DEVETO VANREDNO ZASEDANjE, 19.06.2003.

3. dan rada

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
 Pet minuta.
Da li koristite i vreme kao ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe? (Ne.)
Da li se neko drugi javlja za reč? (Ne.)
Na član 2. amandman su, u istovetnom tekstu, podneli narodni poslanici Vjerica Radeta i Dragan Todorović.
Odbor za pravosuđe i upravu predlaže da se amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je amandman pravno moguć.
Reč ima narodni poslanik Vjerica Radeta.
...
Srpska radikalna stranka

Vjerica Radeta

Srpska radikalna stranka
Prilikom usvajanja Zakona o organizaciji i nadležnosti državnih organa u suzbijanju organizovanog kriminala mi iz SRS smo uložili niz amandmana kojima smo ukazivali Vladi i narodnim poslanicima da je predloženi tekst u suprotnosti sa Ustavom i sa međunarodnim deklaracijama o ljudskim pravima.
Kroz ove izmene očigledno je da je Vlada prihvatila, doduše sa zakašnjenjem od dva meseca, deo amandmana SRS, pa se nadam da će, makar i sa zadrškom, biti prihvaćeni i ovi amandmani koje smo danas podneli na izmene ovog zakona o tzv. organizovanom kriminalu. Juče sam rekla da sam, doduše, očekivala da će Vlada predložiti da se ovaj zakon stavi van snage, jer je nepotrebno da u državi postoji zakon koji reguliše materiju koja u državi ne postoji. Ministar Mihajlović kaže da organizovanog kriminala u Srbiji nema. Juče i prekjuče ministar Batić kaže da se hapse neki ljudi koji su članovi zemunskog klana, koji su vršili organizovani kriminal. Ne znam šta je od toga tačno, ali je jedino tačno da i dalje pokušavate sa ovim izmenama zakona da kršite osnovna ljudska prava, i u tom pravcu su i amandmani koje je podnela SRS.
Konkretno, ovaj amandman se odnosi na član 2. i njime se predlaže brisanje tog člana, iz razloga što naš Krivični zakonik, i to član 146. Krivičnog zakonika, reguliše ono što je predviđeno u članu 2. Predloga zakona o izmeni zakona o tzv. organizovanom kriminalu. Na potpuno identičan način je ovo rešeno, znači, u članu 146. Zakona o krivičnom postupku. Zašto Vlada i dalje pokušava da ovo zadrži u tom specijalnom zakonu? Jedno logično objašnjenje je da je to iz razloga što Vlada i dalje namerava da pravi razlike među kriminalcima. Za Vladu i dalje postoje dobri i loši kriminalci. Za Vladu i dalje postoje kriminalci koji su spremni na saradnju, tzv. kooperativni i oni koji to nisu, koji nisu kooperativni.
Pitam se, ako je Slavomir Banđur kriminalac vezan za zemunski klan, kakva je razlika između njega i Zorana Vukojevića Vuka, koji je takođe označen kao pripadnik zemunskog klana? Jedan je dobar kriminalac, a drugi je loš kriminalac. Zoran Vukojević je dobar kriminalac, zato što daje podatke koji se od njega traže, a ovaj drugi nije dobar kriminalac, zato što daje podatke koji utiču na ugled i legalitet srpske vlade.
Što se tiče nas iz SRS, za nas je svaki kriminalac loš kriminalac i mi sigurno ne bismo na ovaj način vršili klasifikaciju i mi bismo identičan propis primenjivali na svakog kriminalca. Sigurno da se ne bismo krili iza izjava nekih kriminalaca i na taj način štitili Vladu, kao što je to već tri dana aktuelno, kada je u pitanju ova vlada i kada je u pitanju pojava nekog Slavomira Banđura i nekog Zorana Vukojevića. Očigledno, bar prema onome što čujemo u medijima, i jedan i drugi su iz iste grupe, ako je ta grupa uopšte na taj način postojala.
Sve se dovodi u pitanje, i to pre svega zbog različitih izjava članova Vlade koji se međusobno optužuju. Jedan dan čujemo da je ovaj povezan, drugi dan taj demantuje, kaže - nisam ja, nego je onaj. E, sad, pitam se ja, a zapitajte se i vi, koliko su uopšte članovi Vlade bili u vezi sa zemunskim klanom, a očigledno je u debeloj vezi.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč?
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Član 2. Predloga  zakona treba da ostane. Verovatno će većina da ga izglasa. Ali, budite uvereni da će ostati kao dokaz da smo danima raspravljali u Narodnoj skupštini o nečemu što je besmisleno. Besmisleno je zato što je sve to regulisano Zakonikom o krivičnom postupku. Ako je predlagač smatrao da je potrebno da ostane ovako predložen član 2. zbog nekoliko reči kojima se definiše ko je prvostepeni, a ko drugostepeni organ, onda je i to nepotrebno, jer je u nekim drugim odredbama Zakona o suzbijanju organizovanog kriminala precizno definisao da se radi o posebnom odeljenju okružnog suda i posebnom odeljenju apelacionog suda, koji još ne postoji.
Vezivanje prvostepenog i drugostepenog organa u odredbi koja reguliše pritvor je stvarno besmisleno, jer ovu odredbu nijedan sudija neće da primeni. Svi će da primene Zakonik o krivičnom postupku i one odredbe koje regulišu nadležnost sudskih organa. Ali, vidite i sami, Narodna skupština doživljava i ovu vrstu omalovažavanja, jer mi mesecima pričamo ovde o nekim zakonima, vodimo neku raspravu, verujte, pričamo o nekim pitanjima i oblastima koje uopšte ne interesuju naše građane.
Verovatno je onaj ko je predložio ovakve izmene zakona došao do zaključka - bolje da se narodni poslanici u ovoj prostoriji bez TV prenosa zabavljaju odredbama besmislenih zakona nego da se nalaze u svojim opštinskim odborima ili na ulicama, na barikadama, gde bi komunicirali sa građanima. Predlagač praktično potvrđuje da mi danas imamo produženo vanredno stanje. Produženo je preko medija, nema TV prenosa, nema mogućnosti da se obratimo našim biračima i da im ukažemo šta sve trpimo od ove vlade poslednjih meseci, da se prosto igramo kao mačka i miš, sada ćemo da menjamo, sutra ćemo to što smo promenili da brišemo.
To je verovatno interesantno, verovatno neko smatra da je to najveći domet u političkom delovanju, ali ja moram da upozorim sve, i vlast i opoziciju, da se prema rezultatima ceni uspešnost i neuspešnost neke politike, a ne prema političkom mangupluku - da li će neko da bude dovoljno mudar, dovoljno podmukao da nešto podmetne dok se sve u državi raspada. "Baba peva, češlja kosu, a oko nje gori selo".
(Predsedavajuća: Molim vas da govorite o sadržaju amandmana.)
Da, da, to je baš sadržaj amandmana, gospođo Čomić, jer je ovaj amandman u direktnoj vezi sa stanjem i sa onim što je radila izvršna vlast i pojedini sudovi i tužilaštva za proteklih nekoliko meseci, jer vi znate da smo mi prošlog puta ovde usvojili jednu odredbu koja kaže - u roku od 90 dana preispitaćemo da li ćemo da primenjujemo zakon.
To otprilike dođe kao što je bila ona situacija juče, sa one dve uzastopne opomene poslanicima DSS-a. Uvek kad je sukob između poslanika i Čede Jovanovića pobedi Čeda Jovanović. I sada isto. Kada je u pitanju sukob između ovog zakona i Zakonika o krivičnom postupku koji sadrži te odredbe kojima se garantuje minimum profesionalnosti, prednost dobija Vladan Batić, Vlada Republike Srbije...
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Narodni poslaniče, upozoravam vas da ste po Poslovniku obvezni da govorite o sadržaju amandmana koji ste podneli na član zakona i iskoristite poslednji minut za  razgovor o sadržini amandmana.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Pa jeste, gospođo, ja sve vreme pričam o pritvoru i pričam o jednoj činjenici koja ne verujem da vam nije poznata. U Zakoniku o krivičnom postupku je apsolutno sve regulisano kada je  pitanju pritvor. Apsolutno sve. I, ne možemo da prihvatimo i ne možemo da se pomirimo s tim da nam neko podmeće kukavičja jaja; kroz ovlašćenja organa provlači pritvor i stalno nas vraća na Odluku o uvođenju vanrednog stanja, na naredbu o merama koje se sprovode; da se podsetimo da Ustavni sud nije nije ocenio saglasnost te odluke i naredbe sa Ustavom Republike Srbije.
Mi se stalno vraćamo i vrtimo u krug oko jednog te istog pitanja - kako da zaštitimo ljudska prava onih ljudi za koje ne postoji apsolutno nikakav dokaz da pripadaju tome, a oni su medijski oblaćeni, držani su u pritvoru. Pitajte malo advokate koliko su čekali na odobrenje istražnog sudije da se dozvoli poseta. Pa, verujte, tolike hiljade advokata nisu pogrešile kada su htele da štrajkuju, jer jednostavno nisu hteli da učestvuju u ovim postupcima, da budu saučesnici u kršenju ljudskih prava.
Sve je to u vezi sa ovim amandmanom, sve je to u vezi sa članom 2. Predloga zakona, koji ne sme da stoji.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)
Narodni poslanik Bogoljub Zečević je podneo amandman kojim predlaže da se posle člana 2. doda novi član 2a.
Da li neko želi reč? (Ne.)
Podnosilac amandmana nije prisutan.
Na član 3. amandman je podneo narodni poslanik Milovan Radovanović.
Odbor za pravosuđe i upravu predlaže da se amandman odbije, a Zakonodavni odbor smatra da je ovaj amandman pravno moguć.
Izvolite, podnosilac amandmana želi reč.

Milovan Radovanović

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, poslanička grupa SRS podnela je amandman na član 3. Predloga zakona o organizaciji i nadležnosti državnih organa u suzbijanju organizovanog kriminala zato što smatramo da treba uvažiti odredbe člana 120. Ustava Republike Srbije o vremenu stupanja na snagu zakona ili drugog pravnog akta koji se donosi u Narodnoj skupštini.
Svi mi dobro znamo da su u vreme kada se raspravljalo o ovim izmenama i dopunama Zakona o organizaciji i nadležnosti državnih organa u suzbijanju organizovanog kriminala ministar Vladan Batić, kao i poslanici vladajuće većine puno reči izgovorili za ovom govornicom u smislu navođenja opravdanja za donošenje ovakvih izmena i dopuna zakona.
Naveli su da je borba protiv organizovanog kriminala i protiv pojedinaca iz organizovanih kriminalnih grupa mnogo efikasnija i biće uspešnija ukoliko se donese zakon, pa i ako je u suprotnosti sa određenim odredbama našeg pravnog sistema i sa međunarodnim važećim aktima.
I tada smo rekli, kao i što sada znamo, da su ove odredbe u suprotnosti sa Međunarodnom konvencijom, sa Poveljom o ljudskim i manjinskim pravima i građanskim i političkim slobodama, ali ste ipak to opravdali i glasali za donošenje ovog zakona.
Ovaj uvod pravim baš zbog toga da vam pokažem koliko je besmisleno to što ste doneli ovakav zakon u tako hitnom postupku, da je toliko hitan, toliko bitan, toliko važan, ali sada odjednom u članu 3. Predloga ovog zakona tražite da odredbe ovog zakona stupe na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku Republike Srbije".
Ovde primenjujete izuzetak od pravila koje postoji u članu 120. Ustava Republike Srbije da, osim iz naročito opravdanih razloga, određeni predlog zakona stupa na snagu, po isteku osam dana. Vi u obrazloženju ovog predloga zakona niste naveli koje su to naročito opravdane okolnosti zbog kojih predlažete da ovaj zakon stupi na snagu narednog dana od dana objavljivanja u "Službenom glasniku".
Kao potpisnik ovog amandmana smatram da je tu samo jedan razlog koji vas navodi na to da zakon stupi što pre na snagu.
Vi ste u Predlogu zakona tražili da član 15đ važećih odredbi ovog zakona, i to stav 1. ostane na snazi, a stavovi 2. i 3. da se brišu. Stav 1. ovog člana predviđa da Vrhovni sud Srbije može da produži pritvor pritvoreniku još za tri meseca, na predlog specijalnog tužioca ili predsednika posebnog odeljenja okružnog suda. Stavom 2. ovog člana vi ste predvideli da ne postoji pravo žalbe na ovakvu odluku o produženju pritvora do tri meseca.
Jedino to može da vam bude opravdanje što žurite da ovaj predlog zakona stupi na snagu odmah po njegovom objavljivanju, kako biste preduhitrili mnoge nejasnoće i mnoge razloge zbog čega ste u poslednje vreme, u vreme vanrednog stanja i u vreme produženog vanrednog stanja, preduzeli neke protivpravne postupke i mere, samo da biste opravdali i prikrili nešto što se stvarno desilo u vezi sa ubistvom premijera Zorana Đinđića i svim onim što se posle toga dešavalo.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li još neko od ovlašćenih učesnika želi reč?
Reč ima narodni poslanik Zoran Krasić, ovlašćeni predstavnik poslaničke grupe SRS.
...
Srpska radikalna stranka

Zoran Krasić

Srpska radikalna stranka
Srpska radikalna stranka smatra da ne postoji nijedan razlog da ovaj zakon ne stupi na snagu na način i u rokovima određenim Ustavom Republike Srbije, ali koristimo priliku da kažemo zašto ste predvideli ovaj kraći rok, odnosno narednog dana od dana objavljivanja. Verovatno predlagač računa da na taj način pokazuje blagost, ali prema kome. Pokazuje blagost prema onima koje je tri meseca preko svih medija prozivao, ukazivao i navodno dokazivao da su lica koja pripadaju grupi koja se naziva organizovani kriminal, pa sada prosto nije jasno kada je Vlada ona prava Vlada, koji je njen pravi stav. Da li kada smo menjali ovaj zakon pre nekoliko meseci ili danas? Prošli put je bilo one strogosti, rigoroznosti. Sećate se one izjave ministra Dušana Mihajlovića - ko pokuša maltene, da pruži otpor policiji, biće likvidiran. I odmah sutradan su dva ključna svedoka likvidirana, po sistemu da mrtva usta ne mogu da govore.
Sada su se izgleda okolnosti promenile ili, da budem precizniji, prilike su se promenile. Izgleda da oni što preko interneta prate ovaj direktan prenos i u zemlji i u inostranstvu ne mogu više ni da opravdaju ono što je činjeno za ovih nekoliko meseci, od 12. marta 2003. godine, jer očigledno i oni su postali svesni da sve to što je urađeno može da se stavi na jednu kamaru i da se kaže da su to sve dokazi o zloupotrebama vlasti.
Ova blagost, da narednog dana stupi na snagu ovaj zakon, bi otprilike značila da bi svi oni koji su u pritvoru ili u nekom stadijumu postupka na osnovu onih odredbi zakona, koje se po članu 1. ovog predloga zakona brišu, praktično sutradan bili slobodni, pa bi proizašlo da ih je oslobodio zakon i Narodna skupština i da su zbog toga oni pušteni, što naravno nije tačno. Ukoliko postoje razlozi da se ti ljudi puste da se brane sa slobode i da ne budu više u pritvoru, onda nije potreban zakon, ova izmena zakona, nego je potrebno primeniti postojeće zakone.
Vidite, izvršnoj vlasti je teško da prizna da je pogrešila, i ove izmene koje su danas na dnevnom redu su uzrokovane svojevrsnim pritiskom koji je došao iz inostranstva. Ne samo od ovih nevladinih organizacija koje se bore za zaštitu ljudskih prava, ne samo od advokata i advokatske komore, nego i drugih međunarodnih organizacija koje jednostavno ne žele da stoje iza ovoga. Mnogi u Savetu Evrope ne žele da se identifikuju sa ovom vlašću.
Ova vlast je stvorila sliku kod građana da sve što radi radi uz saglasnost i po nalogu Zapada, a Zapad ne želi da građani Srbije više imaju sliku o njima na bazi predstavnika ove vlasti i to je jedan razlog zbog čega se traži da ovaj zakon hitno stupi na snagu. Puj pike ne važi se, šalili smo se, pogrešili smo. Batića nema, ostavio je samo svoje knjižice. Revoltiran je, ljut, verovatno zato što se smrtna kazna nije vratila.
Malo ko od njih ima obraza da bude prisutan ovde i da čuje šta se desilo. Desilo se upravo ono na šta smo upozoravali pre dva meseca da će da se desi. Zato je mnogo bolje, pa makar i neustavan, ali neka u tim završnim odredbama taj zakon stupi na snagu na način kako je to propisano Ustavom.
Koristim ovu priliku, pošto smo na kraju ovog zakona, gospođo predsedavajuća, mislim da ovde nemamo kvorum za rad. Celo pre podne ga nemamo, pa bih zamolio da se povade ove kartice, da se utvrdi kvorum i da vidimo ko to želi da radi, a ko to ne želi da radi.