TRINAESTO VANREDNO ZASEDANjE, 22.07.2003.

OBRAĆANJA

...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, otvaram sednicu Četrnaestog vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2003. godini.

Konstatujem da imamo kvorum za rad.

Obaveštavam vas da su sprečeni da prisustvuju sledeći narodni poslanici: Marko Jakšić, Aleksandar Vatović, Sreten Mitrović, Ljubiša Maravić, Kasa Jožef, Bojan Kostreš, Zoran Bošković, Srđan Sikimić, Miloš Radivojčević i Neda Arnerić.

Shodno članovima 162, 165. i 80. stav 2. Poslovnika Narodne skupštine Republike Srbije, obaveštavam vas da sam ovu sednicu sazvala u roku kraćem od roka utvrđenog u članu 80. stav 2. Poslovnika, zbog potrebe da Narodna skupština izabere guvernera i članove Saveta Narodne banke Srbije u rokovima utvrđenim Zakonom o Narodnoj banci Srbije, a imajući u vidu da taj izbor treba da se obavi pre letnje pauze u radu Narodne skupštine, odnosno da je prema tom zakonu predviđeno da se guverner mora izabrati najkasnije u roku od dva meseca od stupanja na snagu zakona.

Uz saziv Četrnaestog vanrednog zasedanja, koje je sazvano na zahtev grupe od 96 narodnih poslanika, saglasno članu 79. stav 3. Ustava Republike Srbije i članu 162. Poslovnika Narodne skupštine, dostavljen vam je zahtev za održavanje Četrnaestog vanrednog zasedanja sa utvrđenim dnevnim redom sadržanim u tom zahtevu.

Kao što ste mogli da vidite, za Četrnaesto vanredno zasedanje Narodne skupštine Republike Srbije u 2003. godini utvrđen je sledeći

D n e v n i r e d

1. Predlozi odluka o izboru guvernera Narodne banke Srbije i predsednika i članova Saveta Narodne banke Srbije, koje je podneo Odbor za finansije Narodne skupštine Republike Srbije.

Prelazimo na 1. tačku dnevnog reda: – PREDLOZI ODLUKA O IZBORU GUVERNERA NARODNE BANKE SRBIJE I PREDSEDNIKA I ČLANOVA SAVETA NARODNE BANKE SRBIJE

Po Poslovniku reč ima narodni poslanik Siniša Mitrović.

Siniša Mitrović

Poštovana gospođo Mićić, uvažene kolege poslanici, obzirom da je ovo poslednji dan našeg rada danas i na osnovu člana 81. predlažem da Četrnaesto vanredno zasedanje traje ne do 18,00 sati, nego do završetka rasprave i okončanja glasanja i da time završimo ovo vanredno zasedanje.
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Stavljam na predlog narodnog poslanika Siniše Mitrovića da rasprava po potrebi traje duže, odnosno do okončanja ove tačke dnevnog reda.
Za 103, protiv 51, nisu glasala 24, od ukupno 178 prisutnih narodnih poslanika.
Konstatujem da je Narodna skupština usvojila predlog narodnog poslanika Siniše Mitrovića.
Primili ste predloge odluka koje je podneo Odbor za finansije Narodne skupštine Republike Srbije.
Na sednici Odbora za finansije mišljenje su izdvojili narodni poslanici Slavoljub Matić i Miodrag Stamenković.
Podsećam vas da shodno članu 156. stav 3. ukupno vreme rasprave za poslaničke grupe iznosi pet časova.
Molim predstavnike poslaničkih grupa da predaju liste sa prijavljenima za reč o ovoj tački dnevnog reda.
Saglasno članu 156. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram jedinstveni pretres o predlozima odluka, s tim što napominjem da će Narodna skupština posebno odlučivati o izboru guvernera Narodne banke Srbije, a posebno o izboru predsednika i članova Saveta Narodne banke Srbije.
Da li predstavnik predlagača, mr Nenad Bogdanović, predsednik Odbora za finansije, želi reč? (Da.)
...
Demokratska stranka

Nenad Bogdanović

Dame i gospodo, poštovani poslanici, danas kao predsednik Odbora za finansije stvarno imam čast da predložim kandidate za guvernera i za Savet Narodne banke, uz svoje očekivanje da će se ti predlozi prihvatiti, s obzirom da se radi o izuzetno kvalitetnim kandidatima.
Prvo bih pokušao da obrazložim, i mislim da ću imati jako kvalitetne argumente, predlog za guvernera. Vi znate da je Savet, na svojoj jučerašnjoj sednici, istakao kandidaturu gospođe Kori Udovički. Naravno, pored onoga što ste imali prilike da pročitate u biografiji gospođe Kori Udovički, iz koje je potpuno jasno da se radi o osobi kompetentnoj za ovakav posao, s obzirom na svoje veliko međunarodno iskustvo i rad u MMF-u, gde se ona jako mnogo bavila sličnom problematikom, kao što je problematika kojom treba da se bavi u Narodnoj banci, s obzirom da je od septembra 2001. do juna 2002. godine bila specijalni savetnik za realni sektor Ministarstva finansije i ekonomije Vlade Republike Srbije, gde je bila odgovorna za praćenje rada javnih preduzeća, izradu nacrta i sprovođenje uredbe o visini zarada u javnim preduzećima, a od decembra 2000. postaje član za restrukturiranje javnih preduzeća Vlade Republike Srbije i uspostavljanje projekata za istu stvar.
Isto tako jako je važno o kakvoj ličnosti se radi, pored radnog iskustva. Mislim da je gospođa Kori Udovički ličnost koja ima izuzetno jako svoje "Ja".
Kada je ubeđena u ideje koje zastupa i kada je ubeđena da se bori za pravu stvar, imali ste prilike da vidite u vrlo komplikvanim situacijama otkako je ministar, da lako ne odstupa. Naravno, ponekad te stvari za koje se zalagala nisu možda popularne u javnosti, nisu možda popularne kod onih koji imaju neko drugo viđenje, kako treba rešavati te stvari za koje se ona zalagala. Međutim, ona je demonstrirala da na nju, kada je ubeđena u ono što je prava stvar, ne može uticati niko i mislim da je to što se tiče guvernera, izuzetno važna osobina.
Imali ste prilike da čujete juče u njenom izlaganju na koji način ona zamišlja svoj rad. Sigurno je da u realizaciji osnovnog posla koji ima guverner, a to je stabilnost cena, to nije moguće ostvariti i realizovati ukoliko na tome, pored guvernera i Narodne banke, na tome ne rade i ostali koji brinu o toj problematici, a tu pre svega mislim na Vladu Republike Srbije. Naravno, ima raznih ideja i raznih komentara kako će i na koji način gospođa Udovički moći da radi ovaj posao, s obzirom da je ona prethodno bila član Vlade.
Međutim, svaki čovek kada radi svoj posao, svaki pametan i sposoban čovek, ponaša se odgovorno na tom poslu ukoliko ima karakter, ukoliko ima stručnost i snagu da se odupre isto tako snažnim i moćnim ljudima koji mogu da utiču na mnoge stvari. Mislim da gospođa Kori Udovički, u tom smislu neće imati problema, mislim da će ona vrlo čvrsto sprovoditi politiku koja se očekuje od guvernera Narodne banke Srbije i da će uraditi upravo ono što je rekla, ne ulaziti u konflikte sa Vladom po svaku cenu, nego pokušati ubediti Vladu da je njen stav ispravan i naravno ukoliko to ne uspe, da će dosledno sprovoditi ono što očekuju građani Srbije od nje.
Zato očekujem od vas da ćete svi u Narodnoj skupštini podržati predlog da gospođa Kori Udovički bude guverner Narodne banke Srbije, pogotovo zbog toga što do sada nisam čuo, osim političkih komentara i sumnji da ona to može kao dosadašnji član Vlade, ni jedan drugi argument protiv toga da ona bude predlog za guvernera.
Iskoristio bih priliku da odmah obrazložim zašto smo se odlučili za predloge za pet članova Saveta Narodne banke. Radi se o Savetu na koji, kada ga ova skupština izabere, ukoliko ga izabere, možemo biti ponosni. Radi se o izuzetno stručnim, kvalifikovanim ljudima, koji imaju razna životna, naučna i stručna iskustva, ali sva na taj način ostvarena da mogu maksimalno da u saradnji sa guvernerom Narodne banke sprovedu posao koji ih čeka.
Za predsednika Saveta Narodne banke, sa mandatom na pet godina, predlažemo prof. dr Pavla Petrovića, koji je čovek od velikog iskustva. U njegovoj biografiji posebno je bitno, pored toga što je na Ekonomskom fakultetu i radio u mnogim ozbiljnim istraživanjima iz oblasti kojima će se baviti u okviru Narodne banke, njegovo dugogodišnje iskustvo i sradnja sa gospodinom Avramovićem. Mislim da svi oni koji znaju rad jednog od guvernera Narodne banke Srbije, a to je gospodina Avramovića, ako pročitaju biografiju gospodina Petrovića i shvate da je on bio praktično prvi saradnik gospodina Avramovića, shvatiće da su sigurno zajednički kreirali sve što su kreirali i da je to garancija da će se ono što su nekada radili nastaviti u Narodnoj banci i u sledećem periodu.
Sledeći kandidat sa mandatom na četiri godine je prof. dr Boško Živković. Njegovu biografiju imate, tu možete da vidite da se radi o čoveku od iskustva, od znanja, od stručnosti i sve najbolje možemo reći za njega. Znači, nemamo ni jedan razlog, ni jedan argument kojim možemo osporiti njegovu kandidaturu.
Kod trećeg kandidata, danas ću predložiti, u odnosu na materijal koji ste danas dobili, jednu izmenu. Naime, mi smo imali Odbor za finansije u toku prepodneva. Desio se jedan propust. Naime, u zakonu je definisano da član Saveta ne može biti čovek koji je u penziji. Mi, nažalost, nismo imali informaciju za gospodina Stojana Stamenkovića da je on već penzionisan i zbog toga što smo, za razliku od onih koji za sebe tvrde, legalisti, odlučili smo da izvršimo izmenu ovog predloga i da umesto gospodina Stojana Stamenkovića predložimo gospodina dr Dejana Šoškića, docenta na Ekonomskom fakultetu. On je rođen u Beogrdu 1967. godine, diplomirao, magistrirao i doktorirao na Ekonomskom fakultetu u Beogradu, nagrada na Univerzitetu u Beogradu za najboljeg diplomiranog studenta generacije 1989.
Znam da vas sve to nervira, ove koji su protiv ovako dobrih rešenja, ali šta da radimo. Uglavnom, iz biografije koju ćete dobiti, ako niste dobili, nažalost nikad ne razumem ove službe u Skupštini, kojima treba po sat vremena da iskopiraju jedan papir i da podele poslanicima. Primite moje izvinjenje, šta da radimo. To je jedna stvar koja je u tranziciji. Ako bog da promenićemo jednog dana, da mogu i u kraćem roku da iskopiraju i u 150-160 primeraka biografiju kandidata. U svakom slučaju, kada primite detaljnu biografiju mladog stručnjaka, mislim da ćete biti oduševljeni kakav predlog je u pitanju.
Četvrti predlog, sa mandatom na dve godine, to je gospodin prof. dr Zoran Popov. Naravno, ne bih vam čitao ovu dosta obimnu biografiju, zbog toga da bih pružio i vama šansu da se detaljnije informišete o svemu iz papira koje imate. Bitno je da je tokom rad u Institutu ekonomskih nauka i u Ekonomskom institutu učestvovao u radu i koordinirao je rad na preko 80 velikih projekata, uglavnom iz sledećih oblasti: privredni sistem, ekonomska politika, ekonomski razvoj, privatizacija i restrukturiranje. Tokom svog naučnog rada objavio je više od 300 članaka u domaćim i stranim časopisima, kao i 26 knjiga, i to kao autor, koautor ili editor, a kao značajne, navodim sledeće: "Makro-ekonomsko planiranje", Univerzitet u Novom Sadu; "Jugoslavija u svetskoj privredi", "Informator" - Zagreb; "Stabilizacija i razvoj" - "Jugoslovenski pregled" - Beograd; "Ekonomski razvoj Jugoslavije do 2000. godine", "Produktivnost i raspodela", "Sistemi demografskog računovodstva" itd.
Znam da neke od vas ovo što sam rekao toliko impresionira da su zbunjeni (smeh prisutnih poslanika u sali) i znam da imate problem da uopšte razumete šta čitam, ali vam to neće odmoći da ne prihvatite ovako dobru kandidaturu.
Peti kandidat je prof. dr Milorad Ivanišević, mandat za jednu godinu, koji je 1947. godine rođen u opštini Otočac, ima reference u oblasti koje su važne za posao koji će obavljati. Naravno, njegov istraživački interes se kreće u oblasti finansija, preduzeća, investiranja i finansiranja.
Prema tome, svoje izlaganje bih završio time da, sa velikim zadovoljstvom, predlažem i kandidata za guvernera i svih pet članova Saveta Narodne banke. Mislim da ćete, u velikoj većini, glasati za ove kandidate, jer će Narodna banka Srbije dobiti rukovodstvo kakvo i Srbija i Narodna banka Srbije zaslužuju.
(Aplauz svih poslanika u sali.)
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Zahvaljujem predstavniku predlagača, narodnom poslaniku gospodinu Nenadu Bogdanoviću.
Da li učešće u raspravi žele da uzmu narodni poslanici koji su izdvojili mišljenje na sednici Odbora za finansije?
Reč ima narodni poslanik Miodrag Stamenković.

Miodrag Stamenković

Uvaženo predsedništvo, predstavnika Vlade na našoj sednici nema, dame i gospodo narodni poslanici, pre svega bih želeo da kažem nekoliko reči u odbranu skupštinskih službi, koje uopšte nisu krive zbog toga što niste dobili biografiju gospodina Šoškoća, jer je predlog za njega išao tek pre nepunih 60 minuta na sednici Odbora. Upravo zbog brzopletosti Odbora i predlagača, juče je kao predlog prošao gospodin Stojan Stamenković, a u međuvremenu, danas je morao hitno da bude smenjen, pa je umesto njega predložen i usvojen kao predlog gospodin Šoškić. Tako ljudi iz skupštinskih službi nisu imali vremena da poslanicima dostave sve te materijale. Znači, ljudi iz skupštinskih službi nisu krivi. Profesionalno rade svoj posao, ali predlagači, da ne kažem, muvaju, pa im onda prave probleme.
Što se tiče teme današnje rasprave, nikada više Odbor za finansije nije bio u ustima raznih medija i poslenika javne reči nego zadnjih dana, a upravo zahvaljujući čl. 16. i 23. Zakona o Narodnoj banci Srbije, koji su definisali nadležni skupštinski odbor kao predlagača guvernera i Saveta Narodne banke Srbije. Mi smo to kritikovali još u proceduri donošenja, odnosno uvajanja Zakona. Rekli smo da je to demagogija, bez obzira na mišljenje ministra, koji je rekao da je licitiranje demagogija, ako kritikujemo to što Odbor za finansije treba da predlaže. Mi znamo da je Odbor za finansije samo farsa i samo paravan za predlagače.
Koliko su legitimni i validni predlozi koji su sada pred vama, dao bih samo jedan podatak. Svi predlozi su na sednici Odbora za finansije usvojeni sa odnosom šest prema četiri. Odlučio je jedan glas, i to poslanika koji po Odluci Ustavnog suda od 27. maja ove godine ne bi uopšte trebalo da bude poslanik. Međutim, on je pre nepunih mesec dana "presvukao dres" i prešao u DS upravo da bi sačuvao mandat. Sada se to pokazuje kao dobra investicija, jer je on dao svoj glas i odlučio o predlozima i za guvernera i za članove Saveta Narodne banke Srbije. To je kolega iz Stranke SSJ koji je prešao u DS. Njegovo ime ne moram da pomenem.
To je ta problematična većina o kojoj smo govorili, kada smo kritikovali Zakon o Narodnoj banci Srbije. Ali, ta problematična većina i takvi poslanici će i ovde danas odlučiti, ne samo o kandidatima, nego o guverneru Narodne banke Srbije, kao i o članovima Saveta Narodne banke Srbije.
Druga stvar zbog koje sam izdvojio mišljenje na sednici Odbora za finansije je član 28 - konflikt interesa. U stavu 1. tačka 1. člana 28. kaže se da poslanici ne mogu biti članovi Vlade i funkcioneri u trenutku izbora. Gospođa Kori Udovički je ministar. Ona je radila u Ministarstvu za finansije, pre nego što je postala ministar u Vladi. To je neposredni konflikt interesa. Rečeno je da će ona odmah dati ostavku. U trenutku izbora, to je kršenje Zakona, a iza toga će ona biti ministar u ostavci. Ministar u ostavci je još uvek ministar, zamenjivaće ga neko ko nije izabrani ministar. Znači, mi ćemo sve do septembarskog zasedanja imati guvernera ministra. To je direktni konflikt interesa. Gospođa Udovički, koja po biografiji, nesporno, ima neke profesionalne kvalitete ...
...
Demokratska stranka

Leila Ruždić-Trifunović

Da, ali slabe.)

Miodrag Stamenković

To ste rekli vi, a ne ja, da su ti kvaliteti slabi. Možda vi to tako cenite. Čak sam je pohvalio, na sednici Odbora, kada sam o njoj govorio.
Međutim, u svom nastupu, zbog čega sam je i pitao kako zamišlja saradnju sa Vladom, što je predviđeno zakonom, pred poslanicima članovima Odbora za finansije rekla je za gospodina Dinkića sve pohvalno o vođenju monetarne politike, ali da je blokirao reformske potencijale Srbije. Šta to znači?
...
Građanski savez Srbije

Nataša Mićić

| Predsedava
Upozoravam vas na prekoračenje dozvoljenog vremena.

Miodrag Stamenković

Kako može pisac DOS-ovog i reformskog programa da koči reformski proces?
(Više poslanika iz klupa dobacuje: "Ne da pare".)