TRINAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 22.07.2003.

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Dame i gospodo narodni poslanici, molim vas da radi utvrđivanja kvoruma ubacite identifikacione kartice u poslaničke jedinice.

Konstatujem da je primenom elektronskog sistema utvrđeno da imamo kvorum za odlučivanje.

Pošto je Narodna skupština obavila jedinstveni pretres o predlozima odluka, pristupamo odlučivanju.

1. Stavljam na glasanje Predlog odluke o izboru guvernera Narodne banke Srbije, gospođe Kori Udovički.

Za 111, protiv 6, nije glasalo devet, od 126 narodnih poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština većinom glasova usvojila Predlog odluke o izboru guvernera, gospođe Kori Udovički.

Dozvolite mi da u vaše i svoje ime čestitam gospođi Kori Udovički na izboru.

2. Stavljam na glasanje Predlog odluke o izboru predsednika i članova Saveta Narodne banke Srbije, sa izmenom od 22. jula 2003. godine.

Za 110, protiv pet, nije glasalo 11, ukupno 126 narodnih poslanika.

Konstatujem da je Narodna skupština usvojila Predlog odluke o izboru predsednika i članova Saveta Narodne banke Srbije.

Obaveštavam vas da sam primila ostavku dr Kori Udovički na funkciju ministra rudarstva i energetike u Vladi Republike Srbije, a saglasno članu 202. stav 3. Poslovnika o ostavci je obavešten predsednik Vlade Republike Srbije.

Saglasno članu 202. stav 4. Poslovnika Narodna skupština, konstatujem da je dr Kori Udovički podnela ostavku na funkciju ministra rudarstva i energetike u Vladi Republike Srbije.

Pošto smo obavili razmatranje svih tačaka dnevnog reda i odlučivanje o njima, zaključujem sednicu Četrnaestog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2003. godini.

Molim narodne poslanike da ostanu prisutni u sali, pošto će nam se obratiti gospođa Kori Udovički, novoizabrani guverner Narodne banke Srbije.

Kori Udovički

Poštovani narodni poslanici Skupštine Republike Srbije, članovi Vlade i predstavnici medija, prvo da vam se zahvalim, a zatim da vam poželi dobar dan. Donošenjem novog Zakona o Narodnoj banci Srbije po prvi put u istoriji Srbije stvorili su se preduslovi za izgradnju NB kao nezavisne i savreme državne institucije. Za mene je velika čast, ogromna odgovornost, a moram reći i najveći profesionalni izazov što ću u narednih pet godina voditi izgradnju te institucije.

Ovih dana sam, kao i vi, imala prilike da čujem kako će poverenje naših građana u dinar zavisiti od ličnosti novog guvernera. Ogroman porast poverenja ostvaren u toku protekle dve i po godine jeste bio zasnovan u dobroj meri i na snazi lične odanosti gospodina Dinkića. Zahvaljujem se gospodinu Dinkiću na toj odanosti i kao građanin i kao stručnjak. Ipak, danas bih govorila o drugoj vrsti poverenja, koje je kičma savremenog ekonomskog, kao i svakog drugog života. Od njega zavisi budućnost Srbije i ona se ne sme zasnivati na ličnosti i pojedincu. Poverenje se mora zasnivati na nečemu jačem i trajanijem od pojedinačnih života, na nečemu što se stvara i dokazuje kroz zalaganje mnogih ljudi i ulaganju mnogo života. To nešto su institucije.

Na izgradnji institucija ili ustanova, prema rečima Slobodana Jovanovića, ne radi jedan čovek. One nisu plod razmišljanja malog broja teoretičara, nego plod iskustva nebrojanih naraštaja. Na njima su sarađivali i mrtvi i živi. I to mrtvi više nego živi. Zahvalna sam građanima Srbije koji su mi preko vas, svojih predstavnika u parlamentu Srbije, pružili priliku da svoje napore ugradim u stvaranje institucije koja je u najboljem položaju da uspe da se pretvori u instituciju sa takvim velikim "I".

Zakon o narodnoj banci Srbije nije savršen. On ostavlja prostor da mnoga pitanja razradimo, ali on postavlja temelje institucije kakva Narodna banka treba da bude.

Prvo, on je postavlja kao nezavisnu instituciju. Drugo, on nedvosmisleno definiše vrhunsku misiju ove institucije: postizanje i održavanje stabilnosti i cena. Zatim, on definiše kao njen cilj i održavanje finansijske stabilnosti. I na kraju, pod uslovom poštovanja ova vrhunska dva cilja, on nalaže NBS podržavanje ekonomske politike Vlade Republike Srbije.

Narodna banka Srbije ostvaruje ove ciljeve kroz upravljanje monetarnim, deviznim i drugim instrumentima koji su joj na raspolaganju. Preko tih instrumenata Narodna banka Srbije određuje monetarnu masu, devizni kurs i druge finansijske agregate. Određivanje cenovne stabilnosti, verovali ili ne, tehnički nije teško. Najjednostavnijim rečima potrebno je, prvo, da u svakom trenutku monetarna masa ne prevaziđe sposobnost privrede da pruži dobra, robu koja će odgovoriti na tražnju koja se tim novcem pokreće. Nazovimo to jednom jednačinom. Drugo, potrebno je da kurs i monetarna masa u svakom trenutku obezbeđuju da se devizne rezerve kreću na održiv način. Nazovimo to drugom jednačinom.

Narodna banka može i mora da se slepo pridržava ovih principa i tako u svakom trenutku postavlja objektivni okvir. Zamislimo to kao neki monetarni plašt, koji realnoj ekonomiji stalno ukazuje na to da li se ona uklapa u meru potrebnu za stabilnost. Poštovanje tih principa u narednom periodu u Srbiji ipak neće biti lako, jer inflacija se lako zaustavlja, ali se stabilnost cena teško održava. To je zato što se tehničkim instrumentima Narodne banke utiče samo na jednu stranu od opisanih jednačina. Na drugoj strani nalazi se realana ekonomija, a instrumenti uticaja na realnu ekonomiju u rukama Vlade mnogo se teže pokreću.

Za uspeh, do sada, zaslužne su i Narodna banka i Vlada Republike Srbije. Posle početne stabilizacije, na Narodnoj banci je da samo dalje čvrsto drži uspostavljene mere, a ključni posao postaje prilagođavanje privredne strukture toj meri. Da bi se postignuta stabilnost prevela u privredni rast, potrebna je nadalje tesna saradnja ove dve institcije, odgovornih za dve strane opisanih jednačina.

Stabilnost i rast mogu se obezbediti samo ako se izvrši duboka promena u načinu na koji građani Srbije privređuju i vode ekonomsku aktivnost. Promene koje još moraju da se dogode pogađaće i boleće pojedinačno mnoge ljude, pre nego što urode sigurnim plodom. Stoga očekujem da će pritisak, politički, ljudski, da Narodna banka Srbije samo malo popusti i ublaži taj bol, biti veliki. Nemam iluzije. Duboko sam uverena da je odupiranje tim pritiscima najbolje što mogu da pružim za dobrobit Srbije danas, a pogotovo za dobrobit naše dece i naših unuka.

Od kad sam se vratila u Srbiju, videla sam brojne čestite i principijelne ljude, ili ljude koji sebe tako vide, koji odbijaju da se uključe u rad na izgradnji institucija, jer ne veruju da je principijelnost koja gradi institucije sa velikim "I" moguća u Srbiji. Da ne mislim da se časne institucije i vladavina prava mogu izgraditi u Srbiji, ne bih se u nju vraćala.

Pred Srbijom se ne postavlja pitanje - da li izgraditi trajne institucije? One su pitanje opstanka Srbije kao društvene zajednice. Pitanje se samo postavlja - kako ih izgraditi i koliko će to da traje? Principijelni ljudi se ne smeju obeshrabrivati dužinom puta koji je pred nama. Što je više ljudi uvereno da je to moguće, što je više ljudi spremno da učni svoj doprinos, ma kako mali, svojim sopstvenim postupanjem, što je veći broj ljudi koji su spremni da se izdignu iznad ličnog ili dnevnog, u postupcima koji su u njihovom domenu, to pre ćemo Srbiju kao društvenu zajednicu postaviti na zdrave i sigurne osnove.

Sasvim je moguće da ću napustiti položaj guvernera Narodne banke Srbije pod burnim političkim okolnostima, čak i pre kraja mandata. Ukoliko do toga dođe, smatraću da je moj rad imao smisla ako institucija na čije čelo stupam danas nastavi da radi u punom sastavu i ako u njoj svaki zaposleni jasno zna i dosledno i savesno obavlja svoj zadatak u službi održanja poverenja u stabilnost domaće valute. Hvala. (Aplauz.)
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Zahvaljujem gospođi Kori Udovički, a vama, kolege i koleginice narodni poslanici, hvala na pažnji.
Ovim bismo završili naš rad. Pauza će trajati najverovatnije do 26. avgusta. Lepo se odmorite i lepo se provedite. Doviđenja.