Dame i gospodo narodni poslanici, pred nama je Predlog zakona o izmenama i dopunama Zakona o izboru narodnih poslanika, gde postoje dve grupe pitanja koja se regulišu ili, kako ste naveli u obrazloženju Predloga zakona, dve velike celine.
Lica kojima nije bilo omogućeno ili lica koja nisu po važećem zakonu mogla da glasaju, to su nemoćna lica, pritvorenici i lica koja izdržavaju zavodske sankcije i naši birači u inostranstvu, kako mi volimo da ih zovemo - dijaspora, sada će, ovim predlogom zakona, moći da ostvare svoje izborno pravo.
Međutim, ono što nedostaje ovom predlogu zakona, to je osnovni princip koji čini demokratiju takvom kakva treba da bude, a to je višestranačka kontrola kod ove grupe pitanja, što uz jedinstveni birački spisak, u stvari, predstavlja osnovni princip, osnovno načelo višestranačke demokratije, bez koga i nema demokratije. Ta višestranačka kontrola omogućava primenu demokratskog principa uvida u ostvarivanje prava birača i u ono kako su birači na određenom biračkom mestu glasali. To je kod ove grupe birača: nemoćnih lica, pritvorenika i onih koji su na zavodskim sankcijama, kao i kod naših birača u inostranstvu, odnosno kod dijaspore.
Setimo se samo višestranačke kontrole na prvim parlamentarnim izborima posle verskog i građanskog rata u Bosni i Hercegovini, kada je tzv. međunarodna zajednica u džakovima avionima donosila, naravno falsifikovane, glasačke listiće u korist izbornih lista nekih drugih, koji nisu predstavljali izborne liste srpskog naroda.
Mi u SRS nemamo ništa protiv da naši građani u inostranstvu (dijaspora) glasaju prema svom političkom opredeljenju, pogotovo što oni, pretpostavljamo i čvrsto smo uvereni u SRS-u, glasaju za nas, za SRS, samo bi trebalo obezbediti višestranačku kontrolu.
Namera predlagača da omogući dijaspori ostvarivanje izbornog prava, ali bez višestranačke kontrole, izazvaće velike probleme u organizovanju i legitimitetu izbora. Izazvaće mnoge probleme ne samo onima koji organizuju izbore, a to su uvek stranke na vlasti, nego će izazvati probleme što se tiče legitimnosti izbora, koji će uvek biti razlog da se ospore određeni izborni rezultati na bilo kom biračkom mestu na svetu. Oni bez višestranačke kontrole, jednostavno, neće biti demokratski.
Posebno pitanje u ovom predlogu zakona je učešće nacionalnih manjina, u smislu ukidanja cenzusa za izborne liste koje, po Predlogu zakona, predstavljaju i zastupaju određene izborne liste nacionalnih manjina, što je suprotno odredbama člana 3, kao i odredbama članova 11. do 54. Ustava Republike Srbije, kao i Povelji o ljudskim i manjinskim pravima i građanskim slobodama. Naravno, to je osnovni razlog zbog čega sam kao član Zakonodavnog odbora izuzeo mišljenje na sednici Odbora.
Rešenje koje se nudi ovim predlogom zakona jednostavno nema ustavni osnov i suprotan je ovim pravnim aktima. Po međunarodnim standardima, nacionalne manjine, u smislu postojanja kolektivnih prava, ostvaruju ta prava kada su u pitanju kultura, tradicija, običaji, jezik, pismo, informisanje, verske slobode. Tu nije ništa sporno. Ne samo da treba njima dozvoliti da ostvare ova kolektivna prava, nego i država sa svoje strane treba da pomogne u razvijanju svih ovih kolektivnih prava nacionalnih manjina.
Individualna prava i slobode jednaka su za sve građane Srbije, bez obzira na bilo koje razlike. To se i predviđa odredbama Ustava Srbije, koje sam naveo, gde se jamči sloboda i prava čoveka i građanina. U uporednom pravu, kako ste vi predložili Predlogom zakona, nije rešeno ovo pitanje učešća nacionalnih manjina u izbornom postupku sa skidanjem cenzusa, a za druge da to ne bude u primeni.
Ustav Srbije, uostalom, ne poznaje podelu političkih stranaka na one koje predstavljaju i zastupaju nacionalne manjine i na one druge političke stranke većinskog naroda ili bilo koje druge. U vašem predlogu ustavni princip ravnopravnosti građana nije zastupljen. On je, štaviše, prekršen. Ne treba vršiti podelu građana po političkoj osnovi ni u kom slučaju.
U ovom predlogu zakona ne radi se o postojanju pozitivne diskriminacije, jer je ona nešto posebno i uopšte je pitanje da li ona postoji. Smatramo da ne postoji. Davanje nekome više nego što mu pripada može da se nazove pozitivnom diskriminacijom, ali ovde to nije slučaj. Ovde se nacionalnim manjinama ne omogućava stvarno učešće u političkom životu Srbije.
Vi ovim primoravate birače nacionalnih manjina da glasaju za elitu navodnih predstavnika, zastupnika njihovih interesa na izborima. U tome će biti mogućnost primoravanja pripadnika nacionalnih manjina, recimo, da glasaju za elitu koju predvodi Jožef Kasa, Pal Šandor, Agošton itd. To je jedna mogućnost.
A, druga mogućnost je, s obzirom da imamo veliki broj nacionalnih manjina u Srbiji, ukupno 38, u Vovodini 26, da svaka nacionalna manjina istakne izbornu listu i da zatraži od RIK-a da su upravo oni ti koji zastupaju i predstavljaju interese nacionalnih manjina. I, šta? Sada imamo 38 izbornih lista, najmanje 38 izbornih lista nacionalnih manjina za koje treba RIK da razmatra da li su upravo to one koje zastupaju i predstavljaju interese nacionalnih manjina. I, da li RIK može to da uradi? Verujte, kod narednih izbora, ako bude ostalo ovakvo rešenje, biće velikih problema.
Uostalom, ko će nekom građaninu koji ima izborno pravo to pravo da ospori, da on može da se predstavlja kao Srbin, Starosloven, i hoće da istakne ...
(Predsedavajući: Gospodine Radovanoviću, molim vas ...)
Evo još par rečenica. Ko će Srbinu koji će da se izjašnjava kao Starosloven da ospori pravo da on zastupa jednu grupaciju ljudi na izborima? Pripadnici islamske veroispovesti izjašnjavali su se kao Bošnjaci, Muslimani, Bošnjaci ijekavci, Bošnjaci ekavci. Ko će o tome da odlučuje? RIK sigurno neće. Pitanje Vlaha u Srbiji je posebno pitanje. Postoje Vlasi koji se izjašnjavaju kao rumunskog, italijanskog porekla, srpskog porekla, Vlasi nepoznatog porekla. Kako će o tome da odluči RIK ili bilo ko u Srbiji? Nemoguće je.
Dalje, mi u SRS imamo u državi ...
(Predsedavajući: Gospodine Radovanoviću, pobogu, osam minuta je.)
Završavam. Mi u SRS ne želimo da izborne liste i nacionalne manjine budu politički dekor u političkom životu Srbije. Želimo da nacionalne manjine svojim učešćem i svojim prisustvom u značajnim političkim strankama zaista učestvuju u pravom smislu i u pravom značenju te reči u kreiranju mnogih političkih odluka koje su važne za Srbiju i sve građane Srbije.