Poštovano predsedništvo, poštovane kolege narodni poslanici, poslanička grupa SPS će glasati protiv izbora tužioca za ratne zločine koga danas Narodna skupština Republike Srbije treba da izabere i mislimo da je to sasvim logično, jer poslanička grupa SPS u ovoj Narodnoj skupštini je glasala protiv usvajanja zakona kojim se ustanovljava ova funkcija.
Naime, ne možemo prihvatiti izbor tužioca za ratne zločine na osnovu jednog zakona koji je primarno politički i koji za ovu vladu ima apsolutno marketinški značaj. Tada smo rekli i sled događaja, koji je usledio u proteklom periodu od usvajanja zakona do danas, pokazao je politički karakter ovog zakona i da postoji jedna saradnja, dogovaranje sa Karlom del Ponte, a to je vrhovni tužilac za sva zbivanja u ovoj zemlji. Ono što ona bude odlučila da je učinjeno i da predstavlja ratni zločin, to će očigledno biti i predmet rada, odnosno ovog tužioca, odnosno predmet bavljenja ovim zakonom.
Istakli smo mnogo razloga zašto mislimo da ovaj zakon ne treba prihvatiti i zašto ovaj zakon jednostavno ne predstavlja nikakav doprinos, da tako kažem, niti u rešavanju ovog pitanja, niti u ukupnoj političkoj situaciji. Kada kažem da ne predstavlja nikakav doprinos u rešavanju ovog pitanja, izbor tužioca tu ništa neće pomeriti, jer da se stvarno želelo utvrditi ko je počinio ratne zločine, postojeći državni organi i organizacija vlasti u našoj državi je sasvim dovoljna i pruža dovoljno osnova da bi se i počinioci ratnih zločina mogli krivično goniti, održati suđenja i oni da budu pravično kažnjeni.
Mnogo toga se dešavalo na prostorima bivše Jugoslavije, na prostorima SRJ i u samoj Republici Srbiji, a o svim tim događajima nemamo relevantna saznanja, niti su svi stavljeni u isti koš. Ne možemo prihvatiti izbor tužioca za ratne zločine, jer se uopšte ne pominje, niti ova vlast ima nameru da učini bilo šta povodom onih zločina koje je počinio NATO 1999. godine protiv naše zemlje. Tada je za 78 dana i noći bombardovanja ubijeno jako mnogo ljudi, uništena je privreda, sve ono što je imalo određenu vojno-stratešku vrednost, šteta je preko 100 milijardi dolara i oko toga se ništa ne čini, već postoje samo verbalne izjave i vidimo da Karla del Ponte jednostavno ne želi protiv počinilaca tih ratnih zločina, koje su učinili ovoj zemlji i ovom narodu, da učini bilo šta.
Mi smatramo da jednostavno ni ovaj tužilac za ratne zločine do političkog karaktera neće imati ništa drugo. Naime, u postojećem zakonu je bilo sasvim dovoljno osnova da se u okviru tužilaštva pokrenu postupci za utvrđivanje ratnih zločina. Formiranje ovog postupka za ratne zločine, pored onog za organizovani kriminal i glavnog tužioca, nazovi to tako, dovodi nas u situaciju da imamo tri velika tužioca, a pitanje njihovog posla će biti vrlo diskutabilno.
Logično, nismo mogli prihvatiti ni da se bira ni ovaj tužilac za ratne zločine, jer će on donositi akte o unutrašnjoj organizaciji, sistematizaciji, pa i u tužilaštvu za ratne zločine, ali će na to davati saglasnost ministar nadležan za pravosuđe. To pokazuje i pravi suštinski karakter ovog zakona.
Naime, činjenica je i sudbina ovog zakona da on predstavlja sve ono što je potrebno ovoj vlasti, odnosno u pravosuđu. To se vidi u ovom detalju, vidi se u mnogim drugim, jer ne samo organizacija, ne samo određivanje zarada, ima tu mnogo više elemenata. Nismo ubeđeni da će ovaj tužilac za ratne zločine učiniti išta za ratne zločine povodom onog broja građana koji su počinili ratne zločine i koji su početkom januara i februara 2001. godine iz političkih razloga, a to je tada bio gest dobre volje prema tzv. međunarodnoj zajednici, kada je na saveznom nivou donet zakon o amnestiji i nekoliko desetina ljudi, nekoliko stotina ljudi Albanaca, a optuženi su za različita krivična dela, među njima i za ratne zločine, jednostavno su pušteni iz zatvora.
Kako neko ko je tada u Saveznoj skupštini mogao glasati za taj zakon i amnestirati te ljude od zločina koje su počinili, ili bar amnestirati ih od odgovornosti za ono za šta su optuženi, sada očekuje da se može protiv njih voditi neki postupak ili eventualno da oni budu predmet rada tužilaštva ili ovog zakona za ratne zločine. To nije logično. Onaj ko je dao podršku da se Albanci puste na saveznom nivou neće učiniti ništa da oni opet budu predmet rada ovog zakona i ovog suda.
U ovom zakonu i u ovom sadržaju ima mnogo verbalnog i to se pokazalo, a naime reč je primarno o marketinškom karakteru zakona i tu ne vidimo da će se išta značajnije pomeriti. Tu se na kraju krajeva vidi, jednostavno se ne sme pomenuti niti NATO, niti ovaj drugi element, jer aktuelna vlast očigledno beži od tih vrućih tema, kao što beži i od toga da se izjasni da američki vojnici ne budu predmet Stalnog suda u Rimu, nego da se napiše i potpiše poseban separatni ugovor kojim bi oni bili izuzeti iz nacionalnog zakonodavstva.
Nažalost, mislimo da će ovaj tužilac, kada bude izabran, jer očekujemo da će skupštinska većina obezbediti njegov izbor, i raditi ono što mu kaže Haški sud i Karla del Ponte. Mi smo do sada imali situaciju da se tvrdilo da neće biti više optuženih za ratne zločine u našoj zemlji, pa je Karla del Ponte u vreme "Sablje" najavila neke optužnice i na osnovu tih najava su Stanišić i Simatović izručeni Haškom sudu, a što govori o saradnji koja postoji između tog komiteta, da kažem za saradnju sa Haškim sudom, ali personalnu saradnju. Dogovara se ko će biti predmet Haškog suda.
U međuvremenu, Karla del Ponte je najavila 17-18 novih optužnica i verovatno će i ti ljudi biti izručeni. Sada se pominje neki novi broj. Znači, stalno se povećava broj ljudi, a ovaj tužilac koji bude izabran, očigledno će raditi samo ono što mu dođe iz Haga, odnosno što mu Karla del Ponte bude postavila kao neki materijal i osnov za rad.
Kada je reč o samom čoveku, gospodinu Vukčeviću, bilo bi nekorektno kada bismo pomenuli nešto vezano za njegove profesionalne i druge osobine. Ono što nas, predstavnike SPS-a, zanima u vezi ovog predloga, a to je što se iz ovih podataka koji su dostavljeni Narodnoj skupštini Republike Srbije ne vidi dovoljno dobro čime se gospodin Vukčević bavio. Naime, ovde imamo nabrojano samo taksativno neke podatke vezane za njegovu radnu biografiju, a to samo praktično kretanje u službi.
Vidimo da je čovek iz tužilaštva, bio je tamo pripravnik, pa zamenik javnog tužioca u opštinskom tužilaštvu, pa zamenik okružnog tužioca i zamenik republičkog javnog tužioca. Formalno, on jeste neko ko ispunjava uslove za ovaj izbor, ali postavlja se pitanje, šta sa onim drugim delom člana zakona koji reguliše izbor tužioca za ratne zločine. Naime, tamo je u članu 5. rečeno da pored tog visoko-moralnog ugleda i nepristrasnosti, a ni o jednom ni o drugom nemamom adekvatna saznanja i stoji da je potrebno da kandidat poseduje značajno iskustvo u oblasti krivičnog prava, da prenos u postavljanju imaju lica koja poseduju znanje i iskustvo u oblasti međunarodnog humanitarnog prava i ljudskih prva.
Prilikom usvajanja zakona regulisano je i ovo pitanje. Vrlo izričito smo rekli, i vidi se da smo bili potpuno u pravu, da će ovaj zakon imati marketinški karakter, a da će ova odredba u zakonu, jer smo mi socijalisti to i ovde u Skupštini pomenuli, imati primarno marketinški karakter. A da nije tako, valjda bi u biografiji pisalo šta je to gospodin Vukčević radio vezano za međunarodno humanitarno pravo i jednostavno za pitanje opštih ljudskih prava, ljudskih prava i sloboda. Šta je to gospodin Vukčević kapitalno uradio, a što ga preporučuje da može uspešno da obavlja ovaj posao.
Kažem, podaci su vrlo šturi. Vidi se samo da je čovek iz tužilaštva. Očigledno treba odraditi posao, izabrati čoveka i da bi se formalno stekli uslovi za primenu ovog zakona. Suština očigledno neće biti bitna, jer da je suština bitna ne bi ni ovakav zakon, kakav jeste, bio predočen Skupštini i ne bi ovakav zakon bio usvojen.
Dakle, mi poslanici SPS-a glasaćemo protiv izbora gospodina Vukčevića, iz prostog razloga što mislimo da niti ovaj zakon, niti tužilac imaju svoju suštinu, da su primarno političkog karaktera, pa pošto je zakon usvojen zbog toga se tužilac bira. Hvala.