TREĆE VANREDNO ZASEDANjE, 20.02.2004.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

TREĆE VANREDNO ZASEDANjE

4. dan rada

20.02.2004

Sednicu je otvorio: Predrag Marković

Sednica je trajala od 10:30 do 18:00

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, nastavljamo rad sednice Trećeg vanrednog zasedanja Narodne skupštine Republike Srbije u 2004. godini.

Obaveštavam vas da, prema službenoj evidenciji, današnjoj sednici prisustvuje 198 narodnih poslanika.

Radi utvrđivanja kvoruma za rad Narodne skupštine, molim narodne poslanike da ubace svoje identifikacione kartice u poslaničke jedinice.

Konstatujem da je primenom elektronskog sistema za glasanje utvrđeno da je u sali prisutno 90 narodnih poslanika i da, prema tome, postoji kvorum za rad Narodne skupštine.

Obaveštavam vas da su sprečeni da prisustvuju sledeći narodni poslanici: Milan Radulović, Išpanović Ištvan, Goran Svilanović, Goran Davidović, Miroslav Martić, Gordana Čomić, Radoslav Jović, a da će zakasniti Meho Omerović.

Prelazimo na 4. tačku dnevnog reda: - PREDLOG ZAKONA O DOPUNI ZAKONA O IZBORU PREDSEDNIKA REPUBLIKE (nastavak)

Reč ima narodni poslanik Boško Ristić.

(Aleksandar Vučić, sa mesta: Imam 10 minuta. Može posle gospodina Ristića.)

Gospodin Ristić nije ovde.

Gospodine Vučiću, izvolite.

Aleksandar Vučić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poslanici Narodne skupštine, mi u SRS, a, čini mi se, i celokupna javnost Srbije došla je do nekih novih podataka koji bacaju drugačije svetlo i na Predlog ovog zakona, ali i na sve ono što se događa danas u našoj zemlji. Naravno, sačekaćemo i zvaničnu informaciju sa sednice Administrativnog odbora, ali da znate da smo mi iz SRS, ali očigledno i većina u Administrativnom odboru, bili u pravu kada smo juče ukazivali na povredu Poslovnika, kada nije povučena sa dnevnog reda druga tačka, koja govori o izboru guvernera i članova Saveta Narodne banke Srbije.

Dobro je da je to uradio Administrativni odbor. Sada bih samo rekao da je očigledno da postoje brojni motivi zašto neko po svaku cenu pokušava da se izbegne hitno raspisivanje predsedničkih izbora. Nije to, što bi neko rekao, samo zbog političke konkurencije ili samo zbog pobede Tomislava Nikolića. To jeste ključni razlog, ali ključni razlog je sledeći: jeste pobeda Tomislava Nikolića u pitanju, ali zbog činjenice da bi kao predsednik Republike imao i značajne ingerencije, posebno kao kontrolor delovanja Vlade Republike Srbije, mogućnost postavljanja pitanja, pozivanja ministara u Vladi Republike Srbije, a zbog uspostavljanja nove i do sada u ovom delu Evrope nezapamćene organizovane mafijaške grupe.

O čemu je reč? U Srbiji se uspostavlja i očigledno je da pokušava na vlast da dođe najveća organizovana mafijaška banda, koju predvode Vuk Hamović, Vojin Lazarević. To su ljudi koji su opljačkali državu Srbiju, ogroman novac. Tu se postavlja nekoliko pitanja, pre svega ministru Đeliću i onima koji su do danas radili u Vladi Republike Srbije: kako je moguće da su se setili tih stvari tek kada odlaze sa vlasti, tek kada je jasno da više ne mogu da upravljaju državom Srbijom; kako su se setili da javnost obaveste, odnosno da oznaku "strogo poverljivo" skinu sa pojedinih dokumenata u trenutku kada napuštaju svoje funkcije i zašto o tome nisu govorili ranije, kada smo ih mi na to upozoravali?

Naime, ova mafijaška organizacija međunarodnih razmera, najveća mafijaška banda u ovom delu Evrope opljačkala je državu Srbiju za više od 150 miliona dolara. Ta mafijaška banda pomaže političke stranke, deo političkih stranaka koje dolaze na vlast u Republici Srbiji. Oni po svaku cenu moraju da uspostave takvu vlast, da bi ostali na slobodi i da bi i dalje mogli da pljačkaju Srbiju.

O čemu je reč? Taj Vuk Hamović, preko firme "EFT" u Londonu, samo u poslednje dve godine opljačkao je državni budžet Republike Srbije na posredan način, preko Elektroprivrede Srbije, za više od 100 miliona dolara. Na stranu što nekada tenderi nisu raspisivani, ali je rađena najveća prevara u ovom delu Evrope, koja je nekome mogla da padne na pamet. Naime, raspiše tender Elektroprivreda Srbije, ali tu nema ponude, odnosno ima ponude, ali nema garancije da će to biti plaćeno.

Naravno, nijedna solidna, nijedna normalna firma se ne javlja na tender, osim jedne, koja zna da će joj sve biti plaćeno, i to po znatno višim cenama. To je firma velikog mafijaša Vuka Hamovića. Svaki put mu je sve plaćeno, a namerno ne postoje takve garancije da niko drugi u nečemu sličnom ne bi učestvovao i onda se on pojavljuje kao spasilac, kao neko ko pomaže Srbiji u tobože sumnjivim poslovima, u teškim poslovima. U svemu tome učestvuje i Vojin Lazarević, vlasnik firme "Skvadra i Pima", ali i vlasnik još mnogih drugih firmi. Posle ćemo govoriti o tome kako su i ko je tu sa kim sarađivao, od kojih biznismena koji podržavaju koje političke stranke, kako su te firme nastajale, kako se "Ju point" izdelio na "Ist point", "Hem point", ne znam ni ja koje već pointe.

Ta međunarodna mafijaška organizacija rešila je da uspostavi vlast u Srbiji. Očigledno je da joj i do juče nije smetalo, i da je do juče u značajnoj meri upravljala Srbijom, a onda je nešto puklo, nešto se dogodilo između njihovih partnera u vlasti i njih, pa su naglo počele da se skidaju oznake "strogo poverljivo", sa najznačajnijih pljački u poslednjoj deceniji u Srbiji. Sada da se podsetimo, pre dve i tri godine podnošene su krivične prijave protiv ljudi, što su delili radnicima bonove, što su ... Gospodine Markoviću, lepa i šarmantna dama vam dobacuje za temu, ali nemojte da potcenjujete gospodina Markovića, zna on kako da se ponaša.

(Predsedavajući: Molim vas, gospodine Vučiću, vi imate svojih deset minuta, nezavisno od teme imate pravo da iskoristite svojih deset minuta.)

Hvala. Ovo je prava tema. Dakle, SRS će već danas, mislim za jedno sat vremena najkasnije, podneti predlog Skupštini Srbije za formiranje anketnog odbora o ispitivanju najvećih pljački, koje je učinila ova organizovana mafijaška grupa, na čelu sa Vukom Hamovićem i Vojinom Lazarevićem. Njihova umešanost u Nacionalnu štedionicu, kako je taj finansijski kapital od električne energije uspeo kriminalnim vezama i na kriminalan način da ne dođe, a u stvari fiktivno dođe u Nacionalnu štedionicu, kako i na koji način su građani Srbije pljačkani, sve pod plaštom demokratije, velike borbe protiv kriminala, velike borbe za poštenu, dobru i organizovanu vlast.

Zato je potrebno, dame i gospodo, da se prihvati i ovakav predlog zakona, da gospodin Tomislav Nikolić još najmanje 120 dana ne bi mogao da pobedi na predsedničkim izborima, da se još 120 dana to prolongira, kako ne bi mogao na ozbiljniji način sa mesta predsednika Republike da utiče na uništenje organizovane mafijaške grupe, koja pokušava da upravlja životima u Srbiji. Ta organizovana mafijaška grupa u Srbiji je veoma opasna i to vi dobro znate. To su veoma opasni ljudi i gotovo niko se u Srbiji do sada nije usudio da krene ozbiljnije na njih.

Mi u Srpskoj radikalnoj stranci se ne plašimo njihove reakcije, njihovih napada ili nečega drugog, važno je da građani Srbije ovo znaju, ali ćemo tražiti formiranje anketnog odbora na pošten način. Ne u skladu sa reprezentovanjem ovde u Narodnoj skupštini Republike Srbije, nego onako kako smo to uvek tražili - iz svake poslaničke grupe po jedan čovek. Znači, nećemo ići na varijantu onoliko koliko mi imamo poslanika, a to je trećina, znači dva iz Srpske radikalne stranke, četiri iz ostalih. Ne, onako kako se pravi anketni odbor, po jedan iz svake poslaničke grupe.

Neka bude šest članova anketnog odbora, da ti ljudi utvrde i ustanove šta radi ta organizovana mafijaška grupa, koga ona pomaže na političkoj sceni Srbije, kakvu to vladu ona danas uspostavlja, kakvu vladu hoće i želi da uspostavi, zašto hoće da je uspostavi, koga će da progone, a ko će da bude i na koji način zaštićen.

(Predsedavajući: Vaše vreme je isteklo, gospodine Vučiću, molim vas završite.)

Naše vreme, gospodine Markoviću, za razliku od vašeg, tek dolazi, a isteklo je vreme Vuku Hamoviću, Vojinu Lazareviću i organizovanim mafijaškim grupama. Hvala vam.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Gospodin Pajtić se javio, povreda Poslovnika.
...
Demokratska stranka

Bojan Pajtić

Demokratska stranka – Boris Tadić
Poštovani predsedavajući, poštovane dame i gospodo narodni poslanici, reklamiram povredu člana 81. stav 1. i 4, koji se odnosi na održavanje sednica Narodne skupštine. U stavu 1. piše da se sednice održavaju utorkom, sredom i četvrtkom u vremenu od 10,00 do 18,00 časova, sa prekidom od jednog sata, a u stavu 4. kaže – izuzetno sednica Narodne skupštine (dakle, radi se o izuzetku, ne radi se o pravilu) može se održati i drugim danom ukoliko za to postoje opravdani razlozi koje predsednik Narodne skupštine saopštava poslanicima kada odluči da se sednica održi drugim danima.
Dakle, radi se o tehničkoj i poslovničkoj stvari. Postojala je praksa u prethodnom sazivu da se Skupština izjasni o tome da li će se raditi nekim drugim danima. Nije sporno i zaista nam nije teško da radimo i ponedeljkom i petkom i svakim drugim danima, ali molim vas da se ne krši Poslovnik kod ovako trivijalnih pitanja, a očigledno se radi o kršenju. Predsednik je samo zakazao za danas sednicu, bez ikakvog obrazloženja.
Skupština se nije izjašnjavala, nije ni obavezna po Poslovniku da se izjasni, ali mislim da je neobično važno, ako se zalažemo za legalistički pristup, da poštujemo Poslovnik, da ga ne kršimo od prvog dana.
Drugi predlog - obzirom na činjenicu da je sednica Administrativnog odbora konstatovala da je nemoguće da nastavimo sednicu zbog toga što je povređen Poslovnik, odnosno što je praktično ova tačka dnevnog reda definisana od Administrativnog odbora kao nešto o čemu Skupština ne može odlučivati - jeste da se Skupština izjasni o prekidu ove sednice. Imamo više od 126 poslanika i ja vas molim da se moj predlog stavi na glasanje.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Zahvaljujem. Kao što ste i sami konstatovali, nije nikakva obaveza da se Skupština izjašnjava. Dakle, diskreciono je pravo predsednika Skupštine, citiram vas, da se nastavi rad. To diskreciono pravo je poštovano. Naravno da nema povrede Poslovnika. Inače, kada je u pitanju izveštaj Administrativnog odbora, očekujem da ga svakog trenutka dobijemo i da vidimo da li to piše u njemu.  Izvolite.
...
Demokratska stranka

Bojan Pajtić

Demokratska stranka – Boris Tadić
Dakle, ja vas molim, definisano je. Sada ste i vi povredili Poslovnik. Definisano je da Administrativni odbor odlučuje o povredi Poslovnika. Ponoviću i prethodnu povredu i ovu povredu koju ste vi sada učinili. Znači, u stavu 4. - sednica Narodne skupštine može se održati drugim danom, ukoliko za to postoje opravdani razlozi koje predsednik Narodne skupštine saopštava poslanicima kada odluči da se sednica održi drugim danima. Apsolutno ništa nije saopšteno, samo je zakazana sednica za danas. Dakle, povređen je Poslovnik, tražim da se Administrativni odbor izjasni o tome. Imam pravo kao poslanik na to. Nemojte mi uskraćivati to pravo i vi kao predsedavajući nemate pravo da opredeljujete po ovom poslovniku da li je povreda učinjena ili nije. Moje drugo pravo kao poslanika jeste da tražim da se na osnovu odluke Administrativnog odbora Skupština izjasni o prekidu ove sednice i molim vas da to stavite na glasanje.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Gospodine Pajtiću, nemam nameru da vam uskraćujem to pravo, samo vas molim za strpljenje da saslušate do kraja. Ja vam dajem to pravo, nema potrebe Skupština da se izjašnjava, Administrativni odbor treba da se izjasni o prekidu. Molim vas da se zakaže Administrativni odbor. Da li je gospodin Nikolić tu? Nije. Gospodin Cvetković? Molim vas, zakažite Administrativni odbor. Zahvaljujem.
U međuvremenu nastavljamo rad. Sledeći govornik je Igor Bečić.
Molim neka se pripremi Dragoljub Kojčić.
...
Srpska napredna stranka

Igor Bečić

Srpska radikalna stranka
Dame i gospodo poštovani poslanici, SRS se već izjasnila da će glasati protiv Predloga zakona o dopuni Zakona o izboru predsednika Republike, i to iz više razloga.
Jasno je da DSS ovim predlogom želi da odloži izbor predsednika i održi ovo neustavno stanje u Srbiji. To vidimo i ovih dana, odnosno prethodnih dana zasedanja, a i ove prethodne dve tačke su jasno pokazale kako DSS i ova skrpljena većina u Skupštini Srbije žele da produže ovo stanje, koje je prouzrokovala Demokratska stranka u proteklom periodu. Tačno je da žele uništavanje institucija. I, to vidimo sa svim ovim odlukama.
Jasno je da mi striktno moramo da poštujemo Ustav, a u Ustavu stoji da moramo da imamo predsednika i tu samo treba da se primene članovi 86. i 87. Ustava. Posle donošenja ovih tačaka koje idu posle ove tačke i usvajanja predloga SRS o smanjenju cenzusa, to stanje će, odmah posle toga, biti rešeno. Moraju biti raspisani izbori, a posle toga je sigurno da ćemo dobiti predsednika.
Jasno je da su prevaziđena rešenja u postupku izbora, koja sadrži Zakon o izboru predsednika Republike, i u tom pravcu je naš predlog u sledećoj tački. Predlog SRS uređuje materiju zakona, smanjuje cenzus i dobijamo predsednika Republike. Jasno je da sadašnja, vladajuća većina u ovoj skupštini, mada još ne znamo da li je ima, videćemo posle glasanja za guvernera, želi da se odloži ovo na 90 dana, da predsednika ne dobijemo, jer je jasno da će na predsedničkim izborima, što je očigledno posle izbora od 16. i 28. decembra, kandidat SRS, gospodin Tomislav Nikolić, pobediti na ovim izborima.
Govori se tu i o nekim koalicijama, a mi vidimo da Vlada Republike Srbije striktno podržava predloge DSS-a, a odbija predloge SRS. Toliko o koalicijama.
Jasno je da mi još od 1997. godine nemamo predsednika, jer ono što je radio gospodin Milutinović Srbiji je poznato. Takođe, v.d. stanje gospođe Nataše Mićić pokazuje da je ona u jednom momentu, kada je javnost Srbije tražila da se izbori raspišu ponovo, posle neuspelih izbora u ona tri izborna kruga, u 2002. i 2003. godini, kada izborni turnusi nisu uspeli, kada je javnost Srbije tražila da se raspišu izbori na svi nivoima, izašla i rekla – ja sam odlučila da sada raspišem izbore. A, ko veruje u Srbiji da je ona odlučila? To je uradila samo na inicijativu Demokratske stranke, kada se videlo da izbora mora biti u Srbiji i da će morati da se raspišu izbori na svim nivoima.
Imamo situaciju da je DOS temeljno uništavao, raznim manipulacijama, institucije Republike Srbije i godinu dana sprečavao izbor predsednika. Sada vidimo da imaju još veći motiv da to urade, jer je jasno da će posle 28. decembra, na svim budućim izborima, a pogotovo na izborima za Republičku skupštinu, izborima za lokalnu i pokrajinsku skupštinu, pobeđivati samo SRS i da će zamenik predsednika SRS gospodin Tomislav Nikolić biti predsednik Srbije. Hvala.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Zahvaljujem. Reč ima gospodin Dragoljub Kojčić, a neka se pripremi prof. dr Mileta Poskurica.

Dragoljub Kojčić

Demokratska stranka Srbije
Gospodine predsedavajući, dame i gospodo, pre neki dan je bila proslava 200 godina od podizanja srpskog ustanka, od 1804. do 2004, koja je, a ovo je sada direktno i u vezi sa temom, bila tako koncipirana, specijalno u Sava centru, da je potpuno prikriveno samo biće srpskog ustanka, pa se prošvercovao događaj kao da je u pitanju dva veka od moderne srpske državnosti, pa je pevana arija toreadora iz Bizeove opere "Karmen". Mi se danas ovde nalazimo u situaciji kao u Marićevića jaruzi, da nemamo ni blizu temelje ustavnosti, zakonitosti, pravnosti i institucionalnosti. Situacija koju smo zatekli od prethodne vlasti je u tom smislu i gora nego ona koju su ustanici 1804. zatekli u Marićevića jaruzi. Postoji jedan problem.
Postoji problem da SRS ima jednu vrstu nejasnoće oko stvarnih političkih interesa u toku ovih zasedanja. Sa jedne strane se iskazuje žurba u vezi sa izborom novog predsednika Srbije, a sa druge strane se zapravo ometa mogućnost da se donese jedna takva dopuna Zakona o izboru predsednika Republike Srbije koja bi omogućila da se Zakon i sprovede u delo i da mi zaista posle gotovo dve godine dobijemo predsednika Republike.
Dakle, nejasno je da li hoćemo da dobijemo brzinu ili utemeljenu brzinu, ili samo hoćemo da dobijemo brzinu bez temelja. Neutemeljenost se ovde oslanja i na jedno drugo shvatanje koje se pokazalo tokom rasprave o Kori Udovički, ili direktno, kada se govorilo da je to legalni guverner, ili kroz tezu da je to živi guverner. Srbija samo ima Kori Udovički, ona je naravno, Bogu hvala, živa i dobro izgleda, ali Kori Udovički nije legalni guverner NBS, i tu je pravi problem.
Moderna teorija legitimnosti i teorija legitimnosti u demokratskom društvu podrazumeva da je legalno samo ono što je legitimno, samo ono što se kvalifikovalo tako što je prošlo proceduru. Dakle, Kori Udovički nije prošla proceduru. Ona nije ni legalna ni legitimna. A, postoji i jedan drugi problem, što je takvo shvatanje legalnosti, gde je samo važno da je samodržac udario pečat na neku odluku, možda ono što predstavlja tajnu vezu između DSS-a i SRS u ovom slučaju. Dakle, to je nešto što pripada vremenima koja su iza nas, a mi ćemo kao narod koji se opredelio za demokratsku izgradnju države da prihvatimo da od sada, u svim zakonima koje budemo donosili, osnova legalnosti uvek bude striktno legitimnost.
Pošto je nagoveštena mogućnost izbora za predsednika Republike, a očigledno je započela i predizborna kampanja, moram da konstatujem da je značajan broj glasača SRS, koji su iz najčestitijih patriotskih pobuda dali svoj glas, mogao, i ovim se razlikujemo od svojih prethodnika, da izvuče samo jedan zaključak, da je nažalost taj glas za zaštitu nacionalnih i državnih interesa neupotrebljen. To je glas dobar za opoziciju, ali nama je potrebna pozicija. DSS je upravo zbog toga sigurno mesto na kome će se najviše sakupiti oni glasovi kojima je stalo ne samo do priče o nacionalnim i državnim interesima nego do njihove operativne realizacije.
Dakle, Tomislav Nikolić je sigurno dobro izašao sa Dragoljubom Mićunovićem, ali pošto je u funkciji predsednika Republike, pre svega predstavljanje naroda, a to je jedna vrsta našeg ogledala, pred nama samima, to je reprezent pre svega pred svetom, a i u svetu moramo da delujemo, pokazalo se da su mnogi naši pehovi posledica zapravo nerazumevanja na koji se način realno štiti nacionalni interes pred međunarodnom zajednicom.
Naravno, nije ona bez debelog dela odgovornosti, vrlo je važno da se uz samu ličnost predsednika Republike sakupi maksimum onih vrlina i onih interesa naroda koje danas ova zemlja može da ima. Pošto je bilo predloga za politički duel Tomislava Nikolića i Vojislava Koštunice, koji nije istakao svoju kandidaturu za predsednika Republike, ja ću vam samo reći da je predstavljački kapacitet Vojislava Koštunice danas najveći predstavljački reprezentativni kapacitet ovog naroda.
A propo legaliteta i legitimiteta, ova pešačka zebra tu negde iza nas nema ni legitimitet ni legalitet, a možda bi radi razbijanja uroka bilo dobro da počnemo od njenog sklanjanja. Zahvaljujem se.