnosno Veća republika Savezne skupštine. Po ovom predlogu samo na prvim izborima može biti kandidat i sadašnji poslanik Savezne skupštine.
Po ovom stavu 2. člana 3. Predloga zakona samo prvi put može biti predložen i poslanik Savezne skupštine, a po članu 20. moguće je zameniti saveznog poslanika kome je prestao mandat. Očigledna je suprotnost člana 3. sa članom 20. Predloga zakona.
DSS je dala amandman na član 3. Predloga zakona kojim se u potpunosti menja formulacija ovog člana i pravilno se određuje izbor poslanika u Skupštinu zajednice Srbije i Crne Gore, a koji glasi: "Poslanici se biraju iz reda narodnih poslanika i saveznih poslanika iz oba veća Savezne skupštine. Poslanici se biraju tako da politička stranka koja ima narodne poslanike na dan raspisivanja posrednih izbora bude zastupljena u Skupštini srazmerno broju narodnih poslanika koji je imala na dan konstituisanja Narodne skupštine. Politička stranka samostalno predlaže kandidate za poslanike."
Za razliku od jednog nerazumljivog i kontradiktornog predloga člana 3. predlagača, DSS daje amandman, odnosno novu formulaciju člana 3, koja je potpuno razložna, jasna i u skladu sa pozitivnim propisima i važećim zakonima, a naročito Zakonom o izboru narodnih poslanika.
Formulacija da u raspodeli mandata učestvuju političke stranke, političke koalicije i druge organizacije koje su zastupljene u Narodnoj skupštini je proklamativna i time suvišna. Uostalom, predlagač zakona od nje odstupa u članu 5. stav 1. Predloga zakona, kojim propisuje da se broj mandata određuje prema poslaničkim grupama.
Povezujem tu nelogičnost i naše ukazivanje na to da se i u izbornom procesu za izbor poslanika Skupštine zajednice Srbije i Crne Gore mogu pojavljivati i učestvovati jedino političke stranke i koalicije, a ne poslaničke grupe, koje su samo tehničko organizovanje radi lakšeg funkcionisanja parlamenta.
To bukvalno i sam predlagač zakona u svom predlogu priznaje, pa tako stav 1. suprotstavlja drugom stavu člana 3, a takođe i članu 20. predloga.
Izbor poslanika u Narodnoj skupštini prema mandatima političkih stranaka u momentu poslednjih održanih izbora 23. decembra 2000. godine je najmanje iz dva razloga daleko pravedniji od biranja poslanika po poslaničkim grupama.
Prvi i osnovni, zbog toga što je ovakav način izbora zakonit. Jer, prema Zakonu o izboru narodnih poslanika, pripadnost političkoj stranci je razlog za sticanje i prestanak mandata narodnih poslanika.
Potom, jer bi se time regulisale i neutralisale sve nelogičnosti i nezakonitosti u radu i u sastavu Narodne skupštine, a koje su nastale od konstituisanja do raspisivanja izbora za poslanike.
Mi smo, takođe, ukazivali da u pogledu poslaničkih grupa može doći do promena, a doći će, ovde su neke poslaničke grupe izmišljene i formirane upravo zbog izbora poslanika. Nakon izbora poslanika će nestati sa političke scene i iz rada ovog parlamenta. Da li to znači da treba, iako je praktično nemoguće, ponovo menjati sastav poslanika u Skupštini Srbije i Crne Gore.
Stoga pozivam, zbog pravednosti i zbog zakonitosti, da prihvatite ovaj amandman DSS na član 3. Predloga zakona.