Ono u šta sam siguran, a to je da je predlagač ovog zakona imao u vidu i činjenicu da još uvek imamo Zakon o preduzećima i da u tom zakonu važe odredbe člana 392. do 399, 400a, 400b, 440v i 421a. U članu 398a Zakona o preduzećima kaže se: preduzeće koje posluje većinskim društvenim kapitalom ne može, bez prethodne saglasnosti agencije republike članice nadležne za poslove privatizacije, donositi odluke.
Sada ćemo preći na Predlog vašeg zakona, ovde kaže - pravo glasa na osnovu akcije iz stava 1. ovog člana Akcijski fond koristi izričito u sledećim slučajevima: smanjenja odnosno povećanja kapitala, a to je ono što je napisano i kod Zakona o preduzećima; i sve ovo što je ovde napisano od 1) do 9) sadržano je u članu 398a, gde se govori o društvenom preduzeću sa većinskim društvenim kapitalom. Taj kapital je izdeljen na akcije. Ono što je problematično ovde, to je što vi navodite da pravo glasa po osnovu akcija koje su došle u posed Akcijskog fonda, Akcijski fond koristi. Sada se otvara problem, šta obuhvata to pravo glasa. Da li samo ova izjašnjenja od 1) do 9) i kako dolazi do svoje izjave volje i do svog glasa Akcijski fond. Nezavisno, samostalno, bez ikakvog uticaja ministarstava ili Vlade? Akcijski fond, koji u rukama ima akcije po osnovu privatizacije koje su pripale Akcijskom fondu, dobio je pravo glasa u tom pravnom licu. Kako on formira svoju volju prilikom glasanja? Ko utiče? Različiti procenat je akcija koje dobija Akcijski fond.
Vidite šta ste naveli u stavu 3: akcionarska društva su dužna da pribave pismeno izjašnjenje Akcijskog fonda (Šta je to pismeno izjašnjenje? Akcionarsko društvo, koje u svojim organima ima predstavnika Akcijskog fonda koji glasa, koji ostvaruje pravo glasa, a sada treba da traži još i pismeno izjašnjenje od Akcijskog fonda, jer ne veruje predstavniku Akcijskog fonda.) u slučajevima iz stava 2. ovog člana.
A onda u 4. stavu kaže: "Odluke donete suprotno stavu 3. ovog člana ništave su." Znači, odluke akcionarskog organa, akcionarskog društva, ukoliko nisu zasnovane, odnosno ukoliko nije obezbeđeno pismeno izjašnjenje, ništave su, ne postoje. To je nemoguće. U kom procentu je to, te akcije koje ima Akcijski fond u akcionarskom društvu, da bi on stekao to ekskluzivno pravo.
Na kraju, nešto što ne sme da stoji, ne sme ministre da stoji ovo: "Način ostvarivanja prava glasa, odnosno izjašnjavanja Akcijskog fonda po osnovu prenetih akcija iz stava 1. ovog člana bliže propisuje ministar nadležan za poslove privatizacije." Način ostvarivanja prava glasa može da se uredi samo zakonom. Ne može podzakonskim aktom. Na izričitu zakonsku odredbu pojedina pitanja mogu da se prenesu samo Vladi, ali ne i ministru. Moram da vas upozorim, postoji Zakon o sredstvima u svojini Republike Srbije, postoji Ustav Republike Srbije, postoji Zakon o osnovama svojinsko-pravnih odnosa i postoji sijaset drugih propisa koji regulišu državnu svojinu. U svim tim propisima u ime države, u ime te svojine, istupa Vlada Republike Srbije. Ona neke stvari poverava nekim drugim organima, ali to su samo stvari koje se tiču upravljanja i korišćenja, ali ne i raspolaganja.
U načelnoj raspravi skrenuli smo vam pažnju, ovaj predlog zakona vam je neustavan, jer prevazilazi ovlašćenja koja možemo da damo izvršnoj vlasti. Vi ste ovde ubacili sve i svašta. Kod prava glasa u ime državne svojine javljaju se kao hibridne pojave ministarstvo, Direkcija za imovinu Republike Srbije, Vlada, a možda i neko drugo resorno ministarstvo i Ministarstvo finansija, pa sada imate situaciju, šta god da se postavi kao problem u nekom državnom preduzeću, javlja se Ministarstvo finansija. Evo, štrajk u JAT-u, Ministarstvo finansija određuje da li je zakonit ili nije zakonit; banke, javlja se opet Ministarstvo finansija. Gde god se javi učešće države, svojina države u nekom pravnom subjektu, javlja se Ministarstvo finansija. Ne može, može samo Vlada Republike Srbije.