Morala sam posebno da se potpredsedniku zahvalim, vi znate zašto. Poštovane koleginice i kolege, već nekoliko govornika mi je prvu rečenicu uzelo iz usta, ali ne mogu da nju ne ponovim, da je prošlo četvrt veka, da smo ovo čekali i konačno dočekali i da ne izrazim svoje posebno zadovoljstvo zbog toga.
Čuli smo gospodina ministra kad nam je izložio analizu od kojih instituta se sastoji zakon, od instituta koji su novi i koji su dosadašnji, ali uređeni na bolji način. Zbog toga ne bih govorila ništa o tome.
Demokratska stranka smatra da je ponuđeni zakon napor da se ode korak dalje u regulisanju materije porodičnih odnosa u našoj zemlji. U tom smislu ona podvlači, izdvaja, pohvaljuje novine koje su se desile, naročito u onom delu zaštite od nasilja u porodici koje predstavljaju korak napred u regulisanju porodičnih odnosa.
Novi institut zaštite od nasilja u porodici trebalo bi da doprinese kasnijoj zaštiti žrtava nasilja i upotpuni već postojeći koncept krivičnopravne zaštite.
Demokratska stranka takođe smatra da su novi pravni instituti koji se nalaze u Predlogu zakona, kao i oni koji su izmenjeni, a do sad su postojali u zakonu, boljitak za naš pravni sistem.
Ovakav stav DS je potpuno normalan kad se zna da je Predlog napisala prošla vlada, ministarstvo gospođe Matković, da je Predlog bio na javnoj raspravi preko godinu dana, da su u njemu učestvovale mnoge organizacije, ekspertkinje i eksperti, da su mnoga mišljenja uvažena.
Moram da vas podsetim da je bilo dogovora da se on još dorađuje, što nije urađeno. Predlog je dat u onom obliku kako je napravljen i u prošloj vladi. To je razlog zbog čega DS ima neke primedbe na zakon, o kojima bih danas, posle svih ovih pohvala, nešto želela da kažem. Unapred želim da kažem da će DS glasati za ovaj predlog iz napred izloženog, ali primedbe ostaju i nadam se da će u nekim sledećim izmenama one biti uvažene.
Prva primedba koju bih istakla odnosi se na naziv zakona. Zakon se zove - porodični zakon. Mislim da je to potpuno neprimereno, odnosno da je primereniji naziv – zakon o porodici, zbog semantičke distinkcije, iz razloga što je velika razlika između "porodični" i "o porodici". Dobila sam neka tumačenja zašto je bolje da je "porodični", odnosi se na porodične odnose i prava, ali pošto je to i amandman koji smo uložili, o tome ću diskutovati povodom amandmana, naravno da se sa tim objašnjenjima nismo složili.
Iako sam izdvojila deveti deo Predloga zakona koji nosi naziv - Zaštita od nasilja u porodici, ja i na taj deo imam primedbe koje bi, kada bi bile usvojene, značajno poboljšale zakon. U Predlogu je određeno da se "nasiljem u porodici naročito smatra", pa su nabrojane te vrste nasilja. Smatram da se nabrajanjem nekih oblika nasilja u porodici samo ograničava mogućnost potpune zaštite, jer praksa pokazuje da nasilje u porodici ima bezbroj različitih oblika. Stoga smatram da je bilo mnogo primerenije i bolje da je data neka uopštena formulacija različitih ponašanja koja mogu predstavljati nasilje.
Ukoliko se ipak nabrajaju oblici nasilja, smatram da se nije moglo izostaviti protivpravno ponašanje nasilnika koje bi se ogledalo u formulaciji – drugi oblici fizičkog, psihičkog, seksualnog i ekonomskog ugnjetavanja i maltretiranja. Smatram da bi ovim rešenjem bila otklonjena ograničenja za potpunu zaštitu žrtve od nasilnika.
Takođe imam primedbu kada su u pitanju mere zaštite, ali opet hoću da podvučem da su ovo dva dela zakona koja posebno ističem kao dobra. Sada dajem samo one primedbe za koje mislim da stoje i da bi ih u nekom sledećem popravljanju zakona trebalo uneti.
Nedopustivo je izostavljanje obaveznog lečenja od alkoholizma i drugih bolesti zavisnosti, kao i obavezno psihološko savetovanje ili tretman.
U praksi je čest slučaj da alkoholičar, kad se otrezni, žali zbog izvršenog nasilja, zaklinje se da se to neće više nikad ponoviti, da neće više da pije, pokušava da ne pije, možda se kaje. U takvoj situaciji mera zaštite obaveznog lečenja imala bi pravi efekat, jer ne smemo da zaboravimo da bi i za društvo bilo mnogo bolje njegovo izlečenje, nego da se prepusti da se i dalje sam bori sa nemani koja ga ophrvava.
Takođe, ne mogu a da ne komentarišem postupak za zaštitu od nasilja u porodici, kao poseban parnični postupak, a ne vanparnični, ne upuštajući se u detaljniju elaboraciju karakteristika parnice i vanparničnog postupka, kao metoda pružanja pravne zaštite u građanskopravnim stvarima. DS ističe da parnica nije adekvatan metod postupanja u pravnim stvarima u zaštiti od nasilja u porodici, jer ne odgovara prirodi ove pravne stvari.
Smatramo da je, s obzirom na prirodu i cilj koji se ostvaruje izricanjem mera zaštite u porodici najprimerenija vanparnična procedura; elastičniji je, jednostavniji postupak u odnosu na parnični, na kruta procesna pravila, omogućio bi da se na brz i efikasan način pruži pravna zaštita i spreči nasilje. Takođe smatramo da je opredeljenje za vanparnični postupak opravdano i okolnošću da se izricanjem mera zaštite od porodičnog nasilja štite ne samo privatni interesi, već i javni interesi, čemu je upravo vanparnični postupak prilagođen.
Moram da se osvrnem i na nekoliko članova u zakonu, a to su članovi 226. stav 3, 260. stav 3. i 273. stav 3. Predloga gde se kaže - sud može presudom u bračnoj, maternitetskoj, paternitetskoj parnici, parnici za zaštitu prava deteta, kao i u parnici za vršenje i lišavanje roditeljskog prava, odrediti jednu ili više mera zaštite od nasilja u porodici.
Ovako formulisana odredba nije dovoljno jasna i može se različito tumačiti. U stvari, nejasno je da li mera zaštite od nasilja u porodici može biti izrečena po službenoj dužnosti, što mislim da bi morala da bude, s obzirom da se kaže - sud može, ili na zahtev ovlašćenog subjekta.
Takođe, presuda kojom se određuje mera zaštite od nasilja u porodici je samostalna odluka, tako da ona ne može biti sastavni deo bilo koje druge presude. Ako bi se prihvatio stav izražen u Predlogu, moglo bi se dogoditi da pravni lek izjavljen protiv jedne odluke spreči stupanje na snagu druge odluke.
Još bih se zadržala i na postupku pred sudom, da bih govorila o institutu mirenja. Videli ste u amandmanima da sam predložila brisanje tog instituta.
U praksi se često mirenje pokazuje kao kontraproduktivno, naročito zbog toga što smatram da dodatno usporava postupak, a stranke u postupku koje se nisu mogle sporazumno dogovoriti o razvodu, s obzirom da postoji institut sporazumnog razvoda, stavlja u ulogu potpuno nesposobnih za rasuđivanje.
U Predlogu zakona stoji da je svrha mirenja da se poremećeni odnos supružnika razreši bez konflikta i bez razvoda braka. Pošto je mirenje predviđeno u situacijama kada je postupak već pokrenut tužbom, to već ukazuje na postojanje konflikta ili nemogućnost dogovora oko relevantnih činjenica za razvod. Da nije tako, postupak bi bio pokrenut predlogom za sporazumni razvod braka. Dovoljno bi bilo da se postupak posredovanja redukuje na pokušaj sporazumnog okončanja spora, odnosno nagodbom, što je novi institut i ja ga pozdravljam.
Imajući u vidu rad naših sudova, njihovu neefikasnost, posebno kada su u pitanju brakorazvodne parnice, a znam da ovde ima dosta advokata koji znaju o čemu govorim, mirenje znači nepotrebno odugovlačenje. Ne mogu da se otrgnem utisku da je u pitanju tradicionalni koncept i veća želja da se očuva brak, nego da se poštuje volja i pravo pojedinca.
Čini mi se da odredbe ponuđenog predloga koje govore o bračnom ugovoru takođe nisu dovoljne i potpune, te da ih je trebalo nekim budućim zakonom detaljnije regulisati, odnosno regulisati ugovorno bračni imovinski režim. Već time što tražim od nekog budućeg zakona regulisanje, jasno je da nisam intervenisala amandmanom, jer sam zaključila da bih promenila koncepciju i da ne mogu baš pisati novi odeljak.
Kao prvo, potrebno je zakonom definisati sadržinu, odnosno elemente bračnog ugovora, što nije učinjeno, kako bi se jasno videlo šta može biti njegov predmet. Takođe, neophodno je predvideti uslove i načine sklapanja bračnog ugovora, kao i uslove i način za njegovo raskidanje.
Nesumnjivo je da bračni ugovor može biti predmet raznovrsnih zloupotreba. Ova opasnost je izražena naročito u patrijarhalnim sredinama, poput naše, a za nju se i donosi, u kojoj je duboko ukorenjena i još uvek se prećutno odobrava diskriminacija žena, nama svima poznata, u domenu porodičnih i imovinskih odnosa.
Mnogi od nas mogu zamisliti situaciju neudate trudnice, koja zbog pritiska porodice i okoline pristaje na za nju izuzetno nepovoljan bračni ugovor čijim je sklapanjem ucenjuje budući supružnik. U ovakvim i sličnim situacijama opšte granice slobode ugovaranja prema pravilima obligacionog prava nisu dovoljne da obezbede adekvatnu zaštitu, što je bila intencija ugovora.
Budući da bračni ugovor nije običan građansko-pravni ugovor, i imajući u vidu stanje kod nas, neophodno će biti da se u neki budući zakon o porodici ugradi izvestan broj zaštitnih odredbi kojima bi se jasno odredile granice ugovaranja. Želim da podvučem da uporedno pravo obiluje raznovrsnim i u praksi verifikovanim rešenjima koja nam mogu poslužiti kao dobar uzor.
Zbog svega ovoga što sam rekla smatram da je neophodno urediti neki budući zakon, s tim što želim da naglasim da smo mi imali ovo uređenje, ali Vlada je prestala sa svojim radom i to nismo učinili.
Zakon izričito predviđa trenutak u kome bračni ugovor proizvodi dejstvo, jer inače nam se može desiti da u praksi imamo raznovrsne sporove oko prava supružnika, odnosno lica koja su odustala od sklapanja braka, uprkos tome što su već sklopila taj ponuđeni ugovor koji je postao i punovažan.
Sada bih prestala sa iznošenjem primedaba na rešenja u pojedinim institutima. Namerno nisam pomenula nonsens iz člana 5. da svako ima pravo da slobodno odlučuje o rađanju, o čemu će poslanici Demokratske stranke opširno govoriti, da bih se na kraju ponovo vratila na postupke i kazala da Demokratska stranka smatra da je nesumnjiva potreba da se zakonom predvidi mogućnost spajanja postupaka.
Smatramo da treba predvideti mogućnost spajanja postupaka za izricanje mera zaštite od nasilja u porodici sa drugim postupcima u bračnim parnicama i parnicama iz roditeljsko – dečijeg odnosa. Mogućnost da se postupak za donošenje mera zaštite od porodičnog nasilja vodi kao pridruženi postupak, kakvo je rešenje ponuđeno u našim amandmanima, pre svega opravdavaju razlozi celishodnosti, ekonomičnosti, brzine postupka i svega onoga što je neophodno da se ova parnica odvija lakše, efikasnije i brže.
Pored toga, iskustvo nam kazuje da je nasilje izraženije posle pokretanja sudskog postupka u kome žrtva nastoji da ostvari neka od svojih prava prema nasilniku, kao na primer pravo na razvod braka, ili kada je zakonski zastupnik deteta pokrenuo neki od postupaka za ostvarivanje prava tog deteta.
Smatram da bi zakonom trebalo izričito predvideti da je reč o spajanju postupaka, kako bi se omogućilo da se o zahtevu za izricanje mera zaštite od nasilja u porodici odlučuje po istovetnim pravilima, nezavisno od toga da li postupak ima karakter osnovnog ili pridruženog postupka, odnosno nezavisno od toga kroz koji se postupak pridružuje.
Svoje izlaganje završavam akcentom na zaštiti od nasilja u porodici, u nadi da sam za svoje stavove danas pridobila nove pristalice. Demokratska stranka je predložila amandmane čije usvajanje bi poboljšalo Predlog zakona, i iskreno, drage koleginice i kolege, očekujem podršku poslanica i poslanika. Hvala vam.