Dame i gospodo poslanici, Rezolucija o Kosovu i Metohiji, koju je ova skupština usvojila 26. marta, obavezala je Vladu Srbije da pripremi predlog političkog rešenja sadašnje situacije na Kosovu i Metohiji. Moram da kažem da, u odnosu na prethodne deklaracije i rezolucije o Kosovu i Metohiji koje je ova skupština usvajala, a usvojila je nekoliko takvih deklaracija i rezolucija 2001. i 2003. godine, ova usvojena 26. marta prva je koja traži posebne zaštitne mere i garancije za Srbe i nealbance na Kosovu i Metohiji.
I pored opšteg mišljenja u našoj javnosti i stava političkih vlasti u Srbiji da treba svim raspoloživim sredstvima braniti o odbraniti Srbe i ostale nealbance na Kosovu i Metohiji od albanske strategije secesije i etničkog čišćenja, Srbija do sada, praktično, nije imala konkretan plan trajne zaštite ugroženog stanovništva, privatne i javne imovine i verskih i kulturnih dobara u Pokrajini.
Poslednji masovni talas etničkog čišćenja, koji se dogodio 17. i 18. marta ove godine, predstavlja najozbiljnije upozorenje da se odlučno preduzmu aktivnosti u tom pravcu.
Zato je Vlada, i po obavezi koju je dobila od Skupštine, prvo obrazovala jednu radnu grupu koja je pripremila prvu verziju plana, zatim je usvojila nacrt plana, ali o samom tekstu plana, to želim posebno da istaknem, vođena je rasprava i pre ove današnje u Skupštini Srbije.
U toj raspravi su, pored predsednika Skupštine i Vlade, učestvovali i predsednici svih parlamentarnih stranaka, kao i eksperti koje su odredile stranke predstavljene u Skupštini Srbije. Tako smo i došli do teksta plana koji je pred vama.
Sa suštinom plana su upoznati, takođe, predstavnici kosovskih Srba, poslanici Koalicije "Povratak" u Skupštini Kosova i Metohije. Sa suštinom samo, ne i tekstom plana, osnovnom zamisli plana, upoznati su i ambasadori i pojedini politički direktori ministarstava inostranih poslova članica Kontakt grupe, kao i specijalni predstavnik generalnog sekretara Ujedinjenih nacija na Kosovu i Metohiji.
Naravno, neću ulaziti u pojedinosti ovoga plana, on je dovoljno obiman, dovoljno konkretan, a niša manje nije konkretno ni obrazloženje koje ide uz ovaj plan, već ću u najkraćim crtama izložiti šta stoji iza ovog plana, šta Vlada Srbije smatra, naravno uz podršku Narodne skupštine, da se ovim planom može postići na poboljšanju, i to suštinskom poboljšanju, prilika na Kosovu i Metohiji za one čiji su životi ugroženi, čija se prava svakodnevno vređaju, gaze, a to su Srbi i nealbanci na Kosovu i Metohiji.
Razolucija i plan su, naravno, pre svega podstaknuti nasiljem od 17. marta, mada ono za nas nije predstavljalo iznenađenje. Stanje na Kosovu od juna 1999. godine, u prisustvu međunarodne zajednice, u njenom civilnom i vojnom obliku, karakteriše veliki broj, prvo, motivisanih zverskih zločina, zatim nepovratak raseljenih i nesloboda kretanja na Kosovu i Metohiji.
Za one koji su skloni tome da ukažu, ili su bar jedno vreme u međunarodnoj zajednici ukazivali, da je stanje alarmantno posle 17. marta samo, treba reći da su posledice gaženja ljudskih prava na Kosovu i Metohiji mnogo teže pre 17. marta, jer je zapravo većina prognanih sa Kosova i Metohije prognana posle 10. juna 1999. godine.
Mogli su se često čuti stavovi u međunarodnoj zajednici da stvari treba da se vrate, bar zbog toga, na stanje pre 17. marta, kako se govori, treba izvršiti restauraciju prethodnog stanja. Stvari, međutim, ne treba da se vrate na stanje ni pre 17. marta, ni posle 17. marta. Potrebno je nešto treće: potrebne su jače, određenije mere bezbednosti, širi mandat KFOR-a i policije UNMIK-a. Ali, to nije dovoljno, potrebno je i političko rešenje, jer sve mere bezbednosti, sa većim ili manjim brojem vojnika KFOR-a, do sada nisu dale rezultate. Potrebno je jasno određeno, čvrsto političko rešenje.
Odmah da kažem da dva dokumenta sa kojima se pojavio UNMIK, koja su uzajamno povezana u poslednje vreme, a to su standardi za Kosovo, usvojeni decembra prošle godine, i krajem marta usvojeni plan primene kosovskih standarda, apsolutno, ma koliko bili obimni, nisu dovoljni. Paradoksalno je, oni su možda i suviše dobri, ali za neke druge, a ne za kosovske prilike. Oni su možda i suviše dobri, ali imaju samo jednu manu: potpuno su neostvarljivi na Kosovu i Metohiji.
Standardi i kosovska stvarnost, ovi standardi za Kosovo koje je UNMIK izradio i kosovska stvarnost, to vam je kao nebo i zemlja. Navešću samo jedno mesto, nešto što je stavljeno kao moto, kao vodeća ideja u ovom dokumentu "Standardi za Kosovo" od 10. decembra 2003. godine, koje glasi ovako: "Za Kosovo gde su svi, bez obzira na etničko poreklo, rasu ili religiju, slobodni da žive, rade i putuju bez straha, neprijateljstava ili opasnosti i gde postoji tolerancija, pravda i mir za svakoga".
Zatim, ostvarenje ovog multietničkog raja, jer ovde se ne može raditi ni o čemu drugom, nego o multietničkom raju, vremenski je oročeno na 2005. godinu. Dakle, sve ovo treba da se dostigne, postigne, ostvari ni manje ni više nego do 2005. godine. Smatralo se i smatra UNMIK da je to realno postići 2005. godine. Inače, postavlja se pitanje, zašto bi se baš ova godina pominjala.
Standardi su za Kosovo pisani kao da na Kosovu imamo nekoliko nacionalnih zajednica, ne samo formalno, već i stvarno ravnopravnih u svemu, kao da na Kosovu nije problem u tome što se vrši nasilje, progon i pogrom od strane nadmoćne brojčane albanske većine nad srpskom i nealbanskom manjinom. Standardi su pisani kao da stvari treba samo malo na Kosovu popraviti, a ne menjati iz korena.
Postavlja se pitanje, čime objasniti to nestrpljenje, 2005. godina, kada je reč o rešavanju kosovskog pitanja, u poređenju sa neograničenim strpljenjem kada je reč o nekim drugim etničkim napetostima i sukobima u svetu, recimo kada je reč o kiparskom pitanju. Politika međunarodne zajednice, koju na Kosovu i Metohiji predstavljaju i sprovode UNMIK i KFOR, pokazala se do sada krajnje neefikasnom u praktičnoj primeni mandata na osnovu Rezolucije Saveta bezbednosti 1244.
Petogodišnje sprovođenje ove politike značilo je u praksi dve stvari: prvo, približavanje cilju kosmetskih Albanaca – otcepljenju Kosova, ali i drugo, isto ka njihovom cilju, potpunog etničkog čišćenja Kosova i Metohije. Kosovo i Metohija polako i sigurno postaje monoetničko područje, i to pred očima i uz masovno prisustvo predstavnika međunarodne civilne i vojne misije.
Ovakav proces Srbija ne sme da dozvoli ni zbog sebe, ni zbog čitavog regiona, a najzad ni zbog Evrope, čiji je Srbija inače deo, suštinski, ako nije formalno, kao druge članice Evropske unije. Politika Srbije prema Kosovu i Metohiji morala bi od sada da se zasniva na ovom planu, kojim se garantuje status, opstanak i povratak Srba u Pokrajinu.
Odmah da kažem, a to je veoma važno, ovaj plan je u potpunosti saglasan sa međunarodnim i unutrašnjim dokumentima o Kosovu i Metohiji, samo što im dodaje još nešto, jedan neophodan nedostajući element, a to je sistem pravnih i institucionalnih garancija za ugroženo srpsko stanovništvo u Pokrajini. Budući da je ovo pitanje do sada bilo nerešeno i da je takvo stanje stvari omogućavalo Albancima sprovođenje strategije etničkog čišćenja, primenom ovog plana rešava se najveći problem i najveći dosadašnji neuspeh međunarodne uprave u Pokrajini.
Plan Vlade Srbije koji je pred vama, a to želim prvo da istaknem, ne prejudicira tzv. konačni status Kosova i Metohije. Tu je, inače, prigovor koji su isticali albanski secesionisti i koji su neoprezno ili namerno prihvatali neki predstavnici međunarodne zajednice i sadašnje uprave u Pokrajini.
To, međutim, nije pitanje konačnog statusa, nije pitanje kojim mi treba da se bavimo i mi se njime ne bavimo, ni strateški ni u ovom dokumentu. Za nas je status Kosova regulisan Ustavom Srbije i stavovima u Rezoluciji 1244, kojima se utvrđuje suverenost i teritorijalni integritet SRJ, odnosno danas Srbije i Crne Gore i plan suštinske autonomije Pokrajine u njenom okviru.
Drugo, ovaj plan ne dovodi u pitanje, a to je isto jedan od prigovora koji se može čuti u međunarodnoj javnosti, ideju i vrednost multietničkog društva, već predstavlja sredstvo i put da se do takvog društva dođe. Danas to nije moguće ni ove istorijske, prelomne 2005. godine, a očigledno je uopšte da u bliskoj budućnosti nije mogućno.
Treće, ovaj plan se ne zalaže ni za etničku podelu Kosova, kao što se vrlo često prigovara, premda je, otvoreno govoreći, i etnička podela Kosova bolja od etničkog čišćenja Kosova, odnosno od etnički čistog Kosova. Plan se zalaže za decentralizaciju vlasti na Kosovu i Metohiji.
Odmah da kažem da taj plan u tom pogledu zalaganja za decentralizaciju vlasti, za jedan oblik decentralizacije vlasti na Kosovu i Metohiji, podseća u nečemu na one modele koji su primenjivani u regionu, recimo na jedan model koji je dao rezultata posle rata i etničkih sukoba u Bosni i Hercegovini i Makedoniji. Dakle, taj model je predviđen Dejtonskim, u slučaju Bosne i Hercegovine, i Ohridskim sporazumom, u slučaju Makedonije, a čiji je garant međunarodna zajednica.
Želim da dodam još nešto, na jugu Srbije primenjuje se dosta uspešno, po oceni međunarodne zajednice, multietnički eksperiment. Ako on u ovom času nije moguć, ako ta vrsta suživota Srba i Albanaca nije moguća na Kosovu, zašto makar autonomija kakva postoji na jugu Srbije, kao sredstvo zaštite Srba i nelabanaca ne bi bila sprovodiva.
Želim da kažem, posebno, to se ne ističe, a na neki način se podrazumeva u mnogim kritikama ovog plana međunarodne zajednice, što je samo po sebi jasno, ali osećam potrebu da to istaknem: pošto je plan političkog rešenja, ovaj plan nije predlog nasilnog već političkog rešenja kosovskog pitanja. Ovaj plan nije poziv da se pale kuće, crkve, kulturni spomenici, nije poziv da se ljudi zverski ubijaju i progone iz svojih domova, već predlaže kako da se u svojim osnovnim pravima, a pre svega u pravu na život, zaštiti obespravljena manjina Srba.
Ovaj plan Vlade Srbije strogo se drži mandata koji joj je poverila Skupština svojom Rezolucijom o Kosovu i Metohiji od 26. marta ove godine, a dozvolite da vas podsetim, izrada predloga političkog rešenja sadašnje situacije na Kosovu i Metohiji po Rezoluciji podrazumevala je, ili treba da se kreće kada je reč o planu Vlade Srbije, u okviru tri načelna stava.
Prvo, da je Kosovo i Metohija neotuđivi deo Srbije i državne zajednice Srbije i Crne Gore. Drugo, da Srbija mora da osigura opstanak, bezbednost i povratak kosmetskih Srba. Treće, da Srbi na Kosovu i Metohiji moraju da imaju nove institucionalne garancije svog položaja i bolju zaštitu svojih prava.
Polazeći od pomenute Rezolucije, plan Vlade Srbije ima u vidu sve relevantne međunarodne konvencije o zaštiti osnovnih prava i sloboda, ljudskih prava i prava nacionalnih zajednica, a posebno ima u vidu brojna evropska iskustva u zaštiti prava nacionalnih zajednica putem zasnivanja teritorijalne autonomije, dakle, zaštitu prava manjina, oslanjajući se na teritorijalnu autonomiju. Znači da u uporednom smislu ovaj dokument nije ništa izuzetno u evropskim relacijama zaštite prava pojedinih kategorija stanovništva.
U odnosu na slična rešenja zaštite manjinskih prava teritorijalne autonomije u Evropi, razlika je samo u tome što su civilizovane evropske države tu vrstu problema rešavale odmah mirno i sporazumno po pravilu, onemogućavajući etničke sukobe i etničke pogrome, koji se na Kosovu i Metohiji dogodio 17. i 18. marta; kao što se stalni etnički pogrom Albanaca nad Srbima odvija od 10. juna 1999. godine.
Ako je međunarodna zajednica, sve u svemu, podbacila u sprečavanju etničkog čišćenja Kosova i Metohije od početka svog mandata i ako se oglušila o stalne zahteve Beograda i kosmetskih Srba da se uspostavi bolja institucionalna zaštita srpske zajednice, sada se njoj, međunarodnoj zajednici, jednostavno ukazuje prilika da pokaže odlučnost u rešavanju ovog najtežeg pitanja.
Usvajajući ovaj plan, moramo biti svesni toga da njegovo sprovođenje nije u našim rukama, već je, kao i celokupna politika na Kosovu i Metohiji, u velikoj meri u rukama međunarodne zajednice. Pre nešto više od mesec dana međunarodna zajednica se bogme opekla o tzv. albansko pitanje, ali uprkos tome ne treba očekivati njena potpuno otvorena vrata kada je reč o našoj politici i Pokrajini. Tu želim posebno da istaknem te prve utiske koje imamo iz razgovora, iz pokušaja da se osnovne ideje ovog plana predoče predstavnicima međunarodne zajednice.
Kako se vremenski odmičemo od 17. marta, sve više u redovima međunarodne zajednice dolazi do izražaja strah od rešenja, oportunizam, birokratska ravnodušnost, sklonost međunarodnog činioca da pilatovskim pranjem ruku, suprotno Rezoluciji 1244 i ustavnom okviru, ovlašćenja prenosi sa UNMIK-a na kosovske institucije, iz kojih deluju, inače, mnogi glavni protagonisti etničkih progona i etničkog čišćenja.
Sve više u tom delovanju međunarodne zajednice, pre svega UNMIK-a na Kosovu, ispoljava se tendencija da se u kosovske institucije ugrađuje elemenat po elemenat državnosti Kosova. Formiranje kancelarije za međunarodnu saradnju pri Vladi Kosova predstavlja jedan od oblika, zapravo, preuzima jedan važan deo državnosti svake državne zajednice, a to su spoljnji poslovi.
Najzad, pošto se radi, nesumnjivo još jedanput, o ispoljenom bežanju od odgovornosti međunarodnih zvaničnika, mislim da personifikaciju, najbolju, tog bežanja od odgovornosti, koja je ravna neodgovornosti, predstavlja sadašnji šef UNMIK-a na Kosovu i Metohiji, Hari Holkeri.
Pokazaću samo na jednom nedavnom primeru, na prekjučerašnjoj Holkerijevoj izjavi, kako to izgleda. Navodim njegove reči, zapravo četiri stava, koja zapravo pokazuju sada, u ovim promenjenim prilikama, pošto je, eto, prošlo više od mesec dana od 17. marta, da ne postoji opšta namera da se rešavanju kosovskog pitanja, odnosno zaštiti Srba i nealbanaca na Kosovu priđe ozbiljnije, delotvornije.
Holkeri kaže: "Nisam video plan Vlade Srbije o kantonizaciji Kosova, ali sam za njega čuo"; premda sam sa gospodinom Holkerijem o osnovnim idejama o ovom planu razgovorao u Beogradu.
"Stanovništvo na Kosovu", veli Holkeri, "taj predlog vidi kao mogućnost da jedan deo Kosova bude izdvojen iz sastava ovog područja i to je predlog prema kome treba biti vrlo oprezan".
Naravno, ne znam šta znači stanovništvo Kosova. Na taj isti način se jedna bezlična, amorfna slika Kosova daje u ovim standardima za Kosovo i planu za primenu kosovskih standarda.
Zatim, Holkeri nastavlja "da je dobra osnova za početak rada na ovom pitanju predlog Saveta Evrope, koji radi na novom konceptu decentralizacije".
Savet Evrope je počeo da radi na tom konceptu 2002. godine i taj koncept zapravo predstavlja jedan pokušaj neke minimalne decentralizacije vlasti, preuzimanje širih ovlašćenja od strane opština i podopština, uz istovremeno prebacivanje sve više i više nadležnosti sa UNMIK-a na kosovske institucije, tako da, ako bi se nešto kroz ovaj oblik lokalne samouprave i postiglo na Kosovu i Metohiji, to se apsolutno potire prebacivanjem jednog velikog dela nadležnosti sa UNMIK-a na kosovske institucije.
Dalje, Holkeri kaže "da je Beograd naš partner u dijalogu i hitno ga moramo uključiti u razgovore o tehničkim i praktičnim pitanjima". To dodatno, indirektno znači, da uopšte ne postoji namera da se ovom suštinskom političkom pitanju, garanciji za Srbe na Kosovu, priđe ozbiljnije, već da se bavi pitanjima koja su pokrenuta u tzv. Bečkom dijalogu. Dakle, tehničkim, umesto političkim pitanjima, pitanjima zaštite ljudskih prava.
Najzad, zaključuje šef UNMIK-a, "na Kosovu, činjenica je da upravo zbog nepoverenja, nemam odgovor na pitanje kada će početi masovniji povratak Srba na Kosovo". Tu bih podsetio na jednu činjenicu, da je mandat šefa UNMIK-a, a ovo je četvrti zaredom šef UNMIK-a, ne računajući ovaj prvi privremeni mandat, ovo je četvrti mandat šefa UNMIK-a na Kosovu i njegov mandat jeste da u skladu sa Rezolucijom 1244 uradi sve na povratku raseljenih, odnosno prognanih sa Kosova i Metohije danas. Sadašnji šef UNMIK-a tvrdi da zbog nepovrenja – opet simetrija, nepoverenje postoji i na jednoj i na drugoj strani, nema etničkog sukoba, nema nasilja, nema ničega, krivi su podjednako i jedni i drugi, Srbi i Albanci – on jednostavno nema odgovor na pitanje kada će početi masovniji povratak Srba na Kosovo.
Znate, na ovo pitanje se može dati vrlo jednostavan i lak odgovor. Taj povratak će početi onog trenutka kada Srbi dobiju valjane institucionalne garancije, pored, naravno, odgovarajućih mera bezbednosti, a te garancije oni mogu dobiti samo kroz odgovarajuću autonomiju na Kosovu i Metohiji.
Iako su nam, dakle, ta vrata u komunikaciji sa međunarodnom zajednicom sada odškrinuta, mi moramo veoma mudro da iskoristimo priliku da Srbima i ostalim nealbancima u Pokrajini obezbedimo miran život i bezbedan povratak. To ne možemo drugačije nego u saradnji sa međunarodnim činiocem. Zato je neophodno da, usvajajući ovaj plan, Skupština poveri Vladi mandat za razgovore oko puteva i načina njegove primene; pri tom se podrazumeva da Vlada ostaje u obavezi da redovno izveštava Skupštinu o rezultatima, ali i o očekivanim problemima koji će se pojaviti u primeni plana.
Sigurno je, međutim, to da ova vlada ne može odustati od ovog koncepta, jer je jedino on u svojoj punoj primeni, garantuje opstanak, bezbednost i povratak Srba na Kosovo i Metohiju. Sa druge strane, jasno je isto, onako kao što se suštinski ne može odustati od ovog plana, da on predstavlja okvir za razgovore o teritorijalnoj autonomiji na Kosovu i Metohiji sa predstavnicima međunarodne zajednice, i na Kosovu i Metohiji, ali i izvan njega.
Dakle, ovaj plan nije nešto tvrdo, zakovano i nepromenljivo, ali njegova stuština, njegova osnovna ideja mora ostati nepromenljiva. Podrazumeva se da se ovaj plan ne može ostvariti odmah i na mah, već postepeno. Neki njegovi delovi se mogu brže realizovati, a neki sporije.
Imajući sve ovo u vidu, lako se na kraju može zaključiti koliko je važno da ovaj plan usvoji Narodna skupština, celokupna. Ako postoji neko pitanje koje je nadstranačko, državno u pravom smislu reči, onda je to pitanje Kosova i Metohije, i u njegovom okviru pitanje opstanka i povratka Srba u tu pokrajinu. Nema sumnje da svi predstavnici građana Srbije, okupljeni u ovom domu, upravo na ovaj način posmatraju i osećaju ovaj problem.
Mi danas ovakav odnos prema problemu treba da pretočimo u istinski jedinstveni državni stav i politički program. Sa takvim mandatom i porukom ovoj vladi biće, uveren sam, mnogo lakše da se u postojećem okruženju bori i izbori za međunarodno prihvatanje i postepeno ostvarenje ovog plana. Hvala vam. (Aplauz.)