Dame i gospodo, upravo smo čuli od ministra pravde da iz procedure povlači Zakon o sedištima i područjima sudova i javnih tužilaštava. Ovakvu odluku Ministarstva i nadležnog ministra pozdravljam. Pozdravićemo ovakvu odluku svi, a o tome zašto su uopšte predložene izmene i dopune Zakona o sedištima i područjima sudova i javnih tužilaštava, zašto je došlo do toga da budu u skupštinskoj proceduri, odnosno da se o njima izjašnjavamo, više će reći moje kolege poslanici.
Dame i gospodo, juče smo saznali da su građani Srbije uskraćeni za televizijski prenos zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije. Ne znam čija je to odluka. Tu odluku nam je saopštila gospođa Čomić. Pretpostavljam da to nije svojevoljna odluka gospođe Čomić, da je ta odluka doneta na nekom drugom mestu.
Ovakva odluka nije do sada mogla biti doneta, čak ni pre desetak godina, jer bi se celokupna demokratska javnost, kako u Srbiji tako i u Evropi i svetu, okrenula protiv takve odluke kojom se uskraćuje pravo građana Srbije da čuju argumente za i protiv podnetih predloga zakona, odnosno predloge i kritike koje idu ka tome da se dati predlozi zakona poboljšaju i učine podnošljivijim, odnosno učine zakonima koji su u duhu proklamovanih reformi.
Smatram da je ovakva odluka, koja je korišćenjem vanrednog stanja ušla na mala vrata, bez ikakvog otpora, veoma pogrešna, da nije u suprotnosti sa merama vanrednog stanja, jer podsetiću vas na izjave ministra policije da je vanredno stanje prevashodno zavedeno zbog ...
(Predsednik: Narodni poslaniče, ja vas upozoravam da se vratite na temu dnevnog reda. Gotovo tri minuta govorite van teme.)
Hvala, gospođo Mićić, ali je veoma bitno kada govorimo o veoma važnim zakonima iz domena pravosuđa da te argumente znaju i građani Srbije, a ne poslanici od kojih većinu, naročito poslanike vladajuće većine, ne interesuju argumenti i spremni su samo da glasaju o predlozima zakona. Smatram da je ovakvo ponašanje veoma rigidno i veoma opasno po demokratiju i po rad ovog visokog doma i poslanika u ovom domu.
Podsetiću, 2001. godine, na predlog Demokratske stranke Srbije, doneto je pet zakona iz domena pravosuđa. Opšta je ocena da su to bili suštinski, demokratski, napredni zakoni koji su usaglašavali naš pravosudni sistem sa pravosudnim sistemom Evropske zajednice i razvijenih zemalja. Ovaj zakon je bio napredan u svim svojim domenima i svim svojim idejama i težnjama da sudsku vlast izdigne na adekvatan i zaslužan nivo, odnosno da dosledno propagira i sprovede odvajanje sudske od izvršne i zakonodavne vlasti.
Ovi zakoni su usvojeni decembra 2001. godine da bi ubrzo nakon usvajanja zakona Vlada Republike Srbije, svojom odlukom od 24. januara 2002. godine, osnovala vladin Savet za reforme pravosuđa. Ovakva odluka bila bi za pohvalu da nisu naročitom zaslugom eksperata vladinog Saveta za reformu pravosuđa, u momentu kada poslanika Demokratske stranke Srbije nije bilo u ovom parlamentu, jula 2002. godine, doneseni predlozi izmena i dopuna svih ovih pet zakona iz domena pravosuđa. Ove izmene i dopune su u ovom parlamentu usvojene nekritički, na osnovu predloga Vlade i eksperata iz Saveta za reformu pravosuđa.
Međutim, ono što je bilo loše i što se naknadno ispostavilo to je da je ovim izmenama i dopunama u potpunosti promenjen duh zakona usvojenih u decembru 2001. godine, da su data rešenja bila ogromnom većinom u suprotnosti kako sa duhom usvojenih zakona tako i sa Ustavom, usled čega je naknadnom odlukom Ustavnog suda od 13. februara ove godine veliki deo tih izmena i dopuna, usvojenih jula 2002. godine, oglašen neustavnim.
Zbog toga je bilo nužno pribeći ovim novim izmenama i dopunama zakona iz domena pravosuđa. Podsetiću, rešenja iz jula 2002. godine ne samo da su bila do te mere neustavna ogromnom većinom, nego su i uvodila neka potpuno nova rešenja, kao na primer zabranu predsedniku suda da se bavi suđenjem, odnosno da postupa u predmetima, što je direktno upućivalo na skrivenu nameru predlagača, Vlade ili Ministarstva, da od predsednika suda stvore činovnika Vlade i Ministarstva koji bi verovatno ...
Nisam vas čuo, gospodine ministre. Izvinjavam se, nismo prisustvovali i ako to nije bio amandman Vlade ili Saveta za reformu pravosuđa, a Savet nije mogao da daje amandmane, ili nadležnog odbora, ali je bitno da je u tom smislu izvršena, i to nakaradno, izmena postojećih zakona. Znači, predsednici sudova su praktično na osnovu tog predloga ili amandmana dovedeni u situaciju da praktično budu službenici, odnosno da budu radnici, transmisija izvršne vlasti i Ministarstva u sudstvu, čime su oni postali ljudi koji su se praktično brinuli o sprovođenju odluka i stavova Vlade. Nisu imali pravo da kao izabrane sudije postupaju u predmetima, odnosno da učestvuju u presuđivanju.
Pored ovakvog nakaradnog rešenja, bilo je i drugih protivustavnih rešenja, koja su Odlukom Ustavnog suda stavljena van snage.
Nisu sva protivustavna rešenja, iz jula 2002. godine Odlukom Ustavnog suda stavljena van snage, i o tome ćemo prilikom razmatranja amandmana po ovim zakonima koji su na dnevnom redu danas, ali je ogromna većina tih protivustavnih rešenja oglašena neustavnim. U tome je osnovni razlog podnošenja ovih predloga izmena i dopuna zakona iz domena pravosuđa.
To nismo čuli od gospodina ministra juče. Smatrao sam, a tako je i po nekim skupštinskim pravilima, da je gospodin ministar prvo trebalo kritički da se izjasni o zakonima iz domena pravosuđa, da se osvrne na izmene koje su usvojene 2002. godine, u julu mesecu, da ukaže u praksi, ili u teoriji, koja su rešenja loša, da ukaže na Odluku Ustavnog suda Srbije koja je ogromni deo tih rešenja oglasila neustavnim i da nam onda saopšti zbog čega je potrebno i koji su ciljevi podnošenja ovih predloga izmena i dopuna zakona.
To nismo čuli od gospodina ministra; međutim, on to može i u toku rasprave, svakako. Čuli smo nešto drugo, čuli smo pojedinačne slučajeve i pojedinačne napade na rad tužilaštva ili sudstva. Neću se upuštati u ispravnost ocena pojedinačnih slučajeva, ali ono na šta želim da ukažem je to da na osnovu pojedinačnih slučajeva ne možemo kompletno ocenjivati rad pravosuđa.
Ne kaže niko da je pravosuđe dobro, da pravosuđe ne treba unapređivati, da pravosuđe nema jedan teret zaostao od prethodnih vremena, od prethodnih decenija, gde je funkcija pravosuđa bila da bude na liniji vladajuće partije, odnosno na liniji izvršne vlasti. Opasno je što postoje naznake da se i sadašnja vlada i sadašnje ministarstvo upravo na veoma sličan način kao i prethodna vlast ponašaju prema pravosuđu.
Kritika pravosuđa preko pojedinih slučajeva, preko pojedinih predmeta, preko pojedinačnih hapšenja, generalizuje opštu ocenu o, navodno, veoma lošem stanju pravosuđa i pokušava da propuste nekih drugih organa, recimo propuste MUP-a, prebaci na kritiku pravosuđa. Podvlačim, da bih bio precizno protumačen oko ovoga, da nisam protiv kritike pravosuđa i da je kritika pravosuđa neophodna, ali ovakva kritika pravosuđa, preko pojedinačnih slučajeva, čak i u toku trajanja pojedinih sudskih sporova, odnosno postupaka, jeste, kako protivustavna tako i nezakonita.
Podsetio bih na višestepenost u odlučivanju u pravosuđu, te da dok ne dođe do pravosnažne presude niko nema ovlašćenja da ocenjuje svrsishodnost, zakonitost i daje slične ocene o prvostepenim presudama ili o postupku koji je u toku.
Stoga, kritika pravosuđa (što je bila intencija zakona iz domena pravosuđa, koje je DSS podnela decembra 2002. godine), odnosno lošeg rada je prevashodno posao, zadatak pravosudnih organa, odnosno sudstva. To je bilo veoma precizno i zakonom predviđeno, da je čak i disciplinska odgovornost sudije bila detaljno razrađena.
Ovako, dolazimo u situaciju da imamo opštu kritiku pravosuđa, odnosno sudstva, koje, kao što kažem, nije idealno, ima svojih problema i potrebno ga je dalje razvijati. Ali, ono što je osnovno, mora se poštovati princip podele vlasti; nedopustivo je da bilo Ministarstvo pravde, bilo Odbor za pravosuđe ove skupštine utiču na bilo koji način na rad, i na donošenje zakonitih, odnosno ustavnih odluka u okviru sudstva.
Stoga je ova intencija, koja se i danas u ovim predlozima izmena i dopuna zakona provlači, ova težnja izvršne i zakonodavne vlasti da imaju kontrolu nad pravosuđem, vrlo opasna. Ova težnja i taj zahtev mogu veoma usporiti, ako ne i onemogućiti pravilno funkcionisanje sudstva i njegovo stavljanje na Ustavom i zakonom utvrđene osnove. Hvala.