PRVO VANREDNO ZASEDANjE, 25.01.2005.

4. dan rada

PRIVREMENE STENOGRAFSKE BELEŠKE
(neredigovane i neautorizovane)

REPUBLIKA SRBIJA
NARODNA SKUPŠTINA

PRVO VANREDNO ZASEDANjE

4. dan rada

25.01.2005

Sednicu je otvorio: Vojislav Mihailović

Sednica je trajala od 11:30 do 17:50

OBRAĆANJA

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Da li još neko želi reč? (Ne.)

Pošto smo završili pretres Predloga zakona u pojedinostima, da li predstavnik predlagača želi završnu reč? (Ne.)

Zaključujem pretres Predloga zakona u pojedinostima.

Pošto smo obavili pretres Predloga zakona u načelu i u pojedinostima, Narodna skupština će u danu za glasanje odlučivati o Predlogu zakona u načelu, pojedinostima i u celini.

Prelazimo na 4. tačku dnevnog reda: – PREDLOG ZAKONA O POSREDOVANjU – MEDIJACIJI

Primili ste Predlog zakona koji je podnela Vlada Republike Srbije. Primili ste amandmane koji su na Predlog zakona podneli narodni poslanici Marko Krstin, Željko Tomić i Gašo Knežević. Primili ste izveštaj Odbora za pravosuđe i upravu i Zakonodavnog odbora.

Pre otvaranja načelnog pretresa podsećam vas da, prema članu 90. Poslovnika Narodne skupštine, ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, kao i da se ovo vreme raspoređuje na poslaničke grupe srazmerno broju narodnih poslanika članova poslaničke grupe.

Pošto ukupno vreme rasprave u načelu za poslaničke grupe iznosi pet časova, konstatujem da je vreme rasprave, po poslaničkim grupama, sledeće: Srpska radikalna stranka jedan sat 38 minuta 24 sekunde, Demokratska stranka Srbije jedan sat tri minuta 36 sekundi, Demokratska stranka – Boris Tadić 44 minuta 24 sekunde, G17 plus 37 minuta 12 sekundi, Srpski pokret obnove – Nova Srbija 26 minuta 24 sekunde, Socijalistička partija Srbije 26 minuta 24 sekunde i poslanici koji ne pripadaju nijednoj poslaničkoj grupi po pet minuta, saglasno članu 89. stav 3. Poslovnika Narodne skupštine.

Istovremeno, koristim priliku da vas obavestim da su za ovu tačku ovlašćeni predstavnici SRS Sreto Perić, ispred DSS Jovan Palalić, ispred G17 plus Miroslav Živković, ispred SPO – NS Bogoljub Pejčić.

Molim poslaničke grupe, ukoliko to već nisu učinile, da odmah podnesu prijave za reč, sa redosledom narodnih poslanika.

Saglasno članu 136. stav 1. Poslovnika Narodne skupštine, otvaram načelni pretres.

Da li predstavnik predlagača Zoran Stojković, ministar pravde, želi reč? (Da.)

Zoran Stojković

Poštovane dame i gospodo narodni poslanici, pred vama se nalazi jedan zakon, relativno kratak, sa ne mnogo odredbi, ali izuzetno značajan za pitanje valjanog i funkcionalnog rada pravosuđa.

Iskreno mi je žao što zakon nije bio na dnevnom redu Skupštine u prethodnoj godini, jer bismo tada dobili ono što ovim zakonom hoćemo. Pored novog Zakona o parničnom postupku i Zakona o izvršnom postupku, reč je o zakonu koji treba da reguliše tzv. mirno rešenje sporova i da dobijemo kompletnu celinu u građanskoj-pravnoj materiji, to jest da damo valjan oslonac sudovima da u jednom valjanom i brzom postupku zaštite prava građana.

Pored ovog, mi smo razlog za donošenje ovog zakona našli i u našim obavezama koje smo prihvatili potpisivanjem Konvencije za zaštitu ljudskih prava i određenog broja standarda i preporuka Saveta Evrope koje smo dužni da ispunimo. Usaglašavajući naše zakonodavstvo i u ovom domenu, morali smo ovaj zakon da donesemo. Kažem, na taj način ne da dobijemo celinu u parničnom postupku, onom tzv, već da dobijemo i usaglašavanje sa standardima i preporukama Saveta Evrope.

Sam zakon je kratak. On jasno definiše materiju u kojoj će se primenjivati i govori o zaštiti onih osnovnih načela, a pre svega ravnopravnosti, neutralnosti posrednika. Daje definiciju šta je posredovanje, ko je posrednik i garantuje diskretnost postupka, zaštitu interesa stranaka u ovom postupku. Zakon je koncipiran tako da imate mogućnost medijacije pre pokretanja postupka, u toku parničnog i u toku celog parničnog postupka.

Odmah da kažem da na ovaj zakon, a zbog čega sam posebno zadovoljan, nije bilo mnogo amandmana. Od tih amandmana dva smo odmah prihvatili vezano za tzv. medijaciju pre pokretanja parničnog postupka. Imajući u vidu same odredbe zakona, mislim da je tu dovoljno jasno da u suštini ovaj zakon daje jednu mogućnost izuzetno značajnu za naše građane. Svi podaci do kojih sam došao, a pri poslednjoj poseti Sloveniji konstatovao sam da po njihovim podacima medijacija daje izuzetne rezultate, od 27 do 30% postupaka završava se i pre pokretanja parničnog postupka. Znači, izbegava se spor.

Postupak medijacije je brz, dosta jednostavan, a posrednik mora da bude neutralan. Dobijene odluke mogu sutra da služe kao izvršni akti, u tom smislu daje se izuzetno skraćivanje postupka, smanjenje troškova i u suštini, ono što je najbolje kao rešenje u svim ovim slučajevima, da stranke mirno dogovorom reše svoj sporni odnos.

Neću vam oduzimati više vremena. Vidim da je već došlo skoro do kraja, pa ću samo zamoliti da se za ovaj zakon glasa, kako bi on što pre stupio na snagu, imajući u vidu one prelazne odredbe i da skoro istovremeno stupi sa zakonima o parničnom i izvršnom postupku, i da sudovi kada počnu da sude, odnosno da primenjuju izvršenje, imaju jednu celinu pred sobom i celovit postupak po kome će postupati. Još jednom, hvala vam na strpljenju.

Predrag Marković

G17 Plus | Predsedava
Hvala vama. Da li izvestioci nadležnih odbora žele reč, Odbora za pravosuđe i upravu, Jovan Palalić, predsednik Odbora? (Ne.) Zakonodavnog odbora, Miloš Aligrudić, predsednik Odbora? (Ne.) Hvala.
Mislim da bi bilo korektno da, pre nego što ponudim reč predsednicima, odnosno predstavnicima poslaničkih grupa, prekinemo rad, pošto je ostalo malo vremena, pa da bismo mogli o tome da razgovaramo ujutru.
Nastavak u 10,00 časova. Hvala vam.