Sve predložene odluke u okviru ove tačke dnevnog reda naravno da zaslužuju pažnju, ali ja bih se u ovom prvom delu osvrnuo na predloženu odluku o izboru sudija. Odnosi se na izbor sudija Vrhovnog suda Srbije i Okružnog suda u Beogradu.
Naravno, ne sporim ni pravni osnov, ni mogućnost predlaganja itd, ali nadam se da u okviru ove tačke dnevnog reda može malo da se dotakne pitanje sposobnosti, dostojnosti predloženih kandidata, iz jednog prostog razloga, da vidimo ko su ti ljudi i koji su njihovi kvaliteti zbog kojih se predlažu za tako visoke sudijske funkcije.
Naravno, Vrhovni sud, od stotinak sudija, ima nekoliko upražnjenih mesta. Neki su otišli u penziju i dobro je što su otišli u penziju. Na njihovo mesto dolaze novi ljudi. Ono što, nesumnjivo, može da se zaključi na bazi nekih postavljenja za v.d. sudije, v.d. predsednike, a oni su uključeni u ovu odluku, jeste da je očigledno kadrovsku politiku vodio neko drugi, a ne Visoki savet pravosuđa, niti nadležni odbori, a verovatno neće ni Skupština.
Tako u Novom Sadu sednu za sto, dogovore se ko bi mogao da bude na toj funkciji i predlože čoveka. Da li postoje kvaliteti, da li o tome stručna javnost nešto može značajnije da kaže, nije bitno. Bitno da je vreme ćutanja, vreme vanrednog stanja, miljenici mogu da idu, većina postoji.
U ovom predlogu posebnu pažnju zaslužuje kandidat pod rednim brojem 9, odnosi se na Vrhovni sud Srbije. On će biti upamćen po jednoj čuvenoj rečenici kad se šetao Okružnim zatvorom u Beogradu, kada je rekao: "Ko mi je uzeo pritvorenika?" Istražni sudija okružnog suda ne zna ko mu je ukrao pritvorenika. Pritvorenik mu je nestao na bazi jedne odluke, na osnovu pretposlednjeg člana Ustava iz 1990. godine koji daje pravo Republici Srbiji da štiti svoja prava od SFRJ ili od republika unutar SFRJ kada su ugroženi interesi Republike Srbije.
Taj sudija je, praktično, dokazao da ne bi mogao više da bude sudija, jer on nije pozvao na odgovornost nikoga zbog toga što mu je nestao pritvorenik. Pritvorenik je bio po njegovom rešenju u pritvoru i, da upotrebim jednu reč - kompletnu vlast nad tim pritvorenikom je imao taj sudija. Prosto je nemoguća situacija da sudija ne zna gde mu je pritvorenik.
Doduše, to nije jedina stvar po kojoj je taj sudija poznat. On je poznat i po tome što je odugovlačio neke krivične predmete, dok je bio u sudu. Nije hteo da ih završi, a problem je bila jedna nula. Neko je rekao da je neko otkupio milion tona, što je teoretski nemoguće, a u suštini, bilo je samo 100.000 tona, što je moguće. Naravno, maksimalno je odugovlačio taj postupak, naravno, po nalogu nekog trećeg čoveka, a onaj što je tužio nije znao za taj dogovor. U suštini, prevara se desila tamo što je greškom otkucana jedna nula. Naravno, taj postupak se završio sa nekom uslovnom osudom. Taj postupak više nije ni bitan, ali je bitan taj sudija. On je na ta dva - tri predmeta dokazao kakav je sudija.
Ranije je predsednik tog suda, gde i dan-danas radi taj sudija, kao borac za prava sudija i ugledni član Društva sudija, otišao u Vrhovni sud, tako da se priča kompletira. Jedan sudija koordinator Vrhovnog suda je otišao u penziju. Koordinator, to je izmišljena funkcija. Ona ne postoji u poslovniku, niti organizaciji suda. Ali, on je bio zadužen da koordinira sve političke procese koji se dešavaju, a pogotovo kada u zadnjoj instanci o tome raspravlja Vrhovni sud Srbije.
Očigledno da se društvo kompletira, ne Društvo sudija, nego posebna grupa, u uslovima kada još ne postoji specijalno odeljenje Apelacionog suda za ova suđenja, gde to još pripada u nadležnosti Vrhovnog suda, i tamo će to da se grupiše i po sistemu - verovatno je neko učinio krivično delo, okončaće se neki krivični postupci.
Slična situacija je i sa Okružnim sudom u Beogradu. Nisam hteo da diskutujem o kandidatu pod brojem 13, kad je u pitanju okružni sud. Prisustvovao sam nekim suđenjima gde je taj čovek sudio. On je vrlo korektan sudija, barem što se tiče postupka i onih procesnih normi. On to sasvim solidno poštuje.
Međutim, kada sam posle nekoliko dana video predlog da on više nije kandidat, onda mi je sve bilo jasno i vidim da se umešao onaj čuveni Cane - Žabac. Taj sudija sudi u jednom krivičnom predmetu - kleveta sa teškom posledicom, to je član 92. stav 3. u vezi stava 2. i stava 1. Krivičnog zakona Republike Srbije. Tog sudiju je tim advokata Caneta-Žapca hteo da izuzme. Zbog čega, nisu naveli ni razlog, ali su hteli da ga izuzmu. Pošto im to nije uspelo, a taj sudija pokazao se i kao žilav, jer insistira da se vidi Cane-Žabac i vodi postupak u skladu sa Zakonom o krivičnom postupku, očigledno da se on više ne uklapa, da ga je neko greškom predložio i da on neće biti podoban za okružni sud, za posebno odeljenje koje bi sudilo u odabranim predmetima.
To su dva - tri primera kadrovske politike. Naravno, većina ima pravo da sprovodi tu kadrovsku politiku, ali većina ima i obavezu da čuje za ove razloge, da se upozna sa ovim razlozima. Postoje sudski predmeti, može sve to lepo da se vidi. Ne bih želeo da posle izbora ovih sudija dođemo u situaciju u kojoj smo bili pre nekoliko dana, kada predlagač, koga smo upozorili na nedostatke, nedostojnost, nestručnost i na druge probleme zbog čega neki ljudi ne smeju da budu izabrani, sa dve godine zakašnjenja zaključi da smo mi bili u pravu, a onda po hitnom postupku on sam razrešava.
Znači, unapred vas obaveštavamo šta je sve moguće posle ovakvih brzopletih predloga, očigledno predloga sa jednim jedinstvenim interesom, da se preko kolena, kako zakon tako i krivični postupci koji slede, presaviju, završe i pošalju ljudi tamo gde treba. Onaj ko je uradio i treba da ide, ali on ima pravo na zakoniti postupak. Država je dužna da mu obezbedi zakoniti postupak.
(Predsednik: Deseti minut. Da li želite da koristite i sledećih 10 minuta?)
Ne.
Ta brzopletost je opasna, jer zbog brzopletosti će neko biti amnestiran iako je učinio krivično delo.