PRVA SEDNICA, PRVOG REDOVNOG ZASEDANjA, 19.03.2003.

2. dan rada

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Ne.)

Na član 2. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Žarko Obradović, Slobodan Tomović, Dragan Todorović i Ljubiša Maravić.

Odbor za pravosuđe i upravu i Zakonodavni odbor nisu prihvatili ovaj amandman.

Da li neko želi reč o ovom amandmanu? (Ne.)

Na član 2. amandman je podneo narodni poslanik Dragor Hiber.

Pošto su predstavnik Vlade i Odbor za pravosuđe i upravu prihvatili ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć, konstatujem da je ovaj amandman postao sastavni deo Predloga zakona.

Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, a predstavnik predlagača nije prisutan da da završnu reč, zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Prelazimo na 5. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O IZMENAMA I DOPUNAMA ZAKONA O SUDIJAMA

Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije.

Primili ste amandmane koje su na Predlog zakona podneli narodni poslanici: zajedno Đorđe Mamula, Petar Cvetković i Slobodan Adžić i narodni poslanik Predrag Stojanović.

Primili ste izveštaje Odbora za pravosuđe i upravu i Zakonodavnog odbora.

Pošto smo obavili zajednički načelni pretres u okviru koga je razmatran i ovaj predlog zakona, otvaram pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Na član 5. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Đorđe Mamula, Petar Cvetković i Slobodan Adžić.

Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.

Da li ima prijava za reč? (Da.)

Reč ima narodni poslanik Petar Cvetković.

Petar Cvetković

Amandman Demokratske stranke Srbije na član 5. glasi da se član 5. Predloga zakona briše. Podsetiću, u predlogu Vlade stoji da se u članu 52. stav 2. posle reči "Vrhovnog suda Srbije" dodaju reči "i nadležni odbor Narodne skupštine", da se posle stava 2. dodaje stav 3. koji glasi: "Predsednik Vrhovnog suda Srbije najkasnije 30 dana pre dana navršenja radnog veka sudije obaveštava o tome nadležni odbor Narodne skupštine".
Predlogom zakona obavezuje se predsednik suda da o navršenju radnog veka sudije najkasnije do 1. oktobra obavesti nadležni odbor Narodne skupštine, a predsednik Vrhovnog suda Srbije da najkasnije 30 dana pre dana navršenja radnog veka sudije obaveštava o tome nadležni odbor Skupštine. Postojanje razloga za prestanak sudijske dužnosti, gde ulazi i navršenje radnog veka, utvrđuje Vrhovni sud Srbije i o tome obaveštava Narodnu skupštinu.
Podvlačim da po članu 101. stav 4. Ustava Srbije postojanje razloga za prestanak sudijske dužnosti, gde ulazi i navršenje radnog veka, utvrđuje Vrhovni sud Srbije i o tome obaveštava Narodnu skupštinu. Narodna skupština ne može da odlučuje o prestanku dužnosti sudije zbog navršenja radnog veka dok o tome ne primi obaveštenje Vrhovnog suda Srbije. Sve do prijema obaveštenja od Vrhovnog suda Srbije nijedna odredba Ustava Srbije ne dopušta Narodnoj skupštini da učestvuje u postupku utvrđivanja razloga za prestanak dužnosti sudije, već je taj postupak u nadležnosti sudske vlasti.
Predloženom odredbom, bez ikakvog ustavnog uporišta, stvara se obaveza predsednika sudova i predsednika Vrhovnog suda Srbije da obaveštavaju skupštinski Odbor za pravosuđe i upravu kada sudija navršava radni vek i tako uspostavljaju nadzorna ovlašćenja Narodne skupštine nad radom sudova. Nadzorna ovlašćenja Skupštine nad radom sudova protivna su sistemu podele vlasti, a to je predviđeno u članu 9. Ustava Srbije.
Dakle, rešenje koje je dato Predlogom izmena i dopuna zakona o sudijama je u suprotnosti sa članom 101. stav 4. Ustava Srbije, stoga se predlaže brisanje člana 5. Hvala vam.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi prijavljuje za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 6. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Đorđe Mamula, Petar Cvetković i Slobodan Adžić.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Slobodan Adžić.
...
Demokratska stranka

Slobodan Adžić

Članom 56. osnovnog zakona reguliše se navršenje radnog veka i razlozi za razrešenje koje utvrđuje Veliko personalno veće. U izmenama se predviđa - ako u roku od 30 dana od dana pokretanja postupka Veliko personalno veće ne donese odluku o utvrđivanju razloga za razrešenje, odluku će doneti Opšta sednica u narednom roku od 30 dana, a članovima Velikog personalnog veća prestaje mandat. Smatramo da je mnogo bolje da se ovaj amandman drugačije uredi, tako što će Veliko personalno veće biti dužno da u roku od 30 dana od dana pokretanja postupka donese odluku da li postoje razlozi za razrešenje.
Smatramo da je ovo racionalnije i da bi ovo rešenje bilo bolje. Hvala vam.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko prijvaljuje za reč o ovom amandmanu? (Ne.)
Na član 7. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Đorđe Mamula, Petar Cvetković i Slobodan Adžić.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Petar Cvetković.

Petar Cvetković

Predlog DSS-a glasi da se briše član 7. Predloga zakona.
Narodna skupština na predlog nadležnog odbora Narodne skupštine ovlašćuje se da konstatuje prestanak dužnosti sudije zbog navršenja radnog veka. Ako Veliko personalno veće ili predsednik Vrhovnog suda Srbije blagovremeno ne obavesti Narodnu skupštinu o tome da postoje razlozi za prestanak sudijske dužnosti zbog navršenja radnog veka, Narodna skupština ne može utvrditi prestanak sudijske dužnosti bez prethodnog akta Vrhovnog suda Srbije. Ustavna norma štiti podelu vlasti i samostalnost i nezavisnost sudova, tako što propisuje da sudiji može prestati dužnost samo pošto postojanje razloga za prestanak dužnosti, time i navršenje radnog veka utvrdi sudska vlast sama.
Prvo sledi akt Vrhovnog suda Srbije, pa tek posle akt Narodne skupštine. Niko, pa ni skupštinski Odbor za pravosuđe i upravu, ne može doneti nikakvu odluku pre nego što Vrhovni sud Srbije ne donese odluku o tome da je sudija navršio radni vek i o sadržini te odluke ne obavesti Narodnu skupštinu. To se zakonom ne može promeniti, a da se ne povredi Ustav Srbije, član 101. stav 4.
Pored toga, predložena odredba sadrži omašku utoliko što su iz nje izostavljena pravila koja su sadržana u članu 63. stav 2. i 3. Zakona o sudijama, prema kojima je na odluku o prestanku dužnosti sudije dopuštena žalba Ustavnom sudu u roku od 15 dana od objavljivanja odluke u "Službenom glasniku Republike Srbije". Ustavni sud shodno primenjuje pravila o odlučivanju u izbornim sporovima, član 63. stav 3. Zakona o sudijama.
Omaška je utoliko teža što to pravo po važećem Zakonu o javnim tužilaštvima imaju javni tužioci, zamenici javnih tužilaca, a na odluku o razrešenju dopuštena je žalba Ustavnom sudu u roku od 15 dana od objavljivanja odluke u "Službenom glasniku Republike Srbije", što je regulisano članom 78. stav 2. Zakona o javnom tužilaštvu.
Posledice omaške mogle bi biti da sudije dođu u nejednak pravni položaj u odnosu na javne tužioce i zamenike javnih tužilaca i to u jednom veoma bitnom pitanju, a to je pravo na žalbu Ustavnom sudu. Nema nikakvih razloga da bude različit položaj sudija u odnosu na položaj javnih tužilaca i zamenika javnih tužilaca. Hvala vam.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Da li se još neko od ovlašćenih učesnika u raspravi prijavljuje za reč? (Da.)
Reč ima narodni poslanik Dejan Mihajlov, predsednik poslaničke grupe DSS.

Dejan Mihajlov

U još uvek važećem Ustavu Republike Srbije definisan je način kako prestaje sudijska funkcija. Član zakona koji ste vi predložili je suprotan Ustavu. Gospodin Cvetković je predložio ovim amandmanom, da se ovaj član briše.
Ovo je odredba koja će sigurno biti poništena od strane Ustavnog suda Srbije, jer član 101. stav 4. Ustava Srbije kaže da sudiji može da prestane sudijska funkcija samo na osnovu akta, odnosno predloga Vrhovnog suda Srbije; to je vezana stvar i ne može se mimo toga, ne može se raditi ovo što ćete vi danas verovatno da uradite pod sledećom tačkom dnevnog reda - razrešenje sudijskih funkcija, što ćete da nanesete veliku bruku i štetu ovoj državi, što ćete učiniti protivustavnu stvar; ali očigledno to vas ne zanima, jer svi pričate. Vas ni Ustav niti bilo šta ne zanima, niti obavezuje, sem političke volje i zloupotrebe vanrednog stanja.
Ovo što mi sada govorimo, pošto građani ne mogu da čuju, ostaće ovde zabeleženo. Iskreno verujem da će oni koji će se naći pogođeni ovim upravo svi koji smatraju da Ustav, ma kako loš, mora da se poštuje, učiniti sve da se vaše takve odluke ponište i da se dejstva protivustavnih odluka otklone. Naš amandman je samo u skladu sa Ustavom i mislim da ga treba podržati i konačno ovu skupštinu vratiti u ustavne tokove.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Više nema prijava za reč o ovom amandmanu.
Na član 9. amandman, sa ispravkama, podneo je narodni poslanik Predrag Stojanović.
Predstavnik Vlade i Odbor za pravosuđe i upravu su prihvatili ovaj amandman, sa ispravkama.
Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman, sa ispravkom, pravno moguć, pa konstatujem da je ovaj amandman, sa ispravkom, postao sastavni deo Predloga zakona.
Na član 10. amandman su zajedno podneli narodni poslanici Đorđe Mamula, Petar Cvetković i Slobodan Adžić.
Odbor za pravosuđe i upravu nije prihvatio ovaj amandman, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Slobodan Adžić.
...
Demokratska stranka

Slobodan Adžić

Amandman na član 10. Zakona o izmenama Zakona o sudijama glasi - reči "apelacionih sudova" zamenjuju se rečima "Apelacionog suda". Amandman je posledica amandmana na Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o uređenju sudova, kojim se predlaže jedinstven apelacioni sud za teritoriju Srbije.