TREĆE VANREDNO ZASEDANjE, 19.02.2004.

3. dan rada

OBRAĆANJA

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad sednice Trećeg vanrednog zasedanja Narodne skupštne Republike Srbije u 2004. godini.
Prema službenoj evidenciji prisutna su 203 narodna poslanika.
Molim vas da utvrdimo kvorum.
Konstatujem da imamo kvorum za rad Narodne skupštine.
Obaveštavam vas da su sprečeni da prisustvuju sledeći narodni poslanici: Milan Radulović, Nataša Mićić, Goran Svilanović, Goran Davidović, Išpanović Ištvan, Miloljub Albijanić i Vojislav Koštunica; zakasniće Vučeta Tošković.
Prelazimo na 2. tačku dnevnog reda: - PREDLOZI ODLUKA O IZBORU GUVERNERA NARODNE BANKE SRBIJE I PREDSEDNIKA I ČLANOVA SAVETA NARODNE BANKE SRBIJE
Reč ima narodni poslanik Predrag Marković, a posle njega narodni poslanik Gordana Čomić.

Predrag Marković

G17 Plus
Gospodine predsedniče, dame i gospodo, moje je veliko zadovoljstvo da smo u prilici da ovih dana ispunimo predizborna obećanja svih koji se nalaze u ovoj sali.
Obaveza je, zahvaljujem svima koji su govorili u prethodna dva dana, da vodimo računa i o proceduri i nastojaćemo, nadam se zajedničkim snagama, da svaku vrstu proceduralnih teškoća rešimo dobronamerno. Svi poslanici koji se ovde nalaze su nešto obećavali građanima Srbije, još uvek nisu znali koliko je njihovo izborno telo, a ovo je prilika, u vremenu dok se formira vlada, da uradimo sve ono što se ne tiče neposredno vlade, ali se tiče građana Srbije i zajedničkih obećanja.
Osnovno jeste paket izbornih zakona, da nam se više nikada ne desi da izbori budu neuspešni i da pola miliona građana ne bude zastupljeno u parlamentu. Zbog toga je ovo prilika da prvo ispravimo taj deo nepravdi, jer svi koji su govorili tokom predizbornih aktivnosti podsećali su na to da je neophodna pravda, zbog toga će ovaj parlament biti prva institucija u kojoj će se voditi računa o tome da ispuni svoju funkciju. Jedna od njih jeste kontrola izvršne vlasti, a to se može pre svega tako što ćete jačati one institucije koje su nezavisne od vlade.
Razumem stranačke interese, razumem da mnogi ovu govornicu koriste u ovom trenutku za reklamiranje svoje stranke ili barem za međusobno hrabrenje poslanika, ali svi koji žele da ubuduće imamo odgovornu vlast moraju da učestvuju u tome da se uspostavi kontrola te vlasti.
Narodna banka Srbije je nezavisna institucija kada su Savet i guverner izabrani legalno, i mora da bude nezavisna od Vlade. Zbog toga ne mora da se čeka, i to je odgovor – da li nam se žuri; žuri nam se, žuri se svima nama, da počnemo da ispravljamo nepravde i da počnemo da stvaramo nezavisne institucije.
U predlogu koji je dostavljen, i za Savet i za guvernera, vidljivo je da se insistira na tome da ti ljudi mogu da sprovode kontrolu. Oni koji se nisu zaustavili čitajući prve redove u biografijama kandidata mogli su da primete da svi ti kandidati za Savet Narodne banke Srbije imaju različito obrazovanje. Ako ste nastavili dalje, videli ste da oni imaju dodatno školovanje za finansije. A zašto? Zato što Narodna banka Srbije direktno svojom aktivnošću utiče na privredne aktivnosti, na sigurnost spoljno-trgovinskih odnosa i, naravno, na monetarnu sigurnost.
Vidim da ovde ima ljudi koji rado čitaju novine, i stare i nove, a ako su čitali novine u prethodne tri godine, ne one strane sa lažnim aferama i tračevima, već one ozbiljne strane u novinama, primetiće da su u predlogu za Savet Narodne banke Srbije imena ljudi koji su i tokom prethodne tri godine, ali i ranije, stavljali različite kritičke primedbe na pojedine odluke Narodne banke Srbije.
Dobrodošli onda takvi ljudi, jer samo oni koji su stavljali primedbe, nezavisno od toga da li su pripadali nekoj stranci ili ne, dobrodošli su da kontrolišu guvernera.
Naravno, za guvernera je presudno ono što mi znamo o njegovoj stručnosti, ali to nije dovoljno. Niko ovde nije govorio o stručnosti u negativnom smislu, naprotiv, mnogi su govorili pozitivno o stručnosti sadašnjeg Saveta i sadašnjeg guvernera, koji su nažalost nelegalno izabrani.
Struka nije dovoljna, ona ne govori o tome kako će se ljudi ponašati. Vi vrlo dobro znate koliko ima stručnih ljudi koji ne prezaju ni od čega, čak su po tome najveći stručnjaci. Onaj Savet Narodne banke Srbije koji nije dao ostavku kada su pristigli dokazi da su nelegalno izabrani, on se preporučio da ne može nikoga da kontroliše, nezavisno od stručnosti, jer nije spreman da snosi moralne konsekvence.
Ovde nas je neko juče podsetio na to da u Narodnoj banci Srbije za poslednjih sedam meseci, to je valjda kvalitet, nije održana ni jedna spektakularna konferencija; pa, nije. Zar vam to ništa ne govori? Mogla je da bude spektakularna konferencija u kojoj bi se ispunilo ma koje obećanje davano od septembra, i da je glasilo uvek - za slučaj da se utvrdi da sam nelegalno izabran, odmah dajem ostavku. To je bila vest u septembru, oktobru, novembru, decembru i to je vest od prekjuče. Nismo videli posledice.
Građani moraju da imaju poverenje u Narodnu banku Srbije, jer je ona nezavisna institucija i ona, zajedno sa ovim parlamentom, na svoj način kontrolisana od Saveta, mora da kontroliše Vladu. Svaka vlada je, to dobro zna profesor Milošević koji na to stalno podseća, sklona da se kvari, čak i kada ima zakone oko sebe. A ovde se govorilo zašto nema na prvom mestu zakona o Vladi; nema još ni Vlade.
Juče je jedan poslanik govorio o tome da je neophodno da se donese zakon o sukobu interesa. Neophodno je i verujem u sve vas da ćete doneti taj zakon, ali i da ćete omogućiti kontrolu tog zakona, jer uvek kada neko govori - čujte šta govori, a zapitajte se i odakle to govori.
Imam jednu poruku koja će biti važna za sve nas: šta je obaveza ovog parlamenta? Da vodi računa o činjenicama, a ne o tome da možete da se reklamirate ili da poštujete neke nove običaje.
Video sam da ljudi imaju običaj da na ovu govornicu nose sa sobom stare novine, valjda za slučaj da zatrebaju, pa mogu da se pročitaju pre upotrebe. Problem je što su te novine žuta štampa.
Šta mislite zašto se zovu žuta? Nije problem novina, problem je kakvu sliku te novine stvaraju. Slika koju stvara ovaj parlament ne može da bude ista kao slika koju stvara žuta štampa. Ovaj parlament mora da pokaže da može da obezbedi kontrolu i sigurnost građanima; ne samo građanima koji žive u ovoj zemlji.
Pogledao sam, kao i vi, biografiju Radovana Jelašića. Gospodina Jelašića znam; naravno da kod njega nema nikakvog sukoba interesa. Nećete, valjda, verovati dnevniku u kome se jedna banka pohvalila da će njen direktor od 1. juna biti gospodin Jelašić. Naravno da se banka pohvalila zbog njegove stručnosti. Na početku te biografije piše nešto drugo: da je gospodin Jelašić rođen 19. februara; to je danas.
Nemam nameru da govorim o gospodinu Jelašiću. Hoću da zloupotrebim vašu pažnju i govorim o njegovom ocu, koji je Srbin iz Mađarske i koji je odlučio da svoju decu iz socijalističke Mađarske školuje u Srbiji. Njegova deca su završila u Srbiji najviše škole i danas postoji mogućnost da jedan njegov sin postane guverner. To je poruka Srbima u Mađarskoj. Tako se štite nacionalni interesi, kao što se dokazuje da li ste vi sposobni da štitite parlament na taj način što ćete na najvažniju, najkrupniju novčanicu staviti lik Slobodana Jovanovića. Time se dokazuje kako se brane nacionalni interesi, a ne pričom za govornicom.
(Predsednik: Vreme.)
Srećom, ovde ima dovoljno ljudi - i verujem u svakoga od vas, svejedno kojoj stranci pripadate, jer verujem vašim biračima - koji će podržati ono što je ostvarenje nacionalnih interesa, a ne prazna priča o njima.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Gordana Čomić, a posle nje narodni poslanik Dragoljub Stamenković.
...
Demokratska stranka

Gordana Čomić

Demokratska stranka – Boris Tadić
Dame i gospodo narodni poslanici, neodoljivo je posle napomene o danu rođenja gospodina Jelašića da se zaključi da smo rešili da mu poklonimo Narodnu banku Srbije za rođendan. Videćemo koji drugi kandidati imaju rođendane, pa da vidimo šta ima još za poklanjanje.
No, zbilja, razlozi za glasanje protiv stavljanja van snage izbora guvernera i Saveta Narodne banke Srbije su trojaki. Prvi razlog je proceduralne prirode. Dakle, osim zbog propusta u datumima kada je poštovanje Poslovnika i dnevnog reda Skupštine u pitanju, proceduralno mi ujedno razgovaramo o stavljanju van snage Odluke o izboru guvernera, postojećeg i sadašnjeg, i izboru novog guvernera, što je nezakonito i što je znak da je ovaj saziv skupštine, nažalost, naopako počeo da radi.
Drugi je u činjenici kako ćemo tokom te procedure glasati o jednom i o drugom, jer ako glasamo kao Skupština o stavljanju van snage Odluke o izboru Kori Udovički, a ne glasamo za izbor Radovana Jelašića, imaćemo problem. O tome procedura vodi računa i zato ove dve tačke ne mogu jedna za drugom na dnevni red.
Sve te tačke, kao i ceo dnevni red u suštini govori o tome zašto je stavljeno kao prva i druga tačka, jer se radi o koaliciji u pokušaju, odnosno o stvaranju većine u Narodnoj skupštini u pokušaju. Svaka koalicija ima svoju cenu i to će biti prva i najvažnija tema u javnosti, dakle šta je cena koalicije, a to će se zvati trgovinom.
Kada je opozicija u pitanju zvaće se interesima države, a kada je vladajuća većina u pitanju zvaće se interesom programa ili će se zvati interesom napretka Srbije, ali će biti cena koalicije. Ovo je prvi put da imamo kaparu za koaliciju i ta kapara je Narodna banka Srbije. To je ono što Narodna skupština danas radi odlučivanjem i raspravom o stavljanju van snage Odluke o izboru guvernera Kori Udovički i glasanjem o novom guverneru.
Drugi razlog je u tome što kandidati ne ispunjavaju uslove za izbor, jer je guverner politički obojena ličnost, što je u suprotnosti sa zakonom. Tri člana Saveta od pet su politički obojene i pristrasne ličnosti i to je u sukobu sa pojedinim članovima Zakona o Narodnoj banci Srbije.
Dalje, odlukom o kojoj ćete prethodno glasati, ako se skupi većina u pokušaju da se stavi van snage, stavljate u ruke budućem guverneru jedan prostor da on odlučuje o tome koja će akta guvernera Kori Udovički staviti van snage. To se zove prostor za korupciju i to će prirodno u ovoj skupštini izazvati sumnje. Tome služi opozicija.
Dakle, koje će to odluke, ako bude izabran nezakonito, budući guverner stavljati van snage, a koje neće? Koliko će to koštati i da li je to deo kapare za koalicij; ili će se oblačiti u ono što se zove interes za vraćanje dostojanstva Skupštini? Ne može se na naopak način vraćati dostojanstvo ove skupštine.
Na kraju, treći razlog, osim ova prva dva, nasilja nad procedurom i neispunjavanja uslova koje kandidati treba da ispune po zakonu kada je u pitanju Savet guvernera i guverner, to su politički komentari da je ovo korak nazad u odnosu na sastav ljudi koji čine danas Savet Narodne banke Srbije i na ono što je učinila Kori Udovički kao guverner.
Od politički neutralnih ličnosti, od vrhunskih profesionalaca, mi ovde u Skupštini saglašavamo se da, dok se pravi većina u pokušaju, to budu politički pristrasne ličnosti, članovi stranaka, funkcioneri stranaka i ljudi koji ničim, osim voljom većine koja je neprikosnovena, ne garantuju da će zaista dalje raditi na izgradnji nezavisnosti institucije Narodne banke i na onome što treba Narodna banka da radi kao podrška budžetskoj i ekonomskoj politici buduće vlade Republike Srbije.
Ako je išta trebalo da biramo u ovoj skupštini trebalo je da biramo Vladu Republike Srbije. Ako je ovaj dnevni red hteo test da li postoji većina za izbor Vlade i da li ćemo kao Skupština prihvatiti da ćemo za svako imenovanje, dakle za svaki izbor imati ovakvu vrstu političke trgovine i ovakvo udaranje na proceduru u Skupštini, onda neće biti dobro ni za Vladu Republike Srbije, ni za Narodnu banku Srbije, a ponajmanje za Narodnu skupštinu Republike Srbije.
Na kraju, želim sa dve reči - jer znam da većina sve može i da je omeđena nikad sopstvenom voljom za samokontrolom, nego uvek kontrolom opozicije u Skupštini i zato što znam da opozicija i vladajuća većina dele odgovornost za ovu Skupštinu i zato što znam koliko je potrebno svaki put vladajućoj većini uputiti najdobronamerniji savet da se svaka bahatost prema zakonitosti procedure skupo plaća; uvek je veća, mnogo veća od cene koalicije ili kapare za koaliciju koja je u pokušaju - da se zahvalim u ime Narodne skupštine, u ime građanki i građana Srbije, na visokom profesionalizmu, visokom zanatstvu i hrabrosti koju su u svom radu na izgradnji i odbrani nezavisnosti institucije Narodne banke Srbije pokazali i guverner Narodne banke i predsednik i članovi Saveta Narodne banke Srbije. Hvala.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Dragoljub Stamenković, a posle njega narodni poslanik Čedomir Petković.

Dragoljub Stamenković

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo, Srpska radikalna stranka, odnosno poslanička grupa SRS-a je kroz izlaganje naših poslanika i zamenika šefa poslaničke grupe, gospodina Aleksandra Vučića, predložila, čini mi se, najbolje i jedino moguće rešenje - da povučete ovaj predlog, da se ispoštuje određena procedura i da prvo razrešimo guvernera; ili kako god hoćete, poništite odluku o izboru guvernera, mada i to smatramo nelegalnim i nezakonitim, pa tek onda da se bavimo ovim poslovima, odnosno predlogom za izbor novog guvernera.
Vi to odbijate, a mi ćemo u daljem izlaganju nastojati da vam pokažemo da pravite ponovo istu grešku koju su napravili vaši prethodnici, koji su silom broja poslanika odlučili o nečemu što danas vidimo da je nezakonito.
Tada su neke Milke, neki Petkovići, Milosavljevići, AFŽ u vašim redovima, koristili silu glasova umesto silu argumenata.
Vaš predlog za guvernera Radovan Jelašić, odnosno čovek koga vi predlažete, počeo je svoju profesionalnu karijeru 1995. godine. Za pet godina radnog staža postao je viceguverner Narodne banke, a sada sa osam ili devet godina treba da bude naš guverner. Znate, u nekim ozbiljnim privatnim preduzećima u Nišu, kao što je recimo "Nana", "Raša", "Milošić", sa tolikim godinama staža mogao bi da bude šef računovodstva, eventualno da bude šef nekog sektora, ali nikako direktor tih firmi.
Da li znate zbog čega? Ljudi su zainteresovani za svoj kapital, za vrednost koju su stvorili. Ne bi pustili čoveka sa tako malo iskustva da vodi jednu ozbiljnu firmu, a mi danas hoćemo takvom čoveku da poverimo vođenje Narodne banke.
Opet se ponavlja isti slučaj u ovoj Narodnoj skupštini, kao što je nekad radila Socijaldemokratija, kao što su to nekada radili oni iz GSS-a; znate, mali ucenjuju velike, uslovno rečeno velike. Mala je bara, a doduše mali su i krokodili, ali je mnogo krokodila. Treba svakome dati ponešto, apetiti rastu.
Ovi bi hteli diplomatiju, a ovi finansije, a uz finansije, kažu, dajte nam i Narodnu banku. Zašto Narodnu banku? Pa, eto, nju smo već imali, pa da vidimo, možda smo nešto pohranili što Kori Udovički nije našla, nije iščačkala, možda nas baš to tu čeka.
Kaže gospodin Milko Štimac, govoreći da je on bio tu kada se upadalo u Narodnu banku - nisu bili svi sa maskama. Znamo da nisu bili svi sa maskama, bili su neki koji nisu nosili maske, a evo vas nismo prepoznali među osobama koja nije imala masku.
Prema tome, na način na koji ste došli, jednim nasiljem, pokušavate nasiljem u Skupštini da odgovorite. Nema razlike između nasilja. Nasilje je urađeno van Skupštine oružjem, maskama, silom i nasilje koje se događa u Skupštini brojem glasova koaliconih partnera je takođe nasilje. Razlike nema, samo mesto činjenja nasilja se razlikuje.
Nama, srpskim radikalima, čini se da se ovde igra jedna šahovska partija u kojoj, s jedne strane, figure vodi DSS, a onda je nestalo ideja, nestalo je nekog novog poteza, nešto što će dovesti do kvalitativne promene, pa se vuče neki međupotez.
Taj međupotez ne znači nikakav napredak, znači samo dobijanje vremena, jer cajtnot vreba, i bolje odigrati taj potez i određeni broj poteza u određenom vremenu, nego da padne ona zastavica i da se partija tako izgubi.
Vi, gospodo, nemate dogovora oko Vlade. Očigledno da je to neka neprirodna koalicija koju pokušavate da sklopite. Mi se tu nećemo mešati. Mi mislimo da vučete pogrešne poteze. Nije trebalo vući međupotez.
Zamislite, mi još uvek radimo po Poslovniku koji je napisao gospodin Dragan Maršićanin, i koji je obogatila u praksi gospođa Nataša Mićić i koji su neki iz Demokratske stranke, neki iz tadašnje koalicije, obogaćivali. Mi smo još uvek pod pretnjom da narodni poslanik može biti izbačen, kažnjen da ne dolazi u ovu skupštinu nekoliko meseci, da mu bude zavučena ruka u džep. Još uvek radimo po tim uslovima da narodni poslanik ne može podneti amandman, nego ga podnosi u ime poslaničke grupe, jer još uvek mi nismo individua, mi smo ljudi koje je neko birao, mi smo deo čopora, deo grupe, mi smo oni ljudi koje su građani birali, a nemamo prava narodnih poslanika.
Mi smo mislili da ćemo se baviti time da izmenimo Zakon o privatizaciji, jer dok ovde sedimo i raspravljamo o guverneru, a da prethodnog guvernera nismo smenili, Vlahović i dalje po onom zakonu protiv koga smo svi, čini mi se, privatizuje preduzeća u Srbiji. Sada hoće "Niteks", bacio je oko i na "Niteks" u Nišu. Hoće da ga privatizuje tako što će država otpisati dugove tog preduzeća, a budući vlasnik će ga kupiti za 10 evra. Umem i ja da kupim za 10 evra kada neko vrati prethodne dugove; pa, hajde, da izmenimo taj zakon. Mi i dalje radimo bez Vlade, bez pripremljenog budžeta, a mart mesec je na pragu. Kada ćemo ako sada nećemo? Dokle ćemo se baviti ovim poslom?
Ne branimo mi Kori Udovički, a naročito ne zbog toga što nju predlaže i brani Božidar Đelić, onaj Boža koga svi zovete ovde «Boža derikoža». Nismo smo mi zaboravili kako je izabrana Kori Udovički i koja je snaga stajala iza Kori Udovički.
Nismo mi zaboravili ni ono sačekivanje ispred zgrade Narodne skupštine, kada su neki ljudi nahuškani predstavnicima Demokratske stranke, tadašnju poslaničku grupu SRS-a bili spremni da je linčuju. To ne možemo da zaboravimo.
Ne branimo mi Kori Udovički ni zbog toga što nije podnela ostavku kada je postala svesna da je nelegalno i nelegitimno izabrana ovde. To ne znači, ukoliko je ne branimo bar snagom svojih reči, da ćemo dopustiti da se još jednom grubo prekrši zakon, Poslovnik, Ustav, da se prekrše dobri običaji i da nešto radimo za šta mislimo da nema smisla i da nije utemeljeno u zakonu.
Ostaje nam da vas još jednom sa ovog mesta pozovemo da ne traćimo vreme i da radimo po prioritetima, pa da prekinemo ovu raspravu i da se okrenemo poslovima koji po nekom redosledu stoje: dakle, Poslovnik, Zakon o privatizaciji, pa da izaberemo Vladu i da radimo ono za šta su nas građani ovde i poslali.
Neće biti mnogo teško sačekati da neko drugi bude guverner Narodne banke. Uostalom, ni prethodnik Kori Udovički se nije proslavio, Kori Udovički se nije proslavila, nemamo razloga da verujemo da će i Radovan Jelašić biti bolji. Ako je to želja tate, koji je iz Mađarske školovao sina u Srbiji, hajde da mu učinimo to ako ima saglasnost većine, pa neka na novčanici od 10.000 dinara bude tata gospodina Radovana Jelašića, pa tata je to zaslužio, jer je školovao sina.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Replika.

Milko Štimac

Meni je posebno drago da ste me slušali juče. Niste me, međutim, pažljivo slušali. Drago mi je da me prepoznajete i kada ne nosim čarapu na glavi. Inače, nosim stalno.
Vidi se po meni. Takav sam tip. Svi iz G17 su inače takvi tipovi, sa čarapama na glavi, upadamo u institucije sitema. Pazite, bez obzira koliko nešto dugo ponavljate i uporno ponavljate, od toga nećete napraviti fakt. To nije činjenica.
Nije bilo upada sa mašinkama maskiranih ljudi u Narodnu banku. To se nikada nije desilo, to je fikcija koju proturate već tri godine i uporno ponavljate, pokušavaući neke ljude da ogadite javnosti. Hvala bogu, u tome ne uspevate. Još jednom - to se nije dogodilo.
Sada vi možete da nastavite o tome da pričate koliko hoćete, da gubimo vreme, da se čitava ova diskusija rasteže unedogled, da na taj način opet pravimo neku opstrukciju u uspostavljanju institucija sistema, ali pretpostavljam da nam to ovde nije cilj.

Dragan Maršićanin

| Predsedava
Reč ima narodni poslanik Čedomir Petković, a posle njega narodni poslanik Milorad Mirčić.
Milorad Mirčić, izvolite.
...
Srpska radikalna stranka

Milorad Mirčić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo narodni poslanici, evo na prvom predlogu uspostavljanja koalicije imamo kontinuitet; kontinuitet bezakonja.
Prethodna vlast je to uspela da uradi tako što je izmislila jednu novu kategoriju poslanika, a zvali su se virtuelni poslanici. To su poslanici koji su glasali iz Turske, Soluna, Pekinga i različitih delova sveta.
Vi ste uspeli na jednostavan način, tako što ste saučesnike u ovom prethodnom zlodelu uzeli za koalicione partnere. Kako su saučestvovali? Na taj način što su se tada zvali ekspertska grupa. To su ti čuveni eksperti. Šta su vam eksperti nametnuli na samom početku? Nametnuli su da zarad svoje lične osvete vi krenete u bezakonje. Nemamo mi srpski radikali ništa protiv vaših unutar koalicionih dogovora, ali mi želimo da zaštitimo u ovoj skupštini zakon, proceduru, demokratiju. Da li se to vama sviđalo ili ne, to nas ne interesuje. Treba da kažemo građanima Srbije šta na samom početku nameravate da radite.
Predlog o izboru guvernera najočitiji je primer da vi po onoj narodnoj "klin se klinom izbija" dokazujete da je DOS u bilo kojoj formi i te kako značajna sirovinska baza za klinove, i ništa drugo. Ono što je predlagač ovde predvideo, a to je da protivzakonito, po svaku cenu, nametne guvernera Narodne banke Srbije, koji je član ili nije član G17 plus. Zašto? Da bi održavao kontinuitet. Kontinuitet sa onim guvernerom koji je protivzakonito bio na toj poziciji.
Setite se, gospodo, Mlađan Dinkić je isto tako od strane ranije vlasti bio proglašavan za lažnog guvernera. Sada vi Kori Udovički proglašavate za lažnog guvernera. Šta je ovo? Ovo je kontinuitet lažnog guvernera. Šta želite? Želite da dovedete Srbiju u zabludu.
Kako možete, gospodo, u obrazloženju za razrešenje Kori Udovički da napišete da ona nikada nije bila izabrana. Da li razmišljate kao zreli ljudi, da li ste svesni činjenice da snosite odgovornost? Šta ćemo, gospodo, pitam vas, sa onim novčanicama što je potpisala Kori Udovički? Šta ćemo sa njima? Da li su to falsifikati? Vi se sećate koliko ste se bunili pojedinačno ili kao stranke protiv izjave sadašnjeg predsednika Vlade, kada je rekao da je Dinkić lažni guverner, pa je čitava kanonada napada krenula na tu izjavu premijera Srbije.
Vi sada pismeno iznosite još goru tvrdnju i kažete da nikada nije bila izabrana. Jeste, gospodo, objavljeno je u Službenom glasniku. Najmanje vi imate moralno ili bilo kakvo drugo pravo da nama radikalima prigovarate i podmećete da mi branimo Kori Udovički.
Mi smo se tada bunili, protivili, ali vi mnogi koji sada sedite u novoj koaliciji kada ste nas osuđivali, izbacivali iz ove sale, kažnjavali, preduzimali sve mere najrigoroznije koje do sada nisu viđene u parlamentu, samo da bi sprečili sprske radikale da i tada spreče vaš javašluk, vaš lopovluk, vaš kriminal.
Sada ste se setili novih izbora, sada želite da budete pošteni. Nemam ništa protiv, mi radikali se ne protivimo tome, možete da budete pošteni. Najverovatnije će jedan deo postati onog trenutka kada budete članovi Upravnog odbora Pošte. Jer to je jedini način da budete pošteni.
Ono što zaboravljate, vaš kontinuitet sa prethodnom vlašću datira iz ranijeg perioda. Vi ste zaboravili da je predsednik G17 plus Miroljub Labus, koji je bio potpredsednik Vlade još za vreme Radoja Kontića. Zaboravljate, kada ovde pričate, da ste vi autori nekih stvari. govorim prvenstveno za ove iz G17 plus, da ste vi autori ove nakaradne monetarne politike, da ste vi i te kako značajno krivi zbog svog učešća u određivanju i vođenju makroekonomske politike; pa nećete sada to nekom drugom da pripišete. Ko je bio najodgovorniji za makroekonomsku politiku? Miroljub Labus. Ko je vodio monetarnu politiku? Dinkić.
Imamo mi razumevanja. Vi uvek svojim koalicionim partnerima date dve mogućnosti: jedna je da iz svojih redova izaberu večitog studenta ili iz vaših redova večitog asistenta; pa onda, kada čovek bira bolje je večitog asistenta. Ali ste zaboravili, gospodo, jednu stvar. U međuvremenu su objavljene mnoge studije, naučni radovi, koji ukazuju na pogubnu politiku koju je vodio na čelu Narodne banke bivši guverner Dinkić.
Ovde se hvalite i kažete – za vreme mandata Mlađana Dinkića je bio čvrst kurs dinara. Da li ima neko više u Srbiji da vam poveruje u tu priču da je to dobro za Srbiju? Uostalom, podloga za tako čvrst kurs nije proizvodnja, nije realna vrednost, nego su devize koje ste otkupljivali od građana Srbije, nego su one devize i ona devizna sredstva kada ste vršili promenu valuta, kako vi kažete, ekspresno brzo i na svu vašu sreću pohvaljeni ste za to od strane međunarodne zajednice ili od MMF-a.
Tada ste zaboravili samo jedan detalj, kolika je provizija bila za taj posao? Na bazi te provizije povećale su se značajno devizne rezerve. Odakle vam još devizne rezerve? Vrlo brzo ste to uradili. To je vaš bivši guverner. Čak je i knjigu objavio, gde je kritikovao bivši režim, u kojem ste mnogi od vas učestvovali.
Suprotno od hiperinflacije, a što ima isto značenje i isti efekat, jeste stabilan kurs dinara. Kako? Tako što ste pri niskim platama, niskim primanjima povećali cene usluga, pa čovek da bi platio mora da vadi ono što je u slamaricama. Kako ste došli do tačnog podatka koliko ljudi drže u slamaricama? Kada ste zamenjivali valute, u evro pretvarali. Tačno ste znali da je to između tri i četiri milijardi evra.
Sada nastavljate tako što određujete ličnost. Nama ličnost nije značajna toliko. Nama je značajnije i upozoravamo Srbiju na opasnost kontinuiteta koji sa ovom ličnošću želite da održite.
DSS baca priču ili loptu na drugu stranu. Kaže da nas interesuje šećerna afera. Ko je najodgovorniji za šećernu aferu? Miroljub Labus. On je rekao u izveštaju pred Republičkom vladom, uostalom postoje stenogrami, zapisnici – prigovor međunarodne zajednice nema nikakvog značaja, on je lično razgovarao sa njima, preferencijali ostaju i dalje, je li tako ili nije? Šta vi mislite, preko noći ustanete, kako ovaj kolega kaže, nismo ga prepoznali u Narodnoj banci, pa ustanete i kažete – nismo mi bili u Vladi, to je bio neki drugi Miroljub Labus.
Gospodo, grdno se varate ako mislite da je Srbija vama dala poverenje zato što ste u predizbornoj kampanji ubedili nekoga. Pogledajte koliko poslanika imate u ovoj skupštini. To vam je najbolje merilo. Vi iz G17 plus ste, zahvaljujući slabostima Demokratske stranke, ušli u ovaj parlament. Samo zahvaljujući toj slabosti i toj činjenici, ali takve poslaničke grupe kratko traju.
Što vi pričate, gospodo, da se niste služili kriminalom, falsifikatima. Da malo imate obraza i morala, to nikad ne biste rekli. Prva stranka koja je ovde ukrala poslanike je G17 plus. Niste učestvovali na izborima, niste bili ni registrovani kao politička stranka, a imali ste svog poslanika. Kome vi držite predavanje o moralu? (Predsednik: Molim da se ipak malo pridržavate tačke dnevnog reda, koliko ste u mogućnosti.)
Evo, i vi ste kontinuitet, ali za razliku od ovih, vi ste imenom i prezimenom i svojim delom nastavili kontinuitet, ponovo počinjete, gospodine Maršićaninu, a imate iskustva sa nama radikalima.
Ovde su mnogo teže reči izgovorene, ovde se išlo van teme, ali niste uzimali za pravo da prekidate. Ali dobro, navikao sam na vas, nema nikakvih problema.
Što se tiče likvidacije banaka, vi ste rekli da je to bila neminovnost. Samo nešto ste zaboravili, gospodo, likvidirali ste domaće da biste uveli strane banke. Strane banke su ušle bez ikakvih opterećenja, bez ikakvih dugovanja, bez obaveza prema privredi, a najlakše je bilo zaključati, ukinuti domaće banke, zaposlene na ulicu, a kažete niko nije ostao bez posla.
Ovde se vodila žučna rasprava o svima onima koji su ostali na ulici, koji su ostali bez posla zahvaljujući reformskim zakonima i programima. Ali nemojte, gospodo, da živite u ubeđenju da ćete uspevati u svemu. Doći će brzo trenutak kada ćete se ovde međusobno raspravljati, a mi ćemo radikali uvek narodu govoriti ko ste i kakvi ste.