PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANJA, 23.10.2003.

3. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVA SEDNICA, DRUGOG REDOVNOG ZASEDANJA

3. dan rada

23.10.2003

Sednicu je otvorila: Gordana Čomić

Sednica je trajala od 10:35 do 17:55

OBRAĆANJA

...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
.... narodni poslaniče.....
...
Jedinstvena Srbija

Dragan D. Marković

.... kuće, stanove, sram vas bilo....
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
.... upozoreni ste.....
...
Jedinstvena Srbija

Dragan D. Marković

.... jedino policija može mirnim putem da ....
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
.... izričem vam prvu opomenu zbog nepoštovanja Narodne skupštine Republike Srbije, prekoračili ste vreme....
...
Jedinstvena Srbija

Dragan D. Marković

.... i još jednom, ja molim građane Srbije - nikada ne pozivam na rat i na krvoproliće, mirnim putem policija da uđe i (mikrofon je isključen)...
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Narodni poslaniče, opomenu ste dobili zbog kršenja odredaba Poslovnika u obraćanju tokom replike. Za prethodno obraćanje Narodnoj skupštini, teško da može da se izrekne opomena, ali Poslovnik Narodne skupštine ne može da predvidi da će neko od narodnih poslanika izaći za govornicu i slobodu govora tumačiti tako da može da zove na državni udar. Jedina mera koja bi bila primerena je mera iz člana 104. stav 2. o udaljenju sa sednice Narodne skupštine. Molim Administrativni odbor da se izjasni o toj meri.
Narodni poslanici koji smatraju da je sloboda govora pozivati na državni udar, pozivati snage policije i vojske da upadaju u institucije države, dakle, ti narodni poslanici koji smatraju da je to sloboda govora, da nije kršenje Poslovnika Narodne skupštine i da nije elementarno kršenje principa zdravog razuma u politici, nisu poslanici kojima će biti dozvoljeno da se pozivaju na odredbe Poslovnika ove Narodne skupštine, jer, ili ih niste pročitali ili ih niste razumeli ili ih nikada nećete razumeti. Molim Administrativni odbor da zakaže sednicu.
Predsednik poslaničke grupe, narodni poslanik Bojan Pajtić.
...
Demokratska stranka

Bojan Pajtić

Kao šef poslaničke grupe.
Poštovane dame i gospodo, narodni poslanici, mislim da je krajnje vreme da svi kao odgovorni predstavnici građana, malo razmislimo o onome na koji način se ponašamo i koje poruke šaljemo sa ove govornice. Nesporno je potpuno pravo svakog narodnog poslanika da kritikuje, da oštro kritikuje, da bespogovorno kritikuje, da nikada ili da ponekad ta kritika nije u potpunosti u skladu sa stvarnim stanjem stvari, ali pozivanje na nasilje i destrukcija u parlamentu ne može biti nešto što se može tolerisati.
Sličnu destrukciju imali smo i pre nekoliko dana, kada su u ovom parlamentu odbijeni predlozi zakona koji se tiču sudbine desetine hiljada naših građana: zakon o železnici, koji je preduslov za situiranje više hiljada radnika železnice; zakon o energetici, koji je preduslov za prestruktuisanje NIS-a i EPS-a, kao sistema koji zapošljavaju desetine hiljada građana; zakon o ekologiji, koji je izuzetno značajan za Pančevo, za Novi Sad, za sve one gradove koji su ekološki ugroženi; zakon o izmenama i dopunama Zakona o radiodifuziji, za koji je neko netačno i zlonamerno rekao da je predlagao novi namet u korist RTS-a. Upravo suprotno, on je samo preusmeravao sredstva koja su kroz porez na prihod usmeravana do sada u republički budžet, ali ga je preusmeravao u RTS.
Ako neko misli da nas jezikom agresije i jezikom mržnje može uplašiti, taj se grdno prevario. U ovoj Skupštini i na ovoj i na onoj strani sede poslanici koji su bili hapšeni, koji su bili proganjani, koji su bili izbacivani sa posla, koji nisu ulazili u političke stranke radi situiranja, nego su ulazili u političke stranke upravo da bi bili izbacivani, upravo da bi bili hapšeni i upravo da bi do kraja ostali ljudi od punog moralnog, ličnog i profesionalnog integriteta.
Ako neko tvrdi da je poziv na rušenje ustavnog poretka i na građanski rat od koristi nečijoj porodici, taj je to verovatno tvrdio i 1999. godine, kada smo bili bombardovani, kada sam ja imao suprugu u drugom stanju, kada su mnoge moje kolege poslanici imali malu decu, sakrivali se sa malom decom od bombardovanja.
To su ljudi koji su izazvali ono što je bila najveća pošast za srpski narod - bombardovanje Srbije na kraju DžDž veka. Mi ne mislimo da je to u interesu naših porodica, ne mislimo da je nasilje u interesu bilo koga, ne pribegavamo nasilju.
Ono što je predsednica Skupštine izrekla kao meru kojom se uvelo vanredno stanje posle 12. marta, a što joj se često prigovara kao primedba na njen rad, bila je jedina moguća reakcija u situaciji u kojoj se u jednoj evropskoj zemlji ubije premijer. Ne postoji nijedna evropska zemlja koja bi postupila na drugačiji način. Pre toga imate razne zavere, razne novinske članke, razne proteste specijalnih jedinica i paravojnih formacija. Imate one koji su, udruženi u zločinačkoj nameri da sruše ovaj režim, pokušavali ne samo da dođu glave premijeru, nego i mnogim drugim funkcionerima današnjeg režima. Jedini način i jedini odgovor koji je bio u skladu sa Ustavom u tom trenutku, jeste bio zavođenje vanrednog stanja.
Imamo u ovoj Skupštini jednu bizarnu koaliciju koja je rušila zakone, koja je rušila zapisnike na koje nije imala primedbe, na jedan jeste imala i legitimno je da glasa protiv njih, ali glasala je protiv zapisnika koji su sadržali glasanje o carinskom zakonu, Zakonu o osiguranju za slučaj nezaposlenosti, Zakonu o pomoći pri zapošljavanju radnika, o zakonima o kojima su sami glasali. To je destrukcija Parlamenta i ta destrukcija ne mora biti samo poziv na brutalno nasilje. Ta destrukcija jeste rušenje svega onoga što je u interesu građana Srbije i što je u interesu desetine hiljada građana zaposlenih u RTS-u, u Televiziji Novi Sad, u EPS-u, u NIS-u, u železnici. To je nešto što je u potpunoj koincidenciji sa pozivima na brutalno nasilje.
Šta je greh Nataše Mićić i zbog čega se traži izglasavanje nepoverenja Nataši Mićić? Greh Nataše Mićić, prvi i najveći, jeste što je ova Skupština osam puta bila produktivnija nego Skupština u prethodnom sazivu, što je osam puta više dana radila nego u prethodnom sazivu i što je osam puta više zakona donela nego što je u prethodnom sazivu doneo republički parlament. To je nešto što izaziva i gnev, i bes i potpuno razumljivu frustraciju neuspšenih narodnih poslanika i neuspešnih političkih stranaka koji su ili u prethodnom sazivu bili nesposobni da rade i više ili oni koji su bili nesposobni u potpunosti da preuzmu odgovornost za ono što smo se pred građanima Srbije kao koalicija obavezali.
Tri puta u prethodnog mandata, to je samo radi ilustracije onima koji porede Natašu Mićić i porede Dragana Tomića kao predsednika Skupštine, tri puta je tražena rasprava o razrešenju predsednika Skupštine Dragana Tomića i nikada nije stavljeno na dnevni red. Prvi put je predloženo 1995. od strane 66 narodnih poslanika, drugi put 1997. od 30 narodnih poslanika i treći put 2000. godine od 45 narodnih poslanika. Nataša Mićić pokazala je svoj lični, svoj profesionalni integritet time što je tu tačku dnevnog reda po hitnom postupku stavila na dnevni red i time što je insistirala da se o tome raspravlja i da se, na kraju, Narodna skupština o tome izjasni.
Ono što je civilizacijski problem jeste teškoća nas Balkanaca da gledamo ženu na mestu bilo kog visokog političkog funkcionera u zemlji. Pogledajte i uporedite broj žena i broj muškaraca na visokim političkim funkcijama i videćete koliko je dramatična disproporcija. Tih malo žena koje ima, one nam jako smetaju. Jako nam smeta što Nataša Mićić izrekne neku meru opomene, a po Ustavu i po Poslovniku je dužna da se stara o redu i da se stara o održavanju dostojanstva ove Narodne skupštine. Greška bi bila Nataše Mićić da je bila pasivna i da je dozvoljavala da se u ovoj Skupštini psuje, pljuje, poliva vodom, tuče, sve ono što smo imali prilike da vidimo u prethodnih dve i po godine. Kako drugačije da postupi jedna dama, nego da pokuša da uvede neki elementarni red i da pokuša da od Narodne skupštine napravi instituciju koja bi koliko-toliko ličila na moderne evropske parlamente.
Ono što je pozicija Nataše Mićić, po Ustavu, jeste pozicija vršioca dužnosti predsednika Republike. To je potpuno nesporno. Ono što mi možemo da kažemo i što možemo da procenimo jeste da je Nataša Mićić postupila minimalno u skladu sa ovlašćenjima koja Ustav nalaže. Nije preduzimala ništa što bi predstavljalo, na osnovu Ustava, bilo kakvu problematičnu situaciju.
Što se tiče onih koji su imali prilike da odu u inostranstvo, tu podrazumevam i poslanike opozicije koji su u Savetu Evrope i u nekim drugim međunarodnim institucijama mogli da vide da Nataša Mićić uživa neuporedivo veće uvažavanje u inostranstvu nego u nekim poslaničkim klupama opozicionih poslanika u ovoj Narodnoj skupštini.
Primedbe oko ukidanja TV prenosa, takođe su stavljene na dušu Nataši Mićić, iako smo mi u ovoj Skupštini doneli Zakon o radiodifuziji, kojim smo garantovali nezavisnost RTS-u, kao javnom servisu. Nije neobično da oni koji misle da Nataša Mićić može da naredi i treba da naređuje RTS-u, nakon toga, takođe glasaju za skidanje sa dnevnog reda izmena i dopuna Zakona o radiodifuziji, koje upravo obezbeđuju nezavisnost javnog servisa i nezavisnost RTS-a i suvereno pravo Upravnog odbora RTS-a da procenjuje šta je u skladu sa njihovom programskom koncepcijom i šta je u skladu sa ekonomskim interesom RTS-a. Potpuno je razumljivo da takvi ljudi, ljudi koji imaju do te mere totalitarno viđenje državne televizije kao mašine koja mora po svaku cenu da sledi naređenja i komande ljudi iz državnog vrha, da takvi ljudi glasaju za skidanje tog zakona i da ne onemoguće na svaki način i za ubuduće nezavisnost RTS-a, verovatno se nadajući nekoj vlasti posle narednih parlamentarnih izbora i nastojeći da se obezbedi pozicija RTS-a samo kao kutije koja neposredno reklamira aktuelne državne funkcionere.
Težak je zadatak zatekla Nataša Mićić u ovom parlamentu, kada je došla u njega 2000. i kada je preuzela funkciju predsednika ovog parlamenta. Praktično, zatekli smo samo zgradu. Nismo zatekli instituciju, zatekli smo zgradu u kojoj se čak jedne godine samo tri dana držala sednica Skupštine. Zatekli smo samo ljušturu u kojoj nije bilo nikakve suštine. Naravno da je bilo teško od takve ljušture napraviti instituciju koja bi bila ravna evropskim parlamentima. Trebaće još dugo vremena, da se ne zavaravamo, sa nama onakvima kakvi smo, govorim o svima nama. Mislim da nismo dovoljno, ni vlast, ni opozicija, preduzeli mera da od ovog parlamenta napravimo pravi parlament.
Bizarno je i nerazumljivo i potpuno ne prihvatljivo u svakoj modernoj državi da, recimo, opozicija smatra da je njeno jedino i isključivo da "ima prava", a jedino da poslanici pozicije imaju "obaveze", kao da poslanici opozicije ne primaju plate, kao da poslanici opozicije nemaju ista ta primanja u finansijskom smislu, kao da nemaju sve privilegije kao što imaju poslanici pozicije. Pa, kakva je razlika između poslanika pozicije i kakva je razlika između poslanika opozicije?
Razgovarao sam sa nekim parlamentarcima iz OEBS-a. Zaprepašćeni su činjenicom da kod nas opozicija nije uopšte ulazila na početak sednice, jer je naša obaveza da dajemo kvorum parlamentu. Šta to znači - da opozicioni poslanici nisu podizali naknade, da nisu podizali dnevnice? Kakve ima veze koja aktuelna većina u kom trenutku podržava izvršnu vlast, ako su svi poslanici po Ustavu i prema Poslovniku isti?
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

| Ministarka za ljudska i manjinska prava i društveni dijalog | Predsedava
Da li želite da koristite i sledećih 10 minuta?
...
Demokratska stranka

Bojan Pajtić

Koristiću i sledećih 10 minuta. Da li to znači da ako pobedite na izborima, da oni koji su pobedili na izborima treba da budu kažnjeni za to što su pobedili na izborima, a neko ko je izgubio na izborima ima sve privilegije i nema nikakve obaveze, i to je potpuno apsurdan i potpuno besmislen rezon. Dakle, teze koje smo imali u ovom parlamentu, da može da se opstruiše rad Skupštine, da može da se napada do besvesti predsednik Skupštine, da može da se poziva na građanski rat, gde je potpuno dozvoljeno polivati se i tući se u parlamentu na ime navodne odbrane demokratije, na ime navodne odbrane Poslovnika, jeste nešto što nije viđeno ni u englsekom, ni u nemačkom, ni u holandskom, ni u kom god hoćete parlamentu u Evropi, a bogami nije viđeno ni u svetu.
Pozicija opozicije koja smatra da ne treba da daje kvorum i za glasanje takođe, jeste ništa drugo nego urušavanje institucije parlamenta. Šta to znači? Ako kažemo da svi radimo u interesu građana Srbije, da li su tih 150 zakona koje je donela ova skupština samo pozicioni zakoni, da li su ti zakoni koje je ova Narodna skupština podržavala samo zakoni u interesu onih građana koji su glasali za nas ili su zakoni u interesu svih građana ove Srbije?
Svako ima pravo da podnese amandman. Mnogi amandmani opozicije su ovde bili prihvatani. Oni amandmani opozicije koji nisu bili prihvatani, najčešće nisu bili za prihvatanje. Vrlo često su ti amandmani bili posprdnog karaktera. Takve amandmane nismo prihvatali. Žao nam je jer nismo u mogućnosti da prihvatimo sve, ali najmanje je za sve to mogla biti odgovorna predsednica Narodne skupštine.
Predsednica Narodne skupštine, da se pozovem na ono što smo često čuli za ovom govornicom, nije prva među jednakima. Apsolutno nije prva među jednakima, ni njena poslovnička pozicija, ni njena ustavna pozicija. Ustav vrlo jasno kaže da u slučaju da predsednik Republike ne može da obavlja tu dužnost, predsednik Skupštine vrši dužnost predsednika Republike, apsolutno ne znači jednakost predsednika Skupštine i jednakost drugih narodnih poslanika.
Predsednik Skupštine jeste neko ko zastupa, ko predstavlja Skupštinu, jeste neko ko je obavezan da čuva dostojanstvo Skupštine, da održava mir i red u Skupštini i da pokuša u skladu sa svojim nadležnostima da od Skupštine napravi respektabilnu investiciju. Teško stanje koje smo zatekli u ovom parlamentu nije samo posledica lošeg Poslovnika, posledica onoga što smo imali na strani opozicionih stranaka kao stalnu destrukciju parlamentarnog procesa, nego jeste posledica i ponašanje onih koji su zajedno sa nama 2000. godine izašli na izbore - ali su vrlo brzo zaboravili da izlazak na izbore i ulazak u neku vlast podrazumeva i apsolutnu odgovornost za stanje u parlamentu, u vladi, u vojsci, na nivou savezne države, na lokalnom, republičkom i na saveznom nivou i da vlast ne može biti privilegija, nego je pre svega vlast jedna velika obaveza.
Što se tiče ove rasprave i zbog čega ova rasprava. Ova rasprava, videli smo po dosadašnjem toku, vrlo je često bila, pre svega, usmerena na predizbornu kampanju jedne političke stranke, što je potpuno legitimno. Mi smo znali da će ova rasprava do kraja izgledati ovako, da će opozicione stranke da se napadaju uzajamno, da će biti različitih poziva na različite buntove. To je u potpunosti legitimno. Nismo mislili da će biti čitanja stenograma, ali i to se dešavalo. U svakom slučaju sve je to legitimno, parlamentarno, demokratsko ponašanje i ono što smo videli od predstavnika stranke koji je predlagač ove tačke dnevnog reda jeste u tom smislu nešto što predstavlja korak napred i ja se nadam da ćemo mi kao parlament u tom smislu i ubuduće da se ponašamo i da ćemo se međusobno i uzajamno uvažavati, razmenjivati argumente i potpuno legitimno kritikovati jedni druge.
Naravno, kritikovaćemo i mi opozicione poslanike. Vrlo često tu ima neprincipijelnog ponašanja, ali moramo da uzmemo u obzir odgovornost koju svi imamo kao narodni poslanici, pre svega pred građanima Srbije, odgovornost da sa ove govornice zaista ne možemo pozivati na mržnju. Zaista je neprihvatljivo da pozivamo na nasilje, da govorimo jezikom revanšizma. Hvala lepo.